Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Nyt on kysyttävää

Aloittaja MrKAT, tammikuu 09, 2019, 18:40:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Toope - lokakuu 09, 2020, 22:26:04
Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - lokakuu 08, 2020, 17:43:43
Joko saa alkaa hyräilemään joululauluja?
Minä luulin, että te ette kunnioita näitä kristillisiä perinteitä, kun ovat niin konservatiivisia ja patriarkaalisia?

Tässä kukaan on mitään kristillisiä perinteitä kunnioittamssa. Ainakin meillä juhlitaan sian elämän päättymistä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Eivätkö saksalaiset tykkää käyttää mikrouunia? Jokusessakin Lidlistä ostamassani mössössä on pakkauksessa uuni- ja vesihaudelämmitysohjeet, mutta ei halaistua sanaa mikrosta.

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - lokakuu 11, 2020, 11:47:11
Eivätkö saksalaiset tykkää käyttää mikrouunia? Jokusessakin Lidlistä ostamassani mössössä on pakkauksessa uuni- ja vesihaudelämmitysohjeet, mutta ei halaistua sanaa mikrosta.

Tosi pienellä otoksella olen törmännyt saksalaisten keskuudessa siihen, että mikrouunia ei ole ollenkaan tai sitä ei pidetä kunnollisena. Esimerkiksi jos leipomosta haetaan sämpylää (tai Lidlin paistotiskiltä) niitä voi kyllä hieman lämmittää kotona, mutta tähän käytetään uunia, ei missään nimessä mikroa.

Mä en ole ihan varma, mikä tässä on taustalla. Voi olla, että uunissa tai muulla tavoin lämmittämällä ajatellaan ruuasta tulevan parempaa. Voi olla että siinä on joku sellainen, että asiat pitää tehdä kunnolla, ja mikrossa lämmittäminen ei osoittaisi riittävää välittämistä. Sillä ei voi tehdä mitään kunnolla tai sillä ei saa siihen sellaista sydäntä ja välittämistä (≈ Gemütlichkeit).

Saksalaiset on myös kovia tuulettamaan. Suomalaisessa kerrostalokämpässä pitäisi talvipakkasillakin saada ikkunat päivittäin kunnolla auki että olisi kunnollista ja saisi raitista ilmaa. Luulen että nää on tämmösiä kulttuuri- ja mielikuva-asioita. Tarkoitan että eivät käsitykset siitä, mikä on hyvää tai kunnollista, kenelläkään ole täysin rationaalisia.

En ole varma, kuinka pitkälle noi mun mutuilut tässä mikro-asiassa lopulta pitää paikkansa. Mut tarkoitus ei ole kertoa, että asia menee näin, vaan että tällaista olen havainnut.

Jotain numeerista tukea tälle "vähemmän mikroaaltouuneja" -hypoteesille saa tilastoista. Suomessa mikroaaltouuni oli 90 %:lla kaikista talouksista vuonna 2006 ja 91 %:lla vuonna 2012.

Täältä löysin tilaston, jonka mukaan Saksassa vastaava luku olisi ollut vuonna 2008 80 prosenttia, mutta 2017 enää 65 prosenttia.

Toi huomattava mikroaaltouunien aivan viimeaikainen väheneminen, jos se pitää paikkansa, tietysti nostaa sellaisenkin epäilyn että olisko niitä sitten nyttemmin alettu pitää jotenkin ikävinä vehkeinä. Että ne ei oo ympäristöystävällisiä tai että sellasia nyt vaan ei haluta keittiöihin jostain syystä.



kertsi

Saksassa kai arvostetaan (klassisen tyyppistä) kulinarismia enemmän kuin Suomessa, ja kyllähän uunissa lämmitetty kaiketi paremmalta maistuu kuin mikrossa lämmitetty.

Toisekseen, mikroaaltouunin aiheuttamiin mahdollisiin terveyshaitttoihin saatetaan Saksassa kiinnittää enemmän huomiota. Pidin itse pitkään mikron terveyshaitoista kohkaamista antti heikkilä -tyyppisenä höröilynä *), mutta siitä on tainnut nyt joskus ihan viime vuosina ilmestyä jokin ihan varteenotettavakin tutkimus, joka liittää muistaakseni varsinkin rasvaisen (ja proteiinipitoisen?) ruoan lämmittämisen mikrossa johonkin terveyshaittaan, en muista mihin. Muistaako joku, tai keksiikö joku, miten sellaisen tutkimuksen löytäisi?

