Maailmanhistorian ensimmäinen noteerattu kuunpaistatus (Eli takapuolensa näyttäminen jollekin taholle) on kirjattu vuodelle 80. Tuolloin roomalainen sotilas näytti persettään Jerusalemiin pääsiäisenä saapuneille juutalaisille pyhiinvaeltajille. Seurasi mellakka, jonka päätteeksi massapaniikissa talloutui hengiltä 10 000 ihmistä.
Wikipedia.
One asshole caused a death of a ten thousand, sanoisi amerikkalainen. Pitäkäämme kuitenkin mielessä, että tuon ajan historioitsijat saattoivat suuresti liioitella tämmöisiä lukuja, ja se voi olla vain vertauskuva suurelle määrälle ihmisiä. Itse en usko, että tässä tilanteessa olisi millään kuollut 10 000 ihmistä.
Muinaisessa Irlannissa oli tapana, että kuningasta tervehtimään saapuneet alamaiset joutuivat imemään kuninkaan nänniä, vähän kuin aikansa poskisuudelmana. Mikäli kuningas syöstiin vallasta ja sai kuitenkin pitää henkensä, häneltä leikattiin samalla nännit. Jos ei ollut nännejä ensinkään, ei voinut enää olla kuningas! Aiheesta enemmän sanomalehdessä
Irish Examiner.
Vaan tuumikaapa, että joku jäppinen aikoinaan kekkasi tuon:
- Tervehdys, oi kuningas!
- Tule imemään mun nänniä!
- Mitä?
- Kuulit oikein. Ime mun nänniä. Se on nyt jutska, ja tuleva perinne. Mä päätin sen just!
- Mutta...
- Ime nänniä!