Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Puhelimet - älyllä tai ilman

Aloittaja Jaska, tammikuu 12, 2019, 01:17:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - joulukuu 11, 2021, 17:28:54
Niissä kunnollisissa tekstareissa on lokeron numerot yms tarvittavat koodit näkyvissä eikä ole mitään linkkejä mihinkään. En ainakaan muista, että koskaan olisi ollut.

Ai niinpä taisikin olla lokeron numero niissä. Kiitti.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Kopek

Pöydälläni on kaksi "jäämäpuhelinta", joista toinen on ollut B-käytössä. Olen vaihtamassa sen tilalle nyt toisen, joka vapautui eräältä toiselta henkilöltä. Minulla on historian oikusta kaksi puhelinnumeroa, mistä aiheutuu turhaa rahanmenoa, koska en tarvitse toista kuin Googlen varmistusviesteihin. B-puhelin on tälle numerolle.

Käytössä on ollut Honor 7 Lite. Se menisi edelleen, mutta sen akku on niin huono, että puhelin saammuu "ennen aikojaan" eli, kun akun tila näyttää noin 40%.

Olen ottamassa käyttöön ilmeisesti vielä vanhemman Huawei Y6 mallin, koska siinä on parempi akku. Palautin tämä laitteen tehdasasetuksiin. Se näyttää olevan vuoden 2017 versio. Netistä löytyy myös vuoden 2019 malli.

https://www.gsmarena.com/honor_5c-8074.php
https://www.gsmarena.com/huawei_y6_(2017)-8695.php
https://www.gsmarena.com/huawei_y6_(2019)-9620.php

Kun kännyköistä puhutaan, niin testailin tänään Samsung S52 4g mallia. Nappasin muutaman kuvan. Ikävä kyllä, ehti tulla pimeätä, joten voinut kokeilla, miltä päivänvalossa otetut kuvat näyttävät. Teknisten tietojen mukaan puhelimen pitäisi olla 46 megapikseliä. Kuvakoko ei kuitenkaan viittaa kuin kuuteentoista megapikseliin. E' ymmärrä. Katselin kuvia tietokoneella. En osaa sanoa niistä oikein mitään. Pitäisi verrata samoista kohteista muilla kännyköillä otettuihin kuviin. Kyllähän S52:lla sain hämärässä kohtuullisen kuvan, mutta se ei vielä kerro kaikkea. S52 ei jää talouteen, joten poistin kuvat sen jälkeen, kun olin kopioinut ne kovalevylle.

Jaska

Puhelinliittymäksi, josta ei juurikaan puhuta eikä tarvita mobiilidataa, sopii pihille - kuten minä -  kuukausimaksuton latausliittymä, jollaisessa kymmenen euroa on parhaimmillaan voimassa 24 kuukautta. Ja sen ladatun kympin tietenkin voi käyttää poikkeuksellisiin puheluihin ja tekstareihin ja ladata lisää.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Jaska - joulukuu 13, 2021, 22:43:45
Puhelinliittymäksi, josta ei juurikaan puhuta eikä tarvita mobiilidataa, sopii pihille - kuten minä -  kuukausimaksuton latausliittymä, jollaisessa kymmenen euroa on parhaimmillaan voimassa 24 kuukautta. Ja sen ladatun kympin tietenkin voi käyttää poikkeuksellisiin puheluihin ja tekstareihin ja ladata lisää.
Mobiilidata vaan on niin vaadittu usein monissa paikoissa. Itsekin joudun/valitsen tuota käyttämään pankkiasioissa ja kirjautumisissa eri laskuntarjoajiin. Enemmän toki minäkin taidan mobiilipalveluita käyttää kirjautumisiin kuin mihinkään muuhun... :-\

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Toope - joulukuu 14, 2021, 00:00:43
Lainaus käyttäjältä: Jaska - joulukuu 13, 2021, 22:43:45
Puhelinliittymäksi, josta ei juurikaan puhuta eikä tarvita mobiilidataa, sopii pihille - kuten minä -  kuukausimaksuton latausliittymä, jollaisessa kymmenen euroa on parhaimmillaan voimassa 24 kuukautta. Ja sen ladatun kympin tietenkin voi käyttää poikkeuksellisiin puheluihin ja tekstareihin ja ladata lisää.
Mobiilidata vaan on niin vaadittu usein monissa paikoissa. Itsekin joudun/valitsen tuota käyttämään pankkiasioissa ja kirjautumisissa eri laskuntarjoajiin. Enemmän toki minäkin taidan mobiilipalveluita käyttää kirjautumisiin kuin mihinkään muuhun... :-\
Latausliittymä minulla on kakkospuhelimessani joka on vanha luuri. Se on varalla, jos pääliittymääni/puhelintani ei voi jostain syystä käyttää. Voi yleensä olla kiinni, jos kääntää saapuvat puhelut pääluuriin ilmaiseksi samalla operaattorilla. Tai miten käyttönsä viritteleekään.

Latausliittymässäni on erilaisia hinnoitteluvaihtoehtoja mobiilidatalle, mutta kalliita verrattuna pääpuhelimeen, jossa rajaton mobiilidata sisältyy kuukausihintaan. Tekstareita ei lueta mobiilidataan. Datan käytän kakkospuhelimessakin nettimodeemini nopean Wifin kautta eikä maksa mitään lisää.

Toope

Ok, itse en taida enää hallita asiaa.