Toinen mikron terveyshaittaa voisi olla muovi - ja siitä irronneet ftalaatit tai muut hormonihäiritsijät. Jos siis ei siirrä lämmitettävää ruokaa posliini- tai lasiastiaan ennen mkroon laittamista.

(Ja sitten on terveyshyötyjäkin, kun esim. kasviksia lämmitetään mikrossa, ja niiden ravinteet eivät liukene keitinveteen. Yms..)

*) häröilynä siksi, että Heikkilä "koeasetelma" oli vähintäänkin epätieteellinen. Hän kasteli a) yhtä huonekasvia mikrotetulla vedellä ja b) toista kasvia ei-mikrotetulla vedellä, ja veteli näiden kasvien hyvinvoinnista kummallisia johtopäätöksiä ihmisen terveyteen liittyen. https://www.anttiheikkila.com/blogi/mikron_terveysvaikutukset_ja_muuta_mukavaa/
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Kopek - lokakuu 11, 2020, 13:00:57
Ehkä "uunit" ovat saksalaisille vaikea asia.

https://www.statista.com/statistics/670859/utility-ownership-home-development-microwave-ovens-germany/

Eikö toi ole täsmälleen sama tilasto, jonka linkkasin? Siihen lisäämäsi kommentin informaatioarvo on aika lähellä nollaa, ja humoristisena heittona se taas on asiaton ja typerä. Mutta kiitos nyt tästä.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - lokakuu 11, 2020, 12:22:55
Mä en ole ihan varma, mikä tässä on taustalla. Voi olla, että uunissa tai muulla tavoin lämmittämällä ajatellaan ruuasta tulevan parempaa. Voi olla että siinä on joku sellainen, että asiat pitää tehdä kunnolla, ja mikrossa lämmittäminen ei osoittaisi riittävää välittämistä. Sillä ei voi tehdä mitään kunnolla tai sillä ei saa siihen sellaista sydäntä ja välittämistä (≈ Gemütlichkeit).


Tämän suuntainen ajatus omaankin mieleeni nousi, johtuen siitä, että tuntuu, että Saksassa kodinhoitoon ja ruuanlaittoon suhtaudutaan konservatiivisemmin kuin Suomessa. Onhan siellä kotiäitiyskin suositumpaa kuin Suomessa.

Lisäksi kaupat menevät kiinni jo 19 tai viimeistään 20, mikä oli suomalaiselle pieni kulttuurishokki.

T: Xante

Norma Bates

Helposti epäilee hörhöilyä syyksi. Luonnonsuojelusta ei voi puhua kun vastakkain on esim. 30 min sähkönkäyttöä vs. 3 min sähkönkäyttöä. Laitoin tänään jonkun Lidlin mössön uunissa ohjeen mukaan ja totesin että eihän tässä ole järjen hiventäkään. Samalta se olisi maistunut mikrouunin jäljiltä. Ohjeen mukaan ruoka olisi vielä laitettu normaaliin uuniin muoviastiassaan. Niin en sentään tehnyt, vaan siirsin mössön lasivuokaan.

Hippi

^
Yhdellä työkaverillani on niin herkkä makuaisti, että hän ei suostu ruokaa lämmittämään mikrossa, kun "se maistuu ihan erilaiselta". Itse en tosiaan ole huomannut mitään eroa ruuan maussa. Voi tietysti olla, että olen niin pitkään mikroa käyttänyt, että en enää muista, miltä liedellä tai uunissa lämmitetty maistuisi.

Mikro on melkoinen enrgian säästäjä juuri ruuan lämmityksessä. Minulla on uuni jäänyt lähes käyttämättä, kun jo sen lämpiäminen kestää puolisen tuntia. Vanhuuttaan uupunut varmaan ja tällä viikolla se pääseekin eläkkeelle ja saan lieden, jossa uuni lämpenee 200 asteeseen 8 minuutissa. Tuo saattaa jo innostaa uunia käyttämäänkin esimerkiksi juuresten kypsyttämiseen.

