Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Ärsytyskynnyksen ylittyminen

Aloittaja ROOSTER, tammikuu 10, 2020, 17:17:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Amore

Lainaus käyttäjältä: a4 - heinäkuu 17, 2022, 11:52:36
Lainaus käyttäjältä: Amore - heinäkuu 16, 2022, 20:18:43
Kulutin puoli tuntia epämukavassa asennossa yrittäen vaihtaa keittiön työpöydän valaisimeen loisteputkea. Jollain ihmeen keinolla sain simahtaneen putken käsikopelolla aika helposti riuhtaistua irti, mutta uutta putkea en saa paikalleen niin sitten millään. Nyt veetuttaa niin vietävästi, että harkitsen koko paskavalaisimen vaihtamista. >:( >:( >:(
Tästä videosta on toivottavasti apua. On kaksi tapaa vaihtaa loisteputkea:



Kiitos ohjeesta. Tutustun siihen ja yritän uudelleen kun ensin olen kerännyt voimia ja saanut ärsytyksen tasaantumaan. Tämä putken vaihto kuuluu näihin ronklaushommiin, jotka valitettavasti ärsyttävät jo pelkällä ajatustasollakin. Tarvitsen yhden niistä harvinaisista päivistä, jolloin olen erityisen ryhtyväisellä tuulella. On olemassa ihan oma mielentilansa, joka toisinaan ilmaantuu ja saa uskomaan, että liki kaikki on mahdollista. Mielentila pitää ärsytyksen poissa jonkin aikaa ennen kuin mahdollisesti ilmenevät hankaluudet saavat sen kiukkukynnyksen yli.
All you need is Love

Amore

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - heinäkuu 17, 2022, 12:04:55
valokatkaisin kannattaisi kuitenkin laittaa off-asentoon loisteputken vaihtamisen ajaksi.

Johan minä säkärinkin ehdin saada - kiitos kysymästä. Säkäri ei ollut vahinko, vaan panin hetkeksi virran päälle nähdäkseni, olenko lähelläkään saada putki oikeaan asentoon. Valoa ei näkynyt, mutta ilkeä isku läpäisi sekä hengen että ruumiin. Ärsytykseni oli siinä vaiheessa jo niin korkealla tasolla, että hetken aikaa ajattelin, että olisipa vain minulta sammunut valo lopullisesti niin ei tarvittaisi tällaista älytöntä putkiähellystä ENÄÄ KOSKAAN.
All you need is Love

Norma Bates

Liian monta kertaa olen minäkin joutunut tuon helkkarin putken vaihtamaan. Mutta ärsyttävämmäksi koen ikkunat jotka pitää avata sillä hemmetin koloavainkahvalla. Ikinä meinaa osua reikään. Ja olohuoneen varmaan 2 m leveässä ikkunassa metalli"jotain" ei saa edes liikkumaan, eli yksi ruutu on vain osittain kiinni, kun enempää en pysty vääntämään.

Tuotakin ärsyttävämpiä ovat ne väkkyrät joilla verhot rullaavat katon kiskoissa. Elikko repii sillointällöin verhon irti katosta, enkä jaksa taistella väkkyröitä paikoilleen.

Vatupassi

#93

-joku oli pudottanut ruuvimeisselin ratikkakiskoille!toivoa sopii ,että se on ollut puhdas vahinko!(poimin ristipäämeisselin talteen omaan kassiini!, ehkä se oli jonkun raksa-äijän?)

:o ::)

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - heinäkuu 17, 2022, 12:04:55
Lainaus käyttäjältä: a4 - heinäkuu 17, 2022, 11:52:36
Lainaus käyttäjältä: Amore - heinäkuu 16, 2022, 20:18:43
Kulutin puoli tuntia epämukavassa asennossa yrittäen vaihtaa keittiön työpöydän valaisimeen loisteputkea. Jollain ihmeen keinolla sain simahtaneen putken käsikopelolla aika helposti riuhtaistua irti, mutta uutta putkea en saa paikalleen niin sitten millään. Nyt veetuttaa niin vietävästi, että harkitsen koko paskavalaisimen vaihtamista. >:( >:( >:(
Tästä videosta on toivottavasti apua. On kaksi tapaa vaihtaa loisteputkea:



Vasemmanpuoleisessa kiinnitti huomiota että valokatkaisin kannattaisi kuitenkin laittaa off-asentoon loisteputken vaihtamisen ajaksi.
Tuli mieleen että loisteputki täälläpäin syttyy vasta kun suihkulastalla käytän "Hessu Hopoa" eli lyön kovasti ja useasti lampun kotelon kylkeen että syttyy. Kondensaattori tai joku reistaa ehkä. Taloyhtiötä ei kiinnosta korjata eli sen pitäisi tehdä/teettää itse?
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hippi

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - heinäkuu 20, 2022, 23:54:04
Taloyhtiötä ei kiinnosta korjata eli sen pitäisi tehdä/teettää itse?

Vastuunjakotaulukko kertoo, mitkä korjaukset ja huoltotoimet kuuluvat taloyhtiölle ja mitkä osakkaalle. Ei ole kyse siitä, kiinnostaako taloyhtiötä vai ei.

Aika yllättävää, että netistä on vaikea löytää ilmaista vastuunjakotaulukkoa esim. Kiinteistöliiton sivuilta. Sen sijaan monelta isännöitsijältä se kyllä löytyy ainakin jossain muodossa ja kyllähän se kuuluu osakkaillekin aina toimittaa, jotta tämä osaa oman osuutensa vastuista hoitaa.

https://docplayer.fi/1062629-Vastuunjakotaulukko-1-5.html
Tuossa nyt yksi taulukkomuotoinen, jonka löysin. Sitä ei ole pakko itselleen ladata, vaan sen pystyy lataamattakin skrollaamaan siinä sivulla. Yleensä nuo ovat suurimassa osassa taloyhtiöitä samanlaisia, sillä noista yleensä voidaan poiketa vain, jos yhtiöjärjestykseen poikkeama on kirjattu.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Amore

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - heinäkuu 20, 2022, 23:54:04
Tuli mieleen että loisteputki täälläpäin syttyy vasta kun suihkulastalla käytän "Hessu Hopoa" eli lyön kovasti ja useasti lampun kotelon kylkeen että syttyy. Kondensaattori tai joku reistaa ehkä. Taloyhtiötä ei kiinnosta korjata eli sen pitäisi tehdä/teettää itse?

Vaikuttaiiisi siltä, että valaisimesi sytytin olisi syytä vaihtaa. Putkilamppuvalaisimissa on se sellainen sulakkeen näköinen mötikkä, joka on valaisimen sytytin. Yleensä ohjeissa neuvotaan vaihtamaan sytytin samalla kuin loisteputkikin.

Itse huomasin sytyttimen vasta nyt eli olen käyttänyt keittiön valaisinta samalla sytyttimellä yli 20 vuotta. En muista, onko kylpyhuoneen valaisimessa sytytintä. Siinä on pienempi polttimo sellaista putkimallia, joka on valaisimessa kiinni vain toisesta päästä. Ehkä tällaiset polttimot eivät tarvitse sytytintä? Nämä yksikantaiset polttimot ovat paljon helpompia vaihtaa kuin kaksikantaiset putket.
All you need is Love

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Amore - heinäkuu 21, 2022, 11:20:53
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - heinäkuu 20, 2022, 23:54:04
Tuli mieleen että loisteputki täälläpäin syttyy vasta kun suihkulastalla käytän "Hessu Hopoa" eli lyön kovasti ja useasti lampun kotelon kylkeen että syttyy. Kondensaattori tai joku reistaa ehkä. Taloyhtiötä ei kiinnosta korjata eli sen pitäisi tehdä/teettää itse?

