Kirjoittaja Aihe: Muutama sana autoista  (Luettu 4893 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kopek

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 1595
Vs: Muutama sana autoista
« Vastaus #165 : Marraskuu 28, 2019, 18:49:46 »
(Lopussa käy ilmi, että teksti ei enää kaikilta osin ajankohtainen.)

Olen vaihtamassa autoon lamppuja. Uusissa on erilainen parkkivalon kiinnitys kuin entisissä. Osaako joku sanoa, millainen lamppu tai lampun kanta tuollaiseen tulee?



Tuo on täysin tuntematon minulle.

P.S. Taitaa olla H1. Samanlainen kuva löytyi netistä. Mutta mistä saan muutaman watin tehoisen H1 polttimon? Taidan joutua ostamaan 55w H1 polttimot ja hajottamaan ne, jotta saan kannat, joihin tinaan parkkivalopolttimot. Joudun myös virittelemään sähköjohtoliitintä, koska H1 lampussa on erilainen systeemi eli yksi johto lamppuun sisäkärkeen ja toinen lampun kuoreen eli vähän kuin perinteisissä sähkölampuissa. Monimutkaista.

Täytyy käydä aamulla kaupassa (120 kilsan lenkki) ostamassa polttimoja sekä 10 millin hylsyjä, joita pudottelin kaksi kappaletta jonnekin auton rakenteisiin, josta niitä näy eikä löydy. Maahankaan ne eivät tipahtaneet. Auton etulamput ovat kiinni neljällä pultilla, joista kaksi on helppo avata, kolmas on hyvin vaikea avata, ja neljäs on mahdoton avata. Sain kyllä auki tuon mahdottomankin, mutta siinä ne hylsyt tippuivatkin. Yhdellä kädellä jängätään niin kovaa kuin mahdollista erittäin jäykkää muovilevyä mutkalle, jotta koloon näkee. Toisella kädellä pidellään lamppua ja näytetään sinne valoa. Kolmannella kädellä jängätään ruuvimeisseliä apuna käyttäen erästä kumiletkua sivuun, jotta pulttiin pääsisi käsiksi. Viidennellä kädellä työnnetään ison ruuvimeisselin kärki lampun alta, josta se juuri ja juuri mahtuu. Kuudennella kädellä kiinnitetään hylsy ruuvimeisselin kärkeen, jossa se ei pysy kunnolla. Tämän jälkeen yritetään saada jängättyä (linja ei ole suora) hylsy pultin kärkeen niin, ettei se lipsahda ruuvimeisselistä ja tipahda. Jos onnistutaan, väännetään ruuvimeisselillä pulttia auki. Kun se on auennut, se tipahtaa jonnekin koloon ja jää sinne. Samalla tipahtaa hylsykin, eikä niitä kumpaakaan näe enää koskaan. Lamppu on kuitenkin tuossa vaiheessa irrotettu kiinnikkeistään. Sen saaminan kokonaan pois kolosta, josta se ei oikeastaan mahdu tulemaan, on vielä oma juttunsa. Asiasta tekee vaikean se, että käsiä on vain neljä.

Tarvittaisiin ruuvimeisselin tyyppinen hylsyn varsi, joka olisi niin kapea, että sen voisi työntää erittäin ahtaasta kolosta lampun alta. Yksi tällainen on, mutta se on liian lyhyt. Paksusta ruuvimeisselistä tuollaisen voisi tehdä kulmahiomakoneella tai "smirkelillä" hiomalla.

P.S. Kuvassa näkyvä lampun paikka osoittautui lisäkaukovalon paikaksi - ei parkkivalon kuten vanhoissa umpioissa. Parkkivalon kanta löytyi toisesta paikasta. En ollut huomannut sitä, koska umpioiden ympärillä oli muovikelmu, enkä toisaalta tutkinut niitä, koska oletin, että ne ovat samanlaiset kuin entisetkin. Nyt autossa on siis lisäkaukovalot aivan yllättäen. Mitään virityksiä ei tarvittukaan. Sen kuin liittimet kiinni ja hanaa.  Ajoin tänään 160 kilometrin lenkin. Hyvin näkee. Ehdin tehdä sen edellä mainitsemani 120 kilometrin kauppareissun ja ostaa paljon tarvikkeita lamppujen muutostyöhön ennen kuin asia selvisi.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 30, 2019, 17:59:27 kirjoittanut Kopek »

Poissa Kopek

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 1595
Vs: Muutama sana autoista
« Vastaus #166 : Joulukuu 29, 2019, 17:45:08 »
Jostakin muistui mieleeni Valiant Duster -niminen amerikanrauta, joka markkinoitiin aikoinaan halpana amerikkalaisena autona. Sen halvimman version hinta vuonna 1970 on ollut 25900 markkaa eli rahanarvolaskurilla nykyrahaksi muutettuna 38420 euroa. Ei se nyt aivan sikahalpa ole ollut.

