Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 7 Vieraat katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Onpas ratkiriemukasta osallistua (eräällä taholla) keskusteluun jossa ylläpitäjä saattaa koska tahansa poistaa keskustelusta kommentointioikeudet, jolloinka jos joku sanoi jotain mikä on täysin tuulesta temmattua, sitä ei pääse korjaamaan... Ja jos laatii uuden keskustelun korjausta varten, niin sekin sitten lyödään lukkoon. Olinkin jo unohtanut miten tukehtunut olo siitä tulee kun keskusteluja ei saa käydä niin pitkälle asti että kaikki olisivat ymmärtäneet kaiken. Jos se sitten ylipäätään on edes mahdollista.

Sitäkin enemmän sitten arvostaa tahoja joilla saa keskustella ilman että tungetaan tumppu suuhun.  :P

Renttu

Pankit ovat halunneet luopua käteisen olemassaolosta jo ajat sitten. Massojen ei saisi missään nimessä suostua siihen, sillä se sementoisi pankkien ja modernin talousjärjestelmän vallan. Katsokaas jos pankki hoitaa asiat huonosti, ihmiset voivat käydä vaatimassa ja nostamassa rahojaan ja omaisuuttaan pois niistä. Milläs sen enää teet, jos valuutta on olemassa ainoastaan pankkien kontrolloimassa bittiavaruudessa, numerosarjoina näytöillä? Älkää uskoko hypeen bittirahan autuudesta, niin vaivatonta kuin sen kanssa pelaaminen onkin.

postman

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 15, 2019, 13:29:57
Onpas ratkiriemukasta osallistua (eräällä taholla) keskusteluun jossa ylläpitäjä saattaa koska tahansa poistaa keskustelusta kommentointioikeudet, jolloinka jos joku sanoi jotain mikä on täysin tuulesta temmattua, sitä ei pääse korjaamaan... Ja jos laatii uuden keskustelun korjausta varten, niin sekin sitten lyödään lukkoon. Olinkin jo unohtanut miten tukehtunut olo siitä tulee kun keskusteluja ei saa käydä niin pitkälle asti että kaikki olisivat ymmärtäneet kaiken. Jos se sitten ylipäätään on edes mahdollista.

Sitäkin enemmän sitten arvostaa tahoja joilla saa keskustella ilman että tungetaan tumppu suuhun.  :P

Norma vieläkö olet minulle kiukkuinen ?

Kopek

Kaksikymmentä vuotta sitten en ollut tehnyt ainoatakaan korttiostosta* vaan olin maksanut kaiken käteisellä. Ensimmäinen korttiostos oli se, kun ostin varaosaliikkeestä autoon sivuikkunan. Ostaminen tuntui epämukavalta ja pelottavalta, aivan kuin olisi kerjännyt tuotteen velaksi. Odotin, että myyjä sanoo, että ei sinun näköisellesi luuserikerjäläiselle myydä, mitä minä oikein kuvittelen. No, myytiin, mutta ahdistuksen hiki nousi otsalle. Ahdistukseen vaikutti ehkä sekin, että ostin ikkunan leasing-autoon (myöhemmin se lunastettiin omaksi), jolla olimme menneet ulkomaille ilma lupaa, ja ikkuna on säretty siellä. Pelkäsin, että varaosaliike kantelee leasing-firmalle.

* (paitsi tankkauksia Essolta firman kortilla)

Tilanne on muuttunut. Nyt en juuri käytä käteistä.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: postman - helmikuu 15, 2019, 18:06:23
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 15, 2019, 13:29:57
Onpas ratkiriemukasta osallistua (eräällä taholla) keskusteluun jossa ylläpitäjä saattaa koska tahansa poistaa keskustelusta kommentointioikeudet, jolloinka jos joku sanoi jotain mikä on täysin tuulesta temmattua, sitä ei pääse korjaamaan... Ja jos laatii uuden keskustelun korjausta varten, niin sekin sitten lyödään lukkoon. Olinkin jo unohtanut miten tukehtunut olo siitä tulee kun keskusteluja ei saa käydä niin pitkälle asti että kaikki olisivat ymmärtäneet kaiken. Jos se sitten ylipäätään on edes mahdollista.