-:)lauri

Mun Motorolasta (työpuhelin) katoaa sovellusten pikkukuvakkeita etusivulta. Vähän aikaa sitten katosi Slackin appsi, jonka löysin puhelimen syövereistä ja saatoin asettaa sen takaisin etusivulle. Liittyykö tuo siihen, että Motorolan käyttis alkaa tulla tiensä päähän vai siihen, että päivittäessään appsia, appsi päivittää noita omia ohjelmatietojaan siinä määrin, ettei käyttis enää tunnista etusivun kuvaketta appsin kuvakkeeksi ja poistaa sen tms?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

^
Oletko käyttänyt sitä kadonnutta appia lähiaikoina?
Minun puhelimeni kertoo laittavansa nukkumaan sovelluksia, joita ei ole käytetty pitkiin aikoihin. Siihen ei kyllä pitäisi kuulua kuvakkeiden katoamista. En ainakaan ole huomannut, kun en niitä ole käyttänyt.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Mulla on puhelimen etusivulla 112-sovellus, jonka totisesti toivon, ettei katoaisi mihinkään, vaikken kertaakaan ole käyttänyt. Tai no, kerran taisin käyttää ja muuttaa asetuksia, niin että löytää koordinaatit, mistä soittaa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Jaska

Minun puhelimessani sovellusten katoaminen alkunäytöltä on omaa tohelointa ja siihen auttaa alkunäytön lukitseminen muutoksilta. Halutun muutoksen  tekeminen - vaikka uuden sovelluksen lisääminen - on silloin työläämpää.

Samsungin ilmaantunut virransäästäminen vaivuttamallla sovelluksia syvään horrokseen on minuakin kummeksuttanut. Syvässä horroksessa sovellukset mm. välttyvät päivityksiltä. En siitä kyllä ole haittaa huomannut.

En tiedä mutta luulen että Androidissa ei ole yhtenäistä systeemiä sovelluksen tiloille vaan kukin sovellus toimii vähän omaan tapaansa. Jos vaikka askelmittari tarkkailee kaiken aikaa puhelimen kiihtyvyysanturia, vaikka ei ole aktiivisena näytöllä, niin varmasti se virtaa siihen käyttää. Taustalla olevat solvellukset näyttävät pysyvän siellä vaikka puhelin sammutetaan.

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Hippi - joulukuu 16, 2021, 15:52:55
^
Oletko käyttänyt sitä kadonnutta appia lähiaikoina?
Minun puhelimeni kertoo laittavansa nukkumaan sovelluksia, joita ei ole käytetty pitkiin aikoihin. Siihen ei kyllä pitäisi kuulua kuvakkeiden katoamista. En ainakaan ole huomannut, kun en niitä ole käyttänyt.

Käytän Slack-appsia päivittäin tai viikoittain, ja esimerkiksi se oli muutama viikko sitten kadonnut etusivulta. En tiedä mitkä muut ohjelmat on etusivunkuvakkeista kadonneet. Siinä on kaksi tyhjää aukkoa, joista on joidenkin appsien kuvakkeet viimeisen kuukauden tai kahden sisään kuitenkin kadonneet.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Jaska

Lainaus käyttäjältä: kertsi - joulukuu 16, 2021, 15:56:16
Mulla on puhelimen etusivulla 112-sovellus, jonka totisesti toivon, ettei katoaisi mihinkään, vaikken kertaakaan ole käyttänyt. Tai no, kerran taisin käyttää ja muuttaa asetuksia, niin että löytää koordinaatit, mistä soittaa.
Alkunäytön tavat lienevät merkkikohtaisia. Minun Samsung Galaxyssä on Alkunäyttö ja Sovellusluettelo joista kummastakin saa sovelluksia käyntiin.  Eikä tulisi mieleenikään toista piilottaa, vaikka taitaa olla mahdollista. Kaikki käyttäjän hallinnassa olevat sovellukset (joita itse ei erityisesti ole piilottanut) ovat Sovellusluettelossa aakkosjärjestyksessä, 112 ensimmäisenä ryhmien jälkeen. Alkunäytöllä ovat vain siihen poimitut sovellukset ja muut härpäkkeet.

112-sovellusta olen  omien koordinaattien katsomisen ja yleisten hätätiedotusten lukemisen lisäksi useita kertoja käyttänyt yhteydenottoon hätäkeskukseen.

kertsi

^
Laitoin pois päältä yleiset tiedotteet, kun siellä lähinnä oli vaan, että siellä ja siellä onnettomuus tukkinut tien. Eihän se yleinen hätätilanne ole.

Mutta hyvä, että tuli puhe. Viimeisimmän päivityksen jälkeen sijaintitiedon antamisen lupa olikin hävinnyt, piti antaa uudestaan.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Jaska


Puhelimeni astuksissa Sovelluksista 112:lla on myös kohta, että luvat poistetaan, jos puhelinta ei käytetä. Minulla ei ole päällä.

Hippi

HS:n mielipidekirjoitus

Kun puhelin menee rikki, ihmisestä tulee avuton

Olen yrittänyt kapinoida sitä vastaan, että kaikki elämä pyörii puhelimen varassa ja siksi kaikessa, minkä vielä voi tehdä läppärillä, sitä myös käytän. Puhelimeen kuitenkin tulee sekä pankin että erilaisten kuljetusten saapumis-/tai noutoilmoitukset.

Tuon opiskelijan tapauksessa tietysti olisi auttanut, jos uuden puhelimen olisi kivijalkaliikkeestä voinut saada. Ei olisi mennyt noin vaikeaksi. Artikkeli kuitenkin herätti miettimään, jotta pitäisikö tosiaan olla varapuhelin ja jos, niin millainen ja onko SIM-kortti aina siirrettävissä toiseen puhelimeen. Muistini mukaan niitäkin pitää pilkkoa eri laitteisiin sopiviksi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️