Ja aika vaatimatonhan tuo Duster on. Kuutosmoottori, heikohkot rumpujarrut, ykkösvaihde synkroinoimaton, muovipenkit, ahdas takapenkki. Ja ennen kaikkea miesten auto ainakin Helsingin Sanomien toimittajan mielestä:

"Duster on tarkoitettu nimenomaan niille miehille, jotka ovat tottuneet ajamaan amerikanraudalla kohtuulliseen hintaan. Perheautoksi sen takaistuin on liian kapea jatkuvaan käyttöön, mutta viikonloppumatkat kesämökille sujunevat pahemmitta valituksitta. Naisajajille Dusteria ei varauksitta voi suositella."

Naisen avulla voi kyllä myydä auton.

https://cdn.classicdigest.com/live/carimg/139601_139700/139694_960500a6b6b3d791.jpg

Paikalla Toope

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 4220
Vs: Muutama sana autoista
« Vastaus #167 : Tammikuu 12, 2020, 01:10:14 »
Pieni dieselauto luultavasti olisi vähemmän ympäristöärasittava kuin sähköauto, jos ei sademetsiä tuhoavaa palmuöljyä käytä? Nuo kai voivat käyttää kierrätysmateriaaliakin polttoaineena?
https://www.talouselama.fi/uutiset/miksi-puhutaan-vain-polttoaineverojen-korottamisesta-suomesta-loytyy-jo-nyt-polttoainetta-joka-laskisi-paastoja-ratkaisevasti/d4da0ecb-5df4-3ca4-a16e-e9c7fa8c75e1?_ga=2.212774868.1544188597.1578744005-1105640634.1563446584

Poissa urogallus

  • Konkari
  • ***
  • Viestejä: 647
Vs: Muutama sana autoista
« Vastaus #168 : Tammikuu 16, 2020, 19:28:44 »
Taas ne puhuu niistä lentävistä autoista...

Lainaus
Japanilainen autojätti ilmoitti torstaina sijoittavansa lähes 400 miljoonaa dollaria eli noin 350 miljoonaa euroa yhtiöön, joka työstää parhaillaan lentävää sähköautoa.

Toyota rahoittama yhtiö on vuonna 2009 perustettu Joby Aviation. Se kehittää nelipaikkaista sähkön voimalla toimivaa lentolaitetta, joka nousee ja laskee pystysuoraan kuin helikopteri.

Erona helikopteriin on se, että siinä on useita roottoreita. Valmistajat puhuvat lentävästä autosta, mutta ulkoisesti eri yhtiöiden esittelemät versiot muistuttavat kyllä enemmän helikopteria kuin autoa.
https://yle.fi/uutiset/3-11160296

Nämähän eivät taida olla autoja laisinkaan, eli niillä ei ole tarkoituskaan liikkua teiden pintaa pitkin. Itse lentävä auto on helppo toteuttaa teknisesti - toimivia sellaisia on tehty jo 1940-luvulla. Mutta ne ovat huonoja autoja, vielä huonompia lentokoneita ja kaiken lisäksi kalliita. Hyvän lentokoneen ominaisuudet ja hyvän auton ominaisuudet kun ovat melkeinpä toistensa vastakohtia.

Poissa Kopek

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 1595
Vs: Muutama sana autoista
« Vastaus #169 : Tammikuu 18, 2020, 10:33:20 »
Näen vieläkin joskus toiveunta tai nostalgiaunta tai painajaisunta (jokainen kutsukoon sitä miksi haluaa) siitä, että aikoinaan myyty Volvo 164 palautuisi jotenkin meille takaisin ja saisin sen. Näin ei tietenkään tule tapahtumaan. Autoa tuskin on enää edes olemassa. Jotenkin sen myynnistä jäi trauma. Auton tarina meillä päättyi siten, että ajoin se ojaan, ja se särkyi. Auto oli täsmälleen tällainen ja tämän värinen kattoluukkua ja erillistä kierroslukumittaria (joita ei siis ollut) lukuun ottamatta. Meidän autossamme oli etuistuimilla turkisistuinpäälliset.

Meillä oli tätä ennen vuoden ajan vuosimallin 1969 Volvo 164. Se oli sininen. Senkin tarina meillä päättyi kolariin, jonka ajoi eräs työntekijämme.

https://www.erclassics.com/volvo-164-1970-v8372/#lg=1&slide=8