Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Puhelimet - älyllä tai ilman

Aloittaja Jaska, tammikuu 12, 2019, 01:17:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

MrKAT

Nokialaisesta yli 10 v peruskännykästäni on ylänurkan näppäin mennyt liki mykäksi, se on tärkeä korjauspoisto-näppäin txt-viesteissä ym.
  Se toimii joskus ajoittain kuten jos käännän kännykän ylösalaisin, joskus taas toisinpäin. Olen takonut kännykkää eri asennoissa muttei auta. Etukannen irrottamalla saan kynnellä painettu sen toimimaan. Sen sisustaan ehkä näkisi jos olisi erikoiset pienet ristipäämeisselit mutta näyttävät korroosioiden jumittamilta.

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Kopek

#301
Yksi vaikeus on ylitse muiden, kun puhutaan älypuhelimista. Nimittäin valokuvien kopioiminen puhelimesta tietokoneeseen.

Kytkin Samsung Android-kännykän Ubuntu-tietokoneeseen. Kännykkä näkyy - tavallaan: "Tallennusvälineitä ei löytynyt. Varmista, ettei laitetta ole lukittu ja että MTP on käytössä sen USB-yhteysasetuksissa."

Ohjeissa - missä tahansa ohjeissa - on yleensä se ongelma, että ohjeiden laatija ei osaa kuvitella tilannetta, jossa ohjeita lukeva ei osaa eikä ymmärrä mitään. Juuri siksi hän ohjeita tarvitsee.

Mikä on MTP ja mitkä ovat yhteysasetukset.

Googlausta, googlausta.... ohjeita löytyy:

Sovellusvalikko -> Asetukset -> Kehittäjän vaihtoehdot

Vieritä tätä vaihtoehtoluetteloa alaspäin, kunnes näet "USB-virheenkorjaus". Ota tämä vaihtoehto käyttöön valitsemalla ruutu tai ottamalla liukusäädin käyttöön.

Tähän asti ok. Entä tästä eteenpäin: 

Avaa puhelinsovellus Androidissa ja siirry näppäimistölle. Kirjoita nyt seuraava koodi:

* # 0808 #


Puhelinsovellutus?

Eli puhelimen näppäimistö.

Tulee luettelo, joka osoittaa, että MTP+ADB ovat käytössä.

Edelleenkin tulee ilmoitus:

"Tallennusvälineitä ei löytynyt. Varmista, ettei laitetta ole lukittu ja että MTP on käytössä sen USB-yhteysasetuksissa."

Lopulta johdon irrottamisen ja käynnäkän "sallitaanko" -kysymykseen vastaamiseen (kyllä) jälkeen (ja mitähän kaikkea muuta tehtiin) kännykän kansiot näkyvät tietokoneessa. Hienoa... No, eipä erityisemmin. Tietokone menee tyypiliseen tapaan jumiin yrittäessään selvitä kuvista... eikun hei, nyt ne näkyvät... niiden nimet siis, mutta ei pikkukuvia, joita voisi katsella. Mutta hyvä, että edes nimet. Rouskaisempa sieltä summassa joukon kuvia tietokoneeseen ja teen historiaa. Jos onnistun, tämä on ensimmäinen kerta, kun saa kuvia siirtymään kännykästä Linuxiin.

"Kohteesen baloosearch kirjoittamista ei tueta."

No, olisihan se ollutkin ihme.

Kun jaksaisi, voisi kokeilla Gnome-työpöytää ja sen Nautilus tiedostojenhallintaa, mikäli se on olemassa (eikä KDE:n jälkiasentaminen jotenkin mitätöinyt sitä... sorry Linux-tietoni ovat huonot).

Lisäys: Onnistuin kopioimaan pari kuvaa Gnomessa (olisi mennyt enemmänkin) näkemättä, mitä kopioin. Ne näkyivät vasta kopioimisen jälkeen. Historiaa tämä kuitenkin on. Ensimmäinen Android -> Linux -kopiointini.

-:)lauri

https://mobiili.fi/2020/11/09/lahes-kaikki-verkkosivut-lakkaavat-toimimasta-ensi-vuonna-vanhemmissa-android-laitteissa-paitsi-talla-selaimella/

Mulla on monta vuotta vanha Huawei. Siinä on Android 7.0. Vuoden vaihteen jälkeen Android 7.1 -versiosta vanhemmat Androidit eivät enää tue internetissä seikkailua kaiketi muila selaimilla, kuin Firefox-selaimella, jos moitteetta edes sillä.

Pitäisi siis hommata uusi luuri. Mikä on hyvä puhelin?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

Nyt olen kovan paikan edessä. Älytön kännykkäni, järjestyksessä toinen, alkaa olla jo pian teini-iässä ja nyt sen akku on alkanut kulua omia aikojaan melko nopeasti, vaikka en puhelinta juurikaan käytä. Mitä nyt luen niitä typeriä (suositteletko meitä) tekstareita, joita välillä tulee.

Vieläkö ostan puhelimen vai joko lopetan vastarinnan ja hankin älypuhelimen? Tätä nyt olen viikon tai pari pähkäillyt.

Minulla on 150 euron edestä lahjakortteja liikkeeseen, josta sen voisin ostaa. Tuolla rahalla saisi varmasti hyvän puhelimen, mutta noiden lisäksi pitäisi sijoittaa jonkin verran lisää, jos älyllisen hankkisin.

Se nyt on varmaa, että vaikka hankkisin älyllisen laitteen, niin suurta määrää erilaisia appeja siihen en missään nimessä halua. En halua, että puhelimeni on aina oltava mukana, kun koko elämä on sen varassa. Jotenkin tuntuisi hullulta ajatus pitää puhelin jatkuvasti mukana, kun ei minulle kukaan kuitenkaan soita :D

Jos hankkisin vähä-älyisen puhelimen - siis jokin vaatimaton malli, johon saisi yhden tietyn pelin, deezerin ja mesen ja tietysti, että sillä voisi soittaa :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

^
Itse ostin 2 tai 3 vuotta sitten halpiskännyn, Huawein (Smart P?), ensimmäiseksi älykännyksi. Muistaakseni se maksoi 117 €. Olen ollut todella tyytyväinen monestakin syystä. On kiva, kun on aina ihan ok kamera mukana (suorastaan yllättävän hyvä hintaluokkaan verrattuna), ja ok navigaattori, ja ok nettiliittymä (esim. hintavertailut, jos on ostamassa jotain), ja pääsee käsiksi meileihinsä tien päälläkin ja mökillä (esim. etsien osoitetta, mihin on menossa). Ja, kännykkää voi käyttää mokkulana, joten mökilläkin ja matkoilla tai vaikka kahvilassa nettisurffailu läppärillä onnistuu.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Kopek

Suosittelen ostamaan jonkun hintahaitari yläpäähän sijoittuvan mallin, mutta ei sen ilmestyessä vaan vasta siinä vaiheessa, kun se on pari mallisukupolvea vanhentunut, ja viimeisiä varastonloppuja myydää alehintaan, jos myydään. Puhelimet eivät ole viime vuosina enää kovin paljon kehittyneet, joten muutama vuosi sitten ilmestynyt huippumalli on sitä tavallaan edelleen, vaikka hinta ei ehkä ole kuin puolet alkuperäisestä hinnasta.

Tässä on se varaus, että vanhentuneita huippupuhelimia ei välttämättä myydä merkittävällä alennuksella. Myydäänkö vai ei, on sattumanvaraista. Se riippunee siitä, miten paljon vanhoja malleja on varastoissa. Jos kaikki on jo myyty, ei silloin mitään alennusmyyntejä tietenkään tule. Joskus kuitenkin tulee, ja silloin kannattaa olla skarppina. Alennusmyynti ei yleensä kestä kauan.

Minä ostin (tai minulle ostettiin pyynnöstäni) Samsung Galaxy S7 puhelimen 290 eurolla keväällä 2018. Olen ollut puhelimeen tyytyväinen. Se on aivan eri sarjaa kuin taloudessamme olleet 150 euron puhelimet, joita tänne on kulkeutunut.

Jaska

#306
Ei välttämättä ole Hipille valintakriteereitä, mutta jospa vähän listaan oman Samsung Galaxy A20e Android-puhelimeni (nyt n. 130€, esiintynyt operaattorien myydyimpien listoilla) herättämiä mietteitä käyttötavastani

- Jonkinlainen kamerantapainen kulkee puhelimessa matkassa. Voi vaikka kaupassa kuvata tuotteita kotona tarkastuksia varten ja tehdä muita muistiinpanoja.
- Lähinnä puhelinkameran valokuvia varten puheiimessani on <= 32 gigatavun SD-muistikortti ja kameran kuvat on laitettu tallettumaan sinne. Itse varmuuskopioin valokuvat ajoittain puhelimesta tietokoneen levylle USB-kaaplelia pitkin
- Puheluistani valtaosa on muutaman henkilön kanssa. WhatsApp-sovellus antaa ilmaiset puhelut ja viestit useitten tuttujen kanssa ja minimaalinen puhelinliittymä riittää kun kotona internetmodeemissa on WiFi (langaton verkko, esim. puhelimen ohjelmistopäivitykset otan WiFillä enkä hitaalla datayhteydelläni).
- Chrome-selaimella eniten käyttöä puhelimessa on reittiopas-sivustolla, josta on puhelimen aloitusnäytöllä useita nettiosoitteita (esim. reaaliaikaisia aikatauluja)
- 112-sovellus on hätäpuheluiden soittamiseksi ja on pari kertaa käytettykin hätäkeskukseen yhteyden ottamiseksi. Näyttää myös sijaintikoordinaatit itselle.
- Kalenteri- ja Kello-sovelluksia käytän muistuttamiseen aktiivisesti. Mm. aloitussivulla on kalenterin appi, joka näyttää lähimmät menot kalenterista. Pääkalenterini on kuitenkin paperilla.
- Kompassisovelluksella näkee ilmansuunnat
- Samsungin suojattu kansio on käytössä yksityisimpien asioiden pitämiseksi piilossa satunnaiselta puhelimen näkijältä. Vieras-käyttäjää ei Samsungin puhelimissa ole.
- On ajan kanssa hiljalleen valikoituna, minkä sovellusten ilmoitukset tulevat lukitusnäytölle ja mitkä niistä antavat äänimerkin
- Tärkeimmille kontakteille on asetettu omat soittoäänet
- Puhelimen etäpaikannus on käytettävissä tietokoneen selaimelta. Sopii esim sohvan taakse luiskahtaneen puhelimen etsintään. Varapuhelimella soittamisen ohella.
- Tulleista sähköposteista tulee ilmoitus puhelimeen, mutta enimmäkseen sähköpostitan tietokoneella
- Puhelinmuistioni nojaa Googlen yhteystietoihin yhdellä Gmail-osoitteistani. Yhteystietoni printtaan myös paperivihkoseksi muistikirjan väliin muutaman vuoden välein. Ei puhelimeen voi täysin luottaa. Joka laitetta (puhelinta, läppäriä, tablettia jne) varten on omakin nimikkosähköpostiosoite
- Google Mapsilla käy kaupunkisuunnistus (myös reittiopassivustolla käy)
- Pankin sovellus on kätevä tunnistautumiseen ja paperilaskujen viivakoodin lukuun ja kelpaa paljoon muuhunkin. Tietokoneen verkkopankilla on kuitenkin mukavampi työskennellä.
- Radiota kuuntelen puhelimesta vähän. Tuntuu kuuluvan virtasyöppöihin
- Tietyt sovellukset kuten kameraa ja GPSää käyttävät syövät akun latausta paljon myös taustalla jos ei suljeta viimeksi käytettyjen sovellusten listasta
- Omat sovellukset on puhelimessa mm. kirjoitintani, televisiotani, kameraani, puhelinoperaattoriani varten
- Olen ladannut puhelimeen sovellukset joillekin medioille kuten HS, Yle, Yle Areena, Ruutu
- Tässä akku latautuu lähes prosentin minuutissa eli 40% latauksesta 100%:iin tunnissa. Vähässä käytössä ladattava joka toinen päivä.
- Seuraavassa puhelimessani lienee muistia vähintäin 64 Gt

Itse otin 10 euron sijoituksella salaisen latausliittymän, jossa on pitkä ladatun summan voimasaoloaika (24 kk) harjoitellakseni älykännykän käyttöä ennen siihen toden teolla siirtymistä. Harjoittelun jälkeen SIM vaihdettiin vanhaan puhelimeen joka jäi hätävarapuhelimeksi. Puhelimien erikokoisten SIMien vuoksi tarvitsin sovitinkorttia.

[Yritetty parannella viestiä]

Hippi

Kiitos Jaska, tuossahan olikin paljon asiaa mietittäväksi ja tosiaan jotain tuollaista hintaa voisin hyvinkin maksaa puhelimesta. Tyttärenikin mainitsi, että ihan hyvän puhelimen minun käyttövaatimuksiin saa niillä lahjakorteilla eikä tarvitse rahaakaan lisää. [Nyt vaan sitten ihmettelen, miksi jotut maksavat puhelimistaan monia satoja euroja. Eikö niillä ole rahalle jrkevämpää käyttöä?  :o ::) ]

Oikeastaan minulla nyt tökkii ajatus siitä, että alkaisin käyttää uudelleen silmälaseja. Olen kouluttanut silmiäni niin, että saattaa mennä useampi päivä ilman lasien käyttöä ja vain poikkeuksellisen himmeän tai pienen tekstin lukemiseen joudun hetkeksi laittamaan lasit silmilleni. Jos käyttäisin kännykkää, niin siinä näyttö on niin pieni, että väistämättä tekstitkin ovat pieniä. Kyllähän sen tekstin saa suurennettua venyttämällä, mutta ei ole oikein ideaa siinä että näytöllä on taas niin vähän teksitä, että kokonausuus ei hahmotu. Esmerkiksi joku kartta on mahdoton hahmottaa, jos haluaa myös ne kadun nimet lukea :D

Keskimmäiseni innostui kyllä ajatuksesta, että hommaan älyllisen ja siihen sitten Whatsappin, niin hän pääsee eroon Facesta ja Mesestä, kun niissä on vain minun vuokseni. Ilahtui myös siitä, että harkitsen vihdoin siirtymistä tälle vuosituhannelle :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

^
Oma 2-3 vuotta vanha halpis-älykännyni näyttää tarkempaa kuvaa kuin noin 10 vuotta vanha läppärini. Eli enemmän joutuu tihrustamaan läppärillä kuin kännykällä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

a4

Jaska jo tuossa listasi älykännykän monia hyötyjä. Eikä pidä unohtaa eeppistä pasianssia! (Testaa alkaako vieressä istuva neuvomaan. Tuo menee muuten tuohon!) Tai eksoottisempaa sudokua. Muitakin ilmaispelejä mainostajilta löytyy. Jonnet muistaa sellaisenkin kuin shakki.

Hitaallakin nettiyhteydellä surffaa hyvin joukoliikenteessä ja muissa iloisissa odotteluhetkissä esim. Kantiksen kuumimmissa ketjuissa ja googlaa tien päällä tarvittavia pikahakuja.  Kuka sijoittui kuudenneksi Kajaanissa miesten Kalevan kisojen 1984 keihäänheiton finaalissa. Nopeammalla mobiilinetillä katsoo kokkailua Australiassa ja puhuu videopuheluja Afrikkaan. Paikannuksella löytyy myös oma auto parkkipaikalta, Pokemon-hirviö tai deittiseura.
kaksipyöräisissäkin näkee usein jo kännykkätelineet elämässä suunnistamiseen ja viihdekeskuksen kiinnittiminä.
Ne ovat oikeasti älykännykkätelineitä. Olen kokeillut.