Sitäkin enemmän sitten arvostaa tahoja joilla saa keskustella ilman että tungetaan tumppu suuhun.  :P

Norma vieläkö olet minulle kiukkuinen ?

Mitä sinä siitä piittaat?

Kommentoin mitä kommentoin kelle kulloinkin kommentoin jos siltä tuntuu että aiheellista.

postman

#230
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 15, 2019, 19:57:03
Lainaus käyttäjältä: postman - helmikuu 15, 2019, 18:06:23
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 15, 2019, 13:29:57
Onpas ratkiriemukasta osallistua (eräällä taholla) keskusteluun jossa ylläpitäjä saattaa koska tahansa poistaa keskustelusta kommentointioikeudet, jolloinka jos joku sanoi jotain mikä on täysin tuulesta temmattua, sitä ei pääse korjaamaan... Ja jos laatii uuden keskustelun korjausta varten, niin sekin sitten lyödään lukkoon. Olinkin jo unohtanut miten tukehtunut olo siitä tulee kun keskusteluja ei saa käydä niin pitkälle asti että kaikki olisivat ymmärtäneet kaiken. Jos se sitten ylipäätään on edes mahdollista.

Sitäkin enemmän sitten arvostaa tahoja joilla saa keskustella ilman että tungetaan tumppu suuhun.  :P

Norma vieläkö olet minulle kiukkuinen ?

Mitä sinä siitä piittaat?

Kommentoin mitä kommentoin kelle kulloinkin kommentoin jos siltä tuntuu että aiheellista.

Minulle tulee huono olo, jos tiedän, että olen jotenkin loukannut sinua, olen silloin hyvin pettynyt itseeni.

Maailma näyttää valoisammalta, kun henkilökohtaiset välit ovat kunnossa. Silloin on aina helpompaa taapertaa eteenpäin päivästä toiseen.

Hippi

Olipas lämmin ja aurikoinen ilma käydä kauppareissulla. Juuri tällaiset ilman on kaikkein vaikeimpia pukeutumisen kannalta, kun tekisi mieli jo lähteä pelkällä pitkähihaisella T-paidalla, mutta ei vielä oikein uskalla. Kuitenkin ohut ulkoilutakki siinä paidan lisänä tuntui jo liialta vaikka sen piti auki. Varsilenkkarit tuntuivat raskailta, mutta mataliakaan ei oikein vielä voi laittaa, kun paikoin on epämääräistä sohjoa, lätäköitä ja jäätä. Varsilenkkareissa on kitkapohja ja liukkaissa paikoissa ne on turvallisemmat kuin tavalliset lenkkarit.

Matkamusiiksiksi valitsin eilen puheena olleen Julio Iglesiaksen ja se sopikin hyvin auringon lämpöön. En kyllä ihmettele lainkaan, että tuollainen lattariromantiikka ja aurinko sekoittaa monesti etelänmatkaajan pään :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: postman - helmikuu 16, 2019, 08:35:18
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 15, 2019, 19:57:03
Lainaus käyttäjältä: postman - helmikuu 15, 2019, 18:06:23
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 15, 2019, 13:29:57
Onpas ratkiriemukasta osallistua (eräällä taholla) keskusteluun jossa ylläpitäjä saattaa koska tahansa poistaa keskustelusta kommentointioikeudet, jolloinka jos joku sanoi jotain mikä on täysin tuulesta temmattua, sitä ei pääse korjaamaan... Ja jos laatii uuden keskustelun korjausta varten, niin sekin sitten lyödään lukkoon. Olinkin jo unohtanut miten tukehtunut olo siitä tulee kun keskusteluja ei saa käydä niin pitkälle asti että kaikki olisivat ymmärtäneet kaiken. Jos se sitten ylipäätään on edes mahdollista.

Sitäkin enemmän sitten arvostaa tahoja joilla saa keskustella ilman että tungetaan tumppu suuhun.  :P

Norma vieläkö olet minulle kiukkuinen ?

Mitä sinä siitä piittaat?

Kommentoin mitä kommentoin kelle kulloinkin kommentoin jos siltä tuntuu että aiheellista.

