Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Gazan rajalla

Aloittaja Hayabusa, tammikuu 14, 2020, 17:02:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - joulukuu 30, 2023, 07:40:17Jos Mossad olisi niin ylivertainen kuin se on väittänyt olevansa, ei Hamasta enää olisi. Vai olisiko kuten yleensä tapaa olla, että voima vaatii vastavoiman?

Miltä Israelin politiikka nyt näyttäisi, jos Hamas ei olisi tehnyt ohhoh tosi yllättävää iskuaan?

T: Xante
Mossad ei ole väittänyt ylivoimaisuuttaan. Mossad yleensä ei väitä mitään!
Media on noita väitteitä luonut.
Kiva nähdä, minkä moraalin puolella olet... :(

Saares

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 15, 2020, 14:29:40Jos nyt ottaisi ensin selvää, mitä mieltä Kontula itse retkestään oli, miksi sen teki ja mitä tuki. On todella tympeää ja yksinkertaisesti huonoa retoriikkaa liittää nykyisiä tapahtumia johonkin "aateveljiin ja sisariin edellisissä sukupolvissa".

Kontulalla todellakin kyse oli paljosta muustakin kuin kotien ja kotiseutujen menettämisestä. En siteeraa tässä, sillä se tuskin kiinnostanee. Oma narratiivi tapahtumista kun on aina mielenkiintoisempi ja fiilispohjalta tyydyttävämpi.

T: Xante
Aivan oikein! Kontulan luoma narratiivi on se oikea ja aito  vasemmistolainen selitys asioiden tilasta. Ja nuusta ei kannata edes keskustella. Sehän olisi fasismin suosimista.

Kopek

Helsingin Sanomissa kerrotaan New York Timesin kolumnistin kirjoituksesta, jossa hän analysoi Israelin ja Hamasin välistä konfliktia. Kirjoittajan mielestä kumpikin osapuoli toimii väärin ja käyttää viholliskuvaa oman valtansa pönkittämiseen.

Helsingin Sanomat:

Hamas ja Israelin pääministeri Benjamin Netanjahu käyttävät molemmat viholliskuvaa oman valta-asemansa pönkittämiseen, kirjoittaa The New York Timesin kolumnisti Thomas Friedman.

Friedmanin mielestä Hamas olisi voinut päättää valita rauhan ja taloudellisen kehityksen, kun Israel vetäytyi Gazasta vuonna 2006. "Sen sijaan Hamas päätti tehdä Gazasta ponnahduslaudan Israelin tuhoamiseksi", Friedman kirjoittaa. "


Friedman arvostelee myös Israelin toimintaa:

Friedmanin mielestä Israel kaivaa nykyisellä politiikalla omaa hautaansa. "Jatkan näistä valinnoista puhumista, koska Israelia piirittävät Iranin maatukialukset (toisin kuin lentotukialukset): Hamas, Hizbollah, huthit ja Irakin shiiataistelijat. Iran kuristaa Israelia monen rintaman sijaissotaan. Olen todella huolissani Israelista."

Palestiinalaisten ja Israelin kiistassa esitetään paljon mielipiteitä, joissa todetaan, että ongelmia on, mutta ei esitetä selkeää näkemystä, miten ongelmat voisi ratkaista. Joskus esitetään "olisi pitänyt tehdä" tai "pitäisi tehdä" tyyppinen ratkaisu, mutta ei kerrota, miten tähän ratkaisuun päästäisiin.

Yksi usein esitetty näkemys on se, että Israelin pitäisi luopua siirtokunnista ja vetäytyä vuoden 1967 rajoille ja antaa palestiinalaisille mahdollisuus perustaa oma valtio. Tässä ehdotuksessa jätetään sanomatta, miten Israel saataisiin luopumaan alueista ja siirtokunnista. Myöskin se sivuutetaan, että vuoden 1967 rajat eivät kelpaa joillekin palestiinalaisille, vaan halutaan koko alue "from river to the sea". Hamaskin taitaa olla tällä kannalla.



On samaa mieltä kolumnisti Friedmanin kanssa siitä, että Hamasin toiminta on osasyy sille, että Gazan alueen tilanne on ollut niin huono kuin se on ollut. Israel olisi todennäköisesti lieventänyt saartoa ja sallinut gazalaisille paremmat mahdollisuudet kohottaa elintasoaan ja elämänlaatuaan, jos Gazassa olisi ollut vallassa joku muu kuin Hamas, eikä sieltä olisi ammuttu raketteja Israelin puolelle.

Jos Israel koskaan tulee sallimaan Palestiinan valtion perustamisen, se todennäköisesti samalla vaatii "turvatakeita" eli sitä, että Palestiinan valtiosta ei muodostu sille uhkatekijää. Niin kauan kuin Israel nykymuodossaan on olemassa, Palestiinan valtio ei voi olla täysin suvereeni ulkopolitiikassaan. Se ei voi esimerkiksi sallia Iranin tukikohtia alueellaan tai muutakaan, minkä Israel katsoo uhkaksi.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Kopek - joulukuu 31, 2023, 12:05:26Helsingin Sanomissa kerrotaan New York Timesin kolumnistin kirjoituksesta, jossa hän analysoi Israelin ja Hamasin välistä konfliktia. Kirjoittajan mielestä kumpikin osapuoli toimii väärin ja käyttää viholliskuvaa oman valtansa pönkittämiseen.

Helsingin Sanomat:

Hamas ja Israelin pääministeri Benjamin Netanjahu käyttävät molemmat viholliskuvaa oman valta-asemansa pönkittämiseen, kirjoittaa The New York Timesin kolumnisti Thomas Friedman.

Friedmanin mielestä Hamas olisi voinut päättää valita rauhan ja taloudellisen kehityksen, kun Israel vetäytyi Gazasta vuonna 2006. "Sen sijaan Hamas päätti tehdä Gazasta ponnahduslaudan Israelin tuhoamiseksi", Friedman kirjoittaa. "


Friedman arvostelee myös Israelin toimintaa:

Friedmanin mielestä Israel kaivaa nykyisellä politiikalla omaa hautaansa. "Jatkan näistä valinnoista puhumista, koska Israelia piirittävät Iranin maatukialukset (toisin kuin lentotukialukset): Hamas, Hizbollah, huthit ja Irakin shiiataistelijat. Iran kuristaa Israelia monen rintaman sijaissotaan. Olen todella huolissani Israelista."

Palestiinalaisten ja Israelin kiistassa esitetään paljon mielipiteitä, joissa todetaan, että ongelmia on, mutta ei esitetä selkeää näkemystä, miten ongelmat voisi ratkaista. Joskus esitetään "olisi pitänyt tehdä" tai "pitäisi tehdä" tyyppinen ratkaisu, mutta ei kerrota, miten tähän ratkaisuun päästäisiin.

Yksi usein esitetty näkemys on se, että Israelin pitäisi luopua siirtokunnista ja vetäytyä vuoden 1967 rajoille ja antaa palestiinalaisille mahdollisuus perustaa oma valtio. Tässä ehdotuksessa jätetään sanomatta, miten Israel saataisiin luopumaan alueista ja siirtokunnista. Myöskin se sivuutetaan, että vuoden 1967 rajat eivät kelpaa joillekin palestiinalaisille, vaan halutaan koko alue "from river to the sea". Hamaskin taitaa olla tällä kannalla.



On samaa mieltä kolumnisti Friedmanin kanssa siitä, että Hamasin toiminta on osasyy sille, että Gazan alueen tilanne on ollut niin huono kuin se on ollut. Israel olisi todennäköisesti lieventänyt saartoa ja sallinut gazalaisille paremmat mahdollisuudet kohottaa elintasoaan ja elämänlaatuaan, jos Gazassa olisi ollut vallassa joku muu kuin Hamas, eikä sieltä olisi ammuttu raketteja Israelin puolelle.

