Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lääkkeet

Aloittaja Norma Bates, helmikuu 29, 2020, 14:52:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kertsi

#135
Mulla mirtatsapiini aiheuttaa närästystä, refluksia ja pahoinvointia - mutta vain silloin kun muutenkin on närästystä. Jos ei ennestään ole närästystä, ei mirta yksinään muistaakseni aiheuta sitä.

Tähän liittyen laitoin aiemmin toiseen ketjuun Triptyliin liittyvää:


Norma,

Triptylin sisältämä amitriptyliini saattaa aiheuttaa refluksia ja närästystä, ja monet muutkin lääkkeet, joista tässä liuta:

    amitriptyliini  (masennuslääke)
    diatsepaami  (ahdistuneisuuslääke)
    diltiatseemi  (kalsiumsalpaaja/verenpainelääke)
    doksepiini  (masennuslääke)
    felodipiini  (kalsiumsalpaaja/verenpainelääke)
    imipramiini  (masennuslääke)
    isosorbidi-nitraatti  (nitraatit, "nitrot", sydänlääke)
    labetaloli  (beetasalpaaja/verenpainelääke)
    levodopa  (Parkinson - lääke)
    nifedipiini  (kalsiumsalpaaja/korkea verenpaine)
    nortriptyliini  (masennuslääke)
    progestiini  (raskauden ehkäisy)
    teofylliini  (astmalääke)
    metoprololi  (beetasalpaaja/verenpainelääke)

Ja nämä seuraavat taas voivat aiheuttaa limakalvoärsytystä ruokatorvessa:

alendronaatti  (osteoporoosilääke)                               
aspiriini  (tulehduskipulääke)
azitro-/atsitromysiini  (antibiootti)
klaritromysiini  (antibiootti)
erytromysiini  (antibiootti)
ibuprofeeni  (tulehduskipulääke)
rauta  (ravintolisät)
naprokseeni  (tulehduskipulääke)
kalium  (ravintolisät)
kinidiini  (sydämen rytmihäiriölääke)
risedronaatti  (osteoporoosilääke)
tetrasykliini  (antibiootti)
C-vitamiini  (vitamiini)

Lähde: https://www.refluksi.fi/126
joka nimeää lähteekseen:
(D. Burns & N. Shah, 100 Questions & Answers about Gastroesophageal Reflux Disease (GERD):
a Lahey Clinic Guide, 2007, ss. 47, 77.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

En osaa omia närästyksiäni liittää amitriptyleeniin, koska sittenhän minua pitäisi närästää aina. Kumminkin on ollut närästämättömiäkin jaksoja. Kun taas ilman Triptyliä en yleensä kauaa ole, kiitos kipujen. Untakin se paransi menopaussiin asti.

En tiedä käyttääkö kukaan enää Triptyliä masennukseen. Mielestäni noista listoista pitäisi poistaa masennus, koska jotkut kipukroonikot saavat ihan väärän mielikuvan koko lääkkeestä. Nortriptyleenin kohdalla sama juttu, olettaisin.

Fibrokipuun auttoi kyllä LDN - menopaussiin asti. Ilmeisesti kun naista ei enää kuukautisilla kiusata, pitää rääkätä kaikin muin mahdollisin tavoin. (Olen menossa TK-lääkäriin kuun lopussa.)

Mutta jos ja kun lääkkeet, kuten esim. astmalääke jota olen käyttänyt sitäkin 4 v ja jopa päivittäin, närästävät, niin minkäs teet? En halua tukehtua, enkä että menee jalat alta kivun takia.

Toisaalta olen viime viikkoina syönyt liikaa suklaata. Onkohan tämäkin joku vaihdevuosijuttu, kun tuntuu että "tarvitsee" sitä tuon tuostakin? Välillä melkein kaikki ruoka ällöttää, mutta herkut kyllä maittaa. Saatana.  >:(

kertsi

#137
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - lokakuu 25, 2023, 17:55:48
En osaa omia närästyksiäni liittää amitriptyleeniin, koska sittenhän minua pitäisi närästää aina. Kumminkin on ollut närästämättömiäkin jaksoja.