Minulle tulee huono olo, jos tiedän, että olen jotenkin loukannut sinua, olen silloin hyvin pettynyt itseeni.

Maailma näyttää valoisammalta, kun henkilökohtaiset välit ovat kunnossa. Silloin on aina helpompaa taapertaa eteenpäin päivästä toiseen.

No eipä se siltä vaikuttanut Jatkumolla. Mutta lopetetaan nämä sinä/minä-märehdinnät koska en ole sellaisista kiinnostunut, ja keskitytään foorumin aiheisiin.

Juha


Vielähän sitä unissa voi lentää, melkein kuka vain,
mutta pyöräileppä ylös kohtisuoria seiniä ja jyrkänteitä.

Se on jo toinen juttu   :o

Tulee mieleen Buster Keaton, eräässä unitarinassa. Hyvä tyyppi muutenkin.

Kopek

#234
Selailen vanhaa kovalevyä, jonne olen taltioinut mitä sattuu sekalaisia kuvia ja kokeiluja ja latailuja ja tekstiä ja ääntä ja videota ja mitähän muuta. Seuraava kuva löytyi.

Sen verran täsmennän kuvaa, että jos nyt piirtäisin uuden, niin kesäkuu, heinäkuu ja elokuu olisivat aivan suoria. Nythän kesä- ja elokuu taipuvat hieman. Syyskuu olisi ehkä hieman lyhyempi kuin tässä. Merkitsisin allergiakauden, nyt siinä on vain masennuskausi. Vuoteni pyörii vastapäivään. Syy on luultavasti lapsuudenkodissani ollut pöytä, minkä ääressä usein istuin. Kevätaurinko paistoi minusta katsoen vasemmalta, ja kouluun lähdettiin oikealle, joten näin määräytyivät aurinkoinen kevät ja synkkä syksy. Ja niin vuosiympyrästä tuli "vääränkätinen".  Voi tietysti olla muitakin syitä.

https://ibb.co/0QsqyQY

"Ympyrä" ei ole pyöreä, koska kesäkuukaudet tuntuvat merkittävimmiltä. Olen kesäihminen.

Norma Bates

Voikohan ihminen seota sillä tavalla päästään että alkaa pesemään vimmaisesti pyykkiä jokaikinen päivä, tunnista toiseen... Jotain yhtä ja samaa vaatekappeletta? Tai kaikkia lumppuja joita asunnosta suinkin löytää?

Kerroin viime vuonna siitä ihmeellisestä ränkyttävästä äänestä joka alkoi kuulumaan heinäkuussa. Pahimmalla kerralla kesti yli ainakin yhteen asti yöllä (sitten survoin tulpat korviini). Sittemmin erinäisten kiemuroiden kautta naapurin mies myönsi että hänen koneensa "potkaisee" putkiin aina kun sillä pesee, mutta hän väitti ettei pese öisin. Uskoin tai olin uskovinani että se kesän yörätke kuului muka jostain muualta.

Mies on paljon pois kotoaan, eikä liene nytkään ollut varmaan päiväkausiin asunnossaan. Mutta eletään siellä silti. Viime viikolla alkoi oikein lysti ja riemu, eli sitä rätkettä oli vähintään viitenä päivänä ja lähes joka kerta tuntikausia. Ja kun viikko vaihtuu, pesulatoiminto jatkuu (mikäli se siis tosiaan on pesukone joka rätkii tai potkii). Eilen alkoi viiden maissa iltapäivällä ja kesti yöllä jonnekin klo 23 paikkeille. Äänistä päätellen asunnossa liikehtii nainen (välillä puhuu koirilleen tai puhelimeen kun on rappukäytävässä tulossa asuntoon, joten tästä olen päätelmäni tehnyt).

Eilen alkoi sikäli keittää tämä toiselle viikolle venyvä touhu että kirjoitin sille taholle joka taloyhtiön asioista vastaa. Hän ilmoitti että laittaa putkimiehen asialle. Olin sitten itse pyykillä pyykkituvassa kun hän pyörähti siellä, sanoi tutkivansa mistä vuotaa vesi kun joku mittari moista väittää. Ei tainnut löytää vuotokohtaa, mutta oli sitten tietysti juttua tuosta naapurin tapauksesta ja naisesta kuullessaan hän lähinnä ilahtui että naapurin mies on morsiamen löytänyt. No jaa, voi se joku naispuolinen sukulainenkin olla. Ties vaikka äiti, en minä häntä ole kunnolla nähnyt. Kerran säikähdin kun olin astunut tuonne tasanteelle ja laitoin sysipimeässä valot päälle, ja se nainen olikin siellä tasanteella koiriensa kanssa. Ei siinä ehtinyt mitään ikää ja näköä katsastaa. Ihmettelen vaan miten oli päässyt raput ylös pilkkopimeässä.

Resonoivista putkista tämä yhteyshenkilö jutteli. What ever, minua alkaa niin erityisesti vituttamaan tämä toistuvuus. Joku kerta viikossa vielä menisi (ja silloinkin tietysti saisi mielellään rätkiä juuri silloin kun en ole kotona), mutta kun joka saatanan päivä. Ja ikäänkuin vielä pisteeksi iin päälle kun palaan pesutuvasta omilta pyykeiltäni kotiin, niin se muija kuuluu menevän tuonne naapurin asuntoon ja välittömästi rätke päälle...!

Jotta nyt olisi ilo vieläkin ylempänä, kiskottuani pyyhkeet yms. 60 asteessa pesemäni kankaat toisesta pesukoneesta pyykkituvassa ulos sain havaita niiden haisevan omituiselle. Kone haisee. Mudalle tai mille lie paskalle. Ennen kuin kunnolla tajusin noita löyhkäämisiä olin jo ehtinyt tunkea täkkini siihen löyhkänpesään eli koneeseen... Mutta sain onneksi ohjelman katki ja siirsin peiton toiseen, tyhjentyneeseen koneeseen. Nyt en peitossa hajuja havaitse, pyyhkeissä jne. on lievä lemahdus. En minä niitä uudelleen ala pesemään.

Miten yksi ja sama asia voi olla loputon riesa ja vielä tuplana? Joku saatanan pyykinpesu!

Norma Bates

Edellisen vuoksi sitten mietiskelen jälleen kerran sitä että mistäköhän se taikanappula löytyisi omasta itsestä josta voi painaa ja päästä välittömästi ikävistä aistimuksista eroon. Kun aloitin KM:n peruskurssin syyskuussa oleilimme salissa joka jaettiin kahtia, ja toisella puolella harjoitteli keppiporukka. Jumalaton pätke ja mätke. Säikähdin ekalla kerralla että mitäköhän minun omasta harjoittelustani tulee kun en pysty tuolta meteliltä keskittymään, hyvä jos kuulen mitä ohjaaja sanoo. Mutta jotenkin se voimakas kiinnostus asiaan ja keskittyminen liikesarjoihin sai sen metelin sen verran sinne jonnekin taustalle ettei se ahdistanut niin valtavasti kuin periaatteessa tämmöistä ääniherkkää ihmistä voisi ahdistaa.

Ongelmahan varmaankin on että minulla ei ole kotonani meneillään mitään niin mielenkiintoista että huomioni kohdistuisi siihen niin täydellisesti että joku ihme möykkä rajautuisi aistimuskenttäni taka-alalle. Väistämättä elämässä tulee aina olemaan jonkinlaisia ärsyttäviä asioita, ja jokaiseen asiaan ei pysty puuttumaan ja vaikuttamaan vaikka miten yrittäisi. Enkä haluaisi hautaani asti olla se neurootikko jonka elämä oli kurjaa ja vastenmielistä milloin minkäkin ongelmatekijän vuoksi. Sellaista tilannetta ei kertakaikkiaan voi ollakaan että olisi kaikki täydellistä ja hyvin pisteestä A eteenpäin ja sen pituinen se. On se niin moneen kertaan nähty. Tai paremminkin: kuultu tai haistettu.