Jos Israel koskaan tulee sallimaan Palestiinan valtion perustamisen, se todennäköisesti samalla vaatii "turvatakeita" eli sitä, että Palestiinan valtiosta ei muodostu sille uhkatekijää. Niin kauan kuin Israel nykymuodossaan on olemassa, Palestiinan valtio ei voi olla täysin suvereeni ulkopolitiikassaan. Se ei voi esimerkiksi sallia Iranin tukikohtia alueellaan tai muutakaan, minkä Israel katsoo uhkaksi.

Israelia ei varmaan syytetä palestiinalaisten joukkotuhosta, joten he tekevät mitä haluavat, mutta mitään ratkaisua ei varmaan saada aikaan.

Palestiinalaiset karkotettiin kotoaan tuolle gasan kaistalle ja heillä näyttää olevan sitkeä usko kuvitella joskus saavansa omansa takaisin.

Luultavasti sota leviää vielä ja mahdollisesti siihen tulee mukaan muitakin osallisia.

Socrates

Eilen uutisissa mainittiin että Gazassa on kuollut yli 20 000 siviiliä. Silti Venäjän 40 henkeä vaatinut isku vie kaiken huomion.
Kävelevä kremppakertymä

-:)lauri

#1010
Lainaus käyttäjältä: Socrates - joulukuu 31, 2023, 14:00:57Eilen uutisissa mainittiin että Gazassa on kuollut yli 20 000 siviiliä. Silti Venäjän 40 henkeä vaatinut isku vie kaiken huomion.

Ihmisiä ei kiinnosta sotarikokset tai ylipäätään rikokset ihmisyyttä vastaan tippaakaan, vaan ainoastaan se, mitä mikäkin asia heille edustaa. Kuten visionääri Sarah Palin asian aikoinaan hienosti näki: "Mr President, the only thing that stops a bad guy with a nuke is a good guy with a nuke."
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

a4

Lainaus käyttäjältä: Kopek - joulukuu 31, 2023, 12:05:26Yksi usein esitetty näkemys on se, että Israelin pitäisi luopua siirtokunnista ja vetäytyä vuoden 1967 rajoille ja antaa palestiinalaisille mahdollisuus perustaa oma valtio. Tässä ehdotuksessa jätetään sanomatta, miten Israel saataisiin luopumaan alueista ja siirtokunnista. Myöskin se sivuutetaan, että vuoden 1967 rajat eivät kelpaa joillekin palestiinalaisille, vaan halutaan koko alue "from river to the sea". Hamaskin taitaa olla tällä kannalla.




Tutun näköinen kartta.

Lainaus käyttäjältä: a4 - marraskuu 29, 2023, 18:21:35https://twitter.com/KatriinaRepone1/status/1729148721693155605


Suurempana: https://pbs.twimg.com/media/F_8eHcuWMAAgLC5?format=jpg

a4

Lainaus käyttäjältä: Socrates - joulukuu 31, 2023, 14:00:57Eilen uutisissa mainittiin että Gazassa on kuollut yli 20 000 siviiliä. Silti Venäjän 40 henkeä vaatinut isku vie kaiken huomion.

20 000 kuollutta ihmiskilpeä vaatisi nykyistä enemmän mediahuomiota.
40 ihmisen tappaminen miljardin maksaneella Venäjän ihmeaseiden ennätyshyökkäyksellä on siinäkin mielessä suuri uutinen että kuolleet eivät olleet venäläisiä vaikka Venäjä niin haluaisikin.

Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - joulukuu 31, 2023, 15:10:37Kuten visionääri Sarah Palin asian aikoinaan hienosti näki: "Mr President, the only thing that stops a bad guy with a nuke is a good guy with a nuke."

Epäilyttävän Nato-henkistä aforismeilua siinä.
Itse lähtisin poistamaan pahaa miestä ydinaseineen pihaltani, sanomalla:
- Hyvä mies! Ydinpommien räjäyttely ja muu kotirauhan rikkominen on kiellettyä.

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: a4 - joulukuu 31, 2023, 16:59:53
Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - joulukuu 31, 2023, 15:10:37Kuten visionääri Sarah Palin asian aikoinaan hienosti näki: "Mr President, the only thing that stops a bad guy with a nuke is a good guy with a nuke."

