Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Nyt on kysyttävää

Aloittaja MrKAT, tammikuu 09, 2019, 18:40:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hippi - kesäkuu 20, 2023, 18:17:33
Meillä on "numeronäpyteltävä" lukko rapun ovessa ja se toimii vain 6-21 välillä ja muulloin on mentävä avaimella. Tuo sähkölukko on aina joskus toimimaton väärään aikaan. Siinä kai joku sulake tmv menee ja aika nopeasti se sitten korjataan.

Minusta asuintalon ulko-ovea ei koskaan pidä jättää taikakaluilla avattavaksi pelkästään, vaan aina pitäisi olla myös avaimen käyttö mahdollista noiden vikatilanteiden vuoksi.

Duunipaikassa kaikki väliovet yms yms toimii läpyskää vilauttamalla. Aika toimintavarmoja ne kyllä on olleet.

Meidän taloyhtiössä on noin, eli voi näyttää härvelille avainta tai sitten avata ihan tavallisesti avaimella. Ihan hyvin on toiminut molemmat tavat.

T: Xante

Hippi

Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - kesäkuu 21, 2023, 10:35:25
Olen visioinut nostaa täällä kotonani tunnelman kattoon. Valitettavasti en tarkoita tällä kuitenkaan itseni hirttämistä, vaan tunnelmavalaistuksen hankkimista. Onko palstalaisilla kokemusta älyvaloista? Nopealla haulla Philips vaikuttaisi hallitsevan ilmatilaa Suomessa, mutta onko sille hyviä tai huokeampia vaihtoehtoja? Tietääkö joku hyviä paikkoja interwebissä, josta hankkia noista jotain tietoa ja kokemustietoa?

Kokemusta on  vain näkijänä. Ex-vävyni laittoi kämppäänsä älyvalot, jossa on kaikki herkut. Lisäksi ikkunaverhot toimii kakella, mikä minua jaksaa naurattaa joka kerta, kun käyn hänen luonaan. Aina pitää edes vähän säätää verhojen auki/kiinni -asentoa, jotta pääsee näyttämään.

Lisäksi on vielä eteisen peili joku outo kapine, johon tulee paitsi katsojan kuva, niin vasempaan laitaan päivän kalenterimerkinnät, lähipysäkkien bussiaikataulut, säätila ... olikohan muuta. Tuosta voin sanoa jo, että on näppärä, jos kalenteriin tosiaan merkitsee kaikki muistettavat asiat. Peili ei ole ihan niin kirkas kuin tavallinen peili, joten meikkipeilinä sitä ei voi käyttää, mutta eipä siinä ole pöytääkään edessä, vaan se on kokovartalopeili.

Voin kysellä kyllä merkkiä ja hintaa tarvittaessa. Mutta tuo on kyllä aika tee-se-itse-mies, joten voi olla että on haalittu vähän sieltä ja täältä. Ainakin peili on itse rakennettu koodausta myöten. Valoista en tiedä voiko niitä edes itse rakentaa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

^
Kysyin ex-vävyltäni hänen valoistaan ja vastaus on jupinoissani.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Ei avautunut tämän viestin sanoma täysin. Kaikki sanat olivat selvää suomea, mutta eivät muodostaneet päässäni ymmärrettävää kokonaisuutta. Lähinnä ihmettelin sen tissiposken merkitystä. Sana on tuttu, mutta puheessa tuollaiset tulee ohitettua sen enempää miettimättä. Kirjoitus eri juttu, kun sitä pysähtyy joskus yhteenkin sanaan miettimään merkitystä juuri siinä yhteydessä.

Kysymys: Mitä tarkoittaa tissiposki?

Kysyn googlelta ja tarjosi urbaanisanakirjaa tutkittavaksi: https://urbaanisanakirja.com/word/tissiposki/

1. Nössö, nyhverö
2. Naisellinen
3. Drum'n'bass-piireissä henkilö, joka pitää kevyestä drum'n'bassista/junglesta.


Tuo oli peukutettu reippaasti yläpeukulla verrattuna näihin:

Mammanpoika
"Beibifeis", junnun näkönen jannu.


jotka olivat saaneet enemmän alapeukkuja
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

Olisiko tissiposki kermaperseen sukulaissielu?
Kävelevä kremppakertymä

Hippi

^
Kermaperseys viittaa rikkauteen.

https://urbaanisanakirja.com/word/kermaperse/

Mies tai nainen, joka on aatelissukuinen, rikas tai pilalle hemmoteltu. Hienohelma joka pukeutuu viimeistä huutoa oleviin, jumalattoman kalliisiin muotivaatteisiin. Käyttäytyy yleensä toisia ihmisiä kohtaan niin kuin nämä olisivat jotenkin alempiarvoisia.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Melodious Oaf

Mulle tuli toi sana spontaanisti mieleen. Mietin että onko toi nyt just se mitä tarkoitan — ja hetken aikaa mietin myös nimenomaan Hippiä :D

Mut sitten ajattelin että useinhan tollaset sanat on myös tietyn hetken omia käsitteellisyksiä jollekin asialle.

Tossa tapauksessa sitä ei ole mietitty sen pitemmälle ja tulkinta on vapaa. Mutta sanakirja on silti huono lähde.

Mieluummin kannattais ehkä miettiä sitä, minkä takia jotkut musiikilliset jutut saattaa tuntua ärsyttävällä tavalla pliisuilta.

Pieni oma sivumielikuva tossa saattoi kohdistua siihen, miten helposti etenkin naiset vierastaa sellaista kun joku mies ei ole tarpeeksi maskuliininen joltain käytökseltään tai ääneltään tai joltakin. Ei nyt aina tai välttämättä mutta joskus.

Nykyään on hienoa jos joku on hirveän röyhelöisesti esimerkiksi queer tai jotain muuta kuin cis-hetero, mut samaan aikaan se cis-heteromiehen lokero voi olla jopa ahtaampi kuin se on ollut menneinä vuosikymmeninä.

Mutta kuitenkin varsinainen pointti on noi biisit.

Arvasin että tässä mennään sanakirjan äärelle.
    Olen edelleen sitä mieltä että tollasten juttujen tarkoitukset ei avaudu sitä kautta tai parempi lähde ois miettiä omia assosiaatioita ja uskaltaa vaan luottaa niihin. Mitä samaa tulee mieheen A-ha'sta tai Totosta tai Paul Simonista.

Jos ei mitään, ei sekään ole väärä vastaus — tai ei tossa ole oikeita ja vääriä vastauksia, vaan kyse on musiikista tykkäämisestä ja eräänlaisesta assosiatiivisesta leikistä jossa kaikki tollanen muu sanoma tai tulkinnat nimenomaan on sivuseikkoja ja toisarvoista suhteessa biiseihin.

Minkä takia ton ei ole tarkoituskaan nyt olla semmonen auki nakutettavissa oleva juttu jonka voit ristiinaulita ja kuolleeksi ymmärtää.

Vaan siis tossa yhteydessä tota sanaa käytettiin lopulta humoristisesti ja ei ollenkaan läpimietitysti vaikka siitä periaatteessa voi vetää erilaisia assosiaatioita eri suuntiin. Idea tommosessa keveydessä on että sitä ei tehdä loppuun asti eikä tarvitsekaan.

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Hippi - kesäkuu 26, 2023, 13:12:48
^
Kermaperseys viittaa rikkauteen.

https://urbaanisanakirja.com/word/kermaperse/

Mies tai nainen, joka on aatelissukuinen, rikas tai pilalle hemmoteltu. Hienohelma joka pukeutuu viimeistä huutoa oleviin, jumalattoman kalliisiin muotivaatteisiin. Käyttäytyy yleensä toisia ihmisiä kohtaan niin kuin nämä olisivat jotenkin alempiarvoisia.

Ei ehkä kaikki täsmää, mutta olisiko Xantippa foorumin kermaperse ja TSS tissiposki?
Kävelevä kremppakertymä

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Socrates - kesäkuu 26, 2023, 13:09:08
Olisiko tissiposki kermaperseen sukulaissielu?

Kermaperse on ihan hyvä assosiaatio.

Sen lisäksi että sillä viitataan varallisuuteen tai perheen vaurauden suomiin etuoikeuksiin, sillä tarkoitetaan usein myös tietynlaista pehmeyttä ja karskiuden tai kovuuden puuttumista.

Tollaset on myös ikäkausijuttuja. Hiljattain käytin sanaa kermaperse sellaisessa yhteydessä että käytiin nuoremman raksahommia tekevän kaverin kanssa Lidlissä ja mukaan tarttui aika painava muovikassillinen ostoksia.

Mua rasitti kantaa sitä yhdellä kädellä sen takia että normaalisti olis aina reppu mukana ja kassin sanka hiersi ärsyttävästi kämmentä  :D

Sanoin kaverille että musta on tullut tällainen kermaperse :D Ja mietin sitä että tosi nuorena kun tein aika samanlaista hommaa kuin hänkin, tuskin olisin samalla tavalla herkistellyt tällaista asiaa vaan painanut vaan menemään.

Kyse on siis mukaavuudenhalusta, toisaalta ennakoinnista ja tottumattomuudesta tai karaistumisen puuttumisesta.

Mut onhan tossakin tietty taustalla yhteiskuntaluokka ja sen tyyppinen, eli ei se täysin irrelevantti aspekti ole tässäkään esimerkissä.

Tarkoitan kai että myös iän myötä voi tulla kermaperseeksi ihan vain sillä että tottuu erilaiseen, mukavuudenhalu tai ennakointi lisääntyy tms.

Jos sanoo ykskantaan että kermaperseydessä on kyse rahasta ja kiistää että edes voisi olla kermaperse jos tulot tai tilin saldo on sitä tai tätä, silloin saattaa olla että sanojen tulkitseminen ja kielenkäyttö on aika jäykkää.

Jos tollasessa asiassa vetoaa johonkin mitä sanotaan tietyssä sanakirjassa niin...  ei se mun mielestä ole mikään kaiken päihittävä argumentti.

Siitä voi ihan hyvin olla eri mieltä, ja en pidä sanakirjoja tai niiden määritelmiä suinkaan turhina tai huonoina.

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Socrates - kesäkuu 26, 2023, 13:32:13
Ei ehkä kaikki täsmää, mutta olisiko Xantippa foorumin kermaperse ja TSS tissiposki?

Missähän määrin TSS:n nimimerkin kirjaimet voi alitajuisesti vaikuttaa tällaiseen mielikuvan rakentumiseen?

Tajuan kai joiltain osin mitä haet, mutta en saa sopimaan Xantippaan sellaista pehmeyttä mitä itse kuitenkin kermaperseyteen liitän osittain — onhan hän joissain asioissa varsin ronski.

Tämäkään ei varmasti täsmää Xantippaan yhtään, mutta mulle tulee jostain syystä mieleen sellainen suomalainen nainen, joka on joskus melkoinen työnarkomaani ja tavallaan kova, ja sitten tällainen tietynlainen... hedonistinen laiskotteleva puoli tai se mikä voi näyttäytyä kermaperseytenä saattaa olla asioiden itselle hyvittämistä ja palkitsemista joiltain osin.

Mutta on toikin kyllä hiton kummallinen mielikuva :D

Melodious Oaf

Jos ajatellaan jotain nuorta tyyppiä joka tekee tosi kovaa duunia. Sanotaan että on vaikka ensihoitaja ja sit tekee keikkaa kampaajana. Samalla kasvattaa lasta.
    Just tämmönen tyyppi saattaa lähteä johonkin Kanariansaarille all inclusive -lomalle, juoda cocktaileja ja käydä jossain hoidoissa sun muuta.

Jonkun hetken mielikuva tämmösestä ihmisestä saattaa olla että se on hirveän tarkka tai kermaperse tai muuta. Mutta totuus noissa on mun mielestä monisyisempi.

Mun logiikalla siis tommosta enemmän kermaperse voi olla vaikka joku jolla toimeentulo on aika niukkaa mut jollain lailla siinä vaan on semmonen eetos että en tee sitä ja en tee tätä ja on samaan aikaan tosi pehmeä mutta sit kuitenkin... vähän nyrpeä ja nirppanokkainen asenteissaan lopulta.

Toi on tosi hämärä mielikuva ja saattaa olla että mun fiilistelyt koko sanasta on viimeistään tässä kohtaa aika tuuliajolla.

Kun totta kai se yleensä tai lähtökohtaisesti tarkoittaa sellaista kultalusikka-meininkiä ja nimenomaan varallisuutta sun muuta.

Norma Bates

Pitäisikö lanseerata käyttöön "äijä muija" vai "äijämuija"? Ronski epähienohelma. Sopii useampaankin täällä, mutta eri tavoin tai eri aspektista käsin.

Asenne - Hippi.

Peloton - Xantippa.

Kielenkäyttö - minä.

Melodious Oaf

No vaikka.

Ei se mitenkään naiseuden kanssa ristiriidassa ole että löytyy myös kovuutta, kenellä missäkin asiassa.

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 26, 2023, 14:00:38
Pitäisikö lanseerata käyttöön "äijä muija" vai "äijämuija"? Ronski epähienohelma.

Äitini käytti termiä "Ronskilan täti" tuollaisista naisista.
Kävelevä kremppakertymä

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - kesäkuu 26, 2023, 13:32:47
Kyse on siis mukaavuudenhalusta, toisaalta ennakoinnista ja tottumattomuudesta tai karaistumisen puuttumisesta.

Minulla tukee kermaperseestä mielikuva keski-ikäisestä naisesta, joka nousee taxista hotelliin ja kaiken pitää olla tiptop.

Jotenkin termi ei sovi mieheen.
Kävelevä kremppakertymä