Nykyisessä fiksukapulassani on ihan liian tarkka kamera, paljon muistia, en edes muista kuinka paljon, pesussa kutistuneen ison tabletin kokoinen näyttö ja vielä isompi akku. Parin sadan kiinanihme irtosi tarjoushintaan lopulta 50 erkillä uunituoreena Gigantista. Vanhasta puhelimesta voi saada uutta ostaessa myös hyvitystä. Ainakin langattomasta.

Näytön teksti suurenee tarvittaessa tarkasta näytöstä sormieleillä tsuumaamalla helposti ja näytön taustavalaistusta voi säätää helposti.



Musiikin hevijuuserit ilman genrerajoja ovat hekin tainneet jo ajat sitten siirtyä älykännyköihin.


Päivän kysymys: Montaako kännykkää kannatte nykyään mukananne, tai on päivittäisessä käytössä?

-:)lauri

#310
Lainaus käyttäjältä: a4 - marraskuu 14, 2020, 11:06:03

Tää kaveri on toiminut inspiraationlähtenä tekoälyn opinnoissani. Oli tehnyt juuri tuollaisen tekoälyn, joka opettelee kulkemaan kilparadan läpi ilman, että törmää matkan varrella seinään. https://www.youtube.com/channel/UCQALLeQPoZdZC4JNUboVEUg

LainaaPäivän kysymys: Montaako kännykkää kannatte nykyään mukananne, tai on päivittäisessä käytössä?

Mulla on työpuhelin ja oma puhelin. Tää on hyvä järjestely. Pysyy työasiat ja henk. koht. asiat järjestyksessä. Voi viihtelle lähtiessä jättää työasiat kotiin eikä tule vahingossa soitettua nollakolmen aikaan aamuyöstä taskupuhelua esim. asiakkaille kun "näppäin lukko" ei ole päällä. Vähän tuossa on tietysti säätämistä kahdella luurilla, mutta toistaiseksi on järjestely toiminut oikein hyvin.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

#311
Mihin puhelimessa kannataa sijoittaa jos haluaa, että se kestää aikaa? Olettaisin näin ad hoc, että kuten tietokoneiden kanssa, myös luureissa prosessoriytimien ja RAM-muistin määrä olisivat olennaisia. Mutta en kyllä yhtään tiedä. Tietääkö joku muu?

Pääasiallinen käyttötarve mulla tulee olemaan lähitulevaisuudessa netflixin katselu, nettiselailu ja nettiyhteys tabletille, mutta en usko, että tätä käyttötarvetta ajatellen vielä pariin vuoteen ainakaan tarvitaan juuri perusluuria hienompaa vehjettä, eli että suurempi huomio olisi kiinnitettävä internetyhteyteen. Mutta ehkä kolmen neljän vuoden jälkeen voi olla että nyt ylimitoitettu ram-muisti ja ytimien määrä ovatkin peruspuhelinten ominaisuuksia.

Toisaalta voisi tulla halvemmaksi hommata perusluuri nyt ja parin vuoden kuluttua taas sen hetken perusluuri. Näin puhelimen muu teknologia pysyisi päivitettynä, eikä pelkästään ydinten tai ram-muistin määrä. Muutenkin olen huono etsimään huokeita liittymiä, joten sekin puoli hoituisi esim. Gigantissa luurin hommaamisen yhteydessä ja näin parin vuoden välein olisi myös puhelimen liittymäasiat päivitetty hintalaatusuhteeltaan huokeimpaan mahdolliseen.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

a4

#312
Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - marraskuu 14, 2020, 13:18:40
Lainaus käyttäjältä: a4 - marraskuu 14, 2020, 11:06:03

Tää kaveri on toiminut inspiraationlähtenä tekoälyn opinnoissani. Oli tehnyt juuri tuollaisen tekoälyn, joka opettelee kulkemaan kilparadan läpi ilman, että törmää matkan varrella seinään. https://www.youtube.com/channel/UCQALLeQPoZdZC4JNUboVEUg

LainaaPäivän kysymys: Montaako kännykkää kannatte nykyään mukananne, tai on päivittäisessä käytössä?

Mulla on työpuhelin ja oma puhelin. Tää on hyvä järjestely. Pysyy työasiat ja henk. koht. asiat järjestyksessä. Voi viihtelle lähtiessä jättää työasiat kotiin eikä tule vahingossa soitettua nollakolmen aikaan aamuyöstä taskupuhelua esim. asiakkaille kun "näppäin lukko" ei ole päällä. Vähän tuossa on tietysti säätämistä kahdella luurilla, mutta toistaiseksi on järjestely toiminut oikein hyvin.
Saman kaverin AI-videoita olen katsellut.

Minäkin kannan parhaimmillani vain kahta puhelinta mukanani. :) Enemmän silti kuin 80-luvulla.
Tosin löytyyhän niitä dual sim-puhelimiakin. Neljä fyysistä puhelinta olisi varmaankin jo hieman epäilyttävää. Ellei kanna Lionsklubin rintamerkkiä sikarinlehdin. Ainakin koronaa levittävän 5G-säteilyn voisi jakaa tasaisemmin koko keholle. Alushousuihin joku simpukkapuhelin värinällä, ettei häiritse ketään jos ei heti vastaa. Pipon alle handsfree-viritys lämminakkuisella kännykkämallilla.

Hipille vinkkaisin älypuhelimen kaveriksi suojakuoria. Säästyy korjausrumbalta. Itse suosin lompakkomallia jolla saa koronan aikaan korvattua myös lompakon.
Löysin omani cdon.comista kympillä.

Hippi

^
Joo, kyllä ne suojakuoret on aika pakolliset siitäkin huolimatta, että kapine saa paikkansa repusta, jos se mukanani ulos lähtee. En sitä taskussa kuljettele puhumattakaan siitä, että kädessä kantaisin. Vai tulikohan tuossa nyt ne kuuluisat "viimeiset sanat". Kyllähän naapurin porukat on mananneet sitä, että minulla ei ole Pokemonia, kun heidän porukkansa kaipaisi yhden lisää. Siinä on joku juttu, jossa pitää olla riittävästi porukkaa paikalla, jotta jotain saa tehtyä.

Katselin kaupan tarjontaa ja siellä oli kuponkeihini sopivaan hintaan juuri tuo Jaskan mainitsema Samsung Galaxy A20 ja saisin sen vielä mustana. Kun löydän jostain aikaa, niin käyn tuollaisen hankkimassa. Kyllä taitaa päätös olla jo niin valmiiksi taputeltu.

Jälkikasvukin poksauttelee skumppapulloja, että mutsi könyää jo tälle vuosituhannelle vihdoinkin :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 15, 2020, 11:24:10
^
Joo, kyllä ne suojakuoret on aika pakolliset siitäkin huolimatta, että kapine saa paikkansa repusta, jos se mukanani ulos lähtee. En sitä taskussa kuljettele puhumattakaan siitä, että kädessä kantaisin. Vai tulikohan tuossa nyt ne kuuluisat "viimeiset sanat". Kyllähän naapurin porukat on mananneet sitä, että minulla ei ole Pokemonia, kun heidän porukkansa kaipaisi yhden lisää. Siinä on joku juttu, jossa pitää olla riittävästi porukkaa paikalla, jotta jotain saa tehtyä.

Katselin kaupan tarjontaa ja siellä oli kuponkeihini sopivaan hintaan juuri tuo Jaskan mainitsema Samsung Galaxy A20 ja saisin sen vielä mustana. Kun löydän jostain aikaa, niin käyn tuollaisen hankkimassa. Kyllä taitaa päätös olla jo niin valmiiksi taputeltu.

Jälkikasvukin poksauttelee skumppapulloja, että mutsi könyää jo tälle vuosituhannelle vihdoinkin :D

Itse suosittelen lämpimästi jotain muuta väriä suojakuoriin kuin mustaa. Varsinkin, jos kuljettaa puhelintaan laukussa. Mustaa ei löydä, eikä huomaa. Värikkään saa kaivettua esiin laukun uumenista ja huomaa pöydänkulmalta.