Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Filmaattiset filmit eli ehtoisat elävät kuvat

Aloittaja Norma Bates, tammikuu 02, 2019, 23:36:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 19 Vieraat katselee tätä aihetta.

Brutto

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

a4

#1201
Kävin Kööpenhamina-projektini esivalmisteluna katsomassa Oppenheimer-elokuvan.
Teatteri oli jonkinlainen päivitetty tehosteteatteri. INSANE tai ISensei tai jotain.
https://muropaketti.com/elokuvat/elokuva-artikkelit/imax-vai-isense-selvitimme-avatar-the-way-of-waterin-avulla-kumpi-huippusaleista-on-parempi/
Lippu oli vain viisi euroa halvempi kuin Köpiksen Early Bird-lippu.

Tärkein tieto itselleni oli elokuvan kolmen tunnin kesto. Ei kahvia tai olutta ennen esitystä ellei halua ravata vessassa.
Useampikin katsoja käytti mahdollisuutta käydä vapaasti vessassa kesken esityksen. Ja hyvä niin, vaikka istuinkin kaukana muista.
Valitsin lipunmyyntikoneella maksaessani takarivin paikan ja sain eturivin paikan. Mielenkiintoista.
Ainakin sain katsottavaa koko näkökentän edestä.

Itse elokuvassa ohjaaja yritti välillä kaikin mahdollisin tempuin ravistella ja järkyttää katsojaa atomipommin ja ihmismielen voimalla. Mutta minä olin jo oppinut rakastamaan pommia.
Sinänsä ihan hyviä mullilauma-efektejä ynnä muuta. Muu.
Yhdysvaltojen politiikka ei myöskään onnistunut järkyttämään Laikan raportteja enempää.
Elokuvan loppukuvat ennen lopputekstejä olivat vaikuttavuudessaan lupaavia mutta jäivät puolitiehen tai jatko-osaan.
Hauskimmat kohdat olivat laadukasta mustaa huumoria, kun todettiin ydinasetestillä olevan vain häviävän pieni mahdollisuus äityä globaaliksi joukkotuhoksi kertalaakista. Testaamalla sekin tiedetään.

Summa summarum: Tieteen pysäyttämätön muutosvoima, objektiivisesti ilmaistuna, tiivistyy hyvin esille juuri ydinaseiden muodossa.
Yllättävän nopeasti kului kolme tuntia elämästäni. Ei huono.

ROOSTER

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Brutto

Lainaus käyttäjältä: a4 - syyskuu 23, 2023, 19:02:23
Kävin Kööpenhamina-projektini esivalmisteluna katsomassa Oppenheimer-elokuvan.
Teatteri oli jonkinlainen päivitetty tehosteteatteri. INSANE tai ISensei tai jotain.
https://muropaketti.com/elokuvat/elokuva-artikkelit/imax-vai-isense-selvitimme-avatar-the-way-of-waterin-avulla-kumpi-huippusaleista-on-parempi/
Lippu oli vain viisi euroa halvempi kuin Köpiksen Early Bird-lippu.

Tärkein tieto itselleni oli elokuvan kolmen tunnin kesto. Ei kahvia tai olutta ennen esitystä ellei halua ravata vessassa.
Useampikin katsoja käytti mahdollisuutta käydä vapaasti vessassa kesken esityksen. Ja hyvä niin, vaikka istuinkin kaukana muista.
Valitsin lipunmyyntikoneella maksaessani takarivin paikan ja sain eturivin paikan. Mielenkiintoista.
Ainakin sain katsottavaa koko näkökentän edestä.

Itse elokuvassa ohjaaja yritti välillä kaikin mahdollisin tempuin ravistella ja järkyttää katsojaa atomipommin ja ihmismielen voimalla. Mutta minä olin jo oppinut rakastamaan pommia.
Sinänsä ihan hyviä mullilauma-efektejä ynnä muuta. Muu.
Yhdysvaltojen politiikka ei myöskään onnistunut järkyttämään Laikan raportteja enempää.
Elokuvan loppukuvat ennen lopputekstejä olivat vaikuttavuudessaan lupaavia mutta jäivät puolitiehen tai jatko-osaan.
Hauskimmat kohdat olivat laadukasta mustaa huumoria, kun todettiin ydinasetestillä olevan vain häviävän pieni mahdollisuus äityä globaaliksi joukkotuhoksi kertalaakista. Testaamalla sekin tiedetään.

Summa summarum: Tieteen pysäyttämätön muutosvoima, objektiivisesti ilmaistuna, tiivistyy hyvin esille juuri ydinaseiden muodossa.
Yllättävän nopeasti kului kolme tuntia elämästäni. Ei huono.

Oliko mainitsemisen arvoisia seksikohtauksia?
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

a4

^
Oli. Vaikka niistä ei jäänyt mieleen oliko niitä kaksi vai kolme. Ne olivat kuitenkin kiitettävän lyhyitä.
Keskimäärin yksi akti tunnissa tai puolessatoista, tässä kolmen tunnin elokuvassa.
Lasketaanko mukaan atomipommin laukaiseminen?

Erityismaininta kohtauksesta jossa vaimo katsoi vartalo jäykistyneenä vieressä kun kommunistirakastaja ratsasti Oppenheimerilla.
Oli siinä joitain kylmän sodan ajan virkamiehiäkin katselemassa. Huikean tunnelmallinen kohtaus. 

-:)lauri

Creator katsottu. Oli oikein hyvä vihervasurielokuva.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hayabusa

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Norma Bates

Jostain sain - jaa, olisikohan se ollut Finnkino? - tietooni että on olemassa sellainen elokuva kuin The Holy Mountain. Tämä kiinnostaisi minua kovin, mutta epäilen että loppujenlopuksi kokisin että kyseessä on ns. tekodaideellinen paskaläjä jota en sitten kuitenkaan halua omistaa ainakaan niin että olen siitä jopa maksanut. Ei sitä näemmä merirosvotaholla kyllä saatavilla ole. Kirjastosysteemissä, josta kaikenlaista varailen, ei ole. eBayssa on, mutta ei tosiaan viitsisi heittää rahaa Kankkulan kaivoon. Voi sitä tietty ehdottaa kirjastolle että hankittaisiin, mutta ei ne tainneet hankkia yhtä toistakaan aiemmin ehdottamaani artikkelia.

a4

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - lokakuu 05, 2023, 11:06:31
Jostain sain - jaa, olisikohan se ollut Finnkino? - tietooni että on olemassa sellainen elokuva kuin The Holy Mountain. Tämä kiinnostaisi minua kovin, mutta epäilen että loppujenlopuksi kokisin että kyseessä on ns. tekodaideellinen paskaläjä jota en sitten kuitenkaan halua omistaa ainakaan niin että olen siitä jopa maksanut. Ei sitä näemmä merirosvotaholla kyllä saatavilla ole. Kirjastosysteemissä, josta kaikenlaista varailen, ei ole. eBayssa on, mutta ei tosiaan viitsisi heittää rahaa Kankkulan kaivoon. Voi sitä tietty ehdottaa kirjastolle että hankittaisiin, mutta ei ne tainneet hankkia yhtä toistakaan aiemmin ehdottamaani artikkelia.
Tällä sivustolla on saanut ainakin kehuja:
https://archive.org/details/HOLYMOUNTAIN_201806

Hayabusa

Ylen uutisissa puffattiin maailman ensimmäistä koltansaameksi tehtyä pitkää elokuvaa. Täytynee käydä katsomassa.
https://yle.fi/a/74-20054568
Je'vida on poikkeuksellinen ja historiallinen tapaus.

Maailman ensimmäisen koltansaamenkielisen pitkän fiktioelokuvan Suomen ensi-ilta on perjantaina 20. lokakuuta.

Elokuvaohjaaja Katja Gauriloff haaveili tästä elokuvasta toistakymmentä vuotta. Suurin este työhön ryhtymiselle oli kieli.

– Mistä ikinä löydän pitkään elokuvaan koltansaamea osaavat näyttelijät, hän empi.

Saamelaisia on Suomessa noin 10 000.

Koltansaame on yksi kolmesta Suomen saamelaiskielestä ja erittäin uhanalainen. Sitä puhuu äidinkielenään arviolta vain kolmisensataa ihmistä.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hayabusa

Kohta alkaa telkussa Kwaijoen silta. Nähtävissä myös Areenasta jälkinäytöksenä.
https://areena.yle.fi/1-2385990
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - lokakuu 21, 2023, 20:43:11
Kohta alkaa telkussa Kwaijoen silta. Nähtävissä myös Areenasta jälkinäytöksenä.
https://areena.yle.fi/1-2385990

Kiitos vinkistä, täytyypä katsoa. Nähnyt edellisen kerran joskus 2000-luvun alussa, joten nyt olisi hyvä hetki katsoa se jälleen.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hayabusa

^
Täällä ollaan valmistauduttu katsomispuuhiin keittämällä teetä peribrittiläiseen tyyliin. Eiköhän ylähuuli pysy jäykkänä.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Kopek

Katsoin kj:n sillan aikoinaan Vaasassa eräällä opiskelijaretkellä.

Aave

Lainaus käyttäjältä: Kopek - lokakuu 21, 2023, 21:59:30
Katsoin kj:n sillan aikoinaan Vaasassa eräällä opiskelijaretkellä.
Vaasassa on kautta aikain paskin elokuvateatteri. On ollut silloin, ja on nytkin. Niin paska, että siitä voisi tehdä elokuvan!

Tai niin no, mistäs minä tämän täysin varmuudella tiedän kun en ole kaikissa Suomen elokuvateattereissa känyt... Mutta rohkenen väittää, että palavan piharoskiksen lämpöön viritetty leffakangas -30 asteen pakkasessa on parempi, kuin mikään Vaasan ylökuvahuussi. Suomen häpeäpilkku on se!
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy