Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Nyt on kysyttävää

Aloittaja MrKAT, tammikuu 09, 2019, 18:40:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Socrates - joulukuu 07, 2022, 11:50:31
^ Kyllä ne lämpiää normaalisti, mutta yritän saada extraa päälle huijaamalla termostaattia. Mutta ehkä se ei ole mahdollista.

On se mahdollista . Kylmät rätin termostaatin päälle ja pienet puhaltimet pattereiden alle siirtämään lämpö nopeammin muualle huoneistoon. Ja jos saat vielä ujutettua alumiinifolion patterin ja seinän väliin niin siten saat tehostettua myös lämpösäteilyn osuutta.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

kertsi

#1441
^
Vielä tehokkaampaa kuin patterin takaisen seinän vuoraaminen alumiinifoliolla, olisi tehdä mikroilmasto palelijan itsensä ympärille.

Esimerkiksi järkkäämällä ilmakerros ihmisen ympärille pukeutumalla villavaatteisiin, villafroteeseen (retkeilykaupasta), villapipoon, villasukkiin Reino-tohveleissa tai untuvasukkiin, villasormikkaisiin/torimuijan sormikkaisiin. Tai käärimällä alumiinifoliota pipon ympärille, ja kääriytymällä untuvatakkiin, untuvamakuupussiin, untuvatäkkiin, ja laittamalla sen päälle vielä pelastuskangas eli avaruuskangas (alumiinikangas). Ihoa vasten kosteutta pois siirtävä kerros esim. urheilukerrasto ja silkkipipo/kypärä (retkeilykaupasta), jotta kosteuden kertymisestä ei aiheudu palelemista.

Jos oikein turkasesti palelee, niin voi vaikka pystyttää teltan. Lattianrajassa tosin voi olla kylmää, joten teltan on syytä olla sängyllä, tai vielä parempi olisi, parvella. Vrt. entisajan uuninpankko.

Luulen, että jotkin ruoatkin pitävät paremmin lämpöä, esimerkiksi ihra+pottu, tai lämmin kaloripitoinen ruoka. Tai mitä nyt tukkilaiset ennen aikaan söivätkän.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Kopek

Foliopipo... hmm. Muistelen lukeneeni tästä jostakin. Foliopipoa taidetaan käyttää moneen oireeseen.

Ilmanvirtauksella on merkitystä niin kylmyyden tunteessa kuin lämmityksessäkin.

Jos asunnossa liikkuu, ilmakin liikkuu ja levittää lämpöä pattereista. Jos on kova ilmanvirta, lämpötila tuntuu usein kylmemmältä kuin vakaammassa ilmassa. Ruotsinlaivat ovat kesäisin "jääkaappeja", koska niissä on voimakas ilmankierto, mikä saa esimerkiksi 19 asteen lämpötilan tuntumaan kylmemmältä kuin jos oltaisiin huoneessa, jossa on seisova ilma. Kyse on samasta ilmiöstä kuin jos työntää käden ulos liikkuvan auton ikkunasta. Ihon vieressä oleva lämminnyt ilmakerros pyyhkiytyy pois.

Pattereista nousee lämmintä ilmaa ylöspäin, eli jonkin verran luonnollista ilmankiertoa on. Ihmisten liikkuminen tehostaa ja monipuolistaa sitä.

Socrates

Vaatteilla saavutettu lämpö ei ole ollenkaan sama tunne kuin lämmin sisäilma. Muutenhan asuntoja ei lämmitettäisi, vaan ihmiset istuisivat kotona pilkkihaalarit päällä.

Olen Norman lailla hyvin tarkka sopivasta sisälämpötilasta eli noin 22-24 astetta passaa.
Kävelevä kremppakertymä

-:)lauri



Yo. kuvassa kertsin peräänkuuluttama mikroilmasto. Kuten kuvasta näkee, sisällä kyllä tarkenee.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hayabusa

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Kopek - joulukuu 07, 2022, 14:09:20
Ilmanvirtauksella on merkitystä niin kylmyyden tunteessa kuin lämmityksessäkin.

