Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Puhelimet - älyllä tai ilman

Aloittaja Jaska, tammikuu 12, 2019, 01:17:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hippi

^^
Olipa vähällä mennä pelihousut matonkuteiksi. Näytölläni menee rivinvaihto niin lystikkäästi, että sain väärän käsityksen, kun silmät osuivat viestissä ensimmäisenä omaan nimeeni :D

Hippi kovin ahkerasti postaa someen tissikuvia.....

Tuo siis oli rivin alussa, mutta onneksi maltoin mieleni ja luin tarkemmin.

Tosiaan, kuvia jokseenkin vähän tulee otettua. Joitain kuvallisia muistilappuja teen itselleni ja nämäkin poistelen sitä mukaa, kun muuttuvat tarpeettomiksi. Muuten lähinnä jotain kukkia tai kissojen hassuja juttuja, jotka mesetän eteenpäin jälkikasvulle. Ei noihin mitään hienouksia tarvita, kunhan nyt jotenkin kuvasta saa selvä, mitä siinä on. :)

Kamerako niissä puhelimissa sitten maksaa niin järjettömästi, että liki tonnin taitaa maksaa jotkut puhelimet?

Kyllähän noissa kuluttajatutkimuksissa paljon kysytään juuri sen tyyppisiä kysymyksiä, joilla selvitetään ihmisten halukkuutta olla "ensimmäinen, jolla on uusin härpäke", kuinka valmiita olisivat maksamaan enemmän uusimmista härpäkkeistä ja ennen kaikkea kuinka paljon paremmaksi ihmiseksi itsensä tuntevat, kun kätösissä on uusin ja hienoin härpäke.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska


Oletteko kokeneet valaistumista puhelimen näytön kirkkaudessa?

Vasta olen kummastellut, kun totutun kahden vuorokauden välin sijaan olen joutunut lataamaan puhelinta päivittäin. Periaatteeni on ollut, että kun huomaan latauksen menneen alle 40%:n niin sopivassa tilanteessa lykkään puhelimen latausjohdon jatkoksi ja annan latautua 100% saakka, jos ei ole kiirettä saada puhelinta matkaan. Olen kyllä lukenut että olisi akulle terveellisintä pitää latas 20%:n ja 80%:n välillä vaikka osittaisillakin latauksilla. Eli toivon ja uskon että lataus tekniikka tekee akun täyteen laiton fiksusti. Jostain 95%:sta eteenpäin lataus selvästi hidastuu aikaisemmasta minuutti ja prosentti vauhdista ja lataus jatkuuvajaat 5 minuuttia vielä 100%:n näyttämisen jälkeen

Tänään sittehuomasin että olin asettanyt näytön varsin kirkkaalle ja valoisuuden mukaan säätymisen pois kun se tuntui usein jättäväb näytön niin pimeäksi ettei siitä saa selvää. Ehkä seuraavaksi yritän kiinteää sisätiloihin sopivan himmeää kirkkautta. Akun latausprosentin näytön olen asettanut näkymään aloitusnäytöllä.

ROOSTER

^
Hankala asia tuo lataustilan optimoiminen.

Minulla on sellainen käsitys, että aivan samoin kuin sähköautovalmistajat jättävät ottamatta käyttöön sitä akun ylintä ja alinta kapasiteettia (jännitettä) akun käyttöiän varmistamiseksi, ymmärtämättömien ja huolimattomien kuluttajien takia, niin puhelinvalmistajat toimivat samoin. Eli puhelin on suojattu jo tehtaan toimesta ylilataukselta.

Empiirinen kokeeni kertoo, että latausjohdossa joka yö kiinni olevan, yli 7-vuotiaan, kännykkäni akku on yhä yhtä huono, tai hyvä, kuin uutena. Olloshuoleton, akunhallinta valveill on.

Tämä on tietenkin vain minun käsitykseni jota ei ole tietääkseni vahvistettu virallisesti. Tokihan teoreettisesti väite 80% latauksen akunsäästöedusta on aivan oikea - akuissa jotka ovat kiinni puutteellisen akunhallinnan järjestelmissä.

Pakkaa sotkee vielä lukuisat erilaiset akkukemiat joita käytetään. Luotan siihen, että kännykäntekijä osaa myös nämä asiat. Eihän tuollaisen laitteen rakentaminen ymmärtämättömältä onnistuisikaan.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Karikko

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - syyskuu 02, 2022, 10:32:47
^
Hankala asia tuo lataustilan optimoiminen.

Minulla on sellainen käsitys, että aivan samoin kuin sähköautovalmistajat jättävät ottamatta käyttöön sitä akun ylintä ja alinta kapasiteettia (jännitettä) akun käyttöiän varmistamiseksi, ymmärtämättömien ja huolimattomien kuluttajien takia, niin puhelinvalmistajat toimivat samoin. Eli puhelin on suojattu jo tehtaan toimesta ylilataukselta.

Empiirinen kokeeni kertoo, että latausjohdossa joka yö kiinni olevan, yli 7-vuotiaan, kännykkäni akku on yhä yhtä huono, tai hyvä, kuin uutena. Olloshuoleton, akunhallinta valveill on.

Tämä on tietenkin vain minun käsitykseni jota ei ole tietääkseni vahvistettu virallisesti. Tokihan teoreettisesti väite 80% latauksen akunsäästöedusta on aivan oikea - akuissa jotka ovat kiinni puutteellisen akunhallinnan järjestelmissä.

Pakkaa sotkee vielä lukuisat erilaiset akkukemiat joita käytetään. Luotan siihen, että kännykäntekijä osaa myös nämä asiat. Eihän tuollaisen laitteen rakentaminen ymmärtämättömältä onnistuisikaan.

"Älä pidä latausta öisin päällä- meillä kävi kerran niin, että latausjohdon "itsetunto" petti ja se alkoi käryämään näyttäen oikein tultakin. Onneksi ei ollut palavaa ainetta lähellä joten päästiin  hajuhaitoilla, mutta öinen palo ei vaikuta kivalta yllätykseltä.


Puhelimia kannattaa omistaa tarpeellinen määrä ja joihinkin ei kannata koskaan vastata ja toisilla voi vaeltaa netissä ja joillakin soitella ihmisille. Voi vielä ottaa datan pois päältä Ellei sitä tarvitse jatkuvasti)  eikä lataaminen olla tarpeen kovin usein- litium akkujen ollessa kyseessä-

Ellei se nyt sitten tarvitse olla sama puhelin koko ajan hyppysissä samalla numerolla-

ROOSTER

^
Olen myös joutunut hylkäämään muutaman laturin. Eräskin alkoi pitää kuolonkorinaa ja katsoin parhaimmaksi lopettaa sen kärsimykset.

Laturit tulevat Kiinasta isosta tehtaasta jonka katolla on kyltti "LATURITEHDAS". Laitos pyrkii tekemään tuotteitaan mahdollisimman halvalla. Näitä paskoja latureita tulee joskus kalliidenkin puhelimien mukana. Viisaat valmistajat ovat jo ulkoistaneet laturin hankinnan asiakkaalle ja irtisanoutuneet näin vastuustaan mahdollisissa ongelmissa.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Jaska


Se on selvä, että puhelimen ohjeissa valmistaja kehottaa käyttämään puhelimen mukana tullutta nimikkolaturia, sanoutuakseen irti vastuusta halpisromujen tuottamilta ongelmilta ja myydäkseen kalliita varaosia. Mutta minkä verran latauksen älykkyydestä ja laadusta oikeasti on laturin sähköverkkopistokkeessa. Jos korvaavan laturin jännite- ja virta-arvot pistokkeen kyljessä vastaavat alkuperäisiä ja pistokkeet sopivat, niin voiko hyvin käyttää? Sähkön johtamiseen käytetyn johdon ei teietenkään pidä olla murtunut.

Minulla hyvin toimii, että kun kun puhelimen ruudulle ilmestyy teksti "Täysin ladattu", niin virtapistoke alkaa kylmenemään kun latausvirran kulku on estynyt.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Jaska - syyskuu 02, 2022, 11:56:01Mutta minkä verran latauksen älykkyydestä ja laadusta oikeasti on laturin sähköverkkopistokkeessa. Jos korvaavan laturin jännite- ja virta-arvot pistokkeen kyljessä vastaavat alkuperäisiä ja pistokkeet sopivat, niin voiko hyvin käyttää?

Kai suurin osa älykkyydestä on puhelimessa. Laturissa on sitten se voima.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Jaska - syyskuu 02, 2022, 11:56:01

Se on selvä, että puhelimen ohjeissa valmistaja kehottaa käyttämään puhelimen mukana tullutta nimikkolaturia, sanoutuakseen irti vastuusta halpisromujen tuottamilta ongelmilta ja myydäkseen kalliita varaosia. Mutta minkä verran latauksen älykkyydestä ja laadusta oikeasti on laturin sähköverkkopistokkeessa. Jos korvaavan laturin jännite- ja virta-arvot pistokkeen kyljessä vastaavat alkuperäisiä ja pistokkeet sopivat, niin voiko hyvin käyttää? Sähkön johtamiseen käytetyn johdon ei teietenkään pidä olla murtunut.

Minulla hyvin toimii, että kun kun puhelimen ruudulle ilmestyy teksti "Täysin ladattu", niin virtapistoke alkaa kylmenemään kun latausvirran kulku on estynyt.

Niin tuo tietääkseni on sen laturin ominaisuus- lakkaavat syytämästä energiaa puhelimen akkuun, kun se ei enää kykene sitä vastaanottamaan.  Muutenhan ylikuormitus posauttaisi jotain hajalle-  Kiertäähän se "sähkö silti edelleen niissä talouden johtimissa, vaikka on estetty jatkumaan latauslaitteen kontrolloimaan kohteeseen.

Yksi sähkövirran ominaisuus on, ettei se voi päättyä johonkin kohteeseen ja loppua siihen- sen pirulaisen pitää kiertää- muutenhan plus-miinus ja nollajohtoja ei olisi tarpeen käyttää.

Jaska

#623

Muistiinpanot puhelimeen


Älypuhelimessasi tuli varmaan mukana muistiinpanosovellus. Samsungin puhelimessa Samsung Notes. Ladattavia lie tarjolla pilvin pimein. Yksi vallan varteenotettava Android-puhelimiin on Googlen Keep (miljardi latausta Play kaupasta). Googlen Keep sovelluksessa minua viehättää, että muistilappuja puhelimeen voi värkätä myös myös tietoloneella paremmalla näppäimistöllä selaimessa osoitteessa https://keep.google.com/ (samaan Google-tiliin kirjautuneena) ja puhelimessa muistilapussa äänitetty puhe tulkitaan samantien muistilappuun tekstiksi. Puhelimen kameralla otettuja valokuvua ja piirroksia muistilappuun myös voi laittaa tekstin lisäksi.

Kannattaa tutustua sen verran että tietää mahdollisuudet tarpeen tullen. https://support.google.com/keep/?hl=fi#topic=6262468

Onko hyviä kokemuksia muistilappujen pitämiseksi puhelimessa hallitussa järjestyksessä?

PS. Netissä näkyy kirjoitetun, että jos Samsung-puhelimessa on Android 12 käyttöjärjestelmäversio ja siinä One UI käyttöliittymä, niin listat Keep sovelluksessa saavat Keepin sekaisin.

Norma Bates

Ostin puhelimen Samsung Galaxy A05. Alkuun tuntui kamera toimivan vähän miten sattuu, eli välillä ei reagoi mitenkään siihen että painaa ympyrää. Nyt reagoi vielä vähemmän. Jos välillä käväisen muotokuvan tai videon puolella ja sitten valitsen valokuva, saattaa kuvanotto luonnistua. Tai sitten ei.

Tyhjensin välimuistin. Voisin myös päivittää Play Kaupassa, mutta en löytänyt sieltä lukemani neuvon mukaista Omat läpä läpä, oliko ne nyt videopelit ja mitä ihmettä.

Taasko tässä pitää DNA:lle lähteä rutkuttamaan, kuten edellisenkin puhelimen kanssa heti alussa.

Jaska



Muistelen, että minulla joskus puhelimen kamera halusi ennen laukaisua tökättäväksi kohtaa, johon tarkennetaan. Ja stylus kyniä joudun paljon käyttämään. Liekö sormeni liian kuivat tai jotain.

Minulla Play kaupassa haku "Oma läpä läpä" löytää monenlaista, ei tosin minua kiinnostavaa. Löytää mm. sovelluksen OmaElisa, joka minulla on ollut, mutta heitin mäkeen kun se muuttui ostettavan tyrkyttimeksi, josta asian löytäminen on työlästä. Verkko-osoite https://verkkoasiointi.elisa.fi/ palvelee paremmin eikä tarvitse nimikkosovellusta puhelimen tilan tuhlaajaksi.

Norma Bates

Eilen puhelimen kamera toimi normaalisti sisätiloissa. Nyt ulkona ei taas toimi. Ulkona se eilenkin vittuili. Täytynee kokeilla ruudun tökkimistä.

Kokeeksi lataamani toinen kamerasovellus toimii, mutta sillä ei pysty selaamaan jo otettuja kuvia, vaan pitää siirtyä Galleriaan. Lisäksi se säikyttelee mainoksilla.

***

Joo. Heti lähti kuvaamaan nikottelematta, kun tökkäsi ruutua ja kuvaan tuli ympyrä. Kiitos Jaska.  :)

Hippi

Kuivat sormet on ihan hanurista (joo, en sano "perseestä"), kun pitää käyttää mitä tahansa hipaisu näyttöä.

Kännykän kanssa sentään vielä pärjää, mutta esimerkiksi bussissa ruuhka-aikaan homma on hankala, kun jono selän takana alkaa hermostua. Yhden kerran olen joutunut pyytämään kuskia tekemään valinnan. Sanoin tälle, että minulla on kuivat sormet ja siksi valinta ei onnistu ilman apua. Tietenkin olisi voitu odotella niin pitkään, että minä hermostun ja kädet alkaa hikoilla, niin olisin selvinnyt ilman apuja.

Käsidesit vielä kuivattaa lisää kätösiä, jos sitä käyttää. Itse olen jo luopunut.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Muisto Keijo Kullervo

Lainaus käyttäjältä: Jaska - syyskuu 12, 2022, 11:10:44


Muistelen, että minulla joskus puhelimen kamera halusi ennen laukaisua tökättäväksi kohtaa, johon tarkennetaan. Ja stylus kyniä joudun paljon käyttämään. Liekö sormeni liian kuivat tai jotain.

Minulla Play kaupassa haku "Oma läpä läpä" löytää monenlaista, ei tosin minua kiinnostavaa. Löytää mm. sovelluksen OmaElisa, joka minulla on ollut, mutta heitin mäkeen kun se muuttui ostettavan tyrkyttimeksi, josta asian löytäminen on työlästä. Verkko-osoite https://verkkoasiointi.elisa.fi/ palvelee paremmin eikä tarvitse nimikkosovellusta puhelimen tilan tuhlaajaksi.

Itsekin ja vaimoni, täytyy kastella suussa sormi ja kun ko. sormelle painaa niin puhelin pelittää heti (meilläkin on liian kuiva iho sormissa).


Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Norma Bates

Piti ottaa kuvakaappaus, mutta eipä pysty. Katsoin ohjeista:

https://www.devicesfaq.com/en/screenshot/samsung-galaxy-a5

Voima- ja voluuminäppäinten yhtäaikaisesta painamisesta ei tapahdu mitään. Räpylän hinkkaaminen ruudun pintaa pitkin oikealle tai vasemmalle ei auta mitään. Yläreunasta jos kiskoo eteen valikon, niin ei niistä vinkuroista mikään ole kuvankaappaussymboli. En tosin kyllä edes muista millaiselta se näyttää (jos se nyt joka puhelimessa edes on samanlainen), mutta ne mitä ronkin eivät tehneet mitään.

Asetukset / Edistykselliset toiminnot: ei löydy mitään missä voisi laittaa kuvankaappauksen päälle. Liikkeet ja eleet -valikko ei moista mahkua salli.

Miten tämä puhelin voi olla näin totaalisen paska? Täytynee ottaa Reset settings, jos se ei tuhoa valokuviani. En nyt ihan tällä sekunnilla ota heti.