Kirjoittaja Aihe: Sähköinen liikkuminen  (Luettu 294 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ROOSTER

  • Vakiojäsen
  • **
  • Viestejä: 276
  • Hän jolla on eniten pixeleitä!
Sähköinen liikkuminen
« : Tammikuu 03, 2019, 08:58:59 »
Liikkumisen tulevaisuus on sähkössä.

Kaikenlaisten nykyisenkaltaisten liikkumavälineiden sähköistymisen lisäksi tulemme kokemaan myös kävelyn mullistumisen. Sähköavusteiset "apulihakset" ovat pian arkipäivää.Parinkymmenen kilometrin työmatka ei tunnu missään, kun annamme sähköavusteisen apurungon hoitaa suurimman työn. Samoin otetaan esille voimahaarniska, kun pitää suoriutua fyysisesti raskaista töistä, esim. palomiehenä tai metsurina.

Koneen ja ihmisen rajasta tulee häilyvä. Kehitys tulee olemaan raju, ja muutos nopea. On kiva tietää, että vanhuksena voi juosta kuuttakymppiä reppu selässä ilman pelkoa kaatumisesta, erilaiset anturit huolehtivat pystyssä pysymisestä ja huolehtivat, ettei jää äänettömästi liikkuvien sähköautojen alle, eikä ylitä nopeusrajoituksia.

Kuningatar Elisabetilla on tekokäsi – siltä varalta, ettei hän enää jaksa kuninkaallista vilkutusta
Yleinen mielipide on aina väärässä.

Poissa Brutto

  • Vakiojäsen
  • **
  • Viestejä: 295
Vs: Sähköinen liikkuminen
« Vastaus #1 : Tammikuu 03, 2019, 10:34:32 »

On kiva tietää, että vanhuksena voi juosta kuuttakymppiä reppu selässä ilman pelkoa kaatumisesta, erilaiset anturit huolehtivat pystyssä pysymisestä ja huolehtivat, ettei jää äänettömästi liikkuvien sähköautojen alle, eikä ylitä nopeusrajoituksia.


Ajatuksenakin kamala! Kuuttakymppiä äänettömästi kaduilla juoksevat puolisokeat vanhukset! Ja miten pitkälle hoitolaitoksesta karannut dementiapotilas muutamassa tunnissa voikaan ehtiä...? Tampereelta Turkuun ja sieltä ei osaa kukaan enää heitä etsiä.

Poissa ROOSTER

  • Vakiojäsen
  • **
  • Viestejä: 276
  • Hän jolla on eniten pixeleitä!
Vs: Sähköinen liikkuminen
« Vastaus #2 : Tammikuu 03, 2019, 10:39:34 »
Kuuttakymppiä äänettömästi kaduilla juoksevat puolisokeat vanhukset! Ja miten pitkälle hoitolaitoksesta karannut dementiapotilas muutamassa tunnissa voikaan ehtiä...? Tampereelta Turkuun ja sieltä ei osaa kukaan enää heitä etsiä.

Tietenkin puolisokeiden dementikoiden älyhaarniskoissa on kotiinkutsumahdollisuus. Etäohjattava haarniska tuo vastaanhangoittelevankin vanhuksen takaisin kotiin,  tai mikäli on sieltä liian kaukana, lähimmälle latauspisteelle.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

Poissa Brutto

  • Vakiojäsen
  • **
  • Viestejä: 295
Vs: Sähköinen liikkuminen
« Vastaus #3 : Tammikuu 03, 2019, 15:09:35 »

Tietenkin puolisokeiden dementikoiden älyhaarniskoissa on kotiinkutsumahdollisuus. Etäohjattava haarniska tuo vastaanhangoittelevankin vanhuksen takaisin kotiin,  tai mikäli on sieltä liian kaukana, lähimmälle latauspisteelle.

Ja kauanko menisi, ennen kuin ilkeämielinen nuoriso hakkeroisi nämä järjestelmät ja ohjelmoisi mummot juoksemaan kuuttakymppiä vastavirtaan muuta liikennettä?

Jos kaksi dementiapotilasta juoksee keskenään nokkakolarin 60 km/h vauhdilla, niin miten suurella nopeudella dementiapotilaan pitäisi törmätä kallioon jotta vaikutus olisi sama?

Poissa ROOSTER

  • Vakiojäsen
  • **
  • Viestejä: 276
  • Hän jolla on eniten pixeleitä!
Vs: Sähköinen liikkuminen
« Vastaus #4 : Tammikuu 03, 2019, 15:26:36 »

Tietenkin puolisokeiden dementikoiden älyhaarniskoissa on kotiinkutsumahdollisuus. Etäohjattava haarniska tuo vastaanhangoittelevankin vanhuksen takaisin kotiin,  tai mikäli on sieltä liian kaukana, lähimmälle latauspisteelle.

Ja kauanko menisi, ennen kuin ilkeämielinen nuoriso hakkeroisi nämä järjestelmät ja ohjelmoisi mummot juoksemaan kuuttakymppiä vastavirtaan muuta liikennettä?


Vaikea sanoa. Ehkä yhtä kauan kuin siihen, että ammattirikolliset siirtävät rahasi nettipankissa omalle tilillensä. Eli on hyvin harvinainen mahdollisuus jos ollaan vakaasti liikkeellä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

Poissa ROOSTER

  • Vakiojäsen
  • **
  • Viestejä: 276
  • Hän jolla on eniten pixeleitä!
Vs: Sähköinen liikkuminen
« Vastaus #5 : Tammikuu 03, 2019, 15:28:54 »

Tietenkin puolisokeiden dementikoiden älyhaarniskoissa on kotiinkutsumahdollisuus. Etäohjattava haarniska tuo vastaanhangoittelevankin vanhuksen takaisin kotiin,  tai mikäli on sieltä liian kaukana, lähimmälle latauspisteelle.
Jos kaksi dementiapotilasta juoksee keskenään nokkakolarin 60 km/h vauhdilla, niin miten suurella nopeudella dementiapotilaan pitäisi törmätä kallioon jotta vaikutus olisi sama?

Jos molemmat dementikot ovat täysin joustamattomia, kuten he yleensä ovat, ja samanmassaisia, heidän nokkakolarinsa vastaa samalla nopeudella kallioon törmäämistä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

Poissa Brutto

  • Vakiojäsen
  • **
  • Viestejä: 295
Vs: Sähköinen liikkuminen
« Vastaus #6 : Tammikuu 03, 2019, 18:24:35 »

Tietenkin puolisokeiden dementikoiden älyhaarniskoissa on kotiinkutsumahdollisuus. Etäohjattava haarniska tuo vastaanhangoittelevankin vanhuksen takaisin kotiin,  tai mikäli on sieltä liian kaukana, lähimmälle latauspisteelle.
Jos kaksi dementiapotilasta juoksee keskenään nokkakolarin 60 km/h vauhdilla, niin miten suurella nopeudella dementiapotilaan pitäisi törmätä kallioon jotta vaikutus olisi sama?

Jos molemmat dementikot ovat täysin joustamattomia, kuten he yleensä ovat, ja samanmassaisia, heidän nokkakolarinsa vastaa samalla nopeudella kallioon törmäämistä.

Se oli kompa. Vaikutus ei voi millään nopeudella olla sama. Dementikkojen nokkakolarissa syntyy aina kaksi ruhjoutunutta dementikkoa. Dementikkopotilaan törmätessä kallioon lopputuloksena on pahimmillaankin vain yksi ruhjoutunut dementikko.

Poissa ROOSTER

  • Vakiojäsen
  • **
  • Viestejä: 276
  • Hän jolla on eniten pixeleitä!
Vs: Sähköinen liikkuminen
« Vastaus #7 : Tammikuu 03, 2019, 18:55:59 »

Tietenkin puolisokeiden dementikoiden älyhaarniskoissa on kotiinkutsumahdollisuus. Etäohjattava haarniska tuo vastaanhangoittelevankin vanhuksen takaisin kotiin,  tai mikäli on sieltä liian kaukana, lähimmälle latauspisteelle.
Jos kaksi dementiapotilasta juoksee keskenään nokkakolarin 60 km/h vauhdilla, niin miten suurella nopeudella dementiapotilaan pitäisi törmätä kallioon jotta vaikutus olisi sama?