Vaikuttaiiisi siltä, että valaisimesi sytytin olisi syytä vaihtaa. Putkilamppuvalaisimissa on se sellainen sulakkeen näköinen mötikkä, joka on valaisimen sytytin. Yleensä ohjeissa neuvotaan vaihtamaan sytytin samalla kuin loisteputkikin.

Itse huomasin sytyttimen vasta nyt eli olen käyttänyt keittiön valaisinta samalla sytyttimellä yli 20 vuotta. En muista, onko kylpyhuoneen valaisimessa sytytintä. Siinä on pienempi polttimo sellaista putkimallia, joka on valaisimessa kiinni vain toisesta päästä. Ehkä tällaiset polttimot eivät tarvitse sytytintä? Nämä yksikantaiset polttimot ovat paljon helpompia vaihtaa kuin kaksikantaiset putket.

Ehkä se sytytin on siinä putken rakenteessa.

Led-putkiin on erilliset sytyttimet ja putket. Ne eivät välttämättä toimi vanhoissa tavillisiin putkiin tehdyissä valaisimissa eikä niitä kannattane käyttää vaikka sopivatkin.

Todennäköisesti palavat nopeasti. Muuten kyllä putketkin yleensä ensin tuikkivat jonkin aikaa, ennen kuin sanovat valaisusopimuksen irti.

Vanhoihin kehyksiin siis vanhat putken ja sytyttimet, ei ledejä.

ROOSTER

Pesuhuoneen katossa alkoi vilkutus parinkymmenen vuoden jälkeen. En tiennytkään miten monenlaisia kantoja ja variaatioita on pienoisloistelampuissa. Kävin silloin monenmonta matkaa alan liikkeissä ennenkuin oikeanlainen korvaaja löytyi. Koska olen oppiva yksilö, niin kun välkyntä seuraavan kerran alkoi, ostin kokonaan uuden, led-piirilevytekniikalla toimivan, valaisimen.

Valoa tuntuu riittävän ja kestoiäksikin luvattiin mahtavat 100 000 tuntia joka lienee enemmän kuin tarpeeksi. Se on päällä korkeintaan 3 tuntia vuorokaudessa joten valoa odotettavissa seuraavat sata vuotta.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Iltalehti sommitteli aika erikoisella painotuksella otsikon tragediasta, jossa paikallaan olisi ollut pysytellä asiallisena.

Tyrnävä on sokissa – lapset joutuivat näkemään lääkintähelikopterin 1-vuotiaan kuoltua

Luultavasti uutinen on muutoin tuttu, joten en sen enempää sisältöä lainaile. Eli pieni lapsia kuoli pihapiirissä sattuneessa onnettomuudessa. Iltalehti on päätellyt, että koko pitäjä on shokissa, kun lapset joutuivat näkemään helikopterin. Noin ainakin otsikon tulkitsen.

Veikkaan, että lähitienoon lapsille on ollut jännä tapahtuma helikopterin näkeminen ja tuskin muut kuin aivan lähistöllä olleet ovat edes ymmärtäneet tapahtumien kulkua lainkaan. Varmasti tapahtumapaikalla on myös ollut aikuisia, joiden tehtävänä olisi pitänyt olla muiden lasten häätäminen näköetäisyydeltä.

Minusta tuo on taas kerran aivan kummallinen otsikko poikkeuksellisen surulliselle tapahtumalle.  :'(
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Saatana, että kerrankin oli ärsytyskynnys ylittyä pahanpäiväisesti. Olin kampaajalla vaihteeksi ja yleensä nuo käynnit on mukavia jutusteluhetkiä tutun kampaajan kanssa. Nyt olen samalla käynyt jo kahdeksan vuotta ja alamme jo tuntea toisemme hyvin.

Parin tuolin päästä oli äityliini ottamassa raitoja. Meidän välissä olevalla tuolilla keikkui äityliinin noin 6v rakkaudenhedelmä, joka joko pelasi tabletilla jotain peliä tai katsoi videota, mutta itse siinä huusi ja pälpätti kovaan ääneen kaiken aikaa. Kengät jalassa tuolilla ja välillä peilipöydällä. Hetken jo elättelin toivetta, että jätkä siitä tuolilta putoaa ja satuttaa niin, että oppii istumaan ihmisiksi. Valitettavasti toiveeni ei toteutunut. Äityliini ei sanallakaan kersaa ojentanut, vaan antoi sen meuhkata koko kaksituntisen ja sinne se vieläkin jäi.