Jos nyt yhden mainitsen, johon mikro ei välttämättä ole paras mahdollinen, niin pakasteleivonnaisten lämmitykseen. Ne sitkistyvät eikä esimerkiksi sämpylöihin tai patonkeihin saa rapeaa kuorta. Sitä en sitten tiedä, miten ne mikrot tuon hoitaa, joissa on grillitoimnto. Mutta jos nälkä on, niin kyllä ne sitkeät sämpylätkin mahan täyttää :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

MrKAT

Kunnon puulämmitetyssä leivinuunissa 1 € halpis-pizza lämmitettynä on paremman makuista ja tuoksuista kuin mikrossa lämmitettynä ikinä. (Tai sitten en osaa käyttää vieläkään mikroa oikein tuossa, mikrossa on muuten pyörivä alusta). Toki sivutuotteena, eihän 2 tunnin lämmitystä pelkästään yhden pikku pizzan takia kannata.

Niin ja minullahan on aspergiaalista haju- ja makuaistiherkkyyttä.

Muuten, kun lähdin kylille autolla rappusten edestä, en haistanut mitään. Mutta tultua parin tunnin päästä kun auto ajoi läpimärän ruohon päälle, pääsi hirveä homemainen lemu. Kyydittävälle mainitsin mutta sitten muistin että taviksille on turhaa kommentoida koska eihän heillä ole superhajuaistiani. hohhoijaa. (Hän ei tosiaan haistanut mitään erikoista).  Niin, ihmisen, minunkin, hajuaistini turtuu täällä, ja palautuu kun pari tuntia muualla.


Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Norma Bates

Minulla on helvetillisen vahva hajuaisti joka tuntuu vain vahvistuvan. Astma ja viimeksi oppimani mukaan jopa fibromyalgia herkistävät hajuille vielä lisää. Luulen että olen myös ns. supermaistaja, kun helposti inhoan jotain makuja.

Monet mikroateriat maistuvat suussani niin onnettomalle että vaikea uskoa että niistä sen parempia uunissa tulisi. Ei tullut siitä tänäisestäkään.

Paras mikroruoka minkä olen koskaan löytänyt on Panang Curry Chicken, ja kyllästyin jo siihenkin kun söin useamman kerran jotain tiettyä merkkiä joka ei ollut niin hyvää kuin se eka merkki johon aikoinaan tutustuin.

Kopek

Seuravassa on pätkä selostusta eräästä historia-aiheisesta videosta. Kahta kohtaa on muutettu, jotta maa ei kävisi ilmi. Muutokset ovat kohdissa "citizens" ja "country's". Näissä kohdissa on alun perin sana, josta ilmenee, minkä maan asukkaista ja minkä maan vakuutusliiketoiminnasta on kyse.

"X wanted nothing less than a social insurance policy for all citizens, a very expensive undertaking. And of course, the nationalisation of the country's insurance-industry, perhaps under his control."

Arvauksia. Kuka on henkilö X, ja mistä maasta on kyse? Annan linkin videoon, kunhan joku ensiksi arvaa - tai tietää!

a4

#432
^
Puhdas arvaus mutta tässä ainakin yksi ehdokas käsi ylhäällä:



Aatu näyttää tuossa nauttineen jotain kansalaisluottamusta vahvempaa.

Hippi

^
Heh, tuo tuli minullekin mieleen.
Ei niin, että olisin sen tuosta punatusta tekstistä mitenkään ymmärtänyt, mutta siksi, että kysyjä on Kopek :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek


https://youtu.be/cUoq1G5Yzq0?t=242

Mietin vaan, että eivätkö kattava sosiaaliturva ja vakuutusyhtiöiden kansallistaminen ole asioita, jollaisia pidetään enemmän vasemmistolaisina kuin oikeistolaisina tavoitteina tyyliin "obamacare".

Videossa esitellyssä tapauksessa näitä ajatuksia esiintyi "äärioikeistolaisen" aatteen hallitsemassa valtiossa. Tällaisen valtion väittäminen vasemmistolaiseksi tai sosialistiseksi tuntuu loukkaavan joitakin erittäin paljon. Kuitenkin valtion politiikassa esiintyi piirteitä, jotka on totuttu yhdistämään vasemmistoon ja jopa vihreisiin. Ehkä tästä syystä Linkolallekaan ei tuottanut ongelmia esittää myönteisiä ajatuksia kyseisen maan järjestelmästä vuosina 1933-1945.