Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Foorumin ja ylläpidon kritiikki

Aloittaja Sepe, tammikuu 06, 2019, 09:24:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

A.V. Vatanen

Lainaus käyttäjältä: hibiscus - tammikuu 09, 2019, 12:10:12
Lainaus käyttäjältä: A.V. Vatanen - tammikuu 09, 2019, 12:04:27
Lainaus käyttäjältä: hibiscus - tammikuu 09, 2019, 11:37:49
Lainaus käyttäjältä: Edward - tammikuu 09, 2019, 03:00:50
Saksittu "Pääkaupunki muutoksessa"-ketjun lopusta muutama asiaan kuulumaton henkilökohtaisuus.

Eikö kirjoittaja vastaa itse kirjoituksistaan, vaikka puhuisikin paskaa, eikä noita paskanpuhumisia saisi arvostella ja perustella vaikka henkilökohtaisuuksiin kuten poliittisiin mielipiteisiin menemällä? Nyt vaikuttaa siltä, että Lennyltä on lähtenyt mopo käsistä ja hän nauttii uudesta itse itselleen hankkimastaan vallasta.

Saksimis- ja moderointipäätökset perustuvat moderaattorin mielivaltaan ja omiin arvioihin. Liika moderointi ja uhkailu sekä moderaattorin käsitys viestien asiallisuudesta on näköjään saanut aika monet varpailleen, eivätkä he uskalla kirjoittaa kaikkea sitä, mitä haluaisivat. Tämä foorumi alkaa muistuttaa yhtä herkkähipiäistä sensurointia, mitä Kapealla näkökulmalla harjoitetaan. En uskalla ennustaa kovinkaan pitkää ikää tällaiselle toiminnalle. Erimielisyys kirvoittaa keskustelua ja pitää foorumin virkeänä. Minulle on täysin samantekevää, vaikka Lenny pyyhkisi ahterinsa nimimerkilläni ja tekisi minusta varoittavan esimerkin.
.....

Kannatan ehdotusta!


Mitä ehdotusta? En huomannut ehdottaneeni mitään.

Että sinusta tehtäisiin ikiajoiksi bannattu hyvä varoittava esimerkki. Jota vastaan sinullakaan ei ole mitään, jos tällä kertaa sattumalta sattuisit puhumaan totta.....  Ja miksi emme uskoisi?

AV.
Jos jotakin on, josta sanotaan: "Katso, tämä on uutta", niin on sitä kuitenkin ollut jo ennen, ammoisina aikoina, jotka ovat olleet ennen meitä. Ei jää muistoa esi-isistä; eikä jälkeläisistäkään, jotka tulevat, jää muistoa niille, jotka heidän jälkeensä tulevat.

Norma Bates

Periaatteessa on ihan hyvä vaihteeksi tämmöinenkin että saksitaan aiheita omisiksi uusiksi keskusteluketjuiksi, koska alkoihan se vähän ihmetyttää vuosien varrella että jos meni johonkin ketjuun, niin siellä keskusteltiin kaikesta muusta paitsi aiheesta. Eräänkin kerran itse olin tavallaan pakotettu laittamaan ketjulle aivan uuden otsakkeen ja aiheen, kun ei alkuperäinen idea oli unohdettu täysin ja jääty jumittamaan jossain ihan muussa.

Mutta käytännössä jos saksimisia tapahtuu, siinä voi olla pientä problematiikkaa että joku ei ehkä ymmärrä millä ajatuksella tai asenteella toinen on asialla alunperin ollut  kun yhtäkkiä ollaankin ihan uudessa ketjussa. Silloin tietysti pitänee selvittää mistä alunperin oli kyse.

Noin muuten tunneasiat taitavat olla ihmisille todella vaikea juttu. Yleensä se menee sitten sillä tavalla että itselle kyllä hyväksytään kaikenlaisia tunteita ja omitaan oikeutus alkaa oman tunteen vimmassa kurmuuttamaan toista. Mutta jos toisella ihmisellä on tunteita, niin niiden ylitse voi surutta vetäistä vaikka raksin, olla hyväksymättä hänen näkemyksiään ja ajatuksiaan. Ihan kuin jokaisen pitäisi kyetä tuosta noin vain vääntelemään uusiksi omat tunteensa. Eihän sellaiseen kukaan kykene.

Näin ollen katson että "tunteellisesti" saa reagoida, mutta ei kollegaa eli toista kirjoittajaa nälvien. Siinä kohtaa sen tunteen pitäisi loppua, ja jos ei ole loppuakseen, niin sitten moderointia.

