Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Ärsyttäviä pikkujuttuja, joita ilman päivä olisi parempi

Aloittaja Hippi, tammikuu 30, 2019, 21:45:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 8 Vieraat katselee tätä aihetta.

Jaska

#1170
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - lokakuu 15, 2023, 19:38:22
Kävin kirjastossa mittaamassa näemmä 20.9. ja sain 122/82 sekä 122/83. 29.9. olin saanut 124/86 ja 122/85.

Hain perjantaina beurer-merkkisen laitteen ja sain kotona joskus neljän jälkeen 130/88 ja 127/90. Olin pettynyt että taas lähdettiin tähän suuntaan. Lauantaiaamuna sain 127/90 ja 130/90. Menin jälleen kirjastoon ja sain joskus kello yhden jälkeen siellä 126/80 ja 122/82. Kirjaston mittari on Omron-merkkinen.

Verenpaineen vaihtelu on normaalia. Kahden perättäisen mittauksen erokin minulla usein on yli 10%. Puhumattakaan siitä, että liikunta (kävelykin), ruokailu, mittauksen aikana puhminen ja monet muut seikat vaikuttavat.

Kun paineenmittaukset aloitin, tein lääkärille grafiikan paineen vaihtelusta ja lääkäri pyysi luvan käyttää esitystä opetuksessa.

Minulla on Beurer BM26 olkavarsimittari. 30 viimeisen mittauksen keskiarvo 128/76 pulssi 51 (yläpaine välillä 111 - 148).

Mittaathan niin, että istut paikallasi ainakin 5 minuuttia ennen miitausta mamsettti kiinni. Olen huomannut, että tulee systemaattuinen ero siitäkin, miten korkealla tuolilla mitatessa istuu.

Kun lääkäri haluaa lukemia nähdä, pyytää illoin aamuin kaksi mittausta 1-2 minuutin välein päivittäin viikon tai kahden ajalta. Lääkärin vastaanotolla mittaamat paineet ovat minulla luokkaa 30 mmHg korkeammat.

Beurerin verenpainemittarit ovat sertifioituja ja paineenmittaukseb tarkkuus minun mittarissa +-3mmHg
Kertaalleen jo takuuvaihdóin laitteen, kun sen käynnistys oikuttelee, että voi joutua painamaan monta kertaa, Uudessa laitteessa on sama vika,

Voisit ottaa oman mittarin kirjastoon mukaan ja katsoa oko systemaattista eroa. Omron on arvaostettu merkki.

https://www.terveyskyla.fi/sydansairaudet/tietoa/verenpaine/kohonnut-verenpaine :
Verenpaine on koholla, kun paine on 140/90 tai enemmän. Vaikka kohonnut verenpaine ei tunnu, sen seuraukset voivat olla vakavat ja hoito on sen vuoksi tärkeää.

Jaska

#1171
Lisään vielä, että saadaksesi alhaisia arvoja ne tulee mitata rauhallisesti. Kun olet 5 min. tauon pitänyt, hengität pari kertaa rauhallisesti syvään mittaria käynnistässä ja vaikka mittauksen aikanakin. Mittauksen jälkeen pidät minuutin tauon. Taas hengität syvään ja mittaat, Tätä toistat niin monta kertaa kuin lukemat alenevat. Vaikka kymmenen.

Voi hakea kokemusta, miten fyysinen liikunta vaikuttaa ja kuinka pian paineet palautuvat. Se kai pyrkimys on, että liikunnalla paineet pidetään lukenissa, joissa ei pillereitä tarvitse popsia ja suonet pysyvät kunnossa.

Suolan vähentämiselläkin saattaa paine 5 milliä laskea.

Muuten, kun pitkäaikainen elämänkumppanini kuoli yllättäen, verenpaineet pomppasivat ylös.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Jaska - marraskuu 17, 2023, 05:36:47
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - lokakuu 15, 2023, 19:38:22
Kävin kirjastossa mittaamassa näemmä 20.9. ja sain 122/82 sekä 122/83. 29.9. olin saanut 124/86 ja 122/85.

