Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Liikenne ja liikennekäyttäytyminen

Aloittaja Norma Bates, tammikuu 08, 2019, 15:38:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 09, 2019, 11:18:44
Omasta mielestäni lapset eivät kuulu kaduille ja suojateille klo 21.10, mutta minä nyt olen muutenkin vähän outo.  :P

Ai siis tarkoitat, että tässä keskustellaankin vain niistä kellonajoista, jolloin sinä bussilla ajelet ja ärsyynnyt - no silloin niistä pitäisi varmaan sitten saada entistäkin tarkempaa tietoa.

T: Xante

Socrates

Ei kuulu ihan tarkasti aiheeseen, mutta liikun paljon pyörällä ja kävellen ja olen huomannut, että iäkkäät kuskit ovat aika vaarallisia tapauksia. Ei saisi olla ikärasisti, mutta nykyään katson hankalissa risteyksissä ja muissa uhkaavissa tilanteissa auton sisään ja jos siellä on 75+ pariskunta olen erittäin varovainen.

Iäkkäät ihmiset eivät pysty havaitsemaan kovin montaa asiaa yhtäaikaa eli kun kiinnittävät huomion muuhun autoliikenteeseen, kevyen väylän liikkujat jäävät helposti huomaamatta, erityisesti samaan suuntaan ajavat pyöräilijät, joiden päälle käännytään.

Toki muitakin riskiryhmiä kuten kiireiset ammattikuskit on.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Norma Bates

Minä kyllä kyllästyn semmoiseen että ensin kuskin piilottelee jossain vartin kun ei tajua tulla paikalle, ja sitten alkaa jotenkin korostuneesti päästelemään ihmisiä tien yli kaikkialla minne vaan ajetaan. Siinä voisi jopa ajatella olevan jonkinlaista vittuilun makua.

Ai niin. Joskus 90-luvulla joku kuski ihan oikeasti vittuuntui ja alkoi pysähtymään jokaikisellä bussipysäkillä, oli siellä ihmisiä tai ei. Siihen aikaan normaali kotimatkani kesti öpaut tunnin, ja taisi sitten olla jotain 1,5 t ennen kuin pääsin kotiini tuon armaan kuskin käytöksen takia. En tiedä mikä hänellä mätti. Olisiko joku lie valittanut että ei ole pysähtynyt pysäkille jossa ollut odottaja?

Mutta oli miten oli. Kun itse olen siellä pelkääjänä liikenteen seassa, eli kävelijänä, niin mieluummin pysyn hengissä kuin vetoan lakiin. Ei paljon laki lämmitä kun makaa raatona keskellä suojatietä. Mutta olen toisaalta sillä tavalla kusipäinen ihminen, että kun liityn ihmisjoukkoon astuakseni tien yli joukkovoiman turvin, saatan järkätä niin että olen siellä laitimmaisessa päässä koko ryhmää, niin että jos sieltä auto ampaisi päälle, se tulisi ensimmäiseksi niiden päälle jotka ovat kulkemassa siellä toisella puolellani. Kaippa se minutkin kumminkin survoisi, vaikka ensimmäiseksi runnoisi vaikka joku 1 - 5 kpl ihmisiä? Onkohan siitä tehty mitään kräsh nukketestejä että kuinka moni ihmisrivissä kuolee kun ajetaan päälle?

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 09, 2019, 11:35:47
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 09, 2019, 11:18:44
Omasta mielestäni lapset eivät kuulu kaduille ja suojateille klo 21.10, mutta minä nyt olen muutenkin vähän outo.  :P

Ai siis tarkoitat, että tässä keskustellaankin vain niistä kellonajoista, jolloin sinä bussilla ajelet ja ärsyynnyt - no silloin niistä pitäisi varmaan sitten saada entistäkin tarkempaa tietoa.

T: Xante

Voi itku... Muistanet että alunperin allemme oli fiilisketju, ja kai nyt minulla herrajjumala saa sellainen fiilis olla että ei huvita istua ensin bussissa varttia odottamassa hönöä kuskia ja sitten sietää hänen temppuiluaan.

En ole koskaan ymmärtänyt miten tunteista voidaan tuolla tavalla alkaa ripittämään ja jankuttamaan. En kai minä nyt oikeasti ole vaatimassa että pitää tehdä kuten minulle sattuu kulloinkin sopimaan, kun puhun tunteistani. Kai suakin joskus jotkut asiat pännii? Silloin kun on kyse tunteista, ei voi aloittaa jotain tappelua että mikä on oikein tai mikä on väärin. Kaikki tunteet ovat sekä oikein että väärin.

Aiemmalla foorumilla yksi toinen alkoi jankuttamaan ja ilkkumaan siitä kun kerroin että mieluummin seison vaikka iät ajat siellä tienposkessa kuin yritän tien yli kaiken maailman kaheleiden auton alle.

Xantippa

Sun fiilis kirvoitti mun fiiliksen, joka johti tähän ketjuun, joten jos tässä ketjussa nyt keskityttäisiin tähän enemmän kuin fiiliksiin.

Oikeasti pidän erittäin suurena haittana, kummallisena asiana, you name it, sitä seikkaa, että meillä kuolee ja vahingoittuu ihan pirusti porukkaa vuosittain suojateillä.

Pidän outona ennen kaikkea sitä, että tämä nyt tuntuu olevan asia, jolle ei vaan voida yhtään mitään. Minusta ihmisten ei pitäisi pelätä ja seistä iät ajat tien poskessa. Minusta tässäkin asiassa pitäisi lakeja paitsi noudattaa, nähtävästi ennen kaikkea valvoa.

Miksi suojatiekäyttäytymistä ei voida valvoa peltipoliiseilla samaan tapaan kuin ylinopeuksia?

T: Xante


Norma Bates

Valvonta kieltämättä olisi tarpeellista tässäkin asiassa. Ehkä sitten kun saadaan kaikille robottiautot jotka pysähtyvät aina kun anturit/tutka havaitsee jotain edessä, niin päästään varmaan lähemmäksi nollalukemia kuolintilastoissa...

Socrates

Liikennevaloton suojatie toimii vain paikoissa, joissa autoilijoiden nopeudet ovat hyvin alhaisia eikä lähellä ole valo-ohjattua suojatietä.

Esimerkiksi ratikkapysäkkien luona on usein hyvin lähekkäin valo-ohjattu ja valoton suojatie, jolloin jälkimmäisellä ei ole juurikaan merkitystä, kun autoilijat eivät anna tietä. Samoin niillä kaduilla, joissa ajetaan lujaa.

Silloin kun valot ovat rikki, autoilijat huomioivat paremmin suojatien käyttäjät.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Xantippa

Ja sitten maa on täynnä suojateitä, joita lähelläkään ei ole toista, mutta ei ole valojakaan. Niiden yli ei tosiaan pääsekään kuin henkensä kaupalla tai iät ajat onneaan odotellen.

T: Xante

a4

#23
Heh, kaupungissa näkee paljon näitä fiilispohjalta päin punaisia juoksijoita.
Sekä tähän liittyvää laumakäyttäytymistä.
Erityisesti ratikkakuskeille ikävän jännää puuhaa.

Itsekin odotan ja viittoilen suojatien luona autoilijoille, kun ei huvita kiirehtiä tien yli ja useammat kaistat vielä vähentävät halujani kurkkia pysähtyneen auton takaa kaahaavien menohaluja.
Tupakoitsijana laitan vaikka tupakiksi, jos autoilija ei muuten usko hävinnensä odotuspelin suojatiellä.
Kaupungissa myös torvet soivat herkästi kilpakumppanilleni. :)

Kaahailevia pyöräilijöitä ei onneksi talvisin tarvitse pahemmin varoa.

Vihreillä valoilla suojatien ylitys kannattaa tehdä aina se mielessä että osa autoilijoista huristaa punaisiakin päin. Tai kuten taksikuskit sanovat, vanhoilla vihreillä.

Hitasmmatkaan bussikuskit eivät ärsytä, kun lähtee ajoissa matkaan ja opettelee nukkumaan tai surffaamasn netissä kännykällä. Kuten nyt teen.
Viestiä kirjoittaessa olen usein jopa liian aikaisin perillä. :)
Lisäksi ÄLYkännykän kanssa saa tapella yksinkertaisimpienkin asioiden kanssa.
Liian aikaisin urheilusalilla olo on taas nopeasti selätetty omaehtoisella alkuvenyttelyllä.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: a4 - tammikuu 09, 2019, 14:42:20
Hitasmmatkaan bussikuskit eivät ärsytä, kun lähtee ajoissa matkaan ja opettelee nukkumaan tai surffaamasn netissä kännykällä. Kuten nyt teen.
Viestiä kirjoittaessa olen usein jopa liian aikaisin perillä. :)

Bussikuskien ajotyylit todella vaihtelee paljon. Kotoa Sörkkaan vaihdoton matka kestää noin 50 minuuttia, sen jälkeen kun jokunen vuosi sitten reittiä muutettiin niin, että se kulkee "maisemareittiä" kierrelen monien Hesan kaupunginosien pikkukatuja sen sijaan, että siirtyisi suorinta tietä Tuusulanväylälle. Vahdollinen matka olisi nopeampi, mutta vaivalloisempi.

Joku ajaa todella raskaalla jalalla kanttareiden yli ja tekee äkkipysähdykset ja -lähdöt pysäkeiltä. Siinä tulee aamujumppa, kun yrittää pysytellä penkillä ja olla loukkaamatta niskojaan. Toinen taas ajaa niin pehmeästi, että matka ei tunnu edistyvän mihinkään. Lopputulos kuitenkin on, että muutaman minuutin erolla ollaan poistumispysäkillä, jos ei muu ruuhkaisuus vaikuta matkantekoon.

Musiikki korvilla ja tabletilla pelaten matka sujuu niin, että joskus harmittaa, kun hyvä peli jää kesken.

