Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Puhelimet - älyllä tai ilman

Aloittaja Jaska, tammikuu 12, 2019, 01:17:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Sepe - huhtikuu 11, 2020, 18:59:13
Lainaus käyttäjältä: Jaska - huhtikuu 11, 2020, 17:19:20
Lainaus käyttäjältä: a4 - huhtikuu 11, 2020, 01:10:57
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - huhtikuu 10, 2020, 20:36:23
Mulla on mokkula ja läppäri. Mokkulalta voi lähettää txt-viestejä puh.nroon ja läppärillä emaileja.

Jos puhelin varastetaan/särkyy niin miten hätätilanteessa (sydäri/halvaus, tulipalo, ryöstö/uhkaus...) otetaan yhteyttä 112:een tms? (112:een ei voi olla emaililla yhteydessä ja SOTEn chattiin vain arkisin työaikaan).
Ostaisin jonkun parin kympin peruspuhelimen hätävaralle. Niissä riittää akkukin pitkälle ja ovat kestäviä.
Siihen vielä latausliittymä pienellä latauksella, niin sen saa käyttövalmiiksi.

Latausliittymällä (prepaid) on voimassaoloaika. Olisi noloa jos se hätätilanteessa onkin mykkä.
Tosin hätäpuhelu 112 onnistuu ilman liittymääkin.
Teillä on ihan hyviä vinkkejä, mutta jos peruspuhelin on unohtunut 8 vuodeksi ulkorakennuksen hyllyyn (akku on tietysti piuuh tyhjä ja kelvoton, ainakin se joka on käytöstä poistetun auton hanskalokeroon unohtunut moneksi talveksi) ennenkuin tulee tarve ja sähköt on poikki, niin minulla on n. 2-3 tuntia aikaa lähettää ja keskustella txtitse läppärillä+mokkulalla jotain. (Telemaston akku loppuu 2-3 tunnissa sähkökatkon aikana).
   Ainoa mahis on lähettää mokkulalla txt-viesti tutulle/sukulaiselle ja keskustella joka soittaa puolestani 112:een. Toivoen että 2-3 tunnissa huomaa sen jotta voi txt-viestillä varmistua hädästäni ja sen luonteesta.
   Toinen vaikeampi mahis olisi ottaa sähkövirtaa läppärin tai auton akusta jotenkin muuntamalla vanhaan peruskännykkääni ja soittaa 112?
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Sepe - huhtikuu 11, 2020, 18:59:13
Lainaus käyttäjältä: Jaska - huhtikuu 11, 2020, 17:19:20
Lainaus käyttäjältä: a4 - huhtikuu 11, 2020, 01:10:57
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - huhtikuu 10, 2020, 20:36:23
Mulla on mokkula ja läppäri. Mokkulalta voi lähettää txt-viestejä puh.nroon ja läppärillä emaileja.

Jos puhelin varastetaan/särkyy niin miten hätätilanteessa (sydäri/halvaus, tulipalo, ryöstö/uhkaus...) otetaan yhteyttä 112:een tms? (112:een ei voi olla emaililla yhteydessä ja SOTEn chattiin vain arkisin työaikaan).
Ostaisin jonkun parin kympin peruspuhelimen hätävaralle. Niissä riittää akkukin pitkälle ja ovat kestäviä.
Siihen vielä latausliittymä pienellä latauksella, niin sen saa käyttövalmiiksi.

Latausliittymällä (prepaid) on voimassaoloaika. Olisi noloa jos se hätätilanteessa onkin mykkä.
Tosin hätäpuhelu 112 onnistuu ilman liittymääkin.

Viimeisestä lisälatauksesta vuosi ettenpäin, eli tuo on kyllä helppoa hallita. Minulla ei muunlaista liittymää ole ollutkaan vuosiin.

Ei kiinteitä kuukausimaksuja ja vähäpuheisena ihmosena riittää mainiosta "normaaliin" kanssakäymiseen. Sitäpaitsi nettiyhteydetkin maksavat vain euron päivässä, korkeintaan, jos joskus innostuu kauemmin maailmaa tarkkailemaan netin välityksellä.

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Sepe - huhtikuu 11, 2020, 18:59:13
Latausliittymällä (prepaid) on voimassaoloaika. Olisi noloa jos se hätätilanteessa onkin mykkä.
Tosin hätäpuhelu 112 onnistuu ilman liittymääkin.
Jos sitä prepaidia ei käytetä, niin sen puhelut laitetaan (ilmaiseksi) siirtymään saman operaattorin pääpuhelinliittymään. Operaattorin tekstarit liittymän loppumisesta eivät taida tulla käännettyyn numeroon. Se on totta että lataus on tehtävä vaikka kuukausittain ja toimintakunto tarkistettava. Aurinkopaneelilla ladattavassa kämmenenkokoisessa powerbankissa peräkaapin pimeässä nurkassa näkyy olevan melkein täysi lataus, vaikka varmaan vuoteen en ole siihen kajonnut.  Sim-kortti ei tosiaan ole 112-numeroon soittaessa tarpeen. Kaikki halvat puhelimet eivät muistaakseni käynnisty ilmn simmiä, mutta päättyneen liittymänkin sim riittää käynnistykseen ja WiFikin kokemuksen mukaan sillä toimii.  Eikä siitä varapuhelimesta ole apua jos se ei ole saatavilla hädän hetkellä.  Puhelimella soitto ilman puhelinta on ilmeisen vaikeaa.

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Karikko - huhtikuu 12, 2020, 11:07:21
Viimeisestä lisälatauksesta vuosi ettenpäin, eli tuo on kyllä helppoa hallita.
Minulla varapuhelimessani 2 vuotta. Minimilataus 10 €/kerta (-> minimi 0,42 €/kk). Soitetut puhelut minuutti ja tekstiviestit kpl 0,07 €. 1M nettivuorokausi 0,66 €. Halvin löytämäni ratkaisu vähään käyttöön.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Jaska - huhtikuu 12, 2020, 15:10:36
Lainaus käyttäjältä: Karikko - huhtikuu 12, 2020, 11:07:21
Viimeisestä lisälatauksesta vuosi ettenpäin, eli tuo on kyllä helppoa hallita.
Minulla varapuhelimessani 2 vuotta. Minimilataus 10 €/kerta (-> minimi 0,42 €/kk). Soitetut puhelut minuutti ja tekstiviestit kpl 0,07 €. 1M nettivuorokausi 0,66 €. Halvin löytämäni ratkaisu vähään käyttöön.

Varmaan firmoilla eroa.

Vilkaisen melkein joka päivä jotain pikkuasiaa kännyllä, mutta en silti saa parin kolmenkympin puhe-nettiaikaa aina vuodessa kulumaan.  Varmaan aika vähäsanainen, kun soittelen.

Mitään aktiivisempaa täyspäiväistä selailemista en muutenkaan harrasta, vaikka siihen on omat yhteytensä.

MrKAT

#230
Vitun #¤%)¤%# sote,  Vitun #¤%¤)# Elisa.

JK. Molemmissa ketuttaa se ettei saa ihmistä puhelimeen tai ees chattiin. Pompottivat 2-3 eri nroon (toinen käsi ei tiennyt toisesta..).  Sote-juttu ratkesi lopulta osittain kun vähän nöyrryin ja tajusin, netissä.

Elisa-juttu on edelleen mysteerinen vaikka senkin osin ratkaisin.
Kaveri AB:n puhnroon 358-50112233445566 en ole saanut kännykällä soitettua 1½ vuoteen, vaan aina
vastaa "Valitettavasti numero ei ole enää käytössä. Tarkistakaa numero".
silti txt-viestit kulkee ja hän saa soitettua minulle jolloin puhelimessa näytössä näkyy tuo "AB"!
Osaratkaisu: Tein uuden nimen AB2 050-112233445566 jolla sain soitettua.
                   Mutta kun hän soitti takaisin niin silti puhelimessa näkyy AB muttei AB2.

Minusta vika on Elisassa eikä minussa. Olisin voinut soittaa palvelunroon mutta mun olisi pitänyt maksaa yli 2 euroa minuutti viasta joka ei ole minun!
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Jaska

#231
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - huhtikuu 16, 2020, 15:58:08

Kaveri AB:n puhnroon 358-50112233445566 en ole saanut kännykällä soitettua 1½ vuoteen, vaan aina
vastaa "Valitettavasti numero ei ole enää käytössä. Tarkistakaa numero".
silti txt-viestit kulkee ja hän saa soitettua minulle jolloin puhelimessa näytössä näkyy tuo "AB"!
Osaratkaisu: Tein uuden nimen AB2 050-112233445566 jolla sain soitettua.
                   Mutta kun hän soitti takaisin niin silti puhelimessa näkyy AB muttei AB2.

Minusta vika on Elisassa eikä minussa. Olisin voinut soittaa palvelunroon mutta mun olisi pitänyt maksaa yli 2 euroa minuutti viasta joka ei ole minun!
Pyydä OmaElisasta (verkkoasiointi.elisa.com) Elisaa soittamaan sinulle jos sinulla itselläsi on Elisan liittymä.
Onko todella saamassasi ilmoituksessa mukana 'enää'? Todennäköisimmin jotain outoa on puhelimesi tai vastaanottajan puhelimen yhteyshenkilömerkinnässä.
Lähestymistapasi lähteä kokeilemaan on selvästikin hyvä. Olet nyt todennut että puhelimestasi voi numeroon soittaa. Varmaan monellakin tavalla kuten vastaamalla tulleiden puheluiden luettelossa ja naputtelemalla numeron. Voi liittyä annettuun numeron muotoon. Ei ehkä ole esimerkiksi niin että vastaanottaja on laittanut erehdyksessä numerosi estetyksi, mikä omassa puhelimessani käy helposti. On tutulla niin käynyt kun sormi on osunut ruudulla vähän viereen. Silloin tekstiviestitkään eivät mene perille vaikka lähettäjä ei saa tietoa niiden perille pääsemättömyydestä.  (Tarkistaminen ja korjaustapa etsitään puhelinmerkin ohjeista esim Googlella.)

ROOSTER

^
Jospa kaverisi on, vaikka vahingossa, laittanut sinut tulevien puhelujen estolistalle.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

MrKAT

^+^^Tattis vinkeistä! Ilmoitus onkin tarkalleen ottaen:'Valitsemanne numero ei ole käytössä. Olkaa hyvä ja tarkistakaa numero.'  Änkyränä en OmaElisoja käytä. Mallini on toissavuosikymmeneltä 12-15v vanha, peruskännykkä näppäimin. Vastaanottajalla älykännykkä mutta ei oo Elisalla.

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

ROOSTER

^
Kas, Jaska ehti ehdottamaan samaa. En lukenut hänen viestiään ihan loppuun. Sori siitä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Jaska

Minullakin vahvistuu epäilys, että numero on vahingossa kaverin puhelimessa estettynä.
https://yhteiso.elisa.fi/aiheen-vierestae-30/soitonesto-mistae-tiedaen-ettae-numeroni-on-estetty-514879
Minun älypuhelimessa (Samsung Galaxy) Yhteystiedot toimii eri tavalla Puhelin-sovelluksesta ja suoraan käynnistettynä: Puhelin-sovelluksesta käynnistettynä Yhteystiedot->Asetukset->Estä numerot sisältää laajemmat hallintamahdollisuudet. Mutta tämä voi vaihdella puhelinmalleittain.

a4

Entä jos poistaisit sen vanhan yhteystiedon kännykästäsi ja loisit uudestaan? Jos se yhteystieto on vioittunut kännykässäsi?
Ei kai AB2 toimisi jos numerosi olisi estettynä kaverin puhelimessa?

Tai ehkä syynä on koronaa levittävä 5G!  :o

"Noin kahden vuoden ajan on ollut seuraavanlainen ongelma matkapuhelimessa, valitsemaanne numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä ja valitsemanne numero ei ole käytössä. Kun soitetaan uudelleen samaan numeroon, niin se onkin käytössä tai saadaan yhteys.
Joillekin ihmiselle soittaessani "valitsemanne numero on virhellinen/ei ole käytössä" ilmoitus tulee myös. Numerot ovat olleet tallennettuja vuosikausia puhelimeeni ja numrot ovat edelleen käytössä.
https://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=212548


käytännössä on kolme tilannetta, milloin puhelu ei yhdisty: puhelin on pois päältä tai se ei ole peittoalueella tai se on juuri päivittymässä verkosta toiseen.
Ongelmat liittyvät juuri siihen, että puhelimet hakevat oikeaa verkkoa.

kun yhä useampi puhelin on 4G-kykyinen, mutta puhelimen liittymä on vain 3G-kykyinen, niin verkosta toiseen päivittyminen voi olla aiempaa yleisempää. Vaikka 4G-kykyisessä puhelimessa on 3G-kykyinen liittymä, se käy silti haistelemassa 4G-verkkoa, jota se ei kuitenkaan voi käyttää 3G-liittymän vuoksi. Siinä kestää jonkun aikaa ennen kuin puhelin pääsee taas takaisin 3G-verkkoon
https://yle.fi/uutiset/3-7826135

Jaska

Ilmoitus ei ollut "Numeroon ei saada yhteyttä" vaan "Numero ei ole käytössä", mikä viittaa siihen että vastaanottajan operaattori ei saa kytkettyä soittajan käyttämällä numerolla puhelua muusta syystä kuin että puhelin ei ole matkapuhelinverkossa.

Ongelma voi olla huomattavasti hankalampikin kuin että numero on vastaanottajan puhelimessa estettynä. Mutta kun se on helppo, niin voi aloittaa sen kokeilusta. Ensimmäiseksi voi lähettää kaverille toimimattomalla osoitekirjamerkinnällä tekstiviestin ja pyytää vastaamaan siihen. Jos vastausta ei tule, todennäköisesti numero on estettynä kaverin älypuhelimessa.

En muista enää tarkasti, mutta minulla oli parikymmentä vuotta sitten tapaus, että olin kokeillut SIM-korttiani toisessa puhelimessa (halpisperuspuhelimessa) ja sen jälkeen liittymään ei voinut varsinaisessakaan puhelimessa enää saada MMS-viesteinä valokuvia. Selvittelin asiaa silloin tällöin operaattorin kanssa puoli vuotta, kunnes operaattorilla asiaa selvittämään osui henkilö joka osasi katsoa vikaa operaattorin järjestelmässä siitä paikasta, jossa tiedot oli tarpeen muuttaa. Ei ne systeemit niin yksinkertaisia ole kuin voisi ajatella. Puhelua varten on oikeasti kaksi verkkoa, toinen sen puhelun kuljettamiseen ja toinen hallinnolliseen signalointiin. Lisäksi on mm. ns. älyverkko, jonka avulla puhelu voidaan ohjata asetettujen sääntöjen mukaan eri liittymiin ja generoida puhelusta ylimääräistä veloitusta soittajan ja vastaanottajan liittymille.

Jos omaan puhelimeen saatiin tehdyksi osoitekirjaan toinen yhteystieto joka toimii, niin sen tiedot kannattaa täydentää ja vaihtaa toimivan osoitekirjamerkinnän käyttöön. Toki voi halutessaan kokeilla kaikenlaista kuten tyhjätä toimimattoman merkinnän puhelinnumero ja kirjoittaa se uudelleen.

MrKAT

Vielä kerran selvennystä: Tekstiviestit ovat aina kulkeneet molempiin suuntiin. Mutta puhelut vain toiseen suuntaan eli vain minulle - muttei minulta hänelle - noin viimeiset 1½ vuotta.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

a4

Lainaus käyttäjältä: Jaska - huhtikuu 17, 2020, 01:35:01
Ilmoitus ei ollut "Numeroon ei saada yhteyttä" vaan "Numero ei ole käytössä", mikä viittaa siihen että vastaanottajan operaattori ei saa kytkettyä soittajan käyttämällä numerolla puhelua muusta syystä kuin että puhelin ei ole matkapuhelinverkossa.
"Noin kahden vuoden ajan on ollut seuraavanlainen ongelma matkapuhelimessa, valitsemaanne numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä ja valitsemanne numero ei ole käytössä. Kun soitetaan uudelleen samaan numeroon, niin se onkin käytössä tai saadaan yhteys.
Joillekin ihmiselle soittaessani "valitsemanne numero on virheellinen/ei ole käytössä" ilmoitus tulee myös. Numerot ovat olleet tallennettuja vuosikausia puhelimeeni ja numerot ovat edelleen käytössä.
https


Eli näyttää tulevan monia erilaisia ilmoituksia tuolla kaverilla jota lainasin aiemmassa viestissäni.
Ja välillä hän pystyy saamaan jopa yhteyden.