Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Socrates

Alaselän oikea puoli on ollut edelleen kipeä, mutta hiukan vähemmän kuin aiemmin. Eilen hiihtäessä haittasi vähemmän, mutta saattoi johtua siitäkin, että pääsin ensimmäisen kerran kunnon maastoon, missä tulee monipuolisempaa liikettä.

Tänä aamuna kipukohta päästi komean ritsruts-äänen, kun treenin päätteeksi tein kahvakuulalla russian twistin. Kun selkä on ok, se rusahtaa jonkin verran ja kun vaivasi ei ollenkaan. Edellisellä kerralla tuntui pieni "niks" ja nyt kunnon soundi. Saas nähdä, tuliko kuntoon vai mitä tapahtui.

Olkapää oli pitkään pahana, mutta heti, kun aloin tehdä vastus kuminauhalla tai muulla hyvin pienellä painolla kuntouttavaa tuntuisi paranevan.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Norma Bates

Alan tosiaan hahmottamaan asian niin että oli alkusyy aikoinaan mikä hyvänsä tuolle polviongelmalle, niin nykyään kyllä todellakin taitaa olla noin että lihakset jaloissani ovat niin pirun piukalla etteivät ne kestä yhtään enempää kiristystä. Sitten kun taivutan polvea samalla kun varaan koko painollani jalkojen/jalan varaan, eli siis kyykistyn, niin vihlaisee. Lihaksessa. Fysioterapeuttihan painoi jotain kivuliasta kohtaa polvessani ja sanoi että siinä kohdin lihas kiinnittyy polveen. Ja kun vihlaisee, kehoni ratkaisee salamannopeasti kivunpoiston antamalla vaikka jalkojen pettää alta. Mikä on typerintä mitä voi tehdä. Tämä jotenkin tuntuu nyt oikein kirkastuneen tämä asia. Ja jos se ei sitten näinkään ole, niin sitten kyllä revin jo perseeni, jumankauta. Vaivojen kanssa on helpompi olla kun edes tietää mistä on kyse.

Kuitenkin vihlonta ihan alunperinkin alkoi alueilla jotka eivät olleet niveliä, eli käsivarsissa ja säärissä. Sittemmin kun se siirtyin polviin, ranteisiin ja isovarpaiden tyviin, hämäännyin pitkäksi aikaa uskomaan että nivelissä on vikaa.

Laitoine eilen treeneihin polvituet. Nämä nyt ovat vaan sellaiset neopreeniset kinttujen ympäri kiedottavat ilman mitään tukiluita tms. Mutta josko niistä olisi sitä kautta hyötyä että pitävät jalat eli lihakset lämpiminä. Yksi vyönainen jutteli että hänkin käytti jossain vaiheessa tukia.

***

Vatsa on aivan paskana, varmaan sen kahden viikon antibioottikuurin(kin) jäljiltä. Yritän aina viimeiseen asti sinnitellä käsikauppalääkkeiden kanssa, koska happosalpaajista on elämässäni ollut useammin haittaa kuin hyötyä. Nexiumia ja yhtä toista lääkettä en aikoinaan pystynyt syömään nappia pidemmälle kun tuli niin kammottava närästys että ei mitään rajaa. Somacin kanssa on ollut vähän niin ja näin, aloitin nyt sen kun meni niin pahaksi että poltteli vatsaa alvariinsa. Maanantaina jopa turvotti, mikä on yleensä merkki siitä että nyt ei ihan helpolla vatsavaivat asetu. Että mennään jo lähelle katarria tahi gastriittia. Tiedän että tässä voi käydä niin että lykkään pahempaa vain tuonnemmas. Kehohan reagoi helposti hapon tuoton pakkovähentämiseen niin että se tuottaa sitä sitten entistäkin enemmän, kuulema oikein pukkaa happosolua tulemaan. Mutta jotenkin tämä peli piti viheltää poikki ja saada sisukset rauhoittumaan.

