Kirjoittaja Aihe: Sähköinen liikkuminen  (Luettu 6090 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ROOSTER

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 1312
  • Hän jolla on eniten pixeleitä!
Vs: Sähköinen liikkuminen
« Vastaus #15 : Tammikuu 29, 2019, 10:13:04 »
Suomalainen sähkömoottoripyörä on vauhdissa!

"Perustamme tuotantolaitoksen Seinäjoelle, jossa kokoonpanemme pyörät. Runko ja komponentit tulevat alihankkijoilta", Saukkio kertoo Tekniikka&Taloudelle.

"Pyörät ovat menneet ilman mainostamista pääasiassa ulkomaille. Suomeen on ennakkovarattu muutama pyörä. Nyt rupeaa olemaan tekemisen meininki. Valmistuksen aloittaminen vuoden viimeisellä neljänneksellä on aika lähellä totuutta."

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Poissa Sepe

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 1175
Vs: Sähköinen liikkuminen
« Vastaus #16 : Tammikuu 31, 2019, 17:59:28 »
Olen jostain lukenut että moottoripyöräjengiin pääsemisen edelytys on vähintään 750 cm3 pyörä. Miten hienon kulttuurin sähköpyörät tuhoavatkaan.

Poissa ROOSTER

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 1312
  • Hän jolla on eniten pixeleitä!
Vs: Sähköinen liikkuminen
« Vastaus #17 : Helmikuu 01, 2019, 11:37:33 »
Moottoripyöräala katsoo toiveikkaana eteenpäin, erityisesti sähköisistä peleistä odotetaan kasvua.

Nyt kasvun odotetaan jatkuvan, ja ylimääräistä boostia siihen tuovat sähkökäyttöiset moottoripyörät.

”Alalla on oikein positiivinen fiilis nyt, kun myynti on pitkästä aikaa kasvanut. Odotamme alkavaa kautta innolla”, kertoo Teknisen Kaupan Liiton moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Mikko Summa.

...

”Edellisvuoden tulosten perusteella isot, perinteiset pyörät kiinnostavat. Lisäksi odotamme kasvua etenkin sähkökäyttöisten laitteiden osalta. Sinne on odotettavissa kiinnostavia uutuuksia”, Summa kertoo.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

Poissa Hayabusa

  • Konkari
  • ***
  • Viestejä: 982
Vs: Sähköinen liikkuminen
« Vastaus #18 : Helmikuu 06, 2019, 21:26:23 »

Poissa Karikko

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 1279
Vs: Sähköinen liikkuminen
« Vastaus #19 : Helmikuu 08, 2019, 11:51:29 »
Sähköautot liikuttavat myös poliitikkojen leukoja.

Halla-aho ei suosittele sähköautoa ”Jumalan selän takana asuville” – Sipilä ajaa Teslalla: ”Toimii myös Jumalan selän takana”

Maaseudun Tulevaisuuden ja tuottajajärjestö MTK:n tänään keskiviikkona järjestetyssä ilmastoaiheisessa vaalitentissä puhutti muun muassa sähköautoilu.

Liikenne- ja viestintäministeriö on raportissaan asettanut hallituksen tuella Suomen tavoitteeksi 670 000 sähköautoa vuoteen 2030, ja peräti kaksi miljoonaa sähköautoa vuoteen 2045 mennessä.

Kokoomuksen Petteri Orpo kuitenkin myönsi, ettei tavoite ole tällä hetkellä hänen mielestään täysin realistinen...

Sähköautoilla on suomen talvessa aika iso ongelma tehon laskeminen pakkasessa. Noin 7 asteen pakkanen vie 40%:tia tehosta pois.  Sen lisäksi auton sisätilaakin pitäisi lämmittää ja se vähentää myös akun kapisiteettia.

Eli vaikka akun teho riittäisi 200 kilometriin, niin pakanen vähentää sen alle sadan kilometrin, ellei halua olla jäisessä sisätilassa ja katsella ajelemistaan huuruisen tuulilasin läpi, jos jotain siitä näkyy.

Poissa ROOSTER

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 1312
  • Hän jolla on eniten pixeleitä!
Vs: Sähköinen liikkuminen
« Vastaus #20 : Helmikuu 11, 2019, 09:46:14 »
Olen aina ollut varma, että meillä suomalaisilla on ideoita ja osaamista tarjoilla sähköiseen liikkumiseen ja sen kehittämiseen. Siitä taas uutena osoituksena tämä:

Revonten hybridivoimalinja on rakennettu polkupyörän keskiön ympärille niin, että poljinkammet kiinnittyvät sivulla näkyvään akseliin. Portaattomasti muuttuva välitys ja sähkömoottoriavustus mahdollistavat lähes minkä tahansa poljinnopeuden käytön tilanteessa kuin tilanteessa.
...
Ominaisuudet ja mahdollisuudet eivät rajoitu pelkästään ennalta ohjelmistoon rakennettuihin ominaisuuksiin. Voimalinja sisältää paljon anturitekniikkaa, jonka avulla ohjelmisto aistii ajetaanko ylä- vai alamäkeen ja säätää avustusta sen mukaan. Lisäksi paikannustekniikan avulla se voi oppia tietyt vakioreitit, kuten vaikkapa työmatkan.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

Poissa ROOSTER

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 1312
  • Hän jolla on eniten pixeleitä!
Vs: Sähköinen liikkuminen
« Vastaus #21 : Helmikuu 12, 2019, 10:34:29 »
Volkswagenin aikataulu.

Vuoteen 2025 mennessä Volkswagen aikoo nostaa sähköautojensa vuosituotannon kolmeen miljoonaan autoon. Vihon viimeisen polttomoottorilla varustetun vuosikerran takarajaksi VW on asettanut vuoden 2026.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

Poissa Karikko

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 1279
Vs: Sähköinen liikkuminen
« Vastaus #22 : Helmikuu 12, 2019, 12:06:56 »
Volkswagenin aikataulu.

Vuoteen 2025 mennessä Volkswagen aikoo nostaa sähköautojensa vuosituotannon kolmeen miljoonaan autoon. Vihon viimeisen polttomoottorilla varustetun vuosikerran takarajaksi VW on asettanut vuoden 2026.

Varmaan markkinamekanismi toimii tuossakin, eli tuskin niitä kovasti tehdään enemmän, kuin myydään.

Poissa ROOSTER

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 1312
  • Hän jolla on eniten pixeleitä!
Vs: Sähköinen liikkuminen
« Vastaus #23 : Helmikuu 19, 2019, 09:38:49 »
Sähköiset ratkaisut antavat mahdollisuuden tehdä uskomattomia juttuja. Viimeisimpänä esimerkkinä auto joka tarvittaessa ottaa jalat alleen!



https://www.kauppalehti.fi/uutiset/jalalle-vie-yllattaisiko-suomen-talvi-hyundain-hurjan-vision-kavelevasta-sahkoautosta/5eefb67a-c555-4612-b723-997449472655

Lainaus
”Raajat taittuvat myös tavalliseen ajoasentoon, jolloin auto saavuttaa normaalin maantienopeuden. Mutta yksikään toinen auto ei kykene kiipeämään puolentoista metrin korkuista seinämää, ylittämään puolentoista metrin levyistä ojaa tai kävelemään vaikeakulkuisen murtomaan ylitse samalla kun sen kori ja matkustajat pysyvät täydellisesti tasapainossa.”

Tuollaisella pääsisi mökillekin sellaista uraa pitkin mikä tehokkaasti estäisi kutsumattomat vieraat.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

Poissa ROOSTER

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 1312
  • Hän jolla on eniten pixeleitä!
Vs: Sähköinen liikkuminen
« Vastaus #24 : Helmikuu 26, 2019, 17:15:29 »
Veneilymaailma on suurten muutosten edessä.

Ilmastonmuutos lisää sähkömoottoreiden kysyntää myös venealalla: "Akkuteknologia kehittyy nyt valtavaa vauhtia"
Yleinen mielipide on aina väärässä.

Poissa ROOSTER

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 1312
  • Hän jolla on eniten pixeleitä!
Vs: Sähköinen liikkuminen
« Vastaus #25 : Helmikuu 27, 2019, 09:37:40 »
Nyt saadaan ruotsalainen kirittäjä sähkömoottoripyörärintamalle.

Elämme uudenlaista moottoripyöräilyn kulta-aikaa siinä mielessä, että uusia sähkömoottoripyörävalmistajia tuntuu nousevan eri puolille maailmaa kuin sieniä sateella. Skandinaavisessa kisassa sähköpyöräilyn tulevaisuudesta suomalainen RMK sai kaverin Ruotsista, retro-café racer Regentin.

Lerhti arvelee aivan oikein, että sähköpolkupyörillä aloittaneet ovat kasvamassa moottoripyöräikään, eivätkä he kaipaa savua, meteliä ja nestemäisiä polttoaineita kuten aiemmat sukupolvet saattavat tehdä. Mukavuus, hauskuus ja helppous ovat nykyajan vaatimuksia. Esimerkiksi kun autojen kerosiini- ja pärevaloista päästiin eroon, harva niitä enää takaisin haluaa, vaikka tunnelma saattaisi olla kuinka ihanainen.

Myös Kawasaki on tehnyt sähköpyörän tutkimustyötä ja uutuuksia lienee luvassa.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

Poissa Amore

  • Vakiojäsen
  • **
  • Viestejä: 403
  • Totuuden kuvastin
Vs: Sähköinen liikkuminen
« Vastaus #26 : Maaliskuu 17, 2019, 17:39:05 »
IS:n ensitestissä erikoinen sähköpulkka – ”ajettu nyt yli 3 000 kilometriä työmatka-ajoa”

Suomalaisen Pintone Oy:n kehittämä Sledgo: Isokokoisen pulkan näköisen kaukalon takakulmiin on kiinnitetty pyörät, kaukaloon pieni istuin ja nokalle ohjaava pyörä. Kuljettajan jalat jäävät pyöreämuotoisen kuvun taakse piiloon, ja ohjaaminen tapahtuu tangosta kuten polkupyörässä, mutta ajaminen ei tapahdu polkimia pyörittämällä vaan sähköllä.

Latausajaksi tyhjästä täyteen Airaksinen ja Kuosmanen lupaavat normaalista seinäsähköstä ja tavallisella rauhallisella laturilla nelisen tuntia, jolla normaalikokoinen aikuinen mies ajaa 40 kilometrin matkan.
Täyteen lastattuna tai hyvin raskaissa olosuhteissa laite kulkee yhdellä akullisella yli 30 kilometriä ja kevyen kuskin alla voidaan päästä jopa 50 kilometrin lukemiin. Kantavuus on 200 kilogrammaa, eli laite kuljettaa tarvittaessa kaksi aikuista.

"Yyhdellä eurolla ajaa kolmesataa kilometriä."




Nyt kun HSL:n vyöhykeuudistus lähestyy, voisin mieluusti vaihtaa johonkin tällaiseen kulkuneuvoon. Tekisin "munaan" kyllä kannen tuulen- ja sateensuojaksi. Poljettavissa nojapyörissä olen sellaisen nähnytkin.
Tämä on polkupyörä:

All you need is Love

Poissa ROOSTER

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 1312
  • Hän jolla on eniten pixeleitä!
Vs: Sähköinen liikkuminen
« Vastaus #27 : Maaliskuu 17, 2019, 18:17:43 »
IS:n ensitestissä erikoinen sähköpulkka – ”ajettu nyt yli 3 000 kilometriä työmatka-ajoa”

Hieno peli.

Luin ensin onomatopoeettisesti "sähköpullukka", mutta se taitaa olla toisen ketjun aihe https://kantapaikka.net/index.php/topic,92.0.html

Ei yhtään haittaisi vaikka polttoaineen hinta nostettaisiin tasolle jolla noillekin olisi enempi kysyntää. Se olisi keskipitkässä juoksussa kaikkien etu. Jälkeenpäin voitaisiin muistella: Tuosta se kaikki sitten lähti...
Yleinen mielipide on aina väärässä.

Poissa ROOSTER

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 1312
  • Hän jolla on eniten pixeleitä!
Vs: Sähköinen liikkuminen
« Vastaus #28 : Maaliskuu 17, 2019, 18:46:17 »
James Bondin autoilu sähköistyy - jo oli aikakin.


007 on saamassa seuraavaksi työsuhdekärrykseen Aston Martin Rapide E -sähköauton.

Maailman tunnetuinta salaista agenttia näyttelevä Daniel Craig nähdään legendaarisen elokuvasarjan seuraavassa osassa Aston Martin Rapide E:n puikoissa, mikäli brittimedian lähteitä on uskominen.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Poissa Hayabusa

  • Konkari
  • ***
  • Viestejä: 982
Vs: Sähköinen liikkuminen
« Vastaus #29 : Maaliskuu 17, 2019, 22:43:51 »
Aston Martin osaa muotoilla hyvän näköisiä kärryjä. Jospa sähkötekniikka tekisi niistä myös toimivia. Edullisuutta on turha toivoa.