Epäilyttävän Nato-henkistä aforismeilua siinä.
Itse lähtisin poistamaan pahaa miestä ydinaseineen pihaltani, sanomalla:
- Hyvä mies! Ydinpommien räjäyttely ja muu kotirauhan rikkominen on kiellettyä.

Ihmiset eivät kuitenkaan valitse puoltaan sillä perusteella, kuka käyttää nukeja, vaan vain sillä perusteella, kenen nuket ovat rauhan nukeja.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Aave

Lainaus käyttäjältä: Kopek - joulukuu 31, 2023, 12:05:26Friedmanin mielestä Hamas olisi voinut päättää valita rauhan ja taloudellisen kehityksen, kun Israel vetäytyi Gazasta vuonna 2006. "Sen sijaan Hamas päätti tehdä Gazasta ponnahduslaudan Israelin tuhoamiseksi", Friedman kirjoittaa. "[/i]
Korjaan vain asiavirheen: Israel vetäytyi Gazasta vuonna 2005, ei 2006. Samalla sieltä purettiin kaikki sinne perustetut siirtokunnat.

Ja nyt sitten seurataan lähdön lopputulemaa, sodan muodossa.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

-:)lauri

Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Aave

Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - joulukuu 31, 2023, 15:10:37
Lainaus käyttäjältä: Socrates - joulukuu 31, 2023, 14:00:57Eilen uutisissa mainittiin että Gazassa on kuollut yli 20 000 siviiliä. Silti Venäjän 40 henkeä vaatinut isku vie kaiken huomion.

Ihmisiä ei kiinnosta sotarikokset tai ylipäätään rikokset ihmisyyttä vastaan tippaakaan, vaan ainoastaan se, mitä mikäkin asia heille edustaa. Kuten visionääri Sarah Palin asian aikoinaan hienosti näki: "Mr President, the only thing that stops a bad guy with a nuke is a good guy with a nuke."
Päin vastoin, kansainvälisesti Gazan sota on vienyt huomattavastikin enemmän huomiota pois Ukrainan sodasta, kuin toisin päin. Putin kiittää enkä yllättyisi, että muillakin maailmalla nyt puhjenneilla levotttomuuksilla olisi kytkös samalla Venäjään. Hamasinkin johtoa vieraili Venäjällä, tuskinpa ovat ainoita.

Takapiruina ovat myös Iran ja Qatar, ja huthit ohjus- ja drooni-iskuineen. Koordinoitua toimintaa. Hamasin yksi päämotiivi hyökkäykselleen oli torpata Israelin ja Saudi-Arabian välisten suhteiden normalisointi, ja se sopisi kyllä monille muillekin, kuin vain Hamasille. Iranille se sopisi paremmin, kuin hyvin.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Saares

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 15, 2020, 09:03:09
Lainaus käyttäjältä: Brutto - tammikuu 15, 2020, 06:23:22
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 14, 2020, 18:43:37Aivan, törkeällä asialla oli Kontula.
T: Xante

Kyllähän tuosta tempauksesta selvästi näkee, että Vasemmistoliiton luiskaotsasiipi ensisijaisesti haastaa riitaa Israelin kanssa sen sijaan että yrittäisi helpottaa Gazan asukkaiden tilannetta. Kontula vaatii sanktioita Israelille, mutta jos hän olisi tällä etelänmatkallaan tullut vilkaiseeksi karttaa, olisi hän ehkä huomannut että myös Egyptillä on maarajaa Gazan kanssa.

Ja nopein tapa parantaa Gazan tilannetta on selittää sen asukkaille, että terroristijärjestö Hamasista kannattaisi hankkiutua eroon jos mielii olojen parantuvan.

On sitä varmaan selitettykin. Ongelma on, että he vetoavat kansaan tällä hyvin tutun kuuloisella agendalla:

 Äänestän (Hamasia), koska tarvitsemme muutosta. Meillä on turvallisuusongelmia, talousongelmia, työttömyyttä ja korruptiota, liikemies Zaid Bsesu perusteli valintaansa Gazassa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hamas-voitti-vallan-fatahilta-palestiinalaisten-vaaleissa/2210518#gs.rzbfke

Lisäksi lienee reilua väittää, että Palestiinassa on todellakin syytä vastustaa myös maahanmuuttoa.

Kyllä Palestiinassa todetaan myös, että länsimaille mieluisampi Fatah on pyrkinyt huolehtimaan em. asioista, mutta epäonnistunut toimissaan Israelin kanssa. Muutosta, muutosta, sitähän sitä nykyään vaaleissa huudetaan, ei konsensusta tai neuvotteluja.

T: Xante
Mitä tarkoitat palestiinalla? Onko se jokin valtio tai ehkä maakunta? Missä se sijaitsee? Kuka on presidentti? Pääkaupunki?

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Saares - tammikuu 02, 2024, 10:36:55Mitä tarkoitat palestiinalla? Onko se jokin valtio tai ehkä maakunta? Missä se sijaitsee? Kuka on presidentti? Pääkaupunki?
No ihan sitä, mitä sillä yleisesti tarkoitetaan.

Palestiina (arab. فلسطينية‎, Falast̥īn) eli Palestiinalaisalue[4] on useiden YK:n jäsenvaltioiden tunnustama valtio Aasian Lähi-idässä. Palestiinan pinta-ala on 6 020 km² ja väkiluku noin 5,2 miljoonaa.[5][2] Sen hallinnollinen keskus on Ramallah Länsirannalla ja suurin kaupunki on Gazan kaistan keskus Gaza. Palestiinan vapautusjärjestö pitää pääkaupunkinaan Israelin miehittämää Itä-Jerusalemia, mutta tätä ei ole laajalti tunnustettu.
Palestiinan itsehallinto on merkittävä työllistäjä. Sillä on palveluksessaan 30 000 poliisia ja lähes saman verran virkamiehiä. Israel, Euroopan unioni ja Yhdysvallat antoivat huhtikuuhun 2006 asti huomattavaa rahallista tukea palestiinalaishallinnolle.[6] Hallinto toimii edelleen pääasiassa ulkomaisen avun varassa.
Israelin toteuttama palestiinalaisalueiden miehitys vuonna 2002 tuhosi osan palestiinalaishallinnon toimintakyvystä. Palestiinalaisalueen talous romahti lähes täysin vuoden 2000 Al-Aqsan kansannousun alun jälkeen.
Palestiinaa hallitsevan Palestiinan vapautusjärjestön (PLO) aluevaatimuksiin kuuluvat Länsiranta sekä Gazan kaista, jonka se menetti vuonna 2007 Hamasille. Lisäksi se peruskirjansa 19. artiklan mukaisesti pitää koko Israelia laittomana.[7] 

Wikipediassa näin. Sinulla lienee mielessä jokin israelilaisempi tai usalaisempi ajatus kuin YKlla.

T: Xante

Hayabusa

Jahas, uutena vuotena Gazan raja on taas ollut Helsingissä.
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/684f6c03-5cd0-475c-bc75-678d399f55b2
Helsingin Kansalaistorilla järjestetyssä uudenvuodenkonsertissa huomiota herätti esiintymislavalle rynnännyt mies.
Kyseiseksi ryntääjäksi tunnustautuu 33-vuotias helsinkiläinen kasvatustieteen opiskelija Wilhelm Blomberg. Hän ryntäsi lavalle tarkalleen vuoden vaihtuessa ja Käärijän Cha cha cha -kappaleen esityksen aikana. Hänellä oli käsissään Palestiinan lippu.
...
Blombergin mukaan hänen motiivinaan oli halu vaikuttaa suoralla toiminnalla Gazan tilanteeseen ja kyseenalaistaa median toimintaa Gazan tapahtumien uutisoinnista.
– Olen äärimmäisen surullinen ja vihainen. Haluan osoittaa tukeni ja pyytää ihmisiä ja mediaa välittämään.


Minäkin olen äärimmäisen surullinen ja vihainen, jos tuo Blomberg joskus pääsee aivopesemään Suomen lapsia.  >:(
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur