Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Puhelimet - älyllä tai ilman

Aloittaja Jaska, tammikuu 12, 2019, 01:17:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hippi

Noissa puhelinliittymissähän tavalliset yksityispuhelut (ja tekstarit) on aika usein rajattomana pakettiin kuuluvana, mikä minulle taas on turha. Olisin valmis maksamaan käytön mukaan, sillä en soita montaakaan puhelua vuodessa. Erikseen sitten laskutetaan kaikki yritysnumeroihin ja palveluihin soitettavat. En juuri niitäkään soittele, kun asiat voi hoitaa suureksi osaksi netitse tai -spostilla. Puhelukulut ei totisesti tule muuttumaan, sillä ne ovat jo parin vuosikymmenen verran olleet jokseenkin samat ja suurin muutos on ollut aina perusmaksun muuttuminen. Nyt sekin on jäänyt tässä liittymässä sitten pois, tai sitä ei paketissa erotella enää.

Eli sain sen vaikutelman, että valittava nettinopeus on suurin vaikuttava tekijä hintaan, vaikka noita "rajattomia" korostetaan kaupanteon yhteydessä sellaisellekin, joka on jo sanonut, että puheluiden hinnat ei kiinnosta ja jos mahdollista, niin puheluista joku ihan minipaketti. Mutta ei sellaista ole.

Mutta edellisen vuodatukseni pointti oli se, että asiakas ei pysty kotona rauhassa miettimään, millaisen paketin hankkii, kun niistä kaikista vaihtoehdoista ei ole netissä mitään tietoa. Myyjä niitä pystyy virittämään, jos kauppaa ei muuten ala syntymään. Tämä tarkoittaa minun järjenjuoksullani sitä, että tuollaisen netistä valittavan paketin ostaja maksaa aina tai lähes aina ylihintaa, koska siinä ei ole mahdollisuutta esittää vastentahtoista asiakasta. Tiskillä ostoksen tekevä kranttu asiakas puolestaan hyötyy, kun myyjä alentaa hintaa ja helpottaa ehtoja saadakseen kaupat tehtyä. Nettisivustolla esitetyissä "listahinnoissa" on näin ollen jumalattomasti ilmaa, kun samaa liittymää voidaan myydä halvemmalla ja taatusti firma jää siltikin voitolla.


Noista nopeuksien toteutumisista nyt olen aina välillä testaillut, että 100 megan liittymä pyörii siinä 85-93 megan välimaastossa, joten aika kohtuullisesti pitää lupauksensa, sillä en ihan hiljaisimpiin aikoihin ole käyttöä rajoittanut. Tuo siis mokkulan kautta käytetty wi-fi taloliittymän kautta. Tuohon taloliittymään on ostettu halvalla lisänopeutta. Puhelinliittymän pidän tyystin erillään.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska

100 megan liittymällä alaslataus WiFin yli 85 megan nopeudella on loistava. Odottaisin alle 60. En kyllä ymmärtänyt reittiä - eikö mokkula ota yhteytensä suoraan matkapuhelinverkkoon vai mokkulaanko läppäri on WiFi-yhteydessä. Kuitenkin minulla WiFin käyttö 100 M internet-modeemista   puhelimeen antoi juuri latausnopeudeksi 34 Mb/s  ja läppäriin 37 Mb/s kun kaapelilla internet-modeemista pöytätietokoneeseen tulee 90 Mb/s.

Vertailun vuoksi erään operaattorin listahinnastossa (https://static.kauppa.saunalahti.fi/attachment/content/SL_liittymien_hinnastot.pdf) pienen liittymän (Tarkka Perus) kuukausihinta on 12,90 €, alaslataus max 1 Mb/s nopeudella kotimaassa rajaton,  puhelut 0,069 €/min, tekstarit 0,069 €/kpl. Kuukausihinta 100 Mb/s nopeudella 24,90 €. Kilpailijan vertailuhinta voisi olla kiva neuvotteluihin  arvioiden puhelujen ja tekstarien pienen määrän kustannuksen tällaisessa.

Hippi

No taisinpa taas sekoilla noiden vehkeiden kanssa, kun ne eivät ole keskeisintä osaamisaluettani. Olikin edellinen nettikapine se mokkula ja tämä nykyinen on antenniverkkoon liitetty modeemi. Palveluntarjoajan nettiyhteys tulee kadulta talon antenniverkkoon ja sen kautta huoneistoihin ja samaa piuhaa pitkin tietysti tulee TV:n kaapelikanavat. Talonetti on vastikkeessa kerättävä 2 euroa kuukaudessa ja 10 megan nopeudella. Itse otin kiinteään liittymään 100 megaa hintaan 9,90 ja tablettiin 100 megan mobiililiittymän 10,00 eurolla.


Puhelinliittymä on hiukan liiankin tukeva, mutta 150 megaa ja rajattomat puhelut ja tekstarit (pl. Ne palvelunumerot ja yritysnumerot) ja EU-dataa 19 gigaa/kk maksaa 19,90 €/kk vuoden määräaikaisena. Jotain muutakin hän selitti matkustamisesta, mutta en jaksanut kuunnella, kun ei kiinnostanut. Tuossa on minun käyttööni kyllä liikaa, mutta hinta aika kohdillaan. Pitää sitten vuoden päästä varautua paremmin, sillä nuohan soittelevat vähään ennen kuin määräaikaisuus laukeaa. Laitan muistutuksen itselleni, jotta osaa varautua ja tutkin listahinnat sitä ennen. Mutta näyttää siltä, että hinta tosiaan putoaa määräaikaisuuden myötä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska

Mokkula sanaa olen nähnyt varsinkin DNA:n käyttävän. En ole nähnyt mitä DNA siihen lukee. Jonkinlainen vekotin se on, jolla laite yhdistetään internetiin. Nimitys saattaa viitata modeemiin, modulaattori-demodulaattoriin joka moduloi digitaalisen signaalin analogiselle siirtotielle ja päinvastoin. Onko mikä tahansa modeemi mokkula, en tiedä. Muistitikun näköisiä kapineita, joissa on dataliittymä matkapuhelinverkkoon, ensimmäisen olen kuullut mokkuloiksi ja nettitikuiksi nimitettävän. Nyt taidetaan mokkuloiksi kutsua myös vempaimia jotka langattomasti (ja langallisestikin) tarjoavat nettiyhteyden useille laitteille (tietokoneille, tableteille, kodinkoneille) matkapuhelinverkkoa käyttäen.

Muisto Keijo Kullervo

Lainaus käyttäjältä: Jaska - marraskuu 22, 2020, 21:33:24
Mokkula sanaa olen nähnyt varsinkin DNA:n käyttävän. En ole nähnyt mitä DNA siihen lukee. Jonkinlainen vekotin se on, jolla laite yhdistetään internetiin. Nimitys saattaa viitata modeemiin, modulaattori-demodulaattoriin joka moduloi digitaalisen signaalin analogiselle siirtotielle ja päinvastoin. Onko mikä tahansa modeemi mokkula, en tiedä. Muistitikun näköisiä kapineita, joissa on dataliittymä matkapuhelinverkkoon, ensimmäisen olen kuullut mokkuloiksi ja nettitikuiksi nimitettävän. Nyt taidetaan mokkuloiksi kutsua myös vempaimia jotka langattomasti (ja langallisestikin) tarjoavat nettiyhteyden useille laitteille (tietokoneille, tableteille, kodinkoneille) matkapuhelinverkkoa käyttäen.

Juu... Ostin...

DNA modeemin jota tarvittiin myös tv Samsung - uuden - asentamisisessa. Ruokahuoneessa on vanha LG telkkari HD valmiuksin johon ko. modeemi - HD -  sopi ja samalla sain apua myös päätelkkarimme Samsung tv-apuun.

Ennen osti telkkarin, pani piuhat paikoilleen ja sillä selvä, mutta nykyään uuden DNA modeemin asentamiseen tarvitaan ammattitaitoa ja kännykkävirityksiäkin.

Luulisi, että helpoimmalla tavalla anteeniin yhdistettävät laitteet saisivat suosiota - siis vanhaan malliin asenettavat.
Mutta ei ... Itseni täytyi tilata ammattiapua tv vehkeitten asennukseenkin.

Tällaista nykyään

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Jaska


Hipin uutta puhelinta ajatellen tuli mieleen. Ainakin minun Galaxy 20e puhelimessa lukitusnäytölle ilmoituksilla metelöivään puhelimeen hyödyllinen kikka on tämä: Lukitusnäytön turhaa tai turhaan äänimerkin antanutta  ilmoitusta painetaan muutama sekunti, niin puhelin menee ilmoituksen lähettäneen ohjelman ilmoitusasetuksiin, jossa voit poistaa ohjelman ilmoitusten tulon lukitusnäytölle tai ainakin sen äänen.

Minusta käyttökelpoinen tapa suodattaa päälle vain ne sovellukset joista ilmoitukset haluaa. Toki Asetusten Ilmoitukset- kohdasta ja Asetusten Sovellukset kohdasta ja Asetusten Lukitusnäyttö kohdasta saa ilmoituskäytöstä moninaisemminkin muutettua

Hippi

Jep, aika hyvin tuo on kokeilemalla tullut tutuksi. Minulle on jopa yhden kerran soitettu ja sain siihen vastattuakin :D

Mutta tosiaan tuollaiset vempaimet eivät mene kokeiluista rikki, kun on ensin selvittänyt millaisia pyyhkäisyjä, painalluksia, venytyksiä ja näpäytyksiä se haluaa itselleen tehtäväksi. Tuokin parin sekunnin painallus löytyi vähän vahingossa, kun jäin empimään hetkeksi. Ennen kaikkea saman valmistajan tabletin pitkäaikainen käyttö auttoi ja rohkaisi kokeilemaan ja etsimään.

Mutta kuten aiemmin olen sanonut, en kännykkää ole laajamittaisesti ottamassa käyttöön, koska minusta se on kömpelö - tai siis nakkisormeni ovat kömpelöt pienen välineen käytössä. Esimerkiksi s-postit, nettiostokset ja pankkiasiat jatkossakin hoidan läppärillä. Kännykkä jää vain viihdekäyttöön sen lisäksi, että otan vastaan puhelut ja tekstarit.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska

#352
Minullakin on aina puhelimen matkassa stylus-kynä näytön töpöttämiseen - useinkin puhelimen näyttö jättää näppini tyystin noteeraamatta. (halvimmalla mutta hitaasti Kiinasta - esim 12 kpl stylus-kyniä 5 eurolla).

Jos haluaa tuntea itsensä tärkeäksi puhelimen kilkuttelusta, voi  ottaa gmail-osoitteen kantapaikan ilmoituksille ja laittaa kantiksen sähköposti-ilmoitukset päälle uusista viesteistä ketjuihin joihin on itse osallistunut. Ja samaan vielä Pinterestin ja joittenkin kauppaiden kuten ElisaKirjan "tarjoukset" ja medioitten uutistarjonnan.

Useammin kuitenkin kai haluaisi rajata ilmoitukset itselleen todella merkityksellisiin. Esimerkiksi Gmaililla on ilmeisen laajat ja kiharat mahdollisuudet hallinnoida saapuvaa postia. Esimerkiksi voidaan rajoittaa Gmailn ilmoitukset tärkeisiin viesteihin ja antaa eri tunnisteet saaneille viesteille eri ilmoitusäänet. En ole jaksanut paneutua asiaan. Tärkeäksi viestiksi luokittelussa Googlella on jonkinmoinen viestien lukemista, vastaamista, lähettämistä, avainsanoja yms. seuraava tekoäly, jota voi opettaa vaihtamalla itse Googlen viestille  päättelemää tärkeyttä.

PS. https://www.cnet.com/how-to/how-to-set-ringtones-for-gmail-labels-on-your-android-phone/

Hippi

Tänään ajattelin istuttaa BT-kuulokkeeni puhelimen käyttöön, sillä se on edellytys sille, että puhelin pääsee ulkoilemaan tabletin jäädessä vuorostaan kotiin. Minä en ilman musiikkia lähde mihinkään.

Kyllä alkaa nyt olla vaiennettu kaikki ylimääräiset kilkutukset tuosta ja ainoastaan Mesen jätän kilkuttamaan, sillä lähipiirini sitä käyttää soittelun sijasta. Sen pystyn käyttämään jopa ilman silmälaseja, kun parhaassa tapauksessa riittää pelkkä ok tai peukku vastaukseksi. Lyhyen vastauksen saan kyllä naputeltua ja typoista ei kukaan välitä, jos niitä tulee sen verran vähän, että viestistä saa selvää.

Tänään siis puhelin pääsee ulkoilemaan ensimmäistä kertaa, jos sää on suosiollinen päivemmällä :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

a4

#354
^
Älypuhelimiin löytyy monenlaisia kuntoilusovelluksia ja jos innostuu niin ne voi naittaa myös älykelloilla kimpassa valvomaan kaloreita, sykettä, unen laatua, askeleita, uinti-ja pyöräilysuorituksia, reitejä kartalla, tulevia viestejä ja puheluita, ehkä jopa paljon sellaistakin jota jo Facebookilla voi saada selville ihmisistä. Poliittista tai seksuaalista suuntautumista, raskautta,..

Suosittelen ulkoiluun myös Geokätköilyä ja aina löytyy Pokemon Go.


Hippi

Hiukan ihmettelen, ettei naapurin pojat ole kysyneet minua Pokemoniin mukaan. Saattaa olla tietysti, että nyt huonolla kelillä heilläkin homma jää tauolle vähäksi aikaa, kuten jäi viime syksynäkin. Olen ollut mukana silloin, kun pojat vielä kaipasivat kaitsijaa "pokelenkille" eikä vanhemmat jaksaneet työpäivän jälkeen lähteä. Nappula minulle innoissaan selitti kyllä niitä sääntöjä ja milloin piti mitäkin siinä tehdä, mutta en oikein innostunut asiasta. Pidän enemmän peleistä, joissa yksikseen nysvätään (Candy Crush menee nyt tasossa 8293 ja olen aika lähellä uusien tasojen julkaisutahtia, siis lähellä maailman huippua :D )

Pidän hiukan kyseenalaisena noita itsensä tarkkailuun tarkoitettuja välineitä. Ehkä joku askelmittari voisi olla ihan ok, mutta nuo elintoimintoja vahtivat välineet voivat aiheuttaa huolta aivan suotta. Nehän voivat hyvinkin muuttua stressitekijäksi, kun ihminen alkaa liikaa niitä vahtia. Tulee vähän samaa kuin IP-lehtien otsikoista "älä ohita näitä viittä oiretta - sinulla voi olla syöpä". En avaa yhtäkään tuollaista linkkiä, koska niissä oireissa on paljon sellaisia, joilla ei välttämättä ole mitään tekemistä syövän kanssa, mutta luettua ei saa lukemattomaksi ja se jää painamaan mieltä helposti.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska

Olen ehkä ennenkin kehunut että Android-puhelimen ongelman ratkaisun olen useasti löytänyt sivustollta
The Droid Guy , jolla on suuri määrä ohjeita eri puhelinmalleille.

Esimerkiksi https://thedroidguy.com/remove-ad-pop-ups-and-malware-on-galaxy-s20-1125842 neuvoo estämään tai poistamaan äskettäin aktiivisia sovelluksia, jos on selvitettävä mikä kumma niitä mainoksia ruudulle nakkelee. Kun syyllinen on löytynyt ja rangaistu, niin käytöstä poistettuja voi palautella takaisin.


Samsungin puhelimissa lienee järjestään Samsung ryhmässä sovellus Samsung Member. Äsken hoksasin, että siellä minulla Pyydä apua -osastolla on puhelimen tarkastus, joka ehdotti joittenkin asetusten muuttamista ja puhelimen uudelleen käynnistystä.

Siellä voi myös esittää kysymyksiä Samsungin ammattilaisille. Minulle lupasivat puoli vuotta sitten, että tulevassa päivityksessä asetuksissa oleva käyttöopas tullaan vaihtaman hollannista suomeksi. Nyt se on tullut, arvatenkin pari viikkoa sitten. Palvelee niin puhelimen kielellä paremmin.

Kopek

Olen ennenkin tästä asiasta narissut, mutta narisenpahan nyt taas aikani kuluksi.

Ratkaisemattomana pysyvä ongelma on valokuvien siirtäminen kännykästä tietokoneeseen, jonka käyttöjärjestelmä on Ubuntu tai muu Linux. Mitä erilaisimpia ohjeita löytyy, mikä kertoo siitä, että asia ei ole yksinkertainen. En kysy ohjeita, koska ne olisivat vain tuhannes ja yhdes ohje muiden joukossa.

Ainoa menetelmä, mikä luultavasti toimii, kun on kyse kännykän muistikortille tallennetuista kuvista, on muistikortin irrottaminen ja lukeminen kortinlukulaitteella. Tässä menetelmässä on se huono puoli, että saa jännittää sitä, särkyykö kännykkä, kun muistikortin ja sim-kortin luukkua avaa neulalla painamalla. Minulla ei ole alkuperäistä neulaa vaan jokin klemmarista tehty korvike eli eri piikki joka kerralla. Pelkään, että piikki rusahtaa läpi reiästään ja murskaa kännykän sisukset, jolloin kännykkä tuhoutuu.

Jos kännykän kytkee tietokoneeseen USB-johdolla, kansiot saa näkyviin. Mutta jos yrittää avata "Camera" -kansion, tietokoneen tiedostonhallintasovellutus menee jumiin, ja joskus pitkän ajan kuluttua tulee jokin virheilmoitus. Kuvia ei siis saa kaivettua esiin. Windowsissa on vähän samaa ongelmaa silloin, jos kortilla on paljon kuvia. Näin ollen kannattaa kuvata kortti vain puoliksi täyteen tai käyttää pienempiä (32GB) kortteja. Kannattaa myös valita näyttömuodoksi perustiedot eikä pikkukuvakkeita.

Olisin tehnyt Youtube-videon kännykällä kuvaamistani uudenvuoden näkymistä. Ehkä joskus myöhemmin.

Hayabusa

^Kuvien kopioinnissa kännykästä tietsikkaan olen havainnut ettei kannata ahnehtia. Eli yrittää kaikia kuvia kerrallaan, vaan suorittaa kopiointi sopivan pienissä erissä.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Jaska

#359
Minulla on Ubuntu (Debian-pohjainen Linux-jakelu) tietokoneessa  ja ajantasaisella Android-versiolla varustettu puhelin (Samsung Galaxy). Ei ole koskaan ollut mitään mainittavaa vaikeutta siirtää kuvia USB-johdolla puhelimen ja tietokoneen välillä.

Sen toki tiedän, että eri puhelinmallien välillä on eroa, että ohjeet on syytä lukea.

Jos minulla olisi kymmeniätuhansia valokuvia kopioitavana, harkitsisin varmaan vakavasti pilvipalvelun käyttöä. Tässäkin ketjussa on tavalliset siirtotavat monasti läpikäyty. Propellihatuille on esim.  adb ohjelma (Android Debug Bridge) Linuxin pääteikkunassa nopeaan tiedostonsiirtoon isoillekin tietomäärille USB-johdolla.

Lainaus käyttäjältä: Kopek - tammikuu 01, 2021, 12:10:49
Jos kännykän kytkee tietokoneeseen USB-johdolla, kansiot saa näkyviin. Mutta jos yrittää avata "Camera" -kansion, tietokoneen tiedostonhallintasovellutus menee jumiin, ja joskus pitkän ajan kuluttua tulee jokin virheilmoitus.
Minulla on puhelimessa alle tuhannen tiedoston kansioita ja kaikki niin Phonessa kuin Cardissa avautuvat listaksi Ubuntun tiedostohallinnassa sekunnin murto-osassa. Peukalonkynsikuvia jos pyytää, niin niitä tulee ruudulle ehkä kolme sekunnissa.