Oli tuo bussimatkan päähän muuttaminen melkoinen muutos, kun metron kyydissä oli tottunut kulkemaan. Työmatka tuplaantui ajallisesti. Nopeasti siihen kuitenkin tottui, kun olinhan jo muinoin bussimatkan päässä asunut silloin, kun metro oli vain iloinen pikahdus kaupunginisien silmäkulmassa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Itseasiassa pidän pienoisena ihmeenä että viime vuonna huolimatta asentohuimauksestani opin käyttämään kännykkää bussissa, myös liikkuvassa. En tiedä miksi se onnistuu, kun esim. lehden tai kirjan lukeminen ei onnistu ilman että alkaa oksettaa. Harmikseni vain yleensä klo 21 - 22 välillä ei taida olla se aktiivisin aika käyttämilläni nettisaiteilla niin että siellä kokoajan läppä lentäisi. Facea en käytä puhelimella ollenkaan. Mobiilin Face-näkymä on ärsyttävä, ja hitaalla yhteydelläni kokolailla mahdoton käyttää.

***

Sattuipa taas hassusti tänään bussissa. Kuski ei lähtenyt hetimiten pysäkiltä, vaan huuteli auton keskiovista takaosiin hiippailleelle miehelle että eikö tämä aio maksaa. Mies huusi takaisin että hän on menossa hakemaan lapsia. En viitsinyt kyttäillä että oliko hänellä vaunut tai rattaat mukana (tyhjänä), mutta vaikka olisi ollutkin, niin ei se ole mikään peruste jättää maksamatta bussikyyti. Tällä seudullahan lasta vaunuissa tai rattaissa kyöräävä aikuinen saa matkustaa maksamatta - mutta tosiaan se lapsi pitää kyllä olla mukana... Mies sitten menikin maksamaan ja kuski selitti että jos tulee tarkastaja niin huonosti käy.

Unforgiven

#26
Itse en voi sietää paikallisliikenteen busseilla matkustamiseta ja vältän sitä kaikin keinoin viimeiseen saakka. Kuskit ovat epäkohteliaita ja tympeitä kun minulla ei ole mitään bussikorttia käytössä vaan koetan selvitä maksutapahtumasta rahalla. Matkustajat ovat varanneet pikkurepuilleen oman istumapaikan ja katselevat tyhjyyteen tai puhuvat muka puhelimeen ettei vaan tarvitsisi juuri sitä omaa nyssäkkää siirtää.

Istumaväliköt ovat minun kokoiselle (pituussuuntaan ei leveyssuuntaan) ahtaat,  joudun istumaan polvet korvissa. 

Ei ole minun juttu, ei todellakaan.
I'm just a soul whose intentions are good

Hippi

Sitä mukaa, kun HSL:lle on tullut kantasuomalaisten lisäksi muualta tulleita kuljettajia, on kuljettajat muuttuneet keskimäärin ystävällisemmäksi. Nämä muilta mailta tulleet pääsääntöisesti tervehtivät ystävällisesti.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Hippi - tammikuu 09, 2019, 18:48:21
Sitä mukaa, kun HSL:lle on tullut kantasuomalaisten lisäksi muualta tulleita kuljettajia, on kuljettajat muuttuneet keskimäärin ystävällisemmäksi. Nämä muilta mailta tulleet pääsääntöisesti tervehtivät ystävällisesti.

Sama havainto, mutta kyse voi olla myös vain muutosten sattumisesta samaan ajankohtaan. Myös yleinen käsitys siitä, että kuljettaja on palveluammatissa on tullut vallitsevaksi. Joskus 70-luvulla oli paljon vahvemmin kuljettajasta käsitys tyyppinä, joka ajaa sitä bussia. Matkustajat olivat melkeinpä toimintaa häiritsevä tekijä. Tiedä sitten, oliko tämä jäännettä siitä ajasta, jolloin bussissa oli erikseen se "matkustamohenkilökunta" eli rahastaja, joka hoiti tän asiakkaiden kohtaamisen kuljettajan ollessa tosiaan se ajamisesta huolehtiva.

Sellainenkin muutos on tullut, että liikennöinnistä annettavalle palautteelle on sekä järjestetty systeemi että sillä tuntuu jopa olevan merkitystä. Muutaman kerran ainakin olen valittanut jostakin ja myöhemmin havainnut, että kuljettajien toiminnassa on tapahtunut muutoksia. Varmasti asiasta on tullut muiltakin palautetta, mutta vaikutelmaksi jää se, että palaute ei mene suoraan ö-mappiin ainakaan aina.

Juha


Ei ihme, jos talvipyöräilystä jää paha maku.

Jos sataaa lunta, voi polkeminen olla raskasta, ja pitempi matka uuvuttaa. Vaikka aurattu tie, niin ilman karttunutta tallaantumaa on vierintävastusta. Sitä lisää entisestään lokasuojien väliin menevä lumi.

Miten tällainen on mahdollista. Varmasti moni törmännyt asiaan, mutta tieto ei vain muuta mitään.