Muisto Keijo Kullervo

Alkaa vasen olkapää olla kunnossa - mitä nyt muutama pikkujänne poikki.
Huomaa siitä että tietyt liikkeet ei vain onnistu.


Kunto kuitenkin suhteellisen hyvä - siis yleiskunto ja uidakin pystyn.

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

kertsi

#48
Eilen illalla aika monta kremppaa nukkumaan mennessä, kun ainakin kolme kohtaa kramppasi todella kivuliaasti, niska, ristiselkä ja pakara. Pakarassa juili vielä iskias niin. En meinannut ollenkaan päästä sängystä ylös ja pystyä kävelemään muutamat askeleet iltapissalle. Harkitsin jo ryömimistä. Kissos, tunnen itseni satavuotiaaksi. Tänään onneksi vähän paremmassa kuosissa. Jotain tartis tehrä, että tästä pääsisi taas liikkeelle, eli alkaisi kuntoilemaan. Varmaan kaikissa noissa krampeissa ja juilimisissa on takana liika istuminen huonossa asennossa (sama asento on huono myös vaikka olisi ns. hyvä asento, jos ei vaihtele välillä asentoa).
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lähes 2/3 oli treeneistä vedetty kun alaselässäni niksahti ja ne treenit olivat sitten minun osaltani siinä. Typerintä on etten edes ollut vääntämässä mitään harjoitusliikettä, kunhan vain istuin lattialla ja oli tarkoitus nousta, kun ais' saatana. Olisikohan niin että kun vuoden 2013 fysioterapeutin vastaanotolla oli puhetta "yliliikkuvasta selästä", niin ruotoni pääsisi jotenkin taipumaan liikaa jolloin sitten tulee tämä kiputila joka on joko iskias tai noidannuoli.

20 v sitten näitä oli tuon tuostakin ja kestivät aina 2 vk. Sitten aloin tekemään pidempiä kävelylenkkejä ja pitkät kipuperiodit loppuivat.

Eilen istuin pyykkituvassa missä ei ole kunnon istuinta, vaan selkänojaton penkki vain. Asetan aina sääreni penkille suoraksi ja nojaan seinään. Jotenkin tuo 90 asteen kulma on helvetin rasittava selälle, ja en meinannut saada itseäni suoraksi aina kun nousin ylös siirtelemään pyykkejä laitteesta toiseen jne. Mutta siinä kipeä tai jäykkä on lähinnä keskiselkä.


Norma Bates

Ainakaan huomisista treeneistä turha unelmoidakaan. Selkä on tänään niin kipeä etten meinaa välillä pystyä liikkumaan millään tavalla. Yskiminenkin aiheuttaa repivää kipua (onneksi ei ole pahaa yskää juuri nyt). Yöllä jos halusin vaihtaa asentoa, jouduin joka kerta repimään perseeni ylös ja siirtämään sitä käsillä, sen nosto selän voimin ei onnistunut kivun vuoksi. Pidin tänään jonkin aikaa kylmägeelipakkausta selkää vasten, melko mitätön apu. Nappasin parasetamolia, ei mitään vaikutusta. Otin kaksi Mobicia (maksimiannos), eipä tainnut vaikuttaa. Piikkimaton päällä makoilu 7 kilon kissa päällä turrutti kivun hetkeksi, mutta sängystä ylösnousu olikin sitten melkoinen operaatio. Survoin piikkimattoa alaselkää vasten noustessa että sain näin harhautettua itseni niin ettei selän kipu päässyt liian häijyksi ja estänyt nousun kokonaan.

Tuntuu niin perin juurin typerältä vammautua pidemmäksi aikaa vain siksi että istui lattialla ja yritti ylös, ja selkä niksahti. Erityisen hankalaa tästä kaikesta tekee se etteivät polvet vieläkään ole kunnossa (eivät varmaan koskaan enää olekaan), joten kun joudun nyt varaamaan erinäisissä asennoissa entistä enemmän jalkojen varaa ja olemaan samaan aikaan selkä linkussa ja polvet taivutettuina, niin eihän se kivalta tunnu eikä varmaan hyvää tee.

kertsi

#51
Sulla ilmeisesti ei ole lihasrelaksantteja kotona?

