Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Hävittäjähankinnat ja muu sotateknologia yhteiskunnallisesti tarkasteltuna

Aloittaja ROOSTER, tammikuu 12, 2019, 21:01:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 13 Vieraat katselee tätä aihetta.

-:)lauri

#495
Lainaus käyttäjältä: Saares - kesäkuu 13, 2019, 13:44:39
Pitäisikö alottaa luetella sellaisia toimia joita Venäjä on tenyt ja jotka haittaavat suomalaisia yrityksiä. Enpä ole nähnyt Karikon tai Tuottavuuslaukan niistä kirjoittavan.
Itsestäänselvyydet eivät haasta minua älyllisesti niin paljoa että jaksasisin niistä kirjoitella. Poislukien tämä viestini kun itsestäänselvyydet osoittautuivat jälleen saarekselle liian vaikeiksi.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Saares - kesäkuu 13, 2019, 13:44:39
Pitäisikö alottaa luetella sellaisia toimia joita Venäjä on tenyt ja jotka haittaavat suomalaisia yrityksiä. Enpä ole nähnyt Karikon tai Tuottavuuslaukan niistä kirjoittavan.

Luettele pois, odotan mielenkiinnolla, mitä kaikkea mahdat löytää?,, Mutta mitä se tuohon rumpin juttuun kuuluu.

Eikö ne pakotteet häiritse yhtähyvin tulevat sitten mistä suunnasta hyvänsä.

Kaasuputkeakin haluaa lähinnä trumppi poikotoida myydäkseen omaa (oman maansa) kaasua eu-n markkinoille. Eikö silloin sitä vastavuoroisuutta kannata huomioida.

Saares

#497
Lainaus käyttäjältä: Tuottavuusloikka - kesäkuu 11, 2019, 15:12:54
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - kesäkuu 11, 2019, 10:39:31
Lainaus käyttäjältä: Saares - kesäkuu 11, 2019, 10:10:39
Peilat koko valintasi tunteesen ja ennakkoluuloon.

Olen yrittänyt tuoda esiin ihan reaalisia seikkoja jotka linkeillä, lainauksilla ja loogisella päättelyllä todistellaan. Saareksen kohdalla tilanne on mielestäni erilainen, mikä on selkeästi nähtävissä kommentoinneissaan.

Tietysti minä olen tässä asiassa jotain mieltä - mutta perustellusti. Olen myös aina tuonut perustelun esiin jotain väittäessäni. Enkä suinkaan esitä ennakkoluuloja perusteluksi.

Lainaus käyttäjältä: Saares - kesäkuu 11, 2019, 10:10:39
Onneksi ne jotka valinnan tekevät, ovat järkisidonnaisia.

Näin minä toivon.

Nyt tulee sen verran hyvin perusteltua ja jalat maassa ilmaistua asiaa, että Saares voi hetkellä millä hyvänsä laittaa isompaa vaihdetta sisään ja alkaa näkemään kirjoituksissasi agendaa ja valeuutisia.
Onko tämämielestäsi valeuutinen?
Saabille takaisku: Gripen putoamassa pois Sveitsin hävittäjäkilvasta
Saab Gripen E numero 39-10 teki ensilentonsa 10. kesäkuuta. (KUVA: Linus Svensson / Saab)

Julkaistu: 13.6. 20:06
Hs.
  "Uusi Gripen E -malli ei osallistu kesäkuun lopussa Sveitsissä alkavaan koelento-ohjelmaan.
Sveitsin puolustusvoimien materiaalilaitos Armasuisse ei hyväksy ruotsalaista