Lenny

hibiscus on ihan oikeassa siinä, että tämä kannattaa selvästi pitää ilmoitustauluna ja pitää vapaamuotoisempi keskustelu aiheesta jossakin muualla. Tämä on ihan käytännön juttu. Jos joku haluaa löytää tietoa moderointitapahtumasta, sitä voi olla vähän hankala löytää jo nyt. Mietin näiden rakennetta vähän paremmalla ajalla.

Eikä tästä nyt kannata tehdä kovin isoa ongelmaa.

Foorumin rakenne on aika simppeli. Julkisella puolella on osiot jotka haluan pitää mahdollisimman selkeinä ja luettavina (poislukien Vapaa Sana). Voi olla hankala tottua siihen edellisen foorumin jälkeen, mutta uskon kyllä että tässä päästään vielä yli. Kaikenlainen nälviminen pois sieltä. Tuntuu jotenkin epätodelliselta, että tätä pitää toistella.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Lenny

Tänne kaikenlainen kritiikki foorumin ylläpidon toiminnasta, foorumin linjasta jne. Selvästi on tarvetta.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Brutto

Ylläpito on hieman liian mielikuvitukseton ja kliseinen nimeämispolitiikassaan. Jos ylläpidon pitäisi nimetä lapsi, sen nimeksi tulisi Sofia Ella Leo Elias.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Socrates

Foorumin ylläpitäjä saa kunnian olla joka ikinen päivä foorumipäivän mäntti.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Lenny

Lainaus käyttäjältä: Brutto - tammikuu 09, 2019, 12:57:14
Ylläpito on hieman liian mielikuvitukseton ja kliseinen nimeämispolitiikassaan. Jos ylläpidon pitäisi nimetä lapsi, sen nimeksi tulisi Sofia Ella Leo Elias.

Foorumin virallinen linja lasten nimeämisestä on Timo tai Leena Virtanen.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Lenny - tammikuu 09, 2019, 13:12:32
Lainaus käyttäjältä: Brutto - tammikuu 09, 2019, 12:57:14
Ylläpito on hieman liian mielikuvitukseton ja kliseinen nimeämispolitiikassaan. Jos ylläpidon pitäisi nimetä lapsi, sen nimeksi tulisi Sofia Ella Leo Elias.

Foorumin virallinen linja lasten nimeämisestä on Timo tai Leena Virtanen.

Eikös sen nykyään pitäisi olla Korhonen?

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Brutto - tammikuu 09, 2019, 12:57:14
Ylläpito on hieman liian mielikuvitukseton ja kliseinen nimeämispolitiikassaan. Jos ylläpidon pitäisi nimetä lapsi, sen nimeksi tulisi Sofia Ella Leo Elias.

Yhden kerran jaksaa huvittua "hassunhauskoista" palstanimistä, mutta ei toiste. Ja jotain ihme horinaa tai varsinkaan kielioppivirheitä palstojen kuvauksissa ei kyllä varsinkaan jaksa.

Kirjoittajahan voi aloitusta laatiessaan käyttää mielikuvitusta otsikoinnissa. Tosin sekin joskus mietityttänyt sikäli että jos matskua alkaa tosissaan kertymään ja haluaa tietää onko jostain aiheesta jo ketju, eikä tajua että on, koska liian vinkeä otsikko ei avaudu...

Lenny

Tietysti nimeämispolitiikasta voidaan keskustella, mutta kannattaa ajatella sitä ulkopuolisen tai uuden lukijan näkökulmasta. Mahdollisimman kuvaava, kliseinen ja tylsä saattaa olla parempi kuin persoonallinen ja hauska.

Eikä tämä tarkoita sitä, että kirjoittajien pitäisi nyt olla varpaillaan miettiessään nimiä, vaan lähinnä sitä, että jos mode lohkaisee rönsyilevän ketjun, uusi nimi on melko todennäköisesti mahdollisimman kuvaava.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Lenny

#25
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 09, 2019, 12:28:05
Periaatteessa on ihan hyvä vaihteeksi tämmöinenkin että saksitaan aiheita omisiksi uusiksi keskusteluketjuiksi, koska alkoihan se vähän ihmetyttää vuosien varrella että jos meni johonkin ketjuun, niin siellä keskusteltiin kaikesta muusta paitsi aiheesta. Eräänkin kerran itse olin tavallaan pakotettu laittamaan ketjulle aivan uuden otsakkeen ja aiheen, kun ei alkuperäinen idea oli unohdettu täysin ja jääty jumittamaan jossain ihan muussa.