Joskus näihin vapaan kasvatuksen happamiin hedelmiin törmää kaupoilla ja näköjään nyt kampaajallakin. Luojan kiitos aika harvoin sentään.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Brutto

Nautiskelin aamukahvia parvekkeella kun alapuolelle ilmestyi nuorehko mies pukeutuneena nahkatakkiin ja maihinnousukenkiin (vähän pääministerityyliin). Heppu ryhtyi ruokkimaan lokkeja ja kun lokit olivat hänen jalkojensa juuressa, suuntasi hän voimakkaan potkun lokkiparveen. Yksi tämän kevään selkälokkipoikasista lensi potkun voimasta teräsaitaan ja jäi siihen roikkumaan elottomana. Säntäsin vasara kourassa ulos valmiina murskaamaan polvet tuolta potkusankarilta, mutta hän oli jo kadonnut. Irrottelin paikalle saapuneen maahanmuuttajan kanssa varovasti lokin aidasta ja ilokseni lokki virkosi ja lähti lentoon.

Sanotaanko niin, että ärsytyskynnykseni ylittyi enemmän kuin vuosiin.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hippi

^
Ehkä oli sinun onnesi, että tyyppi oli ehtinyt kadota.

Vaikea on keksiä motiivia tuollaiselle teolle. Paha mieli tuli, vaikka en kyllä lokkeja erityisemmin rakastakaan. Tässä meidän pihassa oli kesällä todella tomera äitilokki, joka puolusti pesäänsä äidinraivolla. Pahimmillaan jouduttiin tekemään pientä lenkkiä, kun roskikselle ei päässyt lokkiäidin ohi. En kyllä kenenkään kuullut sanovan pesueesta mitään poikkipuolista.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Olisiko tyyppi ollut edellisessä elämässään kala.

Jos puoluekanta tiedettäisiin, voitaisiin uutisoida "Persu potki lokin henkihieveriin" tai mikä tyypin puolue olisikaan.

Kertooko se, että houkutellaan uhri palkkiolla ja yritetään sen jälkeen tappaa jotain tekijän poliittisesta suuntauksesta?

Ennen vaaleja perusteettomia lupauksia, vaalien jälkeen veronkorotus.

Aave

Brutto,

Älä helkatissa vasaran kera ulkosalla kohkaa - se olisi raastuvassa raskauttava asianhaara. Kävelykeppi on hyvä, koska se ei ole varsinaisesti lyömäase ja aina voi kertoa joviaalin syyn, miksi sellainen oli mukana. Minulla on musta alumiinivartinen malli, jossa kahvaosa on kromattua umpiterästä. Sillä saisi kyllä tarvittaessa myös suurta parkua aikaan, varsinkin kun sitä osaa käyttää muuhunkin, kuin kävelyn tukemiseen.

Ihmistä vastaan suunniteltuja pippurisumutteitahan ei saa siviili mukanaan kanniskella, mutta koirankarkottimeksi suunniteltuja taitaa saada ihan eläinkaupoista. Ei kerrota kenellekään, että ne sisältävät samaa tavaraa, mutta viime mainittu olisi raastuvassa hitusen helpommin läpi menevä tuote.

Nämä eivät tietenkään ole mitään vinkkejä, vaan kirjoitin aiheesta puhtaasti tieteen ja opetuksen teoreettisesta perspektiivistä. :)

Mutta yhden lokin vuoksi ei kannata silti törkeää pahoinpitelysyytettä niskoilleen ottaa, vaikka jokin kättä pidempi tempautuisikin mukaan. Ymmärrän kyllä, että käpy kärvähti. Olisi kärvähtänyt minullakin.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy