Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Puhelimet - älyllä tai ilman

Aloittaja Jaska, tammikuu 12, 2019, 01:17:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hippi

Eilen illalla tai pikemminkin yön kynnyksellä tablettini ilmoitti, että Android11 lataus on valmis asennettavaksi ja pitäisi lopettaa muut puuhat. Enpä siihen aikaan enää antanut asentua, vaan lykkäsin pidemmälle. Hiukan vilkaisin luetteloa merkittävimmistä muutoksista. Olin kyllä jo niin väsynyt, että ei paljoakaan siitä mennyt tajuntaan asti. Jäi kuitenkin mielikuva, että eipä juuri mitään sellaista ollut, josta erityisesti olisin osannut iloita. Vaikutti siltä, että muutokset palvelisivat "tehokäyttäjiä", joilla kapine on liimautuneena käteen ja yhteyksiä pidetään monin tavoin auki kanssaeläjiin sen ohessa, että appi poikineen olisi pörisemässä jatkuvasti.

Sama päivitys varmaan on puhelimeeni tulossa piakkoin. Ilmankin varmaan pärjäisin. Kumpaakin laitetta käytän niin vähän ja pääasiassa niin, että vain yhtä asiaa kerrallaan, joten tehokäyttäjän parannukset menevät totaalisesti minulta sivu suun.

Edelleenkään en ole siirtänyt elämääni puhelimen varaan. Uusi aluevaltaus minulla on muistilapun käyttö. Siihen saatan naputella seuraavaa kauppareissua varten jonkin poikkeuksellisen ostettavan (tiskiharja, suolaa, suodatinpusseja.. jne). Kun vielä oppisin muistamaan, että pitää muistaa tarkistaa oliko muistilapulla jotain. :D 
[Meillä perhepiirissä on vitsinä kysymys: Montako kauppareissua tarvitaan uuden vessaharjan ostamiseksi?]
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - heinäkuu 11, 2021, 10:08:15
[Meillä perhepiirissä on vitsinä kysymys: Montako kauppareissua tarvitaan uuden vessaharjan ostamiseksi?]

Meillä tämä on ratkaistu siten, että joka kerta IKEAssa käydessäni ostan muutaman vessaharjan varastoon. Näin niitä on koko ajan saatavilla. Mustia ja valkoisia.

Vessaharja on muuten yksi kierrätysmuovin käyttökohteista.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Jaska

#422
Lainaus käyttäjältä: Hippi - heinäkuu 11, 2021, 10:08:15
Hiukan vilkaisin luetteloa merkittävimmistä muutoksista.

https://www.androidauthority.com/android-11-features-1085228/

Viimeksi asennetun ohjelmistoversion piirteitä esitellään minun Galaxyssä: Asetukset -> Ohjelmistopäivitys -> Edellinen päivitys

Jaska

#423
Viime syyskuussa etsiskelin ketjussa ratkaisua kysymykseen, että kun tietokoneessani käsittelen Gmail-osoitteen kaikkia viestejä, niin miten saisin Samsung Galaxy Android-puhelimeni Gmail-sovellukselle niistä sopivan osajoukon. Ajatuksena, että katson postin tietokoneelta normaalisti joka päivä, mutta haluaisin oleellisimman postin puhelimeen, myös kun olen poissa tietokoneen ääreltä.

Androidin Gmail-sovelluksessa Asetukset löytyvät ylävasemalla olevan kolmen viivan putkahdusvalikosta toiseksi viimeisenä rivinä.

Gmail-sovelluksen Asetuksissa kohdassa Yleiset asetukset -> Ilmoitusten hallinta on tilikohtaisesti (siis kullekin sähköpostiosoitteelle erikseen)  näyttääkö Gmail-sovellus tilille saapuneista sähköposteista ilmoituksia. Ilmoitusasetusten logiikka ei suoraan avaudu, mutta ehkä kokemuksen kautta.

Tilikohtaisissa asetuksissa on useita vaikuttavia kohtia, jotka nekään eivät välttämättä ole selviä.

Kohdassa Postilaatikon tyyppi määritetään viestien järjestys. Näyttää voivan myös rajoittaa pelkästään Tärkeä tunnisteen omaaviin viesteihin. Valitsin tyypiksi Tärkeät postit. Muitakin vaihtoehtoja kokeilin.
Gmaililla on oma päättelynsä luokittaa viestejä Tärkeiksi ja päättelyä voi opettaa lisäämällä ja poistamalla Tärkeä tunnistetta vääpelinmerkkiä viestin otsikossa naputtelemalla.
Itse katselin tietokoneessa parin viime kuukauden viestit ja luokittelin ne tärkeiksi ja ei-tärkeiksi.

Kohtaan Ilmoitukset valitsin Vain tärkeät tarkoittaen, että saisin ilmoitukset vain tärkeistä viesteistä.

Kohdassa Hallinnoi tunnisteita on tilin kullekin tunnisteelle vaihtoehdot synkronoida 
- Ei mitään
- Edelliset 30 päivää
- Kaikki
(Tuo 30 taitaa olla asetettuna omassa asetuskohdassaan.)
Tästähän riemastuin, että on mahdollista nimetä joukko tunnisteita, joista viimeisen kuukauden viestit haluan puhelimeen ja muita en.
Ikävä vain että puhelimessani on nyt valtavasti viestejä muutamassa tunnisteessa joista olen valinnut Ei mitään synkronoitavaksi. Toisten tunnisteiden osalta valinta on toivonut tarkoitetusti. En keksi selitystä.

Vähän yksinkertaistaen Gmailissa kaikki tilin viestit ovat samassa altaassa ja tunnisteet ovat hakemistolistoja, jotka liittävät tunnisteeseen sen viestit altaassa. Näin viesti voi olla monessa tunnisteessa. Saapunut viesti menee tunnisteeseen Postilaatikko (Inbox) ja jos niin on määrätty, niin poistettu viesti menee tunnisteeseen Roskakori. Lähetetty viesti menee tunnisteeseen Lähetetyt (erikseen Pop ja Imap).

Nyt voidaan tietokoneen Gmailissa rakentaa tilille suodattimia, jotka arkistoivat saapuneita viestejä pois Postilaatikosta suodatussäännön mukaiseen tunnisteeseen saapuessa. Suodattimen säännössä käytetään lähettäjän osoitetta ja ehkä viestin aiheessa esiintyvää merkkijonoa.

Tämä ei kuitenkaan ole toiminut tarkoitetulla tavalla. Puhelimessa on sellaisten tunnisteiden viestejä joiden ei pitäisi olla. Yli 30 päivää vanhat viestit eivät poistu puhelimesta. Uusia viestejä tulee puhelimeen sellaisistakin tunnisteista, joita en tahdo. Esim. tietyt lähettäjät suodatan pois postilaatikosta tunnisteeseen Kaupallista. Kyseessä on puhelinlaitteen Google-tili eikä sen poisto laitteesta uudelleen lisättäväksi houkuta.  Onko kokemuksia Android Gmailin suodattavasta synkronoinnista?




Jaska

Lainaus käyttäjältä: Jaska - maaliskuu 20, 2021, 02:17:29
Samsung Cloud

Samsung-puhelimeni Samsung-pilvi tuntui alkuaankin sekavalle. Nyt saan kiihtyvästi ilmoituksia, että tämän kuun lopussa Samsung-pilvi lopettaa osittain toimintansa ja kyseiset tiedot on siirrettävissä 30.3.2021 saakka Microsoftin OneDrive-pilveen niin että Samsung-pilvessä käytetty määrä tilaa on Microsoftin pilvessä ensimmäisen vuoden veloituksetta.

Samsung Cloudin Gallerian  ja  Omien tiedostojen synkronointi puhelimesta päättyy 31.3.2021 ja tiedostot poistuvat Samsung Cloudista 30.6.2021.

Samsung-pilvi tulee useimmissa Samsung-älypuhelimessa käyttöön nimeämällä puhelimen Samsung-tiliksi sähköpostioosoite ja sille Samsung-tilin salasana (Asetukset / Pilvi ja Tilit). Veloituksetonta pilvitilaa on käytössä 15 GB ja rahalla saa lisää.

Tietokoneella Samsungin pilvi on selaimella osoitteessa https://support.samsungcloud.com ja poistuvat tiedot on ladattavissa sieltä 30.6.2021 saakka.

Samsungin varmuuskopioiden tekeminen Samsung cloudiin jatkuu. Sen tarkoitukseksi olen nähnyt, että jos Samsung-puhelin rikkoutuu tai häviää, niin uuteen Samsung-puhelimeen saadaan tietoja pilvestä. Mitä tietoja varmistukseen laitetaan, asetetaan varmuuskopioinnin asetuksissa (käytä etsintää käyttöohjeessa).  Varmistus ei myöskään ole selaimella tiedostokohtaisesti katsottavissa,

Määräaikaa (mm. Suomen) on jatkettu. Nyt päivästä 30.9.2021 alkaen Samsung Cloud ei enää tue Gallerian synkronointia ja omien tiedostojen talletusta Samsung Cloud Driveen ja tiedot poistetaan sieltä
https://support.samsungcloud.com/#/eof_notice/group1

Itselleni oli epäselvää minkä tiedostojen kopiot olivat poistumassa kun en Microsoftin maksulliseen pilveen ollut siirtymässä. Mutta selvisi se tietokoneen selaimella osoitteen https://support.samsungcloud.com/#/login kautta katsomalla. Minulla siellä oli edellisen puhelimeni kuvagalleria.

