Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Poikkeustila, valmiuslaki ja hallituksen toiminta koronan ehkäisemisessä

Aloittaja Brutto, maaliskuu 25, 2020, 14:07:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 8 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

^
Eilen kuullut ohjeet kertoivat, että positiivisesta kotitestistä pitäisi mennä viralliseen testiin. En kyllä ymmärrä miksi, jos kotitestin perusteella soittelee kaverit läpi, jotka mahdollisesti olisi altistuneet, jotta nämäkin testaisivat itsensä.

Lääkäriin ei ole tarpeen mennä, ellei ole niin kipeä, että tarvitsee mielestään jo jotain hoitoakin - siis muuta kuin buranaa ja kuumaa totia levon lisäksi. Eli jos tuntee, ettei enää pärjää kotona.

En sitten tiedä voidaanko näillä tartuntalukemilla sitä virallisen tahon tekemää jäljitystä enää millään tavalla järkevänä työnä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Tartuntatilastoihin ei voi luottaa pätkääkään, jos ihmiset alkavat ominpäin soittelemaan kavereitaan läpi (toki tämä kannattaa tehdä, mutta mennä silti myös paikallisen TK:n tms. testiin). Toisaalta muistelisin että vääriäkin positiivisia tuloksia voi tulla, ja jos kotitestin perusteella on pelotellut koko kaverikuntansa puolihulluiksi ja sitten selviää että hiihoo eipäs ollutkaan koronaa, siinä voi saada pikkaisen kavereiden kiukkua niskoilleen.

Tilastojen avulla nähdäkseni erinäiset tahot tekevät päätöksiään.

Toisaalta näyttäisi siltä että viemäriverkostosta saadut löydökset olisivat kai paras(?) mittari selvittämään missä mennään. Niitä tosin ei kai tehdä kuin kaikista suurimmilla paikkakunnilla?

Hayabusa

Itse en lähtisi tässä tilanteessa mihinkään testiin. Siis jos ei olisi pakko sen vuoksi, että pitää kohdata ihmisiä ja saada jonkinlainen varmistus ettei todennäköisesti itse ole levittämässä pöpöjä - 100% varmaahan ei mikään ole. Sekä altistuksesta että pienistä oireistakin mieluummin itsekaranteeniin ja kontaktit läheisiinkin minimiin.

Säästäisin siis sekä testit että lääkärit pahemmin sairaille. Ja toivon, että muut tekevät saman, sillä saattaahan se pahempi arpaonni osua joskus omalle kohdalle ja silloin olisi kiva päästä tohtorille mahdollisimman vaivattomasti.

Ruokaa saa lähes kaikkialla kotiinkuljetuksella vaikkei olisi samassa taloudessa asuvia. Ainoa mahdollinen ongelma on Hipin mainitsema toti, eli jokaisella pitäisi olla marttavarassa myös totiainekset.  ;)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - joulukuu 22, 2021, 12:36:34
Itse en lähtisi tässä tilanteessa mihinkään testiin. Siis jos ei olisi pakko sen vuoksi, että pitää kohdata ihmisiä ja saada jonkinlainen varmistus ettei todennäköisesti itse ole levittämässä pöpöjä - 100% varmaahan ei mikään ole. Sekä altistuksesta että pienistä oireistakin mieluummin itsekaranteeniin ja kontaktit läheisiinkin minimiin.

Säästäisin siis sekä testit että lääkärit pahemmin sairaille. Ja toivon, että muut tekevät saman, sillä saattaahan se pahempi arpaonni osua joskus omalle kohdalle ja silloin olisi kiva päästä tohtorille mahdollisimman vaivattomasti.

Ruokaa saa lähes kaikkialla kotiinkuljetuksella vaikkei olisi samassa taloudessa asuvia. Ainoa mahdollinen ongelma on Hipin mainitsema toti, eli jokaisella pitäisi olla marttavarassa myös totiainekset.  ;)

Juu. Todennäköisimmin koronasairaisiin törmää juuri testauspisteessä.

Kananmuna on muuten hyvä ruoka-aine eristäytymistilanteessa. Siitä saa kaikenlaista, ja sitä tarvitaan monenlaisen tuotteen valmistamisessa - esimerkiksi munatotin. Säilyy keittiön pöydällä yli kuukauden eli voi ostaa kerralla ison satsin, eikä maksa paljoa mitään mutta sisältää kaiken mahdollisen.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hayabusa

^Maailma ei toimisi ilman munaa!

Olikos meillä täällä vai muinaisella Juhan palstalla poikkeusoloihin varautumisesta ketju?

Listalle voisi laittaa näin alkuun munia ja rommia.  ;D

Pahoittelut lievästä off-topicista, mutta jokaisen pitäisi myös omatoimisesti varautua siihen, että kakka lentää tuulettimeen.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Jaska

THL:n ohjeet kotitesteihin: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19/oireet-ja-hoito-koronavirus/koronavirustestit/koronaviruksen-kotitestit
esim.

Antigeenitestin tuloksen tulkinta
Positiivinen tulos

    Jos saat kotitestistä positiivisen tuloksen, suosittelemme, että menet koronatestiin (PCR-testi) terveydenhuoltoon.
    Suosittelemme vahvasti, että vältät vapaaehtoisesti kontakteja ennen kuin menet PCR-testiin. Jatka vapaaehtoista kontaktien välttämistä myös testin jälkeen, kun odotat tuloksia. Käytä maskia, jos sinun on välttämätöntä liikkua julkisilla paikoilla.
    PCR-testituloksen jälkeen noudata terveysviranomaisten ohjeita.
    Jos PCR-testin tulos on positiivinen, terveysviranomaiset määräävät sinut eristykseen, kartoittavat altistuneet ja määräävät altistuneet karanteeniin. Näitä toimia ei tehdä kotitestituloksen perusteella.



Hippi

Nyt alkaa olla ne kotitestit kaluttu loppuun kaupoista ja apteekeista eikä lisää ole ihan heti kai tulossa, sillä kysyntä on yllättänyt. Tukku tarjoaa tilalle eioota. Ainakin näin olen kuullut asiasta tietävältä taholta apteekkimaailmasta.

Mutta ihmettelen minäkin sitä, miksi kotitestin jälkeen pitäisi johonkin viralliseen testiin vielä mennä, jos se ei periaatteessa muuttaisi mitään. Eli jos ihmisellä vähäoireinen tautia ja on muutenkin mahdollisuus toimia vastuullisesti, varoitella kavereita ja vältellä kontakteja, niin sen voi tehdä kotitestin perusteellakin. Eri juttu sitten, jos tautia pitää todistella töistä poissaolon syyksi.

Ainakaan minkään tilastojen vuoksi on täysin tyhjänpäiväistä lähteä testeihin, IMHO.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Entäs jos se tauti on saatu jostain tietystä paikasta tai ryhmästä jonka toimintaa olisi syytä rajoittaa? Minä en oikein usko että esim. sitä salia missä tapasin käydä IP-treenaamassa noin vain suljettaisiin siltä pohjalta että minä ilmoittaisin että on vähän oireita ja kaupasta ostamani testi näytti plussaa, mutta enpä viitsi kysellä pääseekö TK:n testiin.

Mutta tietty minä voin ajatella tässäkin asiassa toisin kuin terveet pukit, koska minullahan on tämä astma ja riskiryhmäläisenä olen kokoajan ollut tervetullut testiin TK:seen. Näin olen ainakin käsittänyt. Kun kävin testissä vime vuoden syksyllä, olikos se loka- vai marraskuussa, testattavat odottivat pihalla ja testit suoritettiin perimmäisessä loukossa joka koko TK:sta löytyy (en ollut tuollaista paikkaa tiennyt olevankaan). Siellä ei vahingossakaan joutunut ainakaan sellaisten kanssa tekemisiin jotka eivät ole asioimassa koronan vuoksi. Tietty pakkasilla olisi nyt perin ikävä värjötellä ulkona. Toisaalta taas se näytteen otto kävi niin huiman nopeaa, että eipä kauaa tarvitsekaan.

Minusta vähän tuntuu että jotkut ovat vastahankaisia menemään testiin koska eivät pidä siitä nenän ronkkimisesta. Minusta se ei ollut niin kamala asia etteikö sen voisi toistekin kokea. Tai niin monta kertaa kuin on tarvis.

Jaska

Nyt tartunnat lisääntyvät huippuvauhtia. Tänään on Suomessa raportoitu 2877 uutta tartuntaa.

PCR-testiin menemällä pääsee mukaan tilastoihin, karanteeniin ja seurantaan.
Jos kotitestin tulos on negatiivinen, niin säästetään omaa ja testaajien vaivaa.

Eilen suotta odottelin linjauksia tiukassa tilanteessa. Vielä aamullakin kuuluu olleen teknisiä ongelmia tiedotustilaisuudessa.
Nyt on linjauksia ja lisää on tulossa. Hätäjarrusta kuuluu vedetyn. Hätäjarrun olen ajatellut niin, että hallitus väsähti parhaansa yritettyään "miksette tehnyt näin toisin" kommentteihin, heitti rajoitushommat alueiden hoidettavaksi ja hätäjarrulla tarkoitetaan hallituksen paluuta vahvemmin ohjaamaan pahentunutta tilannetta. Nyt ollaan pahassa tilanteessa, vaikka ei oikein tiedetä, kuinka pahassa.

Lait määräävät ravintola- ja matkailualan säätelyn valtiojohdolle ja nyt rajatarkistuksia lisätään ja anniskeluraintoloiden aukioloa rajoitetaan joulusta alkaen ja koronapassi hyllytetään leviämisalueilla (ei Itä-Savo, Pohjois-Savo, Pohjois.Karjala ja Kainuu). Yli 5-vuotiaiden rikotukset käynnistyvät. Hallitus ehdottaa että rokotuksista poistetaan ikäkohtainen eteneminen. keskiviikkona on tarkoitus päättää rokotusoikeudesta laboratoriohoitajille, lähihoitajille ja perushoitajille.

Norma Bates

Maakunnathan saattavat olla hyvinkin erilaisissa tilanteissa. Olen itse ihmetellyt Ylen koronauutisia netissä seuratessani että jossain otsikossa kauhistellaan jotain mitätöntä tartuntamäärää, kun on kyse jostain tietysti maakunnasta. Ja sitten toisessa maakunnassa onkin suurinpiirtein helvetti irti, mutta eipä sitä mitenkään kauhistella, vaan se on jo "normaalia".

Kaippa se on järkevää suunnitella asiat paikallisesti.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Hippi - joulukuu 22, 2021, 14:09:21
Nyt alkaa olla ne kotitestit kaluttu loppuun kaupoista ja apteekeista eikä lisää ole ihan heti kai tulossa, sillä kysyntä on yllättänyt. Tukku tarjoaa tilalle eioota. Ainakin näin olen kuullut asiasta tietävältä taholta apteekkimaailmasta.

Mutta ihmettelen minäkin sitä, miksi kotitestin jälkeen pitäisi johonkin viralliseen testiin vielä mennä, jos se ei periaatteessa muuttaisi mitään. Eli jos ihmisellä vähäoireinen tautia ja on muutenkin mahdollisuus toimia vastuullisesti, varoitella kavereita ja vältellä kontakteja, niin sen voi tehdä kotitestin perusteellakin. Eri juttu sitten, jos tautia pitää todistella töistä poissaolon syyksi.

Ainakaan minkään tilastojen vuoksi on täysin tyhjänpäiväistä lähteä testeihin, IMHO.

Kyllä niitä testejä riittää, miljoonaa tulee viikossa.
Ongelma on vain etteivät kauppiaat ole tilanneet niitä tarpeeksi maahantuojalta- eli ne ovat logistiikassa matkalla kaupan hyllylle.

Olen samaa mieltä miksi lähteä varmistamaan testin tulos, jos voi itse asettaa itsensä karanteeniin, eikä ole pakko mennä muihin rientoihin, kuten kapakkaan räyhäämään muiden "samanhenkisten kanssa- siis valittamaan maailman pahuutta--ja nehän taitavat olla taas pois käytöstä-

Karikko

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - joulukuu 22, 2021, 12:48:45

Kananmuna on muuten hyvä ruoka-aine eristäytymistilanteessa. Siitä saa kaikenlaista, ja sitä tarvitaan monenlaisen tuotteen valmistamisessa - esimerkiksi munatotin. Säilyy keittiön pöydällä yli kuukauden eli voi ostaa kerralla ison satsin, eikä maksa paljoa mitään mutta sisältää kaiken mahdollisen.

Ehkä sinulla säilyy, mutta ei kaikilla, eikä minullakaan yksikään toti ole säilynyt pöydällä (lasissa) montaakaan hetkeä.
Sitä paitsi ne "aromit (alkoholi) haihtuvat ja jää jäljelle pelkkä muna.


-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Jaska - joulukuu 22, 2021, 13:51:56
THL:n ohjeet kotitesteihin: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19/oireet-ja-hoito-koronavirus/koronavirustestit/koronaviruksen-kotitestit
esim.

Antigeenitestin tuloksen tulkinta
Positiivinen tulos

    Jos saat kotitestistä positiivisen tuloksen, suosittelemme, että menet koronatestiin (PCR-testi) terveydenhuoltoon.
    Suosittelemme vahvasti, että vältät vapaaehtoisesti kontakteja ennen kuin menet PCR-testiin. Jatka vapaaehtoista kontaktien välttämistä myös testin jälkeen, kun odotat tuloksia. Käytä maskia, jos sinun on välttämätöntä liikkua julkisilla paikoilla.
    PCR-testituloksen jälkeen noudata terveysviranomaisten ohjeita.
    Jos PCR-testin tulos on positiivinen, terveysviranomaiset määräävät sinut eristykseen, kartoittavat altistuneet ja määräävät altistuneet karanteeniin. Näitä toimia ei tehdä kotitestituloksen perusteella.

Tuossa näyttäisi olevan sitten eroavaisuuksia paikkakunnittain sillä ainakin sensaatiolehti tiesi kertoa, että: "Uudet ohjeet: Kaikkia oireisia ei enää päästetä testiin pää­kaupunki­seudulla". Eli kun testattavaa olisi yli 1500 päätä per päivä loppuu resurssit, tarkoittaen, että viralliseen testiin pääsee vasta, kun tarvitsee lääkäriä.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Karikko - joulukuu 23, 2021, 11:00:56
Lainaus käyttäjältä: Hippi - joulukuu 22, 2021, 14:09:21
Nyt alkaa olla ne kotitestit kaluttu loppuun kaupoista ja apteekeista eikä lisää ole ihan heti kai tulossa, sillä kysyntä on yllättänyt. Tukku tarjoaa tilalle eioota. Ainakin näin olen kuullut asiasta tietävältä taholta apteekkimaailmasta.

Mutta ihmettelen minäkin sitä, miksi kotitestin jälkeen pitäisi johonkin viralliseen testiin vielä mennä, jos se ei periaatteessa muuttaisi mitään. Eli jos ihmisellä vähäoireinen tautia ja on muutenkin mahdollisuus toimia vastuullisesti, varoitella kavereita ja vältellä kontakteja, niin sen voi tehdä kotitestin perusteellakin. Eri juttu sitten, jos tautia pitää todistella töistä poissaolon syyksi.

Ainakaan minkään tilastojen vuoksi on täysin tyhjänpäiväistä lähteä testeihin, IMHO.

Kyllä niitä testejä riittää, miljoonaa tulee viikossa.
Ongelma on vain etteivät kauppiaat ole tilanneet niitä tarpeeksi maahantuojalta- eli ne ovat logistiikassa matkalla kaupan hyllylle.

Olen samaa mieltä miksi lähteä varmistamaan testin tulos, jos voi itse asettaa itsensä karanteeniin, eikä ole pakko mennä muihin rientoihin, kuten kapakkaan räyhäämään muiden "samanhenkisten kanssa- siis valittamaan maailman pahuutta--ja nehän taitavat olla taas pois käytöstä-

Siksi, että tulos saattaa olla öpaut mitä sattuu. Tämän vuoksi minä en ala pfenninkejäni mihinkään kotistesteihin törsäämään alunperinkään:

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008494282.html?fbclid=IwAR2BhfJ0pmiiPU7KczNw3O2dkNG_4xTz0evuOcKrufxyJsZN9clZyWxx-aw

Sera Savolainen sai kotitestissä nenästä negatiivisen tuloksen, mutta nielusta positiivisen – HS kysyi asiantuntijoilta, kannattaisiko testi tehdä toisin kuin on neuvottu

...

VIIME TORSTAINA Mertsolan olo alkoi tuntua heikolta. Hän pohti, voisiko kyseessä olla koronavirus.

Mertsola päätti ottaa asiasta selvää tekemällä kotitestin nenänäytteen avulla. Tulos oli negatiivinen.

Silloin Mertsolan mieleen juolahti paljon puhuttu nielutekniikka, joten hän päätti ottaa heti perään toisen näytteen nielusta ja nenästä.

"Näyte oli sitten heti positiivinen. Kävin vielä varmentamassa asian PCR-testissä, joka sekin oli positiivinen. Olen edelleen tosi kipeä", hän kertoo.

Britannian markkinoilla on tarjolla kahdenlaisia kotitestejä: throat and nose swab -testejä sekä nose swab only -testejä. Mertola käytti testissään nenään tarkoitettuja testiä.


Linkissä lisää juttua asiasta, ja tietenkin huomautus että ei sitä testiä saa tehdä nielusta jos ei ohjeissa niin sanota.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - joulukuu 23, 2021, 16:17:37
Lainaus käyttäjältä: Karikko - joulukuu 23, 2021, 11:00:56
Lainaus käyttäjältä: Hippi - joulukuu 22, 2021, 14:09:21
Nyt alkaa olla ne kotitestit kaluttu loppuun kaupoista ja apteekeista eikä lisää ole ihan heti kai tulossa, sillä kysyntä on yllättänyt. Tukku tarjoaa tilalle eioota. Ainakin näin olen kuullut asiasta tietävältä taholta apteekkimaailmasta.

Mutta ihmettelen minäkin sitä, miksi kotitestin jälkeen pitäisi johonkin viralliseen testiin vielä mennä, jos se ei periaatteessa muuttaisi mitään. Eli jos ihmisellä vähäoireinen tautia ja on muutenkin mahdollisuus toimia vastuullisesti, varoitella kavereita ja vältellä kontakteja, niin sen voi tehdä kotitestin perusteellakin. Eri juttu sitten, jos tautia pitää todistella töistä poissaolon syyksi.

Ainakaan minkään tilastojen vuoksi on täysin tyhjänpäiväistä lähteä testeihin, IMHO.

Kyllä niitä testejä riittää, miljoonaa tulee viikossa.
Ongelma on vain etteivät kauppiaat ole tilanneet niitä tarpeeksi maahantuojalta- eli ne ovat logistiikassa matkalla kaupan hyllylle.

Olen samaa mieltä miksi lähteä varmistamaan testin tulos, jos voi itse asettaa itsensä karanteeniin, eikä ole pakko mennä muihin rientoihin, kuten kapakkaan räyhäämään muiden "samanhenkisten kanssa- siis valittamaan maailman pahuutta--ja nehän taitavat olla taas pois käytöstä-

Siksi, että tulos saattaa olla öpaut mitä sattuu. Tämän vuoksi minä en ala pfenninkejäni mihinkään kotistesteihin törsäämään alunperinkään:

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008494282.html?fbclid=IwAR2BhfJ0pmiiPU7KczNw3O2dkNG_4xTz0evuOcKrufxyJsZN9clZyWxx-aw

Sera Savolainen sai kotitestissä nenästä negatiivisen tuloksen, mutta nielusta positiivisen – HS kysyi asiantuntijoilta, kannattaisiko testi tehdä toisin kuin on neuvottu

...

VIIME TORSTAINA Mertsolan olo alkoi tuntua heikolta. Hän pohti, voisiko kyseessä olla koronavirus.

Mertsola päätti ottaa asiasta selvää tekemällä kotitestin nenänäytteen avulla. Tulos oli negatiivinen.

Silloin Mertsolan mieleen juolahti paljon puhuttu nielutekniikka, joten hän päätti ottaa heti perään toisen näytteen nielusta ja nenästä.

"Näyte oli sitten heti positiivinen. Kävin vielä varmentamassa asian PCR-testissä, joka sekin oli positiivinen. Olen edelleen tosi kipeä", hän kertoo.

Britannian markkinoilla on tarjolla kahdenlaisia kotitestejä: throat and nose swab -testejä sekä nose swab only -testejä. Mertola käytti testissään nenään tarkoitettuja testiä.


Linkissä lisää juttua asiasta, ja tietenkin huomautus että ei sitä testiä saa tehdä nielusta jos ei ohjeissa niin sanota.

Niin näkyvät jo suosittelevat johtajatkin, ettei tarvitse mennä testaamaan, jos kotona on mahdollista itse karanteerata itsensä.
Työssä varmaan se vaaditaan, eli ei koske heitä ja tietenkin, jos on isompia vaivoja on hyvä mennä- tietävät sitten tilastoijatkin mihin potilas kuolee, ettei tarvitse arvailla.