Jotenkin tätä asiaa on helpompi hahmottaa kun miettii niitä tuntemiani ihmisiä joilla on taipumusta paniikkiin, pakko-oireiluun, ahdistumiseen, masennukseen jne. "Meikäläisiä" on läjäpäin, tai ainakin minä olen onnistunut tuntemaan todella monta huolipussia jotka eivät oikein elämästä kykene nauttimaan. Joskus joku asia on vähän liian itsestäänselvä itselle ja sitä ei sitten osaa iskeä pöytään ihmeteltäväksi, mutta kun se sama juttu tai piirre tulee vastaan jossain toisessa ihmisessä, siitä saa paremmin langanpäästä kiinni.

kertsi

#237
Meidän talon äänieristys ei ole häävi. Nyt on pari vuotta ollut ihmeelisen ja ihanan hiljaista, mutta on tässä vuosien varrella ollut vaikka ja mitä. Seinänaapurissa oli vanha täti, joka kailotti puhelimeen niin kovalla äänellä, että hyvä ettei yksittäisiä sanojakin kuullut. Telkkaria ja radiota soitti täysillä, kun lie ollut puolikuuro. Alakerrassa oli aiemmin naapuri, joka hankki jonkun aivan järkyttävän kotiteatterijärjestelmän, subwooferin, tms. ja luukutti niin, ettei omia ajatuksiaan kuullut. ja koko talo tärisi. Sai varmaan häädön tai muuten muutti pois. Alakerran naapurissa oli rähisevä pariskunta, joka herätti seinänaapurissani pahennusta, ja heitä uhkasi häätö, tai oikeastaan asunnon haltuunotto. Aivan ylimmässä kerroksessa oli vuokralla joku aivan kimahtanut kummajainen, joka örisi ja lauloi yksinään rapussa. Hän oli vähän pelottava. Viereisessä huoneistossa on ollut räksyttävä koira, ja yläkerrassa yöt läpeensä ulvova koira. Seinänaapurin yläkerrassa oli myös tappeleva pariskunta, joka järkkäili myös bileitä, ja joiden meteli kuului minunkin kotiini. Mutta nyt siis ei mitään! Ovat kaikki meluajat muuttaneet pois, tai 1 tai 2 on kuollutkin. Aivan ihmeellistä tämä hiljaisuus. Pitäisi osata nauttia tästä niin kauan kuin tätä riittää.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

-:)lauri

#238
Lähetin ruotsalaiselle asiakkaallemme viestiä, käyttäen englantia, sillä ruotsini on pahasti ruosteessa ja eiköhän asiakas sitten vastannut minulle ruotsiksi. Esimieheni oli selvästi yhtä pihalla kuin minä, sillä hänkin epäili asiakkaan tarkoittavan samaa kuin minä ajattelin asiakkaan tarkoittavan, mutta esimieheni kysyi varmuuden vuoksi englanniksi asiakkaalta, että mitä asiakas tarkalleen ottaen tarkoittaa. Asiakas vastasi sitten englanniksi, jossa selvisi, että hän tarkoittii kokonaan eri asiaa kuin olimme epäilleet ja pyyteli anteeksi, että oli unohtanut kirjoittaa englanniksi. Hieman noloahan tämä on, että meillä on ruotsalaisia ja suomenruotsalaisia myyjiä, jotka ovat softan ruotsalaisille asiakkaile myyneet heidän natiivilla kielellään, mutta näissä teknisissä asioissa kun asiakkaan pitäisi päästä kommunikaatioyhteyteen meidän kehittäjien kanssa, meiltä puuttuu kielitaito.

Pitääpä laittaa korvan taakse, että kävisi jossain vaiheessa jonkun muistiin palauttavan ruotsinkielen kurssin. Onko jollakulla ehdottaa hyviä ruotsin kielen kursseja?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

kertsi

        ^
Olisikohan avoimen yliopiston ruotsin kielen kursseista jokin mielenkiintoinen?

Ja ainahan voit osallistua Kantapaikan omaan kielikylpyyn ja tulla mukaan praadaamaan svenskaa ditistä ja datista tässä ketjussa. Kirjoittaessa joutuu prosessoimaan kieltä. Jos olet epävarma, tulisitko ymmärretyksi, aina voi kokeilla ensin kääntää translate.google.com:issa englanniksi, ja sitten takaisin ruotsiksi. Jos merityssisällöt eivät liiaksi muutu siinä välissä, voi se alkuperäinen teksti olla ihan ymmärrettävää ruotsia.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️