Mutta käytännössä jos saksimisia tapahtuu, siinä voi olla pientä problematiikkaa että joku ei ehkä ymmärrä millä ajatuksella tai asenteella toinen on asialla alunperin ollut  kun yhtäkkiä ollaankin ihan uudessa ketjussa. Silloin tietysti pitänee selvittää mistä alunperin oli kyse.


Eihän se helppoa ole.

Mutta on tässä nyt viimeisen vuorokauden aikana pari aika hyvää esimerkkiä milloin se toimii. Jos ketjussa aivan yllättäen syntyykin toinen aihe, joka olisi hyvä olla omanaan, yritän ajatella sitä jonkinlaisen "toimittajan ominaisuudessa". Esimerkkinä nyt se Keijon avaama ketju, josta on poikinut kaksi hyvää, selvästi erillistä aihetta. Vierailijan tai satunnaisen lukijan näkökulmasta on paljon mielekkäämpää nähdä ketju "Vapaa tahto", jossa sitten keskustellaan aiheesta kun "Sietääpä varoa", jonka otsikon perusteella saa selvää mistä keskustellaan, ja törmääminen vapaan tahdon käsittelyyn jää sitten korkeintaankin vahingoksi.

Minulla on siis tässä täysin erilainen näkökulma, ja yritän vain pitää julkisten alueiden luettavuuden ja selkeyden, ja tässä mielessä "toimittaa" foorumia.

Mitenkään yksinkertaista se ei ole, ja varmaan virheitä sattuu sitten modeille. Mutta harjoitus tekee mestarin. Jäsenet voivat edesauttaa tätä selkeyden tavoitetta rohkeasti avaamalla uusia aiheita.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Hippi

Uuden ketjun aloittajan on vaikea varmistaa, onko aiheesta jo olemassa ketju, jos otsikko ei ole kuivakan kuvaava. Hakutoiminnolla voi etsiä "hae vain otsikoista". Itse olen niin mielikuvitukseton, että en osaisi käyttää hakusanana lusikkaa tai soppaa, jos olisin aloittamassa ruuanlaittoon tai parhaisiin resepteihin liittyvän ketjun.

Mutta kuvaavalla otsikolla on myös aihetta rajaava tehtävä, ainakin minun mielestäni. "Parhaat reseptini" -otsikko on kuvaava, napakka ja rajaava.

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Lenny

Lainaus käyttäjältä: Hippi - tammikuu 11, 2019, 09:57:27
Uuden ketjun aloittajan on vaikea varmistaa, onko aiheesta jo olemassa ketju, jos otsikko ei ole kuivakan kuvaava. Hakutoiminnolla voi etsiä "hae vain otsikoista". Itse olen niin mielikuvitukseton, että en osaisi käyttää hakusanana lusikkaa tai soppaa, jos olisin aloittamassa ruuanlaittoon tai parhaisiin resepteihin liittyvän ketjun.

Mutta kuvaavalla otsikolla on myös aihetta rajaava tehtävä, ainakin minun mielestäni. "Parhaat reseptini" -otsikko on kuvaava, napakka ja rajaava.

Tylsä on uusi normaali!

No kyllä minun puolestani jäsenillä on täysi vapaus keksiä vaikka minkälaisia otsikoita ketjuilleen, vaikka tietysti toivoisin virkamiesmäistä lokerointia otsikkoihin ja sitten sitä mielikuvituksen ja älyn säihkettä itse substanssiin.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Sepe

Lenny on havaintojeni mukaan pari kertaa maininnut piiloveetuiun.
Piiloveetuilua on ainakin kaksi eri tilannetta: kömpelö herja eli "huumori" kääntyy vinoiluksi tai selkeä tarkoitus veetuilla niin paljon kuin uskaltaa.
Kömpelöön herjaan sortunut ei aina tiedosta veetuilleensa joten pieni vihje valvojan taholta sellaisen tilanteen yhteydessä olisi sopivaa, ja vihjeellä en tarkoita rangaistusta tai edes moitetta, huomautusta lähinnä.


Lenny

Hyvä pointti Sepe. Otan tämä kritiikin vakavasti. Tässä nykyisessä roolissani minun pitää tietenkin pyrkiä yksiselitteiseen ilmaisuun, eikä ohjata keskusteluita minkäänlaisella puolivillaisella heittelyllä. Sellainen on yhtä paljon "piilomoderointia" kuin kritisoimani piiloveetuilu. Jatketaan harjoituksia.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)