Jos molemmat dementikot ovat täysin joustamattomia, kuten he yleensä ovat, ja samanmassaisia, heidän nokkakolarinsa vastaa samalla nopeudella kallioon törmäämistä.

Se oli kompa. Vaikutus ei voi millään nopeudella olla sama. Dementikkojen nokkakolarissa syntyy aina kaksi ruhjoutunutta dementikkoa. Dementikkopotilaan törmätessä kallioon lopputuloksena on pahimmillaankin vain yksi ruhjoutunut dementikko.

Vastaukseni taas ei ollut kompa, mutta tosielämässä jompikumpi tai yleensä molemmat joustaa. Siksi kummankaan vammat eivät ole niin vakavat kuin kallioon törmätessä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

Poissa Hayabusa

  • Vakiojäsen
  • **
  • Viestejä: 200
Vs: Sähköinen liikkuminen
« Vastaus #8 : Tammikuu 03, 2019, 23:33:40 »
Detroit Electricillä, eli Mummo Ankka -autolla, pääsi sata vuotta sitten yli 300 km. Vasta aivan viime aikoina Teslat yms ovat saavuttaneet muinaisten kärryjen kulkumatkan. Alan vähitellen uskoa öljymiesten sala liittoon...

Voisiko sähköistyminen aiheuttaa pientaloistumista? Kaupunkien keskustoissa parkkipaikat ovat kortilla ja niiden sähköistäminen on vielä kaukana. Seurauksena sähkökulkuneuvoilijat muuttavat omakotitaloihin, joissa kulkuneuvon lataus onnistuu helposti. Parhaimmillaan ilmaisella aurinkosähköllä.

Poissa ROOSTER

  • Vakiojäsen
  • **
  • Viestejä: 276
  • Hän jolla on eniten pixeleitä!
Vs: Sähköinen liikkuminen
« Vastaus #9 : Tammikuu 04, 2019, 11:43:18 »
Detroit Electricillä, eli Mummo Ankka -autolla, pääsi sata vuotta sitten yli 300 km. Vasta aivan viime aikoina Teslat yms ovat saavuttaneet muinaisten kärryjen kulkumatkan. Alan vähitellen uskoa öljymiesten sala liittoon...

Olisimme kyllä uskomattoman pitkällä sähköisessä liikkumisessa jo nyt, jos lamppuöljykauppiaat eivät olisi olleet niin hyviä kauppamiehiä. Autotehtailijat ja heidän alihankkijansa ja lobbarinsa ovat varmasti tehneet kaikkensa sähkön tulon hidastamiseksi. Kun vastustamisen huomattiin olevan liian tehotonta, alettiin valehdella päästöt alas. Nyt on menossa jarruttamisen viimeiset vaiheet, onneksi se kohta loppuu ja voidaan siirtyä reippaammin kehityksessä eteenpäin.

Sadattuhannet saksalaiset hakevat Volkswagenilta korvauksia päästöhuijauksesta – Skandaalin hinta yhtiölle jo 28 miljardia euroa

Minusta valittu taktiikka oli huono. Volkkarin lisäksi lirissä ovat lähes kaikki muutkin autovalmistajat. Jos nuokin menetettävät rahat olisi sijoitettu edes osittain sähköautokehitykseen...Nyt saamme valitettavasti liian hätäisen tuotekehityksen tuloksia esiin. Aiemmin uusien autojen kehitysprosessi kesti kuusi-kahdeksan vuotta, nyt  monet tehtaat tekevät, yllättävän hyviä, sähköautoja vain kahden-kolmen vuoden varoitusajalla.