Hain perjantaina beurer-merkkisen laitteen ja sain kotona joskus neljän jälkeen 130/88 ja 127/90. Olin pettynyt että taas lähdettiin tähän suuntaan. Lauantaiaamuna sain 127/90 ja 130/90. Menin jälleen kirjastoon ja sain joskus kello yhden jälkeen siellä 126/80 ja 122/82. Kirjaston mittari on Omron-merkkinen.

Verenpaineen vaihtelu on normaalia. Kahden perättäisen mittauksen erokin minulla usein on yli 10%. Puhumattakaan siitä, että liikuta (kävelykin), ruokailu, mittauksen aikana puhminen ja monet muut seikat vaikuttavat.

Kun paineenmittaukset aloitin, tein lääkärille grafiikan paineen vaihtelusta ja lääkäri pyysi luvan käyttää esitystä opetuksessa.

Minulla on Beurer BM26 olkavarsimittari. 30 viimeisen mittauksen keskiarvo 128/76 pulssi 51.

Mittaathan niin, että istut paikallasi ainakin 5 minuuttia ennen miitausta mamsettti kiinni. Olen huomannut, että tulee systemaattuinen ero siitäkin, miten korkealla tuolilla mitatessa istuu.

Kun lääkäri haluaa lukemia nähdä, pyytää illoin aamuin kaksi mittausta 1-2 minuutin välein päivittäin viikon tai kahden ajalta. Lääkärin vastaanotolla mittaamat paineet ovat minulla luokkaa 30 mmHg korkeammat.

Beurerin verenpainemittarit ovat sertifioituja ja paineenmittaukseb tarkkuus minun mittarissa +-3mmHg
Kertaalleen jo takuuvaihdóin laitteen, kun sen käynnistys oikuttelee, että voi joutua painamaan monta kertaa, Uudessa laitteessa on sama vika,

Voisit ottaa oman mittarin kirjastoon mukaan ja katsoa oko systemaattista eroa. Omron on arvaostettu merkki,

Juu, on istuttu 5 min ja kaikki temput tehty eli moneen kertaan mitattu, aina siihen asti että alemmas ei enää mene. Sen ostamani beurerin palautin, ja aiemmin käytössäni ollutta en enää käytä kun arvot oli mitä sattuu. Mittasin viimeksi kirjastossa keskiviikkona paineet, ja alin arvo oli 121/80. Mahdollisesti mittaan siellä vielä kerran uudelleen ennen kuin menen lääkäriin ensi torstaina. Otin/otan kuvan kirjaston Omron-mittarin näyttämistä lukemista, että on millä todistaa että normaaleitakin arvoja löytyy, jos taikka KUN siellä lääkärillä sitten tulee niitä valkotakkipaineita.

Ja minullahan tosiaan oli ihan oikeasti korkealla keväällä 2017 äitini kuoleman jälkeen. Myöhemmistä kotona mittaamistani arvoista en olekaan sitten niin varma, kun se alkuperäinen mittarini alkoi olemaan varsin varttunut.

Kopek

Tällä hetkellä minua ärsyttävät kirjaimellisesti pikkuasiat eli pienet kärpäset, joita lentelee asunnossa, ja joiden raatoja saa välillä poimia puurolautaselta. Menee kerta kaikkiaan ruokahalu.

Tuntuu, että ne vain lisääntyvät päivä päivältä. Ei kannata antaa ohjeita, niitä löytyy netistä (eivätkä ne toimi).

Amore

Lainaus käyttäjältä: Kopek - marraskuu 27, 2023, 17:54:42
Tällä hetkellä minua ärsyttävät kirjaimellisesti pikkuasiat eli pienet kärpäset, joita lentelee asunnossa, ja joiden raatoja saa välillä poimia puurolautaselta. Menee kerta kaikkiaan ruokahalu.