MrKAT

Epä-älyllisesta puhelimesta on taas hyötyä.
Minua ei voida vakoilla Pegasus-vakoiluohjelmalla vaikka jotain ilkeää paljastaisin aktivistina jostain suuresta valtiollisesta tms toimijasta ja sen kiinnostus heräisi.
   Pegasusta jos yrittää whatsupp-viestillä lähestyä niin ei 2000-l alun malli taida osata edes inahtaa. Pelkkä lähetys altistaa älypuhelimen vakoilulle ja haittaohjelma sujahtaa sisään itsestään eikä uhrin tarvi edes vastata, hän ei edes tiedä eikä huomaa mitään.

https://yle.fi/uutiset/3-12025927
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/9bc85288-6f96-4ebd-a346-4fe3051860f2


Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Jaska

#426
Asetukset on eri puhelinmalleissa järjestetty eri tavoin ja siksi niistä on vaikea yleisiä ohjeita antaa.

Android 11 käyttöjärjestelmään päivittämisen jälkeen riesanani on ollut Galaxy A20e:ssäni latauksen nopea hiipuminen eli tihentynyt lataustarve. Epämääräisesti muistin, että olen nähnyt listaa, mitkä sovellukset akkuvarausta erityisesti kuluttavat. Puhelimeni tässä  kilahti ja ilmoitusten katsominen kertoi, että akkuvarausta oli jäljellä 12 % ja kehotettiin ottamaan virransäästötila käyttöön tai lataamaan akku.

Asetusten kohdassa Akun ja laitteen ylläpito / Akku näytetään grafiikka akun käytöstä edellisen täyteen lataamisen jälkeen. Missään ei vihjattu, mutta grafiikan napauttaminen antoi listan eniten virtaa käyttäneistä sovelluksista. Ensimmäisenä komeili Askelmittari, joka oli käyttänyt neljänneksen edellisen latauksen jälkeisestä virrankäytöstä. Olin ottanut jossain kehutun sovelluksen katsoakseni, mutta nyt se sai lähtöpassit puhelimestani. Asentaessa se oli vielä pakottanut puhelimen virrankäytön optimoinnin pois päältä.
Myös olin kokeeksi laittanut puhelimeen kasvojentunnistuksen lukitusnäytön avaamiseen. Se näkyy olevan seuraavaksi suurin virtasyöppö ja saa astua syrjään. Se vielä käyttäytyy niin, että silmälasit päässä se tunnistaa kasvot aika usein, mutta ilman huonosti. Panee vielä miettimään, että kaiken aikaako puhelin kameralinssillään katselee mitä se näkee ja koittaa ymmärtää mitä näkyvissä on.

Jaska

Minulla käytössä olevan puhelimen lisäksi edellinenkin puhelin on Samsung Galaxy. Edellinen on varapuhelimena kuukausimaksuttomalla latausliittymällä. Sama Samsung-tili (sähköpostiosoite samsungtilisalasanalla) on niissä käytössä ja aikoinaan siirsin tiedot vanhasta puhelimesta uuteen Samsungin Smart Switch ohjelmalla bluetoothia käyttäen.

Pilvipalvelun eräs idea on, että tiedot vanhasta puhelimesta uuteen voisi siirtää uuteen puhelimeen pilvestä myös jos vanha puhelin on toimimattomaksi särkynyt tai kadonnut. Ja tietojen synkronoinnissa useampien laitteiden - vaikka puhelimen ja tabletin - välillä. Ei ole minulla kokemusta Samsung Cloudin eikä muidenkaan pilvipalveluiden käytöstä tähän tarkoitukseen. Nyt kun Samsung Cloud lopettaa omien kuvien ja muiden tiedostojen (musiikin, dokumenttien yms.) tallettamisen Samsung Cloudiin, Samsungin pilven käyttömahdollisuus tähän menee nyt uusiksi.

Samsung Cloud jatkaa kuitenkin varmistustilana Samsungin ohjelmien datoille. Poistettuani Galleryn ja Driven tiedostot Samsung Cloudista, minulla jäi sinne synkronoituja tietoja Samsung internetistä, Samsung Passissta,  Yhteystiedosista ja Samsung Notesista sekä varmuuskopio jossa tietoja kalenterista, yhteystiedoista, puhelulokeista, kellosta, aloitusnäytöstä, asetuksista, viesteistä, äänitallenteista, sovelluksista. Syncronoidut ja varmuuskopion tiedot eivät ole tietokoneen selaimella käsiteltävissä, vain puhelimessa palautettavssa. Galleryn ja Driven tiedot olivat selaimella tietokoneeseen ladattavia.
Samsung Cloudin tiedot eivät ole jaettavissa toisille linkillä tai tilille.

Galleryn  tiedostot poistin Samsung Cloudista varmistamalla ensin, etteivät ole puhelimien Galleryss synkronoituina milloin olisivat poistuneet myös puhelimista. Erityistä oli, että valitsemalla kaikki, Galleryn kaikki tiedostot eivät tulleet valituiksi, vaan sain poistaa "kaikki" monessa erässä.

ROOSTER

Olen kummastunut.

Näppäilin mielenkiintoisesta kohteesta kuvasarjan. Viisi kuvaa melko peräkkäin vasemmalta oikealle noin 120 asteen kulman verran.

Yllätyksekseni seuraavana päivänä puhelimeni ilmoitti, että panoraamakuva on valmis. Siellähän se oli, näppärästi yhteensovitettu hieno panoraamakuva, erillisistä ruuduista koottuna. Ihmeellisintä on, että tämä tuli täysin yllättäen ja pyytämättä, niinkuin faxi entiselle pääministerille. Olenko asettanut huomaamattani jonkun asetuksen päälle ja jos olen, minkä polun takaa sitä pääsisi tarkastelemaan? Puhelin taitaa olla Honor 7.

Olen kyllä yllättävän hoopo näissä puhelimissa. Ongelmana on mm. kulttuurinen ero nuoriin käyttäjiin. Minä en mielelläni tee kokeiluja tyyliin "mitähän tuosta tapahtuu" ja näin jää paljon ominaisuuksia käyttämättä. Eikä edes tuotteiden mainoksissa puhuta enää niiden ominaisuuksista, vaan lähinnä vain teknisistä tiedoista kuten prosessorista ja muistista sekä kameroiden laadusta. Minua taas kiinnostaisi tietää panoraamakuvauksesta mieluummin kuin linssivalmistajasta tai prosessorin nopeudesta. Ja siitä, miten läheltä saa otettua terävän kuvan perhosesta.

Taitaa olla Googlen tekosia tuo panoraamakuva, ei puhelinvalmistajan tai Kiinan kansantasavallan sähköisen tiedustelun, vaikkakin ne ovat sen varmaan tallentaneet. Ovat tuolla Alphabetissa niin ovelia, että tiesivät minua paremmin että tarvitsen panoraamaa.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

#429
^
Omassa Huaweissani on kameran (lisä)asetuksissa myös vaihtoehto Panoraama.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Jaska


Ja hakemalla käyttöhjeen netistä saa ohjeita kameran käyttöön.

Mutta saattaa hyvin olla kuten Rooster arvelee, että Google on katsellut kuvia ja kertoo jotain siitä puhelimen käyttäjällekin. Minulle Google silloin tällöin on esitellyt valikoidun kuvakoosteen paljon kuvatusta päivästä, josta on tasavuosia.

Itse pari päivää sitten ensi kerran äkkäsin kuvagalleriassani, että joittenkin henkilöiden kuvat oli kerätty kukin yhteen ja udeltiin kuka henkilö on.

Kopek

Puhelimessani esiintyi reilu viikko sitten huolestuttava oire. Ajattelin, että koko laite on tuhoutumassa, ja saankohan vielä pelastettua tietojani sieltä. Olen tätä kirjoittaessani varmuuskopioimassa niitä, vaikka ongelma näyttääkin (ainakin toistaiseksi) poistuneen.

Oire oli seuraava:

Olin ollut havaitsevinani, että puhelin latautuu yllättävän hitaasti, virta tuntuu olevan vähissä, vaikka laite on ollut latauksessa.

Tuo oli ennakkotilanne. Tuollaisia "esioireita" oli ollut yhden päivän ajan.

Varsinainen ongelma alkoi, kun käynnistin "Amigo" -ohjelman autolla ajaessani. Se ilmoittaa tienvarsikameroista. Ohjelma ehdotti tai vaati (miten asian tulkitsee) päivittämistä, joten klikkasin "yes". Päivittämisen jälkeen ohjelma käynnistyi. Kytkin kännykän samalla laturiin, johon otin virtaa (Lidlin) invertteristä.

Kun vajaa tunti myöhemmin suljin Amigon, havahduin siihen, että puhelin oli tulikuuma, ja virtaa oli vain 10 % jäljellä - vaikka laite oli ollut kiinni laturissa. Sammutin virran kokonaan ja irrotin kännykän kotelostaan, jolloin se jäähtyisi paremmin.

Seuraavana päivänä käynnistin kännykän uudestaan ja tarkkailin sen lämpötilaa samalla kun latasin sitä eri laturilla (heikkotehoisemmalla) kuin millä olin ladannut
sitä edellisenä päivänä. Kuumenemista ei ilmennyt, ja akku latautui normaalisti. Muutenkin kännykkä toimi niin kuin pitää.

Kännykkä oli kuluneen viikon ajan normaalisti käytössä, eikä siinä ilmennyt mitään ongelmia. Latasin sitä varmuuden vuoksi edellä mainitulla hitaammalla laturilla.

Rohkenin kokeilemaan lopulta myös alkuperäistä laturia, eikä senkään kanssa ollut ongelmia. Toisin sanoen kännykkä tuntuisi toimivan niin kuin pitää.

Automatkalla tein pienen kokeen ja käynnistin Amigo-ohjelman tarkkaillen samalla kännykän lämpötilaa. En tiedä, kuvittelinko, vai oliko havainto todellinen, mutta tuntui, että kännykkä olisi alkanut taas lämmetä epänormaalisti. Suljin Amigon ja koko puhelimen. Jonkin ajan päästä käynnistin puhelimen uudestaan, eikä siinä ollut mitään ongelmia.

En aio enää käyttää tuota Amigoa. Poistan sen.

Selityksessä, että nimenomaan Amigo aiheuttaisi kaikki ongelmat, on se pieni heikkous, että epämääräisiä latausongelmia (mutta ei kuitenkaan kuumenemista) ilmeni jo hieman ennen kuin asensin päivitetyn version Amigosta. Mutta kuumenemista on ilmennyt ainoastaan sitä käytettäessä. Pidän siis sitä syyllisenä, kun en muutakaan selitystä keksi. Ja latausongelmiakaan ei enää ole esiintynyt.

Karikko

^
Taitaa olla kyseessä bugi, joka on auttanut jotain köyhää luohijaa saamaan virtuaalivaluuttaa laitteesi kautta kasvamaan jollekin taholle..

a4

^^

Puhelimen käyttäminen latauksen aikaan ei myöskään ole vaarallista, eikä se lisää puhelimen tai laturin räjähtämisen riskiä. Yhtäaikainen lataaminen ja raskas pelaaminen voivat kuitenkin kuumentaa puhelinta turhan paljon, mitä on syytä välttää.

Puhelimen rauhoittaminen lataamisen ajaksi voi olla hyödyllistä myös siksi, että käytönaikaisen ylimääräisen virrankulutuksen puuttuessa akun saa nopeammin täyteen. Luurin sammuttaminenkaan latauksen ajaksi ei siis ole huono idea, varsinkin jos olet vain hetken pistorasian äärellä.

Laitteen oman laturin käyttö on suositeltavaa, sillä se lataa laitetta varmasti valmistajan turvalliseksi näkemällä vauhdilla. Ja ilman paloriskiä.

https://elisa.fi/ideat/10-faktaa-alypuhelimen-akun-lataamisesta/

Hippi

^
Luultavasti tyhmä kysymys, mutta kysyn silti.

Jos operaattorin puhelinmyyjät toimisivat jostain etelän maista käsin, niin näkyisikö heidän soittonsa tulevan ulkomailta? Eli olisiko näiden numerossa maatunnuksena sijoitusmaan tunnus vai näyttäisikö puhelu tulevan suomalaisesta numerosta?

En ole koskaan kiinnittänyt huomiota, soittaako operaattorin myyjät ulkomailta vai kotimaasta, mutta ajattelin varmuudeksi tuota kysyä, koska olen alkanut täpätä punaista luuria, jos puhelu tulee ulkomailta. Minulla ei ole ulkomailla tuttuja, jotka soittaisivat. Mieleen tulee vain tuo operaattorin puhelinmyyjä ainoana, jonka puhelun voisin ottaa vastaan.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️