Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lääkkeet

Aloittaja Norma Bates, helmikuu 29, 2020, 14:52:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - joulukuu 03, 2022, 18:56:35
Nonni, johan muuttui ääni kellossa kun tuli itselle lääkettä tarvis.

Tuskinpa näitä huvikseen syö/käyttää. Itselläni pakkopullalääkkeenä on hoitava astmalääke. Ei pärjää ilman. Tai pärjää tietty jos haluaa kokoajan yskiä ja olla henkihieverissä. Fibron ja nivelrikon kipuihin käyttämiäni lääkkeitäkään ei toki ole pakko syödä, jos mieluummin halua olla kokoajan tuskissaan.

Mielestäni jos on yhtään tiedemyönteinen ihminen, pitäisi olla tyytyväinen että on ylipäätään keksitty lääkkeitä. Vielä kun keksittäisiin semmoisia joilla ei ole sivuvaikutuksia!


Lääkitys on monesti tarpeen- Yleensä lääkkeet hoitavat oireita. monet vaikuttavat aineet ovat alun perin luonnosta hoksattu ja nykyisin tuotetaan kemiallisesti.

On paljonkin kaikenlaisia aineita jotka sopivat ihmisen järjestelmään- kuten vaikka kahvin kofeiini, joka syrjäyttää elimistössä toisen väsymystä tuottavan molekyylin ja vaikuttaa sen vuoksi piristävästi.

Antibiootit ovat myrkkyjä joita on kehitetty alun perin kasvikunnan tai bakteerien, sienien (penisilliini) luontaisesti tuottamista aineista, kun ne suojautuvat vihollisiltaan.

Sivuvaikutuksia on monesti ja siksi ei kaikki lääkkeet ole suoraan pelkästään hyödyllisiä..

Joskus kyllä pelkästään uskokin voi parantaa, silloin kai lienee kysymys mielen asenteista ja mielialan kohentumisesta  Aivot vapautuvat tuottamaan "oikeita välittäjäaineita)- sekin voi jo helpottaa toisissa oireissa- mutta Plasebovaikutus lienee todellinen.

Norma Bates

Olen itse itsepäisesti ollut sillä kannalla että antihistamiinia en ala syömään ympäri vuoden, vaikka moni allerginen astmaatikko niin tekee. Sivuvaikutuksia nykyisestä lääkkeestäni en ole tainnut havaita, mutta olen pelännyt sitä että jos syön sitä aina, niin jos sitten jostain syystä en syökään, olenkin yhtäkkiä allerginen kaikelle.

Nyt ikävä kyllä viittaa vähän siihen suuntaan. Olen yrittänyt nyt tavanomaiseen tapaan lopettaa "Deslon". Jo useita kertoja. Ensin tuli urtikariaa varsinkin nukkumaanmenohetkellä. Tällä viikolla nenä on vuotanut, silmät ärtyilleet ja yskittänyt. Kissani läheisyys aiheuttaa aivastelua, mutta häävisti ei mene kodin ulkopuolellakaan. Olen vuodesta 2011 syönyt antihistamiinia keväästä syksyyn, ja ainoastaan yhtenä vuotena tänä aikana olen oirehtinut vielä joulukuussakin.

En tiedä olisiko huhtikuun influenssa kumminkin jättänyt jotain terveysvajetta, vaikka astman pahentumisvaihe päättyikin juhannukseen mennessä. Vai onko anemia provosoinut allergistakin oireilua, kun saattaapi olla että provosoi astmaa, koskapa tässä taannoin astma sen verran oirehti että palasin vahvempaan lääkitykseen, vaikka olin (jälleen tavanomaiseen tapaani) allergeeniajan loputtua pyrkinyt siirtymään miedoimpaan mahdolliseen astmalääkkeeseen. Tässä olen nyt sitten pompotellut miedon ja keskivahvan Seren välillä eestaas, samoin kuin olen pompotellut antihistamiinin syömisen ja syömättömyyden välillä.

En jaksa, taidan antaa periksi, ja suosiolla käyttää sitä keskivahvaa astmalääkettä ja syödä antihistamiinia. Joku raja silläkin miten paljon jaksaa testailla loputtomiin viikosta toiseen, ja pähkäillä että mitä tehdä. Resepti minulla kuitenkin on vaikka minkämoiseen astmalääkeläjään siinä keskivahvassakin. En tykkää tästä, mutta minkäs teet.

Toope

#47
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - joulukuu 04, 2022, 14:16:30
Olen itse itsepäisesti ollut sillä kannalla että antihistamiinia en ala syömään ympäri vuoden, vaikka moni allerginen astmaatikko niin tekee. Sivuvaikutuksia nykyisestä lääkkeestäni en ole tainnut havaita, mutta olen pelännyt sitä että jos syön sitä aina, niin jos sitten jostain syystä en syökään, olenkin yhtäkkiä allerginen kaikelle.
Epäilen samaa. En haluaisi, mutta nyt havaitsin taannoisten iho-ongelmieni (joista vuodatin) suhteen, että ilmeisesti tuo antihistamiini toimii. Iho-ongelmat suurelta osin hävisivät, kutina enimmäkseen. Uskallanko tässä vähentää antihistamiinia, kun toimii?
En todellakaan halua takaisin sitä likisietämätöntä ihotulehdusta, joka sai minut raapimaan ihoni verille. Lakanat, jee, veritahroilla. Odotan itse aikaa ihotautipolille, mutta jonossa olen...

En pidä lääkkeistä. Minusta usein korvikkeita sille, ettei toimita terveesti, toki riippuu aina ihmisestä. Ei aina.
Ärsyttää suunnattomasti, jos pitää turvautua lääkityksiin.

Mutta niin, olenko sitten elänyt niin terveesti mitä kuvittelen...? Mielestäni syön suht. terveellisesti, silti sain kolesterolilääkityksen... :-[
Osin itäsuomalaista perimää toki...

Norma Bates

En tiedä onko antihistamiineissa oikeasti mitään vaarallista, vaikka niitä käyttäisi vuoden ympäri. Minulle oli moista väitetty että niillä oli saatu munuainen kutistumaan, mutta tällä saitilla muistaakseni tuotiin pontevasti esille että paskapuhetta ja oikeasti elin laajenisi, jos se ärtyisi lääkkeistä.

Itsehän käytän siis Desloratadinea. Aloitin 2011 setiritsiinillä (Zyrtecin lukemattomat halpakopiot), mutta koin sen väsyttävänä. Saattoi kyllä olla että allergiakin väsytti. 2011 tai 2012 nukahdin kesällä istualtani keskellä päivää pahimpaan koivun siitepölyaikaan. Oli erityisen paha tuona vuonna, kumpi se nyt sitten olikaan.

Sellainen vaikutelma että setiritsiini tehoaa tymäkämmin, mutta sen vaikutus loppuu kuin seinään alle 12 t sillä. Desloratadiini sensijaan on "miedompaa" alussa, mutta kestää pidempään. Tämä toki yksilöllinen kokemus. Nyttemmin olen oikein pahalla kaudella ottanut välillä kumpaakin saman päivän sisällä. Jotkut allergikot ovat lääkärin kanssa sopineet useamman tabletin annostuksesta, vaikka niissä paketeissa taisi kai lukea että yksi per päivä.

Minulla allerginen astma aiheuttaa yskää, ja sitä antihistamiini hillitsee jonkin verran. Silmä- ja nenäoireita en ole koskaan kokenut erityisen rankoiksi omalla kohdallani, vaikka niitäkin on. Yksi antihistamiinien eduista on se että hyttysiin törmääminen ei ole sellainen tuskatila minulle kuin monelle muulle tuntuu olevan. Paarmanpuremiin antihistamiini sensijaan ei auta, ja jos en jaksa lääppiä kortisonivoidetta puremiin, ne kiusaavat viikkokausia. Muistelisin että joskus minulla on ollut jopa kuukausikaupalla paarmanpureman jälki reidessä. Ja kummallista kyllä minulle tulee nykyään talvisin usein atooppisen ihottuman läntti siihen kohtaan mihin joskus muinoin taisi paarma purra.

Jossain lehdessä oli juttua että paarmatkin levittävät borrelioosia...

Toope

Valitin noista iho-ongelmista kesällä. Raapimisen myötä iho oli tosi rujon näköinen. Lohenpunainen, kirvelevä, kutiava.
Näemmä antihistamiini oli se, joka auttoi. Nyt iho on aika normaali, pientä kutiamista on, muttei kuten aiemmin, ei oikeasti haittaa (paitsi vähän nukkumaan mennessä). En edelleenkään tiedä, mikä ekseemaa aiheutti, kun edelleen tosiaan jonotan ihotautiklinikalle... Ikävä kyllä hieman epäilen mahdollista hygieniaongelmaa asunnossani (siis jotain stanan loista)... Sänky/vuodevaatteet uusiksi, jos ovat saastuneet jostain ötököistä...?

MrKAT

^Minulle tuli taas hyvinkin kutiavaa näppylä ihottumaa sääriin viikko pari sitten, pitkästä aikaa. Tämä sen jälkeen kun pitkävartisten kumpparien sijaan tennareilla olin lähestynyt lintujen syöttöpaikkaa täydentääkseni siemenillä. Lintukirppuja pomppii maasta kohti lämmintä säärtä/lahjetta tms.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

urogallus

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - joulukuu 05, 2022, 20:08:09
^Minulle tuli taas hyvinkin kutiavaa näppylä ihottumaa sääriin viikko pari sitten, pitkästä aikaa. Tämä sen jälkeen kun pitkävartisten kumpparien sijaan tennareilla olin lähestynyt lintujen syöttöpaikkaa täydentääkseni siemenillä. Lintukirppuja pomppii maasta kohti lämmintä säärtä/lahjetta tms.

Mahtoivatko olla kirppuja? Eikö teillä päin ollut silloin jo ollut useampi päivä pakkasta?

Lintukirput ovat kyllä yleinen vaiva, mutta pakkanen hyydyttää ne. Syksyisistä riesoista hirvikärpänen on oikea vilukissa; tuntuu, että jo +5C yön jälkeen ne ovat kohmeessa.

Toope

Mutta se ikä? Kyllä se ilmeisesti ongelmia tuo.
Veetuttaa tuo ajatus, toki. Nyt kun menen pian urologille eturauhasongelmia tutkimaan. V....ttaa jo etukäteen.
Uusi lääke tiedossa...

Karikko

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - joulukuu 05, 2022, 20:08:09
^Minulle tuli taas hyvinkin kutiavaa näppylä ihottumaa sääriin viikko pari sitten, pitkästä aikaa. Tämä sen jälkeen kun pitkävartisten kumpparien sijaan tennareilla olin lähestynyt lintujen syöttöpaikkaa täydentääkseni siemenillä. Lintukirppuja pomppii maasta kohti lämmintä säärtä/lahjetta tms.

Pitävätkö nuo lintusten pikku riesat ihmistä syömisen arvoisena- eli mahtaako niiden "alkemia soveltua ihmisen pureskelemiseen-   Linnunpesän oloissa on hieman toisenlaiset olot, vaikka on toki hieno mielikuva, kun katti juoksee hyppiviä kirppuja pakoon.

Norma Bates

Tällä menolla saan perustaa jonkin lääkeneuvopalvelun, tosin neuvot jotka kerron ovat itsekunkin vapaasti googletettavissa... Tuli nettitutun kanssa puhetta närästys/happolääkkeistä. Ensinnäkin hän oli siinä uskossa että happosalpaajia ei saa kuin reseptillä. Kyllähän muuten saa ihan käsikaupasta. Mutta se erityisesti alkoi harmittamaan että hänelle oli menty neuvomaan että happosalpaajat, kuten Somac, muodostavat mahalaukun pinnalle suojaavan kalvon. Ei muuten todellakaan muodosta. Ja tämä kävisi googlettamalla ilmi. Luulen että kuka hyvänsä häntä on neuvonut, on sekoillut sen vuoksi että joku idiootti jossain joskus on saanut päähänsä alkaa lässyttämään happosalpaajista "vatsansuojalääkkeinä". Sitten joku juttelee ihan muista lääkkeistä miten ne tekevät kalvon, ja kappas vaan, eri lääkeryhmät on sotkettu keskenään.

Googlettelin eilen niitä juttuja. Antepsin muodostaa suojaavan kalvon. Lääketietojen perusteella puolestaan Gaviscon, Galieve Mint ja Reduflux muodostavat vatsansisällön pinnalle suojakerroksen. Esim näin:

Galieve Peppermint -purutabletit muodostavat mahansisällön pinnalle kelluvan suojakerroksen, joka estää mahahapon nousua ruokatorveen ja siitä aiheutuvaa polttelua rintalastan alla ja epämukavuutta suussa ja nielussa.

https://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=13258&i=RECKITT+BENCKISER_GALIEVE+PEPPERMINT

Sensijaan esim. Somac, yksi happosalpaajista, ei mitään kalvoa muodosta. Sen toimintatapa on toinen:

Somac sisältää vaikuttavana aineena pantopratsolia. Somac on ns. selektiivinen protonipumpun estäjä, joka vähentää mahalaukussa muodostuvan hapon määrää. Sillä hoidetaan liialliseen haponeritykseen liittyviä vatsan ja suoliston sairauksia.

https://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?sl=1903

Sitten ihmiset syövät vaikka vuosia noita happosalpaajia, ja ihmettelevät että mikä on kun on aina vatsa kipeä. Olen tiedejulkaisusta (valitettavasti en muista oliko Tiede-lehti vai TK) lukenut että kun hapon määrää yritetään vähentää, elimistö voi reagoida tuottamalla sitä entistä enemmän. Jopa enemmän soluja, jotka tuottavat happoa. Kuinkahan moni oikeasti kärsii liikahappoisuudesta ylipäätään ollenkaan, ja kuinka moni siitä että vatsalaukun sisäpinnassa on vaurioita, tai se on muuten vaan niin herkkä ettei kestä yhtään mitään, vaikkei sitä happoa nyt mitenkään erinomaisen paljoa siellä loisku... Siksi itse mieluummin suosin noita lääkkeitä jotka ihan oikeasti muodostavat suojaavan kalvon. Ja happosalpaajat eivät niin tee.

Sitä pitäisi tukistaa reippaasti, joka alkoi nimittelemään salpaajia vatsansuojiksi. Perkele ne mitään suojaa.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Toope - joulukuu 05, 2022, 22:07:25
Mutta se ikä? Kyllä se ilmeisesti ongelmia tuo.
Veetuttaa tuo ajatus, toki. Nyt kun menen pian urologille eturauhasongelmia tutkimaan. V....ttaa jo etukäteen.
Uusi lääke tiedossa...
Ei tarvinnut. Väärä hälytys. Kiva uutinen lääkäriltä, ei mitään ongelmaa. Labratestit kuin nuorella ponilla.

Norma Bates

Sivumennen sanoen taitaa raha ratkaista aika paljon mitkä tieteelliset jutut etenevät ja mitkä eivät. Meitä on jokunenkin ihminen jotka ihmettelemme mikseivät lääkärit uskalla kirjoittaan LDN-lääkettä, vaikka se näyttäisi selvästikin auttavan mm. long covidissa, väsymysoireyhtymässä ja oman kokemukseni perusteella peräti fibrossakin (koska keskityn vähän liiankin paljon polvieni rikko-oireiluun, mihin LDN ei auta, en aina tule hoksanneeksi että fibrolle tyypilliset kivut ovatkin olleet paljon vähäisemmät kuin aiempina vuosina talven varrella). Selitykseksi kirjoituspelolle on mainittu mäkätys mitä on joltain Valviran taholta tullut, kuitenkaan LDN:ää ei ole mitenkään kielletty määräämästä, ja kai se nyt on potilaan oma asia jos hän haluaa toimia koekaniinina lääkkeelle jolla ei ole kummoisiakaan sivuvaikutuksia (ellei sitten pidä pahana sitä että ei saa kitata viinaa). Huhutaan että koska LDN:n patentti on rauennut, kukaan ei nettoa kivoja rahoja sen määräämisestä, ja lääkeyhtiöt maksavat niitä matkoja ja luentoja joita lääkärit pitävät heidän muodikkaista, uusista lääkkeistään.

Yhtikäs mitään uutta ja muodikasta ei kuitenkaan keksitä fibromyalgiaan. Joten raivostuttaa kokolailla että erinäiset tahot istua kököttävät persieellään tulppana sille että tämä lääke voisi tulla laajempaan käyttöön. Käsittääkseni lääkkeestä ON tehty tutkimuksia, mutta nämä ovat juuri niitä jotka haudataan kaikessa hiljaisuudessa.

Tieteen pitäisi mielestäni olla äärimmäisen käytännöllistä, eikä vain uusi käsikassara valtaa ja mammonaa hamuaville. Johan se on jo nähty mitä uskonnoilla on saatu aikaan vallan ja mammonan parissa, joten nyt sitten sitä samaa paskaa tieteiden kanssa. Käytännöllisellä tarkoitan että kaikki käyttöön mikä käytettävissä on, vaikkei siitä riemurahoja repisikään.

En voi tietää auttaako LDN itseäni kovin pitkään. Nytkin ollut jo merkkejä että saadakseni siitä hyötyä, pitää annosta vaihdella vähän kuin arpomalla, joka ilta erilainen. Mutta sitäkään vähää kivuttomuutta minulla ei sitten olisi saanut olla joidenkin tomppeleiden tahdosta, mitä on ollut.

***

Katsoin taannoin dokumentin miehestä joka menetti molemmat jalkansa paleltumisen vuoksi, ja hän kouluttautui mukaan toimintaan jossa kehitetään huipputeknisiä tekoraajoja. Tätä varten amputoinninkin pitää kehittyä, koska tyngän hermot ilmeisesti kytketään näihin uusiin "kyborgiraajoihin". Ilmeisesti joku asia pitää osua kunnolla omalle kohdalle, että siitä tulee intohimo, ja tulee auttaneeksi muita samassa tilanteessa olevia.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 20, 2023, 18:51:36
Sivumennen sanoen taitaa raha ratkaista aika paljon mitkä tieteelliset jutut etenevät ja mitkä eivät. Meitä on jokunenkin ihminen jotka ihmettelemme mikseivät lääkärit uskalla kirjoittaan LDN-lääkettä, vaikka se näyttäisi selvästikin auttavan mm. long covidissa, väsymysoireyhtymässä ja oman kokemukseni perusteella peräti fibrossakin (koska keskityn vähän liiankin paljon polvieni rikko-oireiluun, mihin LDN ei auta, en aina tule hoksanneeksi että fibrolle tyypilliset kivut ovatkin olleet paljon vähäisemmät kuin aiempina vuosina talven varrella). Selitykseksi kirjoituspelolle on mainittu mäkätys mitä on joltain Valviran taholta tullut, kuitenkaan LDN:ää ei ole mitenkään kielletty määräämästä, ja kai se nyt on potilaan oma asia jos hän haluaa toimia koekaniinina lääkkeelle jolla ei ole kummoisiakaan sivuvaikutuksia (ellei sitten pidä pahana sitä että ei saa kitata viinaa). Huhutaan että koska LDN:n patentti on rauennut, kukaan ei nettoa kivoja rahoja sen määräämisestä, ja lääkeyhtiöt maksavat niitä matkoja ja luentoja joita lääkärit pitävät heidän muodikkaista, uusista lääkkeistään.

Väitätkö sinä ihan tosissasi, että jos lääkäri määrää lääkettä X, hän saa lääkkeen X:n valmistajalta rahaa? Jos väität, niin kuulostaapa salaliitolta. Se, että lääkeyhtiö maksaa "matkoja ja luentoja" ei edellyttäne minkäänlaista vastinetta lääkäriltä, eikä kai saakaan edellyttää, sillä muutenhan se olisi lahjuksen ottamista. Väitätkö siis ihan tosissasi, että lääkärit ottavat lahjuksia joka kerta kun määräävät lääkkeitä, eli syyllistyvät rikoksiin?

Mitä tulee tuohon LDN:ään, niin en tiedä sen tilanteesta tuon taivaallista, muuta kuin että ilmeisesti se ei ole fibron käypähoito-suosituksissa. Jotain ehkä on tutkittu, mutta ehkei ole tehty katsausartikkeleita, ja ehkei ole missään maassa tehty suositusta sen käytössä käyttöaiheessa Z? Tai ehkä tulokset ovat olleet kovin vaihtelevia, hyviä ja huonoja? Tai niin pieniä, ettei niitä oikein voi mitata?

Olisi lääkäriltä taitovirhe, ja hoitovirhe määrätä mömmöjä, joita ei ole riittävästi tutkittu, ja joista ei ole todettu, että ovat sekä turvallisia käyttää ja ennen kaikkea tehokkaita kyseiseen käyttöaiheeseen. Lääkäri voinee menettää lääkärinlisenssinsä, jos hän puoskaroi. Ja puoskaroinnistahan siinä on kyse, jos määrää toimimattomia hoitoja. Jos ne nyt sitten ovat toimimattomia, niin kuin näytäisi (mainitsemasi Valviran mäkätys).

Valvira muuten taitaa olla se taho, joka päättää, saako henkilö toimia lääkärinä vaiko ei...
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 20, 2023, 20:04:22
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 20, 2023, 18:51:36
Sivumennen sanoen taitaa raha ratkaista aika paljon mitkä tieteelliset jutut etenevät ja mitkä eivät. Meitä on jokunenkin ihminen jotka ihmettelemme mikseivät lääkärit uskalla kirjoittaan LDN-lääkettä, vaikka se näyttäisi selvästikin auttavan mm. long covidissa, väsymysoireyhtymässä ja oman kokemukseni perusteella peräti fibrossakin (koska keskityn vähän liiankin paljon polvieni rikko-oireiluun, mihin LDN ei auta, en aina tule hoksanneeksi että fibrolle tyypilliset kivut ovatkin olleet paljon vähäisemmät kuin aiempina vuosina talven varrella). Selitykseksi kirjoituspelolle on mainittu mäkätys mitä on joltain Valviran taholta tullut, kuitenkaan LDN:ää ei ole mitenkään kielletty määräämästä, ja kai se nyt on potilaan oma asia jos hän haluaa toimia koekaniinina lääkkeelle jolla ei ole kummoisiakaan sivuvaikutuksia (ellei sitten pidä pahana sitä että ei saa kitata viinaa). Huhutaan että koska LDN:n patentti on rauennut, kukaan ei nettoa kivoja rahoja sen määräämisestä, ja lääkeyhtiöt maksavat niitä matkoja ja luentoja joita lääkärit pitävät heidän muodikkaista, uusista lääkkeistään.

Väitätkö sinä ihan tosissasi, että jos lääkäri määrää lääkettä X, hän saa lääkkeen X:n valmistajalta rahaa? Jos väität, niin kuulostaapa salaliitolta. Se, että lääkeyhtiö maksaa "matkoja ja luentoja" ei edellyttäne minkäänlaista vastinetta lääkäriltä, eikä kai saakaan edellyttää, sillä muutenhan se olisi lahjuksen ottamista. Väitätkö siis ihan tosissasi, että lääkärit ottavat lahjuksia joka kerta kun määräävät lääkkeitä, eli syyllistyvät rikoksiin?

Mitä tulee tuohon LDN:ään, niin en tiedä sen tilanteesta tuon taivaallista, muuta kuin että ilmeisesti se ei ole fibron käypähoito-suosituksissa. Jotain ehkä on tutkittu, mutta ehkei ole tehty katsausartikkeleita, ja ehkei ole missään maassa tehty suositusta sen käytössä käyttöaiheessa Z? Tai ehkä tulokset ovat olleet kovin vaihtelevia, hyviä ja huonoja? Tai niin pieniä, ettei niitä oikein voi mitata?

Olisi lääkäriltä taitovirhe, ja hoitovirhe määrätä mömmöjä, joita ei ole riittävästi tutkittu, ja joista ei ole todettu, että ovat sekä turvallisia käyttää ja ennen kaikkea tehokkaita kyseiseen käyttöaiheeseen. Lääkäri voinee menettää lääkärinlisenssinsä, jos hän puoskaroi. Ja puoskaroinnistahan siinä on kyse, jos määrää toimimattomia hoitoja. Jos ne nyt sitten ovat toimimattomia, niin kuin näytäisi (mainitsemasi Valviran mäkätys).

Valvira muuten taitaa olla se taho, joka päättää, saako henkilö toimia lääkärinä vaiko ei...

Minulle on sanottu näin netissä, että lääkeyhtiöt maksavat lääkäreiden lääke-esitelmämatkoja. En voi väittää mitään ominpäin, kun en tiedä.

Mutta kun kärsin unettomuudesta 2000-luvun lopuilla, lääkäri nakkasi minulle ilmaisen näytepaketin Seroquelia. Kaiketi oli saanut sen lääke-esittelijältä. Oli kohtalaisen karmeaa kamaa. Vasta myöhemmin selvisi että psykoosilääke, enkä ollut ainoa ei-psykoottinen ihminen jolle puolihuolimattomasti nakattiin vakavan mielisairauden lääke silkkaan unettomuuteen.

Enpä oikein jaksa uskoa että unettomuuden käypänä hoitona on psykoosilääke. Mutta Seroquelhan ei kaiketi mitään halpaa olisi ollut, että vähän tulee väkisinkin mieleen verrata tilannetta siihen että annetaan ilmainen koemaistajainen huumetta, ja jatkossa diileri käärii hyvät rahat. Lääkkeen kohdalla lääkefirmat.

Joten minulle se "käypä hoito" on jotain mikä näemmä unohdetaan jos on tilaisuus netota, mutta muistetaan jos lääke on liian halpa.

Minähän en usko että se nuori TK-lääkärin planttu joka sanoi ettei uskalla kirjoittaa hänelle tuntematonta LDN:ää olisi jotenkin pätevämpi kuin iäkäs yksityislääkäri, joka kirjoitti. Jälkimmäinen sanoi olevansa long covid -työryhmässä, ja että hänestä on aivan typerää ettei hän sillä taholla saa tätä lääkettä kirjoittaa.

Kyllä se alkaisi jännästi levitä käyttöön, jos sillä tienaisi...

Minulla oli aika naivi käsitys lääketeollisuudesta, mutta se tyssähti kun näin tv-dokumentin yhtiöiden metkuista. Lapsi olisi kuollut, koska yhtiö nosti lääkkeen hinnan sfääreihin sillä perusteella että perheen maalla on varaa korvata sen hinta. Maa ei suostunut, ja lääkkeen saadakseen perhe joutui laittamaan keräyksen pystyyn.

Samassa ohjelmassa myös käytiin läpi että espanjalainen ei saa Espanjasta adrenaliiniruisketta, vaikka niitä valmistava tehdas sijaitsee Espanjassa. Ruiskut viedään toiseen maahan, ja apteekit tilaavat ne sieltä.

Norma Bates

Varsinkin nyt vaihdevuosien myötä olen oivaltanut miten hemmetin vaikeaa ja monimutkaista voi olla nimenomaan lääkkeiden kanssa. Minähän pelkäsin että saan syövän jos käytän yhtään mitään hormonivalmisteita, koska äitini kuoli munasarjojen tai -johdinten syöpään (eivät ilmeisesti osanneet jälkikäteen sanoa, kumpaan, tai viitsineet tarkistaa kun ihminen on jo kuollut?) Olin osittain oikeassa, että saattaisin saada, mutta samasta syystä saattaisin kuin mikä tilanne minulla oli jo luonnostaan: kohtuni kasvattaa liikaa limakalvoa, ja se on syöpäriski. Koska tämän kasvun syypää on estrogeenituotanto (tai paremminkin se että progestiinin tuotanto on vähentynyt tai takkuavaa, jolloin tasapaino heittää), niin minulla riski on jo omasta takaa. Mutta riski sen kuin suurenisi, jos vielä lisäksi söisin estrogeenia.

Olen sittemmin lukenut että estroa suositellaan vain jos kärsii kuumista aalloista, hikoilusta, kuivuudesta ja unettomuudesta(*. Minulle sanoi syöpäsäätiön nainen että hän ei suosittele hormonivalmisteita, koska en kärsi hikoilusta. Mutta ei osannut sanoa, minkä olen sittemmin jostain lukenut, että munasarjasyöpä periytyy varsin huonosti.

Jos estroa syötetään naiselle jolla on yhä kohtu, siihen yhdistetään aina progestiinilisä, tavalla tai toisella. Minähän syön nyt sitten pelkkää (synteettistä) progestiinia. Siinäkin on riskinsä, olisiko ollut rintasyöpäriski. Syöpä siellä, syöpä täällä. Rintasyöpää ei kuitenkaan ole suvussani, joten sillä uskallan edes tämän riskin ottaa.

Mutta olen somessa nähnyt gynekologin vetoavan että jos olet asiakkaani, kirjoitatko puolestani kirjeen (muistaakseni juurikin Valviralle). Häntä syytetään siitä että on määrännyt estrogeenia naisille joilla ON yhä estrogeenia omasta takaa. Potilaat ovat kokeneet hyötyneensä tästä. Vaikka tuolla tavalla ei siis saisi hoitaa. Jää nähtäväksi saako lääkäri varoituksen.

Voiteena tai puikkona genitaalialueille estroa voi kyllä käyttää, jos tulee genitaalialueen vaivoja. Itselleni on ollut yllätys että estro saattaisi auttaa tuolla tavalla jos kärsii tiheävirtsaisuudesta tai inkontinenssista. Olen viisikymppisenä kokenut että kusellahan saa nykyään rampata "alvariinsa" (olen aiemmassa elämässäni ollut sellainen ihminen jolla rakko niinsanotusti kestää ja kestää, eikä vessaan ikinä ole kiire). Aamuisin varsinkin saa pelätä että kusee matolle, ennen kuin ehtii tyhjentämään tankkia. Ja tuntuu että sitä virtsaa riittää ja riittää, vaikken juo sen enempää kuin ennenkään. Tulee vissiin aivoista asti...

Mutta asiaan; olen harkinnut josko sitten kokeilisi käsikaupan estrovoiteita tms. jos se nyt tuollaiseen kusetukseen tepsisi. Tuntuu kyllä jotenkin omituiselta ajatukselta, mutta nykyään olen valmis ihan mihin tahansa elämänlaatuni parantamiseksi. Tämä ei kuitenkaan koske sellaisia asioita joiden uskon heti tai jälkikäteen purevan persieseen, eli osoittautuvankin elämänlaadun huonontajiksi (kierukka, kohdunpoisto). Voisi kaiketi sanoa että olen "lääketieteen shoppailija", eli joihinkin hoitoihin olen valmis ja joihinkin en. Jotkut ihmiset vihaavat ja inhoavat kaikkea, kun ovat saaneet huonoja kokemuksia, jotkut puolestaan ovat valmiita kaikkeen, ja jotkut eivät mieti yhtään mitään, vaan puputtavat vaikka jotain lääkettä 5 v ja sitten marisevat somessa että ei auta yhtään. Minulla ei hermot kestäisi noin pitkässä tuloksettomassa kokeilussa. Minulle kelpaa lähinnä semmoiset mitkä vaikuttavat heti.

*) Monet naiset kokevat että heidän elämänsä on taianomaisesti parantunut estron aloittamisen jälkeen, ja siksi he ovat tyrkyttämässä sitä muille naisille tuosta noin vaan, kun ei tiedetä että kaikki eivät voi tai edes saa sitä käyttää. Luin taannoin että kuumat aallot tulevat tavallisesti menopaussin jälkeen. Eipä siis ihme ettei itselläni niitä aaltoja ole ollut, kun ei kerta ole vielä kk-kiertokaan sammahtanut.