Mulla meni ne ihmekrampit niskassa, selässä ja pakarassa nukkumaan mennessä onneksi ohi. Taisi olla kahtena iltana/yönä. Eivät onneksi häirinneet yöunta, kunhan vaan ensin sai unenpäästä kiinni. Mulla on pakosta sellainen uniasento, jossa voin olla koko yön. Siinä kylkiasennossa on iso tyyny päällimmäisen jalan alla (tai välillä polivien välissä), ja pienempi tyyny käden alla. Se auttaa selkäkipuun. Vaatii kyllä pehmeän patjan sellainen asento.

Jos nukahdan selälläni, tai vaikka luen vähänkään pidempää aikaa selälläni maaten, saan selkäni kipeäksi.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

#52
Eipä ole relaksantteja ei. Minulla kun aikoinaan 20 v sitten oli näitä alaselän kipuja niin että kestivät aina pari viikkoa kerrallaan, tein sillä tavalla väärin että rönötin vatsallani kun kuvittelin että selkä pitää saada suoraksi. Sittemmin olen jostain kuullut että alaselän kivussa tulee maata selällään, mutta polvitaipeiden alla tuki niin että jalat ovat koukistuneena jolloin alaselkä pääsee kunnolla rentoutumaan alustaa vasten (muutoin selkä on jännitystilassa). Eipä tuntunut auttavan viime yönä kun sijoitin Lidlistä ostamani puolikuun muotoisen tyynypalikan polvien alle.

20 v sitten minulla ei ollut mitään kylmä/lämpögeelijuttuja, hieromalaitteita tai piikkimattoja. Niiden avulla nyt yritän ajoittain paikkoja rentouttaa.

***

Eipä tuo yläselän aluekaan fantastiselta tunnu, melkein kuin meinaisi mennä tunto vas. kädestä. Ehkä pitäisi harkita vihdoinviimein hierojalle menoa.

Hippi

Loppusyksystä podin tavallisen flunssan ja varsinainen flunssavaihe meni nopeasti ohi. Minulle niin tyypillinen tukkoisuus kuitenkin jäi vaivaamaan ja arvelin taas kerran olen poskiontelotulehdus. Tuo on lähes vakio flunssan jälkeen ja on seurausta hengitysteiden rakenteesta. Keskimmäisellä tyttärelläni on sama vaiva. Korvalääkäri hymähtikin, että kun olette noin saman näköisiä, niin kyllä ne rakenteetkin on hyvin samanlaiset, kun sanoin, että taitaa olle meillä "sukuvika". Tyttäreni on jopa kahdesti leikattu ja väljennetty poskionteloiden tuuletuskanavia.

Kovasti on kirjoitettu siitä, että poskiontelotulehdukseen suotta tyrkytetään antibiootteja, sillä tauti paranee itsestään. Pariin otteeseen olen tuota yrittänyt, loppuvuodesta viimeksi, eikä minulla kyllä parane. Pari kuukautta sitä tukkoisuutta ja tunkkaista oloa siedin, kunnes käännyin lääkärin puoleen. Lääkäri vahvisti oman diagnoosini ja antoi ab-kuurin ja lisäksi runsaskätisen reseptin tukkoisuutta ehkäisevää lääkettä, jota voin käyttää myös seuraavan flunssan ensioireisiin. Noiden lisäksi aiemmin on suositeltu, että kannattaa käyttää apteekista ilman reseptiä saatavaa lähinnä allergiaan tarkoitettua nenäsumutinta, sillä sitä voi käyttää pidempään eikä se ärsytä samalla tavalla kuin varsinaiset nuhasumutteet. Nuo on joskus auttaneet niin, että flunssa menee ohi ilman poskiontelotulehdusta. Lääkäri jopa pohti leikkaamisen tarvetta myös minulle, mutta en sille oikein lämmennyt.

Olin juuri päättänyt, että tällä viikolla vihdoin menen tutustumiskäynnille punttisalille, kun tuosta edellisestä flunssasta ja sen seurauksista olin toipunut kokonaan. Nyt sitten karille ajatui tuokin hyvä aikomus. Eilen tuli flunssan ensioireet ja tänään kurkku on jo kunnolla kipeä ja nokka tukossa. Hiukan on "kuumeinen olo", mutta kokemuksesta tiedän, että lämpöä ei kuitenkaan ole. Saapa nähdä miten pitkään tämän potemiseen nyt menee.

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#54
             ^
Mulla oli eräässä vaiheessa jatkuva tulehduskierre, mm. flunssaa ja kroonista poskiontelotulehdusta. Labrakokeessa sitten havaittiin D-vitaminoosi, ja kun aloin syömään itselleni sopivan annoksen D-vitamiinia ympäri vuoden, ei juurikaan ollut flunssan flunssaa. (Itselläni 50 mikrogammaa on sopiva annos, ja labrakokein on mitattu, että pitoisuudet taitavat olla optimaaliset. Kullekin sopiva annos on yksilöllinen.)

Poskiontelotulehduksesta vielä sellainen huomio, että omat kokemukseni antibioottikuureista ovat huonot, eivtä juurikaan auttaneet. Punkteeraaminen sitä vastoin auttoi välittömästi. Vaikka pysyvän avun toi vasta immuunipuolustuksen paraneminen.

Jos on vähänkään allerginen pölypunkeille ja kärsii yöllä tukkoisasta nenästä, CPAP-kone voisi myös auttaa (siinä on hengitysilman suodatin). Sitä käytetään uniapnean hoitoon. Uniapneatutkimuksiin pääsee helposti.
(poistin pätkän tekstiä)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Nuo poskiontelot on minulla rakenteellinen vika. Tyttärelläni tosiaan leikkaukset auttoi. Ensimmäinen tehtiin jo lapsena ja toinen sitten aikuisena, kun noilla leikkauksilla ei saada oikeastaan koskaan pysyvää korjausta aikaan, vaan ne kanavat ahtautuvat ajan kanssa uudelleen.

Nämä toistuvat flunssat nyt on aika luonnollinen juttu ja kestää varmaan aikansa ennen kuin vastustuskyky kasvaa kohtaamaan kaikki lapsipöpöt. Olin pitkään pelkästään aikuisympäristössä ja nykyisin noita penskoja pyörii tykönäni ja tuovat päiväkodin terveiset ja nyt tänä syksynä vielä koulunkin pöpökannan kiertoon minulle. Miksihän pienillä pojilla aina valuu räkä nenästä, kesät talvet :O :D

AB-kuuri on kyllä hyvin auttanut ja vielä joku aika täsmälääke, ettei ole mitään laajakirjoista heitetty peliin.

Punktiota ei kyllä yleislääkäri heti tarjoa. Mutta muistanpa kerran, kun oli todella ilkeä poskiontelotulehdus menossa ja menin omalla rahalla yksityiselle hakemaan lääkettä. Tehtiin normitutkimukset ja lääkäri sanoi, että oloa voisi kyllä helpottaa, jos ontelon huuhdellaan. Myönnyin tuohon ja hän lähti katsomaan korvalääkärin tilannetta. Eipä ollut koko päivänä enää korvalääkäriä paikalla. Tämä yleislääkäri sitten sanoi, että kyllä hänkin sen voi tehdä. On pari kertaa sen aikaisemmin tehnyt, mutta siitä on jo aikaa. Sen jälkeen kysyi, että uskallanko yrittää hänen kanssaan. Niin sitten mentiin toisiin tiloihin ja en kyllä tiedä kummallako oli enemmän hiki, kun toimenpide saatiin tehtyä. Vähän se meni jännän puolelle, mutta onnistui kyllä :)

Äsken chättäiltiin tyttären kanssa ja hän puolestaan käski syödä sinkkiä, tai sanoi sillä pitävänsä kurkunkarvastelut poissa.

