Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Nyt on kysyttävää

Aloittaja MrKAT, tammikuu 09, 2019, 18:40:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kopek

Tyttärelläni oli Berliinissä kuivaustoiminnolla varustettu pesukone. Se oli kätevä, jos piti saada jotain nopeasti pestyksi ja kuivatuksi. En muista, että olisi ollut puhetta mistään koneeseen liittyvistä ongelmista. Kone oli tullut vuokra-asunnon mukana ja meni myös.

Ehkä kannattaa käyttää enimmäkseen narua ja pyykkipoikia tai kuivaustelinettä, vaikka omistaisi kuivaavan pesukoneen. Konetta käyttäisi kuivaamiseen vain tositarpeessa. Toisaalta, kannattaako maksaa ylimääräistä jostakin laitteen ominaisuudesta, jota ei juuri koskaan käytä.

Eipä tainnut tästä kyselevästä vastauksestani paljon apua olla. 

Hippi

^
Yksittäisen pienen tai ohuen tekstiilin kuivattaa nopeasti hiustenkuivaajalla :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Onko jotain, joka pysäyttää alkaneen ruostumisen säiden armoilla olevassa metallissa?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Karikko

Lainaus käyttäjältä: kertsi - heinäkuu 05, 2022, 15:13:50
Onko jotain, joka pysäyttää alkaneen ruostumisen säiden armoilla olevassa metallissa?

Ehkä on, mutta tuskin "täydellisesti- kyllä se eifelin tornikin aikaan on purettava, ellei ehdi sortua.

Niiden maalien allekin voi jäädä muhimaan hieman "happea, joka reakoidessaan raudan (teräksen ) ruostuttaa. Niin kyllä se teräskin ruostuu, vaikka ei yhtä ärhäkästi, kuin rauta.

Joissakin metalleissa kertyy pintaan "hometta kuten kuparissa- (kutsutaan kuparihomeeksikin vihreää)  Hapettumista sekin-ja alumiinin pinta saa myös ruostuessaan pintaa joka pysäyttää (suojaa) sen etenemisen.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Hippi - heinäkuu 05, 2022, 12:48:04
^
Yksittäisen pienen tai ohuen tekstiilin kuivattaa nopeasti hiustenkuivaajalla :D

Ja hellan levyllä, kunhan ei lämmitä levyä kuin hieman. Tarvitsee vain painaa märkä vaate (esimerkiksi sukka) kuumaa levyä vasten ja liikutella sitä niin, että jokainen paikka lämpiää ja samalla kuivaa.

Hellasta on muuhunkin. Jos kenkä puristaa, sen sisälle voi tunkea tiukasti lasipullon tai muun vastaavan esineen, minkä jälkeen kenkä pannaan hellan uuniin ja annetaan olla siellä useita tunteja. Uuniin säädetään niin matala lämpötila, ettei kenkä pala eikä sula. Välillä llasipulloa voi työntää tiukemalle, kun kenkä laajenee. Tämä menetelmä ei ehkä sovi kaikkiin kenkätyyppeihin.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: kertsi - heinäkuu 05, 2022, 15:13:50
Onko jotain, joka pysäyttää alkaneen ruostumisen säiden armoilla olevassa metallissa?

Raudan pintakäsittelyyn sopii mainiosti terva. Se tuoksuu hyvältä ja estää ruostumista, parempaa kuin maalit. Sopii myös puulle. Sitä voi sivellä myös alkaneen ruosteen päälle, toisin kuin maaleja.

On myös olemassa valmiita tervamaaleja http://www.puijonterva.fi/tervamaalit.php

LainaaKäyttökohteita
Puulle

    hirsi-ja lautapinnat
    veneet
    katot (päre,paanu)
    puutarhakalusteet
    entisöintiin
    aitatolpat/aidat
    puuveistokset

   
Raudalle

    auton alustat
    runkorakenteet
    peltikatot
    pohjamaalina
    korroosion estona
    rauta-alukset
    maatalouskoneet

   
Betonille/kivelle

    sokkelit
    pilarit
    kattotiilet
    kellarit
    sillat
    lattiat
    portaat, kourut

Peltikattotervamaali

Peltikatoille todella kestävä ja hyvin tarttuva maali. Maali antaa lisäksi korroosio suojan ja elastisuutensa ansiosta tukkii pienet naulanreikien ympärystät. Esimerkiksi vanha sinkitty peltikatto voi olla sieltä täältä korroosion (ruosteen) peitossa -tällöin maalaat ensin ruostekohdat ja sitten vähintään kahteen kertaan yli koko katteen, niin saat vuosikymmeniksi kestävän, kauniin katteen ja kaiken lisäksi todella edullisesti. Antaa suojan myös happosateita vastaan. Markkinoiden paras hinta/laatusuhteelta oleva kattomaali.

Värit: Musta, ruskea, punaruskea, punainen ja sammalenvihreä.



Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

#1251
... kyseessä on siis kaivon maanpäälliset rakenteet. Mielenkiintoinen maali tuo ^ kyllä. Terva lienee aika myrkyllistä ainetta, muistelisin, että siinä on jopa karsinogeeneja, ja siksi se taidettiin EU:ssa kieltää? Jokin sanoo minulle, että tervamaali ehkei ole tähän tarkoitukseen paras. Pelkään toisaalta, että osat ruostuvat puhki, jos niitä ei suojata millään.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Toope

Lainaus käyttäjältä: kertsi - heinäkuu 05, 2022, 17:14:31
... kyseessä on siis kaivon maanpäälliset rakenteet. Mielenkiintoinen maali tuo ^ kyllä. Terva lienee aika myrkyllistä ainetta, muistelisin, että siinä on jopa karsinogeeneja, ja siksi se taidettiin EU:ssa kieltää? Jokin sanoo minulle, että tervamaali ehkei ole tähän tarkoitukseen paras. Pelkään, että osat ruostuvat puhki, jos niitä ei suojata millään.
Mutta mistäpä aineesta ei nykyisin löytyisi karsinogeenejä?
Terva on ihan luonnontuote, kuha kylpee siinä asiallisesti...

Unforgiven

Kuivaavasta pesukoneesta tuli lopulta kaupat tehtyä. Laite on myös etäkäyttöinen. Eli tottelee sujuvasti älypuhelinsovellusta.
I'm just a soul whose intentions are good

Hippi

^
Otahan sitten selvää kotivakuutuksesi ehdoista, jotta mitä sanoo siitä, että pesukone on laitettu etänä päälle ja tuleekin vesivahinko?
Minä ainakin olen siinä käsityksessä, että sen enempää tiskikonetta kuin pyykkikonettakaan ei saa valvomatta jättää.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Unforgiven

Älkää ampuko viestintuojaa.

Sovelluksella pystyy myös tekemään, naapurin kiusaamisen lisäksi, koneeseen päivityksiä, se on nykyaikaa se.

Muutosvastarinta näissä asioissa on ymmärrettävää. Ihmiseen on koodattu itsesuojeluvaisto, joka käskee epäilemään kaikkea uutta. Esimerkkinä moottoroitujen hammasharjojen kohdalla kävi näin. Sille naureskeltiin aluksi laiskojen ihmisten turhakkeena, saatanan päristimenä, kunnes ymmärrettiin, että niillähän saavutetaan puhtaampien hampaiden kautta mittavat positiiviset terveysvaikutukset. Ei lillu enää  tulevien sukupolvien hampaat öitänsä vesilaseissa.

10 vuoden päästä kaikilla suomalaisilla on etäohjattava kuivaava pesukone.

I'm just a soul whose intentions are good

Hayabusa

^Jäämme odottamaan Unforgivenin raporttia siitä kuinka hakkerit valtasivat pesukoneen...

Nettiin kytkettyjen kodinkoneiden tietoturvaa on kyseenalaistettu ja monesti ihan syystä.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

^^
En ammu, en! Eikä tarkoitus olla ilonpilaaja. Mutta kyllä minä olen kuuloetäisyydellä pesukoneesta kaiken aikaa, kun se on käytössä. Joskus olen roskat käynyt viemässä ja silloinkin oli vähän huono omatunto, kun rikoin omia pelisääntöjäni ollessani sen muutaman minuutin asunnosta poissa.

Mietin vain sitä, että jos on ladannut pesukoneen käyttökuntoon aamusella lähtiessään ja tarkoitus olisi, että pyykit valmistuvat siihen mennessä, kun itse palajaa kotiin, niin hana täytyy jättää auki. Kaikissa pesukoneen turvaohjeissa on muistutus hanan sulkemisesta koneen käytön jälkeen ja syynä juuri mahdollinen vesivahingon vaara. En kyllä itsekään tiedä, miten hana itsestään voisi laueta niin, että valtoimenaan päästää vettä ympäristöön, mutta tietämättömyyteni tässä asiassa ei tarkoita sitä etteikö niin voisi käydä.

Entä jos yksinään toimivan pesukoneen ohjelma menee sekaisin eikä osaakaan lopettaa veden ottamista, vaan ottaa vaikka koneeseen ei enää mahdu tai unohtaa tyhjentää koneen ennen linkouksen aloittamista? Voin kertoa, että tuo jälkimmäinen on ihan mielenkiintoinen tapaus ja johti pitkään toimineen pesukoneen vaihtamiseen reilun parikymmentä vuotta nuorempaan versioon.

Olin kyllä ihan vakavissani, kun sanoin kotivakuutuksen ehtojen tarkistamisesta. Eikä mielessä edes vielä ollut mahdollisuus, että kone olisi hakkeroitu. Ei tule minulle kyllä mitään kauko-ohjattavaa kodinkonetta, ei edes ikkunaverhoja, joita olen joillakin nähnyt. Viime mainituiden hakkeroinnista ei edes suurempaa vahinkoa ehkä syntyisikään.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - heinäkuu 06, 2022, 14:59:27
^Jäämme odottamaan Unforgivenin raporttia siitä kuinka hakkerit valtasivat pesukoneen...

Nettiin kytkettyjen kodinkoneiden tietoturvaa on kyseenalaistettu ja monesti ihan syystä.

Näistä ei itsellä ole kokemusta, kun ei ole ollut tarvettakaan juuri, mutta olen kuullut samaa. Usein kuulemma kysymys on siitäkin, että kun useat laitteet yhdistetään, alkaa olla taipumus käyttää helppoja, samoja salasanoja, ettei homma mene liian vaikeaksi.

No, tätä tulee kyllä tehtyä joka tapauksessa ainakin minun, kun hulluksi vetää nämä 14 digit including erikoismerkit ja isot kirjaimet.

T: Xante

Socrates

Olen puoli vuosisataa pyykännyt päivittäin vahtimatta pesukonetta eikä ole mitään sattunut.

En voisi kuvitella jääväni aina kotiin kyttäämään sitä.
Kävelevä kremppakertymä