Voisiko sähköistyminen aiheuttaa pientaloistumista? Kaupunkien keskustoissa parkkipaikat ovat kortilla ja niiden sähköistäminen on vielä kaukana. Seurauksena sähkökulkuneuvoilijat muuttavat omakotitaloihin, joissa kulkuneuvon lataus onnistuu helposti. Parhaimmillaan ilmaisella aurinkosähköllä.

Polttoaine- ja huoltokulujen pieneneminen sekä liikkumisen muuttuminen autonomisemmaksi voisi periaatteessa edistää tiheimpien taajamien ulkopuolista asumista. Luulen kuitenkin metropolistien tiemaksuverottavan tämän edun pois ja estävän sen suuntaisen kehityksen. Toisaalta kehittyvä sähköinen joukkoliikenne voi muuttaa asioita.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

Poissa ROOSTER

  • Vakiojäsen
  • **
  • Viestejä: 276
  • Hän jolla on eniten pixeleitä!
Vs: Sähköinen liikkuminen
« Vastaus #10 : Tammikuu 08, 2019, 17:34:47 »
Se on sillä lailla, että H-D aikaistaa Livewire konseptin myyntiintuloa!
Viisi vuotta sitten, kehitystyön alkuvaiheissa, ilmoitettiin myynnin alkavan 2021. Koska maailma muuttuu, nopeasti, myyntikin alkaa jo elokuussa 2019. Ja aivan naurettavan edulliseen 29975 dollarin hintaan.
Onneksi meillä Suomessa on kova kilpailija, E2, joka on jo ennakkotilattavissa hintaan 24990€. Toivottavasti joku näkee tässä sijoituskohteen ja laittaa projektiin pätäkkää niin, että hyvä idea saadaan maaliin.
https://yle.fi/uutiset/3-10586719?origin=rsshttps://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/t-t-koeajoi-suomalaisen-e2-sahkopratkan-moottori-on-takavanteessa-katso-videolta-miten-se-toimii-6751751
Ekassa moottoripyörässäni juuri takavanteen pinnat antoi äkkiä periksi (japanilaiset ei ole suomipoikien painoisia), tässä E2:ssa ei taida olla sitä ongelmaa.
Nuo kiihtyvyyslukemat ovat aika mahtavia, Livewirekin kiihtyy 0-100km/h noin 3,5 sekuntia.



Yleinen mielipide on aina väärässä.

Poissa Hayabusa

  • Vakiojäsen
  • **
  • Viestejä: 200
Vs: Sähköinen liikkuminen
« Vastaus #11 : Tammikuu 09, 2019, 12:46:21 »
Taisi olla toissapäivän töllöuutisissa juttu sähköautoista ja peräkärryistä. Siinä kerrottiin, että vain osaan sähkiksistä saa peräkoukun ja siten pystyy kuljettamaan isompaa kuormaa. Selityksenä oli, että saadakseen vetokyvylle tyyppihyväksynnän tjsp. auton pitää pystyä tekemään kärryn kanssa mäkilähtö. Sähköautossahan on hyvä vääntö, joten onko autot vain konfattu päin persettä, jos mäkilähtö ei onnistu?

Poissa ROOSTER

  • Vakiojäsen
  • **
  • Viestejä: 276
  • Hän jolla on eniten pixeleitä!
Vs: Sähköinen liikkuminen
« Vastaus #12 : Tammikuu 09, 2019, 13:40:15 »
Taisi olla toissapäivän töllöuutisissa juttu sähköautoista ja peräkärryistä. Siinä kerrottiin, että vain osaan sähkiksistä saa peräkoukun ja siten pystyy kuljettamaan isompaa kuormaa. Selityksenä oli, että saadakseen vetokyvylle tyyppihyväksynnän tjsp. auton pitää pystyä tekemään kärryn kanssa mäkilähtö. Sähköautossahan on hyvä vääntö, joten onko autot vain konfattu päin persettä, jos mäkilähtö ei onnistu?

Voi olla, että suomalaisten intoa vetää henkilöautolla peräkärryä, ei ole riittävästi otettu huomioon sähköautoja suunniteltaessa. Tesla modelX on kai yksi niitä harvoja täyssähköautoja joilla kärryttely on otettu huomioon. Ladattavia hybridejä on sen sijaan useita, joissa on suuri sallittu vetokyky.

Vetokyvystä näytettä videolla n. 3.15 alkaen  https://www.youtube.com/watch?v=ib-02b2ooLY
Yleinen mielipide on aina väärässä.

Poissa Amore

  • Vakiojäsen
  • **
  • Viestejä: 253
  • Totuuden kuvastin
Vs: Sähköinen liikkuminen
« Vastaus #13 : Tammikuu 09, 2019, 19:41:47 »
Sähköautot liikuttavat myös poliitikkojen leukoja.

Halla-aho ei suosittele sähköautoa ”Jumalan selän takana asuville” – Sipilä ajaa Teslalla: ”Toimii myös Jumalan selän takana”

Maaseudun Tulevaisuuden ja tuottajajärjestö MTK:n tänään keskiviikkona järjestetyssä ilmastoaiheisessa vaalitentissä puhutti muun muassa sähköautoilu.

Liikenne- ja viestintäministeriö on raportissaan asettanut hallituksen tuella Suomen tavoitteeksi 670 000 sähköautoa vuoteen 2030, ja peräti kaksi miljoonaa sähköautoa vuoteen 2045 mennessä.

Kokoomuksen Petteri Orpo kuitenkin myönsi, ettei tavoite ole tällä hetkellä hänen mielestään täysin realistinen...

Sähköautoilu on Jussi Halla-ahon mukaan hyvä tavoite, mutta sähkö ei ilmesty latauspisteisiin tyhjästä.
– Paitsi että sähköautot ovat tällä hetkellä useimmille liian kalliita, ei niiden valmistaminenkaan ole päästötöntä. Jos niiden hintoja on pakko painaa alas keinotekoisesti, se johtaa siihen että koboltteja ja muita maametalleja louhitaan entistä epäeettisemmin jossain Kongon demokraattisessa tasavallassa.

Sähköauton itsekin omistava keskustan Juha Sipilä tarttui Halla-ahon sanoihin omalla vastausvuorollaan.
– Minä olen ajanut bensiiniautolla, hybridiautolla, dieselautolla, sähköautolla, puukaasuautolla, turpeella ja olen kokeillut biokaasuautoa ja seuraavaksi aion rakentaa sellaisen. Kaikki nämä toimivat myöskin siellä Jumalan selän takana, missä itse asun.

– Sähköautolla olen ajanut viimeiset neljä vuotta, ja silläkin pääsee Jumalan selän taakse Ouluun asti. Yhden kerran välillä sitä lataamalla.

Hän myönsi kuitenkin olevansa samaa mieltä kuin Halla-aho siinä, että sähköautoiluun liittyy myös omat ongelmansa.
– Latauksen hyötysuhde on yllättävän huono, ja siihen käytetään arvokkaita metalleja, eikä se akkukaan ole ongelmaton päästönlähde.

Yllättävää tukea hallituksen tavoitteen realistisuutta kohtaan tuli sdp:n varapuheenjohtajalta Sanna Marinilta.
– Itse pidän realistisena sitä. Meidän mielestämme vuonna 2030 tulisi olla 750 000 vähä- ja nollapäästöistä autoa. Tämä on kunnianhimoinen tavoite, mutta minä uskon että siihen päästään.


https://www.is.fi/politiikka/art-2000005960107.html
All you need is Love

Poissa Hayabusa

  • Vakiojäsen
  • **
  • Viestejä: 200
Vs: Sähköinen liikkuminen
« Vastaus #14 : Tammikuu 09, 2019, 23:20:39 »
Muistutetaan taas poliitikkoja ja muita hötkyilijöitä Osmo A. Wiion laista tulevaisuuden ennustamisesta: ”Lähitulevaisuus yliarvioidaan ja kaukainen tulevaisuus aliarvioidaan.”

Sähkövehkeet tulevat, ei niin nopeasti kuin kuvitellaan tai toivotaan. Mutta, kun ne tulevat ne tekevät temppuja joita emme osaa kunnolla kuvitella.