Tuntuu, että ne vain lisääntyvät päivä päivältä. Ei kannata antaa ohjeita, niitä löytyy netistä (eivätkä ne toimi).

Juu, no ei ohjeita, mutta kai tiedossa on, mikä niitä ruokkii? Sikiävätkö biojätteessä vai kukkaruukuissa vai molemmissa? Kun huolehtii nämä ulos, niin ei pitäisi kärpäsillä enää olla juuri elinmahdollisuuksia.

Eri asia sitten kaupunkiasunnossa, jossa kai viemäreissä voi jonkin verran asustella pieniä itikoita.

https://yle.fi/a/3-6372431
All you need is Love

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Amore - marraskuu 27, 2023, 19:03:50
Juu, no ei ohjeita, mutta kai tiedossa on, mikä niitä ruokkii? Sikiävätkö biojätteessä vai kukkaruukuissa vai molemmissa? Kun huolehtii nämä ulos, niin ei pitäisi kärpäsillä enää olla juuri elinmahdollisuuksia.

Ei ole jätteitä eikä uusia kukkia. En tiedä, mistä ne elantonsa saavat paitsi kaurapuurosta. Yleensä otukset häviävät vähitellen itsestään, joten ei kai auta kuin odotella.

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Kopek - marraskuu 27, 2023, 19:22:52
Lainaus käyttäjältä: Amore - marraskuu 27, 2023, 19:03:50
Juu, no ei ohjeita, mutta kai tiedossa on, mikä niitä ruokkii? Sikiävätkö biojätteessä vai kukkaruukuissa vai molemmissa? Kun huolehtii nämä ulos, niin ei pitäisi kärpäsillä enää olla juuri elinmahdollisuuksia.

Ei ole jätteitä eikä uusia kukkia. En tiedä, mistä ne elantonsa saavat paitsi kaurapuurosta. Yleensä otukset häviävät vähitellen itsestään, joten ei kai auta kuin odotella.
Sittenhän voit hankkia lihansyöjäkasvin Bloody Mary

joka lannoittaa itsemnsä kärpäsillä  :D

Hedelmäkärpänen munii 500 munaa, jotka kehittyvät aikuisiksi runsaassa viikkosa. Että tuossa tuokiossa levinneistä hedelmäkärpäsistä  ei eroon pääse kyllä toimivilla konsteillakaan.

Tiesitkö muuten, että kun tuorekelmun säilyttää pakastimessa, se ei tartu kylmänä itseensä kiinni ja sen käsittely on helpompaa.

Xantippa

Voivat omakotitalossakin saada elantonsa viemäreistä, eli kannattaa katsoa, että tiskiallas on kuiva ja tyhjä ja samoin muut altaat tietysti myös. Meillä elivät kerran myös kahvista. Eli jollei sillä siunaamalla kuin kahvi oli tippunut, siirtänyt suodatinpussia suljettuun bioastiaan + peittänyt kahvia kannella, invaasio elpyi.

Talvella ei ole ollut mitään kärpäsongelmia, mutta keväisin ja syksyisin, kun on kosteaa ja joskus myös lämmintä kosteaa, saa olla todella tarkkana. Onkin molemmilla asujilla jonkin verran hysteriaa ilmassa sen suhteen, että MITÄÄN elintarviketta ei saa olla MILLÄÄN pöydällä.

T: Xante

Kopek

#1178
Netissä annettavat ohjeet, jotka eivät ole toteuttamiskelpoisia, ovat ärsyttäviä.

Windowsia koskien voi olla ohjeita, joissa neuvotaan, että mene siihen valikoon ja valitse sieltä tietty kohta ja avaa siitä uusi valikko ja niin edelleen.

Neuvon seuraaminen tökkää usein siihen, ettei Windowsissa ole ohjeessa mainittua kohtaa. Tämä on erittäin yleistä. Ilmeisesti Windowsin versiota (vaikka muodollisesti olisi kyse samasta pääversiosta kuten Windows7 ta Windows10) on olemassa erilaisia.

Tällä kerralla tökkii netissä tehtävä "sähkävähennysilmoitus". Siinä kysytään sähköyhtiön Y-tunnusta. Kun sen kirjoittaa, tulee ilmoitus, että tunnus on virheellinen. Eli siihen tökkää. Kohdasta ei pääse eteenpäin, vaikka mitä tekisi.

Tunnus on katsottu sähkölaskusta ja tarkastettu netistä eli sen pitäisi olla oikea.

Jälkihuomautus 1: Puhelinneuvonnasta selvisi, että tunnuksen y ja viiva jätetään pois ja pelkkä numero kirjoitetaan.

Jälkihuomautus 2: Koko vähennyshomma osoittautui turhaksi, koska ei täysin ymmärretty mistä oli kyse. Tuli vain kuluja palvelunumeroon soittamisesta.

Hippi

^
On laskulla sekä sähkönsiirtäjän tunnus että sähkön myyjän tunnus?
Minun laskulla on molemmat ja siitä on helppo napata se väärä tunnus, eli siirtäjän.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 30, 2023, 14:36:32
^
On laskulla sekä sähkönsiirtäjän tunnus että sähkön myyjän tunnus?
Minun laskulla on molemmat ja siitä on helppo napata se väärä tunnus, eli siirtäjän.

Tunnus oli kopioitu laskusta oikein, mutta lomakkeessa siitä olisi pitänyt jättää y ja viiva pois. Laskussa tunnus on muodossa y-7364630-1.

YTJ:n haku antaa firmojen tunnukset ilman kirjainta ja viivaa, eli tämä taitaa olla nykyinen virallinen käytäntö. Laskussa tunnus on ilmoitettu vanhalla tavalla, joka ei enää kelpaa. Eli tiedon puutteesta oli kyse. 

https://ytj.fi/

Hippi

^
Hyvä, että selvisi. Mielestäni ei kyllä herran aikoihin ole ollut Y-kirjainta mukana tunnuksessa silloin, kun se jollain lomakkeella ilmoitetaan.

Sehän alun perin oli Ly-tunnus, eli liike- ja yhteisötunnus, kunnes sen nimi muuttui yritystunnukseksi. Kaikissa tuntemissani rekistereissä se on numeerisena kenttänä ja ulkoiseen esitysmuotoon se muotoillaan erikseen niin, että tarkistusmerkki erotetaan väliviilalla. Se on myös muoto, jossa se pyydetään lomakkeilla ilmoittamaan.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska


Minun sähkölaskulla on Y-tunnus, jopa kaksi. Y-tunnus koostuu kahdeksasta numerosta, joista viimeinen on tarkistenumero eli esimerkiksi 1234567-1. Tarkistenumero erotetaan yhdysmerkillä. Varmasti harmittaa, jos laskuttaja esittää Y-tunnuksekseen jotain muuta ja tarvitsisit tietoa. https://tietopalvelu.ytj.fi/ palvelusta Y-tunnukset saa.

Aave

Hassua että olitte keskustelleet ketjussa juuri sähköstä, sillä minua ärsyttää (Eikä ainoastaan vähän) lööppilehtien tapa uutisoida alituiseen vaihtelevista sähkönhinnoista. Siitä uutisoidaan, kuin kyseessä olisi jokin urheiluseuranta, ja se on pirun ärsyttävää. Minulla on kohtuuhintainen, kiinteä sopimus, eikä seuranta omalla kohdallani ole siten edes tarpeen, mutta aikuisten oikeasti tälle hintasirkukselle pitäisi saada pikainen ja  tyly loppu.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Toope

Taas tuli Sergel-varkailta viesti: 20 Euroa oli jostain laskusta jäänyt.
V...n rottaporukkaa.
Pakkohan se on maksaa.