Niin kuin sanoin, itselläni mirta närästää vain silloin, kun muutenkin närästää. Sama juttu xylitolipurkan kanssa. Jos jo valmiiksi närästää, purkkakin alkaa närästää. Tällä hetkellä esimerkiksi 4 ruusukaalia ja pieni pala paprikaa närästää, joten mirtakin tulee luultavasti illalla närästämään.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#138
Suklaa ja kaakao ovat tunnettuja närästäjiä.

Voikohan suklaaseen jäädä koukkuun?

Ainakin se lisää jotain mielihyvää tuottavaa välittäjäainetta aivoissa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - lokakuu 25, 2023, 18:41:00
Suklaa ja kaakao ovat tunnettuja närästäjiä.

Voikohan suklaaseen jäädä koukkuun?

Ainakin se lisää jotain mielihyvää tuottavaa välittäjäainetta aivoissa.

Tainnut masennuksen kautta tulla koukkua, muutakaan syytä en keksi. Tuskinpa nyt sentään menopaussin myötä tulee joku pakko syödä mussuttaa kaikkea "paskaa". Kestomasennushan minulla kyllä on, mutta on ollut synkempi jakso. Mitä ei toki auta kuumotuskohtaukset jotka melkein kaikki aina alkavat paniikkituntemuksilla. Tässähän melkein alkaa elämään jossain kuolemanpelossa jo 24/7. Joka ei tarkoita että oikeasti kuvittelen kuukahtavani, vaan että kroppani jotenkin "käsittää väärin" sen että se kuumotus alkaa aina sydämen hakkaamisella.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: kertsi - lokakuu 25, 2023, 18:41:00
Suklaa ja kaakao ovat tunnettuja närästäjiä.

Voikohan suklaaseen jäädä koukkuun?

Ainakin se lisää jotain mielihyvää tuottavaa välittäjäainetta aivoissa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/varo-naihin-ruokiin-voit-jaada-helposti-koukkuun/3301744#gs.6vch5z

Tuossa on ne perinteiset koukuttavat syötävät ja joukossa yllättäen myös juusto  :o

Tuossa ei suoraan roskaruuan kohdalla sanota, mutta kyllähän oikeastaan kaikki rasva+sokeri+suola -yhdistelmät on herkullisia, esimerkiksi kauralastut, joita minä en uskalla taas pitkään aikaan ostaa enkä ainakaan niin isoa pakkausta kuin viimeksi. En sitten tiedä onko jutun kirjoittaja ajatellut makea leivonnaisetkin tuohon "roskaruoka" sanan alle. Itse käsitän roskaruuaksi suppeasti vain sen, mitä mäkkäristä voi ostaa.

Tässä vielä yksi linkki https://ahky.fi/kun-ruoka-koukuttaa-ruokaan-ja-syomiseen-kohdistuva-riippuvuus/
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 26, 2023, 12:32:07
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/varo-naihin-ruokiin-voit-jaada-helposti-koukkuun/3301744#gs.6vch5z

Tuossa on ne perinteiset koukuttavat syötävät ja joukossa yllättäen myös juusto  :o

Näyttäisi siltä että olen, jos en nyt koukussa niin ainakin hyvin mieltynyt, listan kaikkiin aineisiin, paitsi sokeriin. Ongelmalliseksi koen lähinnä vain kaffeen liikajuonnin. Se kun yhdistetään välillä tapahtuvaan oluen naposteluun ja alkavaan eturauhasvaivaan, niin kusella saa hyppiä alvariinsa, mikä on rasittavaa mutta ehkä myös osin hyödyllistä, sillä sisäelimistön aktiivinen huuhtelu lienee varmaan eduksi.

On hyvä, ettei kasvuympäristössäni tyrkytetty aikoinaan huumeita, sillä taipumus kehittää addiktioita on selvästi olemassa. Kiinnostus on ollut vuosien varrella vaihtelevasti ylenmääräistä mm. ruokiin, mopoihin, tyttöihin, sähkövempeleisiin, alkoholiin, autoihin, uutistenlukuun, poliittisiin aiheisiin ja kirjallisuuteen. Monesta olen tosin irronnut, eikä mikään addiktio ole mielestäni edennyt sairauden asteelle. Jonkinlainen kohtuus on hyvä addiktoitumisessakin. Olen sillä lailla oman elämäni buddhisti*, että saan siitäkin tyydytystä että pystyn kieltäytymään addiktioistani tarvittaessa.

*
Lainaus käyttäjältä: https://fi.wikipedia.org/wiki/BuddhalaisuusKärsimyksen totuus (dukkha) Elämässä on kärsimystä. Buddhan käyttämä sana dukkha suomennetaan usein kärsimykseksi. Dukkhan merkitys on kuitenkin suomen kielen sanaa kärsimys paljon laajempi: se viittaa kaikkiin elämän kielteisiin tunteisiin aina yleisestä tyhjyyden tai epätyydyttävyyden tunteesta fyysiseen sekä henkiseen tuskaan. Buddha ei siis väittänyt koko elämän olevan pelkkää tuskaa, vaan muistutti, että suurimmatkin mielihyvän (sukha) tuntemukset ovat lopulta tilapäisiä ja epätyydyttäviä.
    Kärsimyksen syyn totuus (samudaya). Kärsimyksen syy on halu tai takertuminen (paalin tanha, janoaminen). Ihminen kärsii, koska janoaa jatkuvasti lisää, eikä kykene löytämään maailmasta tyydytystä. Jano jaotellaan kolmeen: aistinautintojen janoon, olemisen janoon ja olemattomuuden janoon. Kärsimyksen perimmäinen syy on tietämättömyys, joka mahdollistaa janon ja siitä seuraavan vihan.
    Kärsimyksen lakkaamisen totuus (nirodha). Kärsimys lakkaa, kun sen syy – janoaminen sekä tietämättömyys – lakkaa. Tätä kärsimyksen lakkaamista kutsutaan valaistumiseksi, koska siinä ei ole tiedottomuutta, ja vapautumiseksi (skr. nirvana, paal. nibbana, 'sidoksista vapautuminen'), koska se on vapaa haluista.
    Kärsimyksen loppuun johtavan tien totuus (ariya-magga). Kärsimyksen loppumiseen johtaa jalo kahdeksanosainen polku.

Aika paljon vähemmän tarvittaisiin lääkkeitä jos ihmiset lakkaisivat haluamasta turhia ja keskittyisivät hauskoihin asioihin kuten ihmissuhteisiin ja palstoille kirjoitteluun sekä mietiskelyyn. Esim. yletön suklaansyönti voi olla kompensaatiota lapsena koetulle huomiotta jättämiselle. Kannattaisi keskittyä enemmän nykyhetkeen ja etsiä suklaankorvikkeita vaikka kansalaisopiston keskustelupiiristä.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Toope

Ikävä sanoa, mutta alkoholi on pahempi!

Norma Bates

Minulla kun on pahin koukku kivuttomuuteen ja hyvin nukkumiseen, otin jälleen eilen ja toissapäivänäkin, eli siis taukoa pitämättä, Triptyliä 25 mg. Ekan yön nukuinkin paremmin kuin aikoihin, en herännyt kuin kerran (kusetukseen - en mennyt, vaan nukahdin uudestaan). En havainnut yhtäkään kuumotusta koko yönä. Jos niitä oli, niin nukuin niin syvästi etten herännyt tuntemaan henkistä enkä fyysistä tuskatilaa. Viime yönä en sitten kumminkaan meinannut saada unta ja piti nakata vielä melatoniinia turpaan sänkyyn raahauduttua. Olin nukahdellut sohvassa, ja sitten kun siitä vähän tokenin ja siirryin petiin, oli kai mennyt se paras nukahtamishetki pahasti ohi. Ei pitäisi koskaan jäädä nuokkumaan istualleen, vaan mennä heti sänkyyn kun siltä tuntuu!

Se on paskempi hommeli kun yksi ja sama aine on kaksiteräinen miekka. Kaikki hyöty vs. kaikki sivuvaikutukset... Arvo siinä sitten. Ymmärrän miksi useimmat tekevät kiltisti niin että ottavat joka päivä. Eipä tarvitse miettiä että ottaako vaiko eikö. Mutta minä en halua olla kokoajan "pöllyssä", ja ennenkaikkea ja eniten pelkään tosiaan sitä että teho menee. Mitä sitten jäisi jäljelle? Ei niin mitään, koska kaikki muut fibrolääkkeet vaikuttavat jo niin epämiellyttäviltä kuulopuheiden perusteella, että ei kiinnosta pätkääkään ne. Ja polville ei sitten olisi enää muuta kuin Voltaren.

Yhtenä Triptylin hyvänä puolena kai omalla kohdallani voinee pitää, että ajoittain sen takia menetän ruokahaluni. Näyttikin itseasiassa vähän siltä että kun pidin lähes viikon tauon otossa, sinä aikana teki enempi mieli kaikkea turhaa, kuin lääkittynä. Mutta ei tätä lääkettä voi kaikille suositella miksikään laihdutuslääkkeeksi, koska ilmeisesti useammin se iskee ihmisille hiilarihimoja kuin väsähdyttää niin ettei kiinnosta edes syöminen.

***

Jos psykedeelejä olisi vapaasti ja laillisesti saatavilla, ihan takuulla trippailisin. Koen kuitenkin tämän elämän sikäli tylsänä, että kiinnostaisi matkat ja visiot. Parin kokeilun perusteella viina tekee minusta iloisemman ihmisen, mutta en jaksa mitään viinan kanssa koettua epäaitoa iloa (enkä varsinkaan kännikaloja), joten en sitten ole alkanut juomaan. Tupakka haisee pahalle, ja aikoinaan kun pelkäsin tulta, en olisi edes pystynyt sytyttämään savuketta. Lisäksi olen kuullut että se alkuun aiheuttaa pahoinvointia, joten ei voisi vähempää kiinnostaa kessu. Nuuskan lemu puolestaan todellakin kammottava.

kertsi

^ Juu, älä ala ryyppäämään ainakaan riskimääriä. Alkoholi nimittäin sekoittaa aivojen välittäjäaineita entisestään, syventää masennusta - pitkällä tähtäimellä. Hetkellinen ilo vaihtuu helposti morkkikseen seuraavana päivänä, joka voi jäädä sitten päälle (jos ei jo ennestäänkin ole). Ja jos on niin onnettomasti, ettei koe krapulan kamaluutta, voi alkoholi addiktoida todella pahasti. Ja alkoholidementia on tunnettu ilmiö, sitäkään et halua. Minulla on eräs sukulainen, joka on marinoinut aivojaan viinassa jo teini-iästä asti, ja hän on muuttunut yhä höntimmäksi vanhemmiten.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Pari kertaa olin humalassa 1990-luvulla. Yhdellä kerralla oksensin yön mittaan useita kertoja kahta vai oliko kolmea drinkkiä.

Triptyl + alkoholi = potentiaalinen nirrinlähtö. Naltreksoni + alkoholi = antabusreaktio, tosin väittävät että LDN eli matala-annoksinen n. ei sitä tuota. En viitsi kokeilla. Jos joisin, pitäisi pitää lääkkeettömiä päiviä ihan vaan sen takia. Turhaa säätöä, ei huvita.

Toope

Lainaus käyttäjältä: kertsi - lokakuu 27, 2023, 11:35:00
^ Juu, älä ala ryyppäämään ainakaan riskimääriä. Alkoholi nimittäin sekoittaa aivojen välittäjäaineita entisestään, syventää masennusta - pitkällä tähtäimellä. Hetkellinen ilo vaihtuu helposti morkkikseen seuraavana päivänä, joka voi jäädä sitten päälle (jos ei jo ennestäänkin ole). Ja jos on niin onnettomasti, ettei koe krapulan kamaluutta, voi alkoholi addiktoida todella pahasti. Ja alkoholidementia on tunnettu ilmiö, sitäkään et halua. Minulla on eräs sukulainen, joka on marinoinut aivojaan viinassa jo teini-iästä asti, ja hän on muuttunut yhä höntimmäksi vanhemmiten.
On se silti aika hauskaa viikonloppusin...
Monille teistä muistakin.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Toope - lokakuu 28, 2023, 21:51:21
Lainaus käyttäjältä: kertsi - lokakuu 27, 2023, 11:35:00
^ Juu, älä ala ryyppäämään ainakaan riskimääriä. Alkoholi nimittäin sekoittaa aivojen välittäjäaineita entisestään, syventää masennusta - pitkällä tähtäimellä. Hetkellinen ilo vaihtuu helposti morkkikseen seuraavana päivänä, joka voi jäädä sitten päälle (jos ei jo ennestäänkin ole). Ja jos on niin onnettomasti, ettei koe krapulan kamaluutta, voi alkoholi addiktoida todella pahasti. Ja alkoholidementia on tunnettu ilmiö, sitäkään et halua. Minulla on eräs sukulainen, joka on marinoinut aivojaan viinassa jo teini-iästä asti, ja hän on muuttunut yhä höntimmäksi vanhemmiten.
On se silti aika hauskaa viikonloppusin...
Monille teistä muistakin.

Moni on tainnut raitistua sillä että on sen yhdenkin ainoan kerran sattunut olemaan raittiina kun kaverit ei, ja sitten kun sitä idioottimaista sössötystä ja riekkumista katselee kerrankin sivusta, niin pääsee näkemään miten naurettavalta ja ällöttävältä se näyttää.

No, tuo nyt tietysti koskee ihan sitä perseet olalle juomista. Sivistyneen ottamisen kyllä ymmärrän ja sallisin jopa kumppanille. Viiniä aterian yhteydessä tai joku naukku joskus. Saunakaljoista en niin tiedä, kun en pidä oluen hajusta. Ja kaikki alkoholit vaikuttavat haisevan pahalle kun ne löyhkäävät ottaneesta ihmisestä.

Karikko


Tässä taannoin kerroin ripulilääkkeessäkin (imodium) olevan "teho-aineita.

Nyt jopa jotkut ovat ryhtyneet vohkimaan niitä. Lienee melko jypäkkää tavaraa wessanpöntössä tuon hoidon jälkeen, jos sillä aikoo päänsä kovasti sekoittaa.

>>>

Vaarallinen ilmiö
Ripulilääkkeissä arvellaan kiinnostavan sen väärinkäyttö päihtymistarkoituksessa. Lääkkeen suolentoimintaa hidastava aine on loperamidi, joka on opioidijohdos.

Loperamidi vaikuttaa keskushermostossa opioidireseptoreihin.

Suomen Apteekkariliiton viestintäfarmaseutti Taru Vanhala sanoo, että suurten määrien varastaminen viittaa tuotteiden väärinkäyttöön. Loperamidin väärinkäyttö suurissa määrissä voi olla vaarallista.

– Päihdyttävän vaikutuksen saamiseksi lääkettä täytyy käyttää todella suuria määriä, eikä vaikutus tule sittenkään kaikille. Sen sijaan seurauksena voi olla hyvin vaarallisia haittavaikutuksia.

Vanhalan mukaan loperamidi voi aiheuttaa vakavia sydänoireita, kuten kammioperäisiä rytmihäiriöitä ja jopa sydämen pysähdyksiä.

Ruotsissa raportoitiin useita kuolemantapauksia loperamidin väärinkäytöksiin liittyen vuonna 2016.

Suomen Apteekkariliiton tietojen mukaan ripulilääkevarkaudet eivät ole kasvaneet merkittävästi koko maassa.

ROOSTER

Monta ikävää yllätystä tulossa.

Lainaus käyttäjältä: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c5dbd7fc-13c0-495f-89ed-43f12651895cVuoden alussa tuli voimaan asetus, jossa biologisten lääkkeiden reseptien voimassaoloaikaa rajoitettiin kahdesta vuodesta yhteen vuoteen. Tieto muutoksesta ei ole saavuttanut kaikkia lääkäreitä yhtä aikaa, joten osassa resepteistä voi olla väärä voimassaoloaika. Potilastietojärjestelmät eivät myöskään ole olleet ajan tasalla.

Biologisia lääkkeitä käyttävät muun muassa reumaa, syöpää, astmaa tai tulehduksellista suolistosairautta sairastavat potilaat sekä diabeetikot. Diabeteksen hoitoon käytettävä insuliini on biologinen lääke, ja ilman lääkettä diabeetikko voi joutua hengenvaaraan.
Tieto ei ole kulkenut kaikkialle

Apteekkariliiton farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler kertoo Apteekkariliiton tiedotteessa, että tilanteen vuoksi asiakkaille voi selvitä vasta apteekissa, ettei resepti ole enää voimassa.

Olisiko apteekeissa pitänyt jakaa tietoa suullisesti ja lapulla, kyseessä olevien lääkkeiden ostajille, että lakia on muutettu - toimi pian.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS