Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Puhelimet - älyllä tai ilman

Aloittaja Jaska, tammikuu 12, 2019, 01:17:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jaska

#120
^
Ei lainkaan lässytystä, vaan kärsivällisesti ja mahdollisimman ymmärrettävästi luetteli vaihtoehtoja, mitä olit ehkä tehnyt väärin. Varmaan saamassasi  ilmoituksesa oli kirjoitettuna myös se osoite, johon ei voinut toimittaa, kun olit kirjoittanut väärän osoitteen.

Automaattinen täydennys tyrkyttää aikaisemmin kenttään kirjoittamiasi tekstejä, jos se on päällä, myös väärinkirjoitettuja. Ei tarvitse hyväksyä mitään ehdotusta vaan voi kirjoittaa sen osoitteen jota tarkoittaa. Ohje miten väärinkirjoitetetun saa ehdotettavista näperretyksi pois sinun tilanteessasi, löytyy tietenkin Googlella kun onnistuu kysymään oikein sanoin.

Ihan järkevää lähetellä testiksi omiin osoitteisiinsa. Myös lähettävään osoitteeseen.

Norma Bates

En ole ikinä ymmärtänyt minkä takia minkään sortin automaattisten korjausten ja muutosten täytyy olla automaattisesti päällä että niiden kanssa on sitä loputonta tappelua. Mielestäni defaultiksi sopisi että ihminen itse päättää mitä hän kirjoittaa, ja vasta halutessaan voisi ottaa käyttöön automaattisen korjauksen tai täydennyksen. Ovatkohan insinöörit jotenkin kirjoittamista vihaavia yksilöitä kun pitää noilla kiusata. Ja jos tarkoitus on saada osoitelooraan esim. mattivirtanen&@shitmail.fi niin minkä takia siihen pitää mennä tilalle muuttamaan Matti Virtanen. Kai mää nyt itsekin tiedän kenestä on kyse ilman että se pitää mulle kertoa...

Muisto Keijo Kullervo

Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - heinäkuu 24, 2019, 21:35:31
Mun älypuhelimeni - Samsung - akku alkaa olla sökö...
Kesti noin 5 vuotta, mutta täytyy katsella jostain uutta...

Voi olla, että varsinaisita puhelinkaupoista ei enää tähän minun puhelimmeni malliin löydetä akkua, mutta erikoisliikkeistä kyllä - oletan...

Huomennahan sen näkee kun käyn apajilla.

Muisto Keijo Kullervo

PS. Puhelin kuumeni kun ladattiin ja vaimo pani teräskattilaan parvekkeelle ja kansi päälle ettei räjähdä kun sellaitakin on sattunut maailmalla.

Piti ostaa uusi Samsung...

Kun erikoisliikkeessä ehdotettiin vanhaan akun ostamista Puuilosta tai Tokmannilta, päässäni välähti mennä Teliaan ja ostaa uusi kännykkä - Samsung ja sen tein ja nyt pelaa sassiin...

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 25, 2019, 14:13:10
Ja jos tarkoitus on saada osoitelooraan esim. mattivirtanen&@shitmail.fi niin minkä takia siihen pitää mennä tilalle muuttamaan Matti Virtanen. Kai mää nyt itsekin tiedän kenestä on kyse ilman että se pitää mulle kertoa...
Sähköpostin vastaanottajaan kuuluu vastaanottajan nimi Matti Virtanen ja postilaatikon osoite mattivirtanen&@shitmail.fi (osa erikoismerkseistä kuten & ja + on sallittuja mutta saattavat aiheuttaa käytännössä ongelmia). Nimen saa halutessaan jättää kirjoittamattakin tai sallittujen muotosääntöjen puitteissa kirjoittaa nimeksi mitä tahansa vaikka Boris Johnson ilman että se haittaa toimitusta. Vastaanottaja saa käsittää nimen niin kuin tykkää - vaikka ohjata postin eri kansioihin nimen perusteella.

Juha


Mulla on älyvempain. Sille tosin antanut melko kauan, vessakasvatusta.

Kun häiritsee makkarissa, ja muuallakin, olkoon veskin puolella. Keskuspaikkaan pääsee muutenkin helposti, jos alkaa mekkaloida, tosiaan joka suunnalta.

Norma Bates

Puhelimen voi myös panna äänettömälle, sensijaan että panee sen jodlaamaan vessassa.

Itse en tosin ole uudesta puhelimestani löytänyt edes sitä mistä valitaan näytön sammumisen aikamääre. Nyt näyttö menee mustaksi liian nopeasti ja joudun tuon tuostakin painamaan sormea tunnistusympyrään. Yritin löytää asetusten lisäksi ohjern Googlesta, mutta en ilmeisesti keksinyt oikeita hakusanoja.

Hippi

#126
Tätä ketjua on ollut ilo lukea ja saa minut yhä vakuuttuneemmaksi siitä, että ei ole mikään kiire hankkia älypuhelinta.

Mikähän mahtaa olla sitten se viimeinen niitti, että hankinta on pakko tehdä, kun joku palvelu haudataan pälkästään älykännykän käytön taakse? Mikähän se palvelu mahtaisi olla?


Hiljattain sattui tapaus, että olimme tyttäreni kanssa liikkeellä ja hän teki jonkun pienen ostoksen ja tarkoitus oli maksaa sen käynnykän jollain sovelluksella (en tunne asiaa tarkemmin). Tämäpä ei sitten ottanut toimiakseen muutamallakaan yrityksellä, joten minä sitten käytin omaa maksukorttiani ostoksen maksamiseen, kun tyttärelläni sattumoisin ei ollut muuta maksuvälinettä mukanaan.

Tuota ajatusta jos hiukan laajentaa tilanteeseen, että "kaikki" on älykännykän toiminnasta kiinni, niin kännykän sammuessa ihminen muuttuu aika toimintakyvyttömäksi, jos ei ole mitään vaihtehtoisia välineitä matkassa. Mieluummin minä pidän toiminnot hajautettuna (matkakortti, maksukortti, henkilökortti ja sen avulla tunnistautuminen jne.) kuin nämä kaikki lataan yhteen kapineeseen, joka voi milloin vain päättää lopettaa toimintansa esimerkiksi akun loppuessa, kapineen pudotessa ja rikkoutuessa tai jonkin muun teknisen häiriön seurauksena.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Muistelisin lukeneeni että ainakin joku pankki perui sen että verkkopankkiin tunnistautumisen olisi pystynyt tekemään enää vain älypuhelimella.

Sen nyt vielä jotenkuten ymmärtää että oli pakko hommata sitä ja tätä nähdäkseen yhä telkkaa. Eihän sitä ole pakko katsoa (tosin tv-lupa vai mikä helvetti nykyään lieneekään tuntuu kyllä tarkoittavan että on). Tuntuisi kummalliselta että pakotettaisiin hankkimaan älypuhelin selvitäkseen asioiden hoidosta.

Tosin oma operaattorini lopetti 87 senttiä kuussa maksaneen puhelinliittymäni, eikä olisi mitään järkeä maksaa nykyistä 7 e kk-maksua älyttömän puhelimen käytöstä.

Hippi

En ymmärrä, miksi joku tunnistautumispalvelu vaatisi älykännykkää eikä normaalilla läppärillä voisi tehdä vastaavaa?

En ole siis sitä vastaan, että tietotekniikkaa käytetään näissä pankki- yms palveluissa, mutta se, että ne sidottaisiin vain älykännykkään, olisi aika onneton ratkaisu. Kyllähän oma pankkini satunnaisesti on tähänkin asti tehnyt ylimääräisen varmistuksen oikeasta maksajasta, kun läppärillä makselen maksuja. Ylimääräisessä varmisutksessa tyhmään kännykkäni tulee tekstiviestinä järjestysnumero, jonka mukainen numero on sitten siitä numerolistalta annettava maksun vahvistamiseksi. Tuohon riittää siis tyhmäkin kännykkä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Itse olen pankkiasioissa käyttänyt pahvilätkää (tunnusluvut) ja tietokonetta. Puhelimen kautta en katso kuin saldon.

En myöskään käytä pankkikortin lähimitäihmeenmaksualie. Olen siis näitä jotka eivät ryntää ensimmäisinä uusien palveluiden käyttäjiksi.

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 25, 2019, 16:22:58
Muistelisin lukeneeni että ainakin joku pankki perui sen että verkkopankkiin tunnistautumisen olisi pystynyt tekemään enää vain älypuhelimella.
Tarkoittanet Nordeaa, joka pyörsi päätöksensä luopua helposti kopioitavista avainlukukorteista kun osa asiakkaista piti niitä omaan käyttöönsä turvallisina ja sopivina. Heillä  on peruspuhelimelllisille avainlukulaite.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Jaska - heinäkuu 25, 2019, 17:04:28
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 25, 2019, 16:22:58
Muistelisin lukeneeni että ainakin joku pankki perui sen että verkkopankkiin tunnistautumisen olisi pystynyt tekemään enää vain älypuhelimella.
Tarkoittanet Nordeaa, joka pyörsi päätöksensä luopua helposti kopioitavista avainlukukorteista kun osa asiakkaista piti niitä omaan käyttöönsä turvallisina ja sopivina. Heillä  on peruspuhelimelllisille avainlukulaite.

Varmaan. Pankki ei jäänyt mieleen, kun ei ole omani.

Norma Bates

Selvisipä viimein mistä näytön sammumisenvoi määritellä. Siinä oli ollut esteenä se että olin valinnut akunsäästötilan. Saa nyt nähdä että millaista haipakkaa akku tyhjenee kun määrittelin näytön sammumisen 2 min päähän ärsyttävän 30 sek sijaan. Osaanhan minä sen näytön itsekin sammuttaa kun viimein olen jonkun tekstin saanut luettua. 20 sek sammuilu oli sikaärsyttävää.

En tiedä sitten miyä kaikkea muuta voi tapahtua kun akunsäästö ei ole valittuna.

Jaska

Joo, puhelinmallikohtaista. Ja sekin mitä siitä voi säätää ja missä säätäminen asetuksissa tehdään.

Tavallisia säästettäviä asioita on käyttävätkö taustalla olevat sovellukset verkkoa ja lähettävätkö ilmoituksia, esimerkiksi haetaanko posti vaikka postiohjelma ei ole näytöllä, haetaanko ohjelmapäivitykset

Norma Bates

Olen räplännyt puhelinta pitkin päivää ja yhä 72 % löpöä tallella, aamulla latasin. Ei se sitten mitään haittaa että virransäästötoiminto ei ole päällä.