Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Puhelimet - älyllä tai ilman

Aloittaja Jaska, tammikuu 12, 2019, 01:17:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hippi

Hanki halvimmat mahdolliset kuulokkeet ja työnnä ne kiinni puhelimeen, niin kaikki äänet ohjautunevat kuulokkeisiin silloin, kun et halua puhelimesta kuulla mitään ääniä. Tai jos noina yön pimeinä tunteina haluat muita häiritsemättä kuunnellakin ääntä, niin hanki vähän paremmat kuulokkeet.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska


Hipillä oli taas käytännöllinen neuvo. Yleisneuvo on, että jos muu ei auta, niin katso manuaalista. En menisi vannomaan, että puhelimet toimivat samalla tavalla. Aikaisemmissa puhelimissani kellohälytykset toimivat jopa puhelimen ollessa suljettuna, ei kuitenkaan akku irroitettuna. Minulla nyt (Samsung Galaxy) Asetuksissa kohdassa Äänet ja värinä on asetettavissa
- Äänitila: Ääni / Värinä / Mykistä
  Mykistä-vaihtoehdossa on myös ajastus, että voidaan asettaa palaamaan ennalleen automaattisesti määräajan kuluttua
  Äänitila asetus löytyy myös Pika-asetuksista, jotka saadaan näytön yläreunasta alasvetämällä
- Äänenvoimakkuus, jossa erikseen säädetään äänenvoimakkuudet

  • Soittoääni
  • Media
  • Ilmoitukset
  • Järjestelmä
Mihin kukin vaikuttaa, voi arvailla. Arvailen myös että äänen säätö säätönapeista vaikuttaa näistä vain kullakin hetkellä oleellisimpaan. Lisäksi esim. kellohälytyksien äänenvoimakkuus säädetään erikseen asetettaessa kukin hälytys. Äänenvoimakkuusasetuksissa on vielä 'Käytä mediaan voimakkuusnäpp.', joka vaikuttaa ainakin Asetuksista äänenvoimakkuusasetuksia säätäessä.

Joissain puhelimissa mykistys saattaa olla Virta/Lukitus -näppäimen yhteydessä. Minun puhelimessa Virta-näppäimestä ei pitkään painamalla saa valikkoa.

Yhden kaverini selatessa Facebookia puhelimella sieltä pärähtää kovalla aina kun ruudulla käy joku video. Hyvä varmaan katsoa, miten oma puhelin toimii.

Jaska

#272
Omassa Samsung Galaxyssä (Asetukset -> Ilmoitukset -> Älä häiritse) olen laittanut Älä häiritse -tilan aikataulutetuksi kaikkina päivinä 23:00 - 7:30 niin että se mykistää puhelut ja mediaäänet, mutta ei kalenteri- ja kellohälytyksiä. Muitakin poikkeuksia siihen olen virittänyt.

Android-puhelimiin, joissa tuota ei ole valmiina, tarjolla Google Playstä Do Not Disturb (DND) sovelluksia löytyy vaikka kuinka.

Jaska

#273
Excel-tiedosto Android-puhelimessa voi olla salasanalla suojattu

Microsoft Office ilmoittaa Google Play kaupassa, että se on ladattu yli 100 000 000 kertaa, varsin yleinen sovellus puhelimissa ja tableteissa siis. Minulle se tuli puhelimeen valmiiksi asennettuna, että en tiedä onko minulla lisäominaisuuksia, joista jokamies joutuu muutaman euron maksamaan. Useamman sata megatavua Office talletustilaa kännykästä vaatii

Tänään iski oivallus, jota olen kaivannut. Excel- (ja Word-) tiedoston voi salata salasanalla ja näin saada itselleen yksinkertaisesti salatun yksityisen muistiinpanon kännykkään. Salasanaa ei voi asettaa kännykässä, mutta kyllä tietokoneessa LibreOfficen Calcilla tai Microsoftin Excelillä ja siirtää tiedoston kännykkään ja se toimii suojattuna Androidin Officessa.

Yksityismuistiinpanotiedoston nimennee uteliaisuutta herättämättömästi kuten 'sunnuntaibussit.xlsx' ja salasanaksi jonkun jonka muistaakin kuten pinkoodi takaperin, etuperin ja takaperin ja kakkoset vaihdettuna väliviivaksi noin ideaksi heitettynä. Tai sananlaskun tai laulun säkeen sanojen alkukirjaimet.

Yli kymmenen vuotta sitten .xls-tiedostojen salaus oli helposti murrettavana naureskelun kohde, mutta nykyiset .xlsx-tiedostot ovat paremmin suojattuja.

Kopek

Kun kirjoitan kirjaimen "n", Google täydentää lopun muotoon "news.com". Joudun poistamaan comit ja muun roskan. En ole koskaan hakenut Googlesta news.comia. Sanaan "news" olen googlaillut, mutta loppuosa on Googlen keksintöä. Alkuoeräinen syy lienee jokin tekemäni kirjoitusvirhe. Sormi lipsahtanut väärän napin kohdalle tms.

Amore

Hae Googlesta "ennakoivan tekstinsyötön poisto", jos haluat poistaa koko toiminnon. Jos haluat poistaa vain tietyt häiritsevät sanat hakujen piiristä, poista ne omasta sanakirjastasi.

https://www.htc.com/fi/contact/productissue/htc/GUID-A9DAC7F4-3355-4D4D-A7AD-C7635FBB11C3/
All you need is Love

Jaska

#276
^ Kysymystään paljon parempi vastaus.

Minulla taas androidpuhelimessa kun Google-sovelluksen hakukenttään kirjoitan kirjaimen n, niin se ehdottaa lukuisia ehdotuksia, mutta antaa toki hakea mitä haluan, esimerkiksi hakusanaa n.


https://www.tivi.fi/uutiset/android-ehdottelee-havyttomia-tunnetko-taman-napparan-niksin/c219a3a6-8226-37ba-8799-ca94946cd8f3

PS. Samsung Galaxyssäni ennakoivaan tekstisyöttöön liittyvä polku asetuksissa on kimurantisti Asetukset - Yleinen hallinta - Kieli ja syöttö - Näyttönäppäimistö - Samsung-näppäimistö - Älykäs kirjoitus - Ennakoiva teksti
Siellä olevien lukuisien asetuksen merkityksiä voi vain arvailla. Noiden kanssa pimplaillessa sattui jotain niin outoa, että puhelin piti uudelleenkäynnistää.

Minulla Automaattinen oikoluku Suomen kielellä on päällä, Ennakoiva teksti ei. Asetusten tekstihaku ei löydä mitään esim haettaessa 'Ennakoiva'.

kertsi

THL:n Koronavilkku -ohjelma vaatii google play tilin "viimeistelemisen", ja pankkikortin numeroa. Miksiköhän? Joitakin muita appseja on voinut ladata ja käyttää ilmankin. Onkohan jotain tapaa olla antamatta tilitietojaan ja kuitenkin käyttää ohjelmaa?

Tuntuu nimittäin vähän turvattomalta tehdä kännykästä maksuväline(kin). Onko teillä kaikilla muilla kännykkä sellaisessa käytössä, että teette sillä maksujakin?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Jaska

Lainaus käyttäjältä: kertsi - syyskuu 01, 2020, 13:12:30
THL:n Koronavilkku -ohjelma vaatii google play tilin "viimeistelemisen", ja pankkikortin numeroa. Miksiköhän? Joitakin muita appseja on voinut ladata ja käyttää ilmankin. Onkohan jotain tapaa olla antamatta tilitietojaan ja kuitenkin käyttää ohjelmaa?

Tuntuu nimittäin vähän turvattomalta tehdä kännykästä maksuväline(kin). Onko teillä kaikilla muilla kännykkä sellaisessa käytössä, että teette sillä maksujakin?
Sovelluskauppako (esim Google Play) pankkikorttia kyselee. Ellei lataa maksullisia sovelluksia, kortin antaminen Googlen kaupalle ei kai ole tarpeen ja ilmaiset sovellukset saa ongelmitta.

Itse käytän pankin sovellusta joka lukee paperilaskusta viivakoodin. Käyttää vahvaa tunnistautumista - tarvitaan kännykkä ja sovelluksen tunnusluku. Itsekään en pidä ajatuksesta, että jollekin - olkoonkin iso ja tunnettu - olisi annettu lupa tehdä omin nokkineen kortilleni luottokorttiveloituksia. Väärinkäytösten vaikeuttamiseksihan maksujen suorittamista netissä vaikeutettiin.


kertsi

Juu, Google Play kyselee pankkikortin numeroa (tai lupaa lähettää lasku Elisalle), ilman sitä kyseisen Koronvilkku-sovellusen lataaminen ei onnistu.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Jaska

En tykkää myöskään että Google Playn veloituksia on kelvottomin laskutiedoin puhelinlaskussa.

Maksullisessa ostoksessa maksutapa on mielestäni ollut pakko antaa ja maksutapa on sillä tallettunut pysyvästi tiliin (@gmail.com osoitteeseen)

Olen varma että olen pystynyt ilmaisia ostoja tekemään antamatta luotto/maksukorttia tai muutakaan maksutapaa. Nyt minulla on kyllä kirjattuna android-puhelimen tilille (gmail.com-osoitteelle) PayPal-tili jota käytän PayPal-saldosta jota kasvatan ulkomaanmaksuilla suomalaisesta verkkopankissa pitäen siellä yleensä muutaman kympin saldoa. Ulkomaanmaksu kestää pankkipäivän päästä perille Paypal-tilille

Tuntuu oudolle, että olisi muuttunut Kertsin kertomalla tavalla

Maksutavan saa kyllä myös poistettua google-tilistä, vaikka on vähän mutkan takana:


    Avaa Google Play Kauppa ‑sovellus Google Play Android-puhelimella tai ‑tabletilla.
    Valitse Hampurilaisvalikko (kolme viivaa)  sitten Maksutavat ja sitten Lisää maksuasetuksia (näyttöä yleensä rullattava).
    Kirjaudu pyydettäessä sisään pay.google.com-tilillesi.
    Valitse poistettavan maksutavan kohdalta Poista ja sitten Poista.



Niiden runsaan miljoonan joukossa en ole, jotka ovat jo ladanneet Koronavilkun.

kertsi

Eiku. Näköjään se on ensin vaativinaan tilinumeron/maksutavan, mutta sen voikin ohittaa Ohita-nappulaa painamalla. Olen tainnut mennä tuohon halpaan aiemminkin muiden sovellusten osalta, muistelen nyt.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

MrKAT

Pätkii pätkii pätkii Mokkula. 3G jne.
Tietokoneyhteys 2-3 kertaa viikossa ihan mahdoton pätkintä. Usein saattaa kestää 1-2 minuuttia yhteys.


Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Kopek

Luottamukseni kännykkään kamerana on mennyt.

Otin muutaman kuvan erään leipomon edessä. Kun kirjoitin päiväkirjaani, etsin edellä manittuja kuvia, joista aioin katsoa leipomon nimen. Yllätys oli suuri, kun kuvia ei ollut olemassakaan. Voisin juuri ja juuri kuvitella syyn yhden kuvan puuttumiseen - en esimerkiksi olisi painanut kameran nappia tarpeeksi, eli kuvaa ei olisi koskaan otettukaan - mutta useiden kuvien puuttumista en ymmärrä. 

Täytyy ottaa useammin varmuuskopioita. Se ei vain tahdo reissussa onnistua Chromebookilla. Vaikka Android ja Chromebook ovat kumpikin Googlen juttuja, Chromebook ei tunnista kännykkää, kun sen kytkee USB-johdolla tietokoneeseen.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Jaska - elokuu 08, 2020, 12:28:21
^ Kysymystään paljon parempi vastaus.

Minulla taas androidpuhelimessa kun Google-sovelluksen hakukenttään kirjoitan kirjaimen n, niin se ehdottaa lukuisia ehdotuksia, mutta antaa toki hakea mitä haluan, esimerkiksi hakusanaa n.


https://www.tivi.fi/uutiset/android-ehdottelee-havyttomia-tunnetko-taman-napparan-niksin/c219a3a6-8226-37ba-8799-ca94946cd8f3

PS. Samsung Galaxyssäni ennakoivaan tekstisyöttöön liittyvä polku asetuksissa on kimurantisti Asetukset - Yleinen hallinta - Kieli ja syöttö - Näyttönäppäimistö - Samsung-näppäimistö - Älykäs kirjoitus - Ennakoiva teksti
Siellä olevien lukuisien asetuksen merkityksiä voi vain arvailla. Noiden kanssa pimplaillessa sattui jotain niin outoa, että puhelin piti uudelleenkäynnistää.

Minulla Automaattinen oikoluku Suomen kielellä on päällä, Ennakoiva teksti ei. Asetusten tekstihaku ei löydä mitään esim haettaessa 'Ennakoiva'.

Tuo ennakoiva testinsyöttö muuttaa tekstin joitain sanoja joita se tulkitsee. Mutta tekemällä sanan uudelleen se uskoo ja lähettää sen korjatun.
Aina ei ehdi tai huomaa ja silloin voi tulla hieman outoja sanoja asioihin, mutta harvoin häiritsevästi.