Jotenkin suhtaudun aika ennakkoluuloisesti noihin erilaisiin purkista napsittaviin. Jos keräisi kaikki purkkivinkin, niin melkoinen patteristo pitäisi olla, jotta kaiken mahdollisen saisi torjuttua.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Itse en menisi kokemattoman punktioimaksi. Pahimpana komplikaationa on, että työntää punktioneulan liian syvälle, aivoihin asti.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Juha


Oikean jalkapöydän jokin luu varmaan murtunut. Särkyä ajottaisena kestänyt varmaan yli kuukauden.

Vasemmalle jalalle kävi vastaavasti, joskus vuonna 2014, tai jotain. Silloin oli paljon ylipainoa, ja alikokokengät, pitemmällä kävelyreissulla. Toipuminen kesti melko kauan.

Kuullut, että nuo pikkuluut hoitautuvat itsekseen. Luutumiskohta voi tulla ympäristöä vahvemmaksi. Eräänlaista "luuarpea", vai mitä? Mitä se tarkoittaa sitten kokonaisuudessaan? Onko millä tavoin toimiva juttu? Jos parempi, niin mitä siitä sitten voi päätellä?

Norma Bates

Mystinen kipu X se vaan kummittelee aina vaan. Yhtenä päivänä keksin että josko kotona heittäisin läpi sen setin missä on 50 kpl punneruksia ja sama määrä vatsalihaksia, selkää ja kyykkyjä (tms. tilalle). No eihän siitä mitään tullut kun jo heti ekan punnerruksen kohdalla käsiä särki jäätävästi ja samalla tuntui kuin kaikki voimat olisi imetty kehostani veks. Alaselän (vaihtelevasti keskiselän) kipukaan ei ole täysin parantunut. Välillä hellittää, sitten taas tulee jotain.

Oltuani pois yksistä treeneistä onnistuin olemaan kahdet treenit läpi, sitten olin taas yhdet pois kun mm. oletin että siellä olisi tavallista painia (ei kiinnosta), eikä selkäkään mikään ihana ollut. Eilen olin jälleen treeneissä ja mitään semmoista ei minun käsittääkseni tehty että olisi vaikuttanut selkään. Kuitenkin kun köröttelin kotiin ja poistuin bussista, hetken matkan käveltyäni taas tökkäsi selkään. Ei sentään linkkuun vetänyt. Nytkin sängystä noustessa vihloi, hivenen keskilinjan sivulta.

Olen kokeillut kuumat ja kylmät, Ice Powerin, hierontalaitteen, makaan piikkimatolla aina ennen nukkumaanmenoa. Kaikki auttaa hetkeksi, mutta ei paranna. Voisikohan selkäkin olla paskana sen takia että olen ylipäätään kaikkialta paskana?

kertsi

#59
Olenko jo mainostanut kipukoukkua? Sillä saa normiselkäkivun (lihaksista johtuvan) helpottamaan. Niitä saa Prismasta ja apteekista. Paras eli liukumaton on semmoinen kuin minulla, eli tutun puusepän tekemä, mikä on tehty käsittelemättömästä puuaineksesta (mikähän se oikea termi on, kun jotain lastulevyn tapaista on liimattu yhteen?).

(Coreharjoitteita, esim. jumppapallolla ja tasapainolaudalla, selkäkivun ehkäisyyn olen mainostanut, samaten tennispallohierontaa. Ei ehkä toimi akuutissa selkäkivussa, vaan siis ennaltaehkäisevästi.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️