Juu, veto on pahasta. Patterit ovat hyvästä syystä ikkunoiden alla. Lämmittävät ulkoa tulevaa ilman, niin ei kylmä ilmavirtaus pääse huoneessa oleskelevien kimppuun.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

^
Yksi syy, miksi pidän patterit kiinni on juuri ilman peuhaamisen vähentäminen. Minulla on kaikilla ikkunoilla ikkunalaudat täynnä viherkasveja ja tunnetusti useimmat niistä eivät siedä vetoa eikä kovin hyvin kuivaa ilmaakaan. Kun alhaalta nousee lämmin ylhäältä putoaa kylmää niskaan, niin esimerkiksi Santut kuolevat nopeasti. Useimmat selviävät kyllä viileämmässä talven yli, jos kastelu on  maltillista.

Ne ikkunoissa olevat korvausilmaventtiilit on kyllä ihan perseestä ainakin viherpeukaloisella  :(
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - joulukuu 07, 2022, 14:13:25


Yo. kuvassa kertsin peräänkuuluttama mikroilmasto. Kuten kuvasta näkee, sisällä kyllä tarkenee.

Hyvä mikroilmasto, kivat mikroshortsit.  :P
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

urogallus

Metaani- ja hiilidioksidipitoisuus voi kyllä nousta vähän turhan korkeaksi. Lämmittäväthän ne varmaan kuplan sisälläkin ilmastoa, mutta muita haittoja voi esiintyä.

Varmaankin onnistunut kuplaelo vaatii ilmastoystävällistä ruokavaliota.

-:)lauri

On tuossa mikroilmastossa tietysti metaanin lisäksi sekin haaste, että kuolema koittaa noin 30 minuutin jälkeen tarkoittaen, että 15 minuuttia kauempaa samaa mikroilmastoa ei suositella hengitettävän.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

kertsi

Haa. Olisiko kuplasta sitten itsarivehkeeksi?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Socrates - joulukuu 07, 2022, 11:50:31
^ Kyllä ne lämpiää normaalisti, mutta yritän saada extraa päälle huijaamalla termostaattia. Mutta ehkä se ei ole mahdollista.
Taisimme edesmenneellä foorumilla kaskustella patteritermostaateista. Ja taisin kertoa, että minun Danfoss patteritermostaattini voi irroittaa huoltoa ja säätöä varten. Irti ollessa vedenkulku on rajoittamaton. On ollut jopa tarpeen kun yhden huoneen patterin termostaatti mittaa lämpötilan seuraavaan kerrokseen menevän pakkasilla kuuman putken vierestä, mistä seurasi että patterini pysyi kylmänä. Sittemmin talo poisti termostaateista rajoittimet ettei termostaattia voi kääntää ääriasentoihin ja nyt voi säätää asentoon että vesi kiertää täysillä.

Liitteen kuvassa termostaatti ei rajoita. Termostaatti irroitetaan putken viereistä mustaa rengasta kiertämällä. Takaisin laittaessa pitää rengasra pitää vapautusasennossa.

Unforgiven

Juicen ja Mikon -klovni heittää veivin- kappaleessa on kohta "Minä menen
en pelkää toverikuolemaa."

Ehdottomia suosikkikappaleitani Juicelta, mutta olen aina miettinyt mihin tuolla "toverikuolemalla" viitataan?   
I'm just a soul whose intentions are good

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Unforgiven - joulukuu 13, 2022, 14:27:54
Juicen ja Mikon -klovni heittää veivin- kappaleessa on kohta "Minä menen
en pelkää toverikuolemaa."

Ehdottomia suosikkikappaleitani Juicelta, mutta olen aina miettinyt mihin tuolla "toverikuolemalla" viitataan?

Vai laulaako Juice että "Minä menen en pelkää, toveri, kuolemaa." ?
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."