Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Vaikeita kysymyksiä (ehkä)

Aloittaja Juha, tammikuu 21, 2019, 10:35:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kopek

Minkä merkkinen auto?

https://assets.hemmings.com/story_image/611052-1000-0.jpg?rev=3

Kuvia voisi olla enemmänkin, mutta useimmissa autonkuvissa on se ongelma, että linkissä näkyy auton nimi. Joissakin kuvissa taas näkyy auton logo.

Lisään tähän vielä viime hetken löydön. Minkä merkkinen auto? Meillä on ollut aikoinaan tällainen.

https://assets.hemmings.com/blog/wp-content/uploads//2014/03/18111208-770-0@2X.jpg

a4

^ Veikkaan googlen avulla että Fiat Dino ja Rambler Super 1960.

Hayabusa

Yhdyn arvaukseen vale-Ferrarista. Ratin keskiön keltainen lätkä paljastaa.

Toisesta ei muuta hajua kuin, että pakko olla joku jenkki: niin paljon mukavuusvipstaakeja kojelaudassa.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Sepe

On hevoskuiskaajia, koirakuiskaajia, ...Mitä hiton kuiskaajia? Mistä tuo kuiskaaja tulee?

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Sepe - helmikuu 12, 2019, 17:37:18
On hevoskuiskaajia, koirakuiskaajia, ...Mitä hiton kuiskaajia? Mistä tuo kuiskaaja tulee?

Nyt tulee puhdasta mutuilua ihan sen perusteella, minkä käsityksen telkusta olen saanut.

Siinä nyt ei varsinaisesti kuiskailla, joskin kaikki sanallinen (pikemminkin hymisevä) ohajus tehdään kyllä hiljaisella äänellä. Hevos- ja koirakuiskaus on tapa luonnonmukaisesti ohjata eläintä muuttamaan käyttäytymistään. Ihminen pyrkii puhumaan eläimen tunnistamaa elekieltä kuin eläin toiselle. Tuolla saadaan esimerkiksi hevosen kesyttämisessä huomattavasti nopeammin tuloksia kuin "normaalilla väkivaltaan perustuvalla koulutuksella" joka perustuu pakottamiseen.

Itse harrastan kissakuistausta (yllätys?). Osaan muutamia eleitä, joilla saan kissalta toivomani reaktion.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Lainaus käyttäjältä: a4 - helmikuu 12, 2019, 08:16:32
^ Veikkaan googlen avulla että Fiat Dino ja Rambler Super 1960.

Google ei erehdy. Valitsin Fiatin kuvan siksi, että se poikkeaa siitä yleisestä käsityksestä, mikä tuon aikakauden Fiateista Suomessa on ollut. Täällähän suosiossa olivat enimmäkseen halpamallit. No, kyllä kalliitkin tiedettiin, mutta harvemmin nähtiin. Minun mielestäni tuo auto on aika moderni. Itse asiassa päädyin sen jäljille, kun eräässä elokuvassa vilahti vastaava auto ja minua jäi vaivaamaan, että en tunnistanut sitä. Sen jälkeen aloin selata automerkkejä tietyiltä vuosilta, kunnes tärppäsi.

Ramblerin valitsin täytteeksi sen vuoksi, että Hemmingsin sivulta löytyi kuva, jonka nimi ei kerro.

Toista oli autojen tunnistaminen ennen. Kun V8-Magazinessa oli autontunnistuskilpailu joskus 1990-luvulla, selasin kirjastossa kaikki mahdolliset autokirjat löytääkseni johtolankoja.

Laika

Lainaus käyttäjältä: Jaska - helmikuu 10, 2019, 14:11:26
Teitittely on Suomessa käynyt harvinaiseksi paitsi sinulle myytäessä teitittelyä saat kokea.

Äitiäni vaivaa, kun ihmiset eivät osaa teititellä oikein. Meillä on tavattu teititellä vanhempia ihmisiä, ei sukulaisia tai ystäviä tosin.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Hippi

Minua vaivaa toimittajien tapa teititellä (yhtä) haastateltavaa monikossa  >:(

Tuo on pikemminkin sääntö kuin poikkeus.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Laika

Lainaus käyttäjältä: Kitisevä Kalle - helmikuu 09, 2019, 15:59:54Se kyllä olisi jotain, jos porsas lentäisi. Ehkä veikeetä?

Minusta olisi paljon veikeämpää, jos se osaisi viestiä yhtä yksiselitteisesti. Haluaisin kysyä siltä, mikä sen mielestä oli vaikeinta ymmärtää ihmisten yrittäessä viestittää asioita niille.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Topi

#54
Lainaus käyttäjältä: Sepe - helmikuu 12, 2019, 17:37:18
On hevoskuiskaajia, koirakuiskaajia, ...Mitä hiton kuiskaajia? Mistä tuo kuiskaaja tulee?

Alkuperäinen termi on tässä englannin "horse whisperer". Sitä on käytetty ainakin 1800-luvun puolivälistä, mutta sen popularisoi ja nosti pinnalle Nicholas Evansin vuonna 1995 ilmestynyt romaani The Horse Whisperer  ja ehkä vielä vahvemmin vuonna 1998 julkaistu kirjaan perustuva elokuva.

Hippi on aivan oikeilla jäljillä termiä selittäessään. 'Kuiskaus' on tässä käytännössä sitä, että eläintä hallitaan tai koulutetaan hienovaraisin ja väkivallattomin keinoin, usein elekielellä tai muulla vastaavalla. Englannin termin "whisperer" juontanee juurensa siitä, että kun oikein taitava hevosmies sai yhtäkkiä eläimen tottelemaan ilmiömäisen hyvin, se saattoi näyttää ulkopuolisista siltä kuin tämä olisi kuiskutellut sille tai muiden kuulematta puhunut sille sen kieltä. En tiedä, onko siinä osin kirjaimellisesti uskottu, että hevoselle kuiskutellaan, tai käytetäänkö siinä osin hiljaista puhetta, vai onko kyse puhtaasti kuvainnollisesta ilmauksesta, vai kenties vähän näitä kaikkia. Joka tapauksessa idea on se, että tällaisen poikkeuksellinen kyky tai taito näyttää ulkopuolisen silmiin hieman mystiseltä.

Suomen hevoskuiskaaja on siis käännöslaina englannista, ja muut samaa loppuosaa käyttävät ovat joko englannista käännettyjä tai kotoperäisesti tehtyjä johdoksia.

Näin Oxford English Dictionary luonnehtii sanan "whisper" relevanttia merkitystä:
Lainaawhisper 1 b.
An appellation for certain celebrated horse-breakers, said to have obtained obedience by whispering to the horses.

Ja tämä löytyy erikseen hakusanalla "horse whisperer":
Lainaahorse whispering n. a method of taming or training horses with non-aggressive methods, typically using body language and gentle vocal encouragement rather than physical contact; an instance of this.

1909   Washington Post 12 June 6/6   Mankind thought in those days that horse whispering was magic.
2001   Independent 10 May . (MBA Suppl.) 5/2   Horse whispering has a lot to recommend it because it is based on building trust through reward rather than punishment.

Sepe

Miten ylläpito valvoo etteivät vieraskieliset viestit sisällä vihapuhetta tai muuta sopimatonta kuten asiaan kuulumattomuuksia?

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Topi - helmikuu 13, 2019, 00:03:38

Suomen hevoskuiskaaja on siis käännöslaina englannista, ja muut samaa loppuosaa käyttävät ovat joko englannista käännettyjä tai kotoperäisesti tehtyjä johdoksia.



Lisäisin vielä, että kyllä ainakin minä kuulin sanan hevoskuiskaaja ensimmäisen kerran filkan ilmestymisen aikoihin, sitä ennen moista ikinä kuullutkaan ja outona pidin. Toki asiayhteydestä kävi sanan merkitys selväksi, mutta edelleenkin pidän sanaa lainasanana.

T: Xante

Hippi

Minä puolestani olen ehkä vain ohimennen joskus kuullut elokuvasta, mutta hevoskuiskaaja on ollut telkusta tuttu vuosikaudet. Koirakuiskaajasta en ole ennen kuullut, mutta puhtaalla arvauksella oletin sen samanlaiseksi kuin hevoskuiskaaja.

Tätä sarjaa https://www.telsu.fi/kissakuiskaaja olen katsonut suurella mielenkiinnolla. Tosin ohjelma on selvästkin Jackson Galaxy -tuotteiden mainos, mutta en anna sen häiritä itseäni. Katson kuitenkin miten hän ottaa huonosti käyttäytyvään ja pelokkaaseen eläimeen kontaktin ja opastaa eläimen omistajia käsittelemään ongalmaista lemmikkiään.

Jännä persoona tuo Jackson, vähän kai kissa itsekin :)

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Jouduin kauppareissulla taas vaikean kysymyksen äärelle:

Laskiaispulla - mantelimassalla vai hillolla?

Ratkaisin asian niin, että ostin mantelimassalla.
Hillon lisään väliin kotona syömisvaiheessa :)

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Juha


Onko yhteisöillä, tai kansoilla yliminää, tai sen kaltaista?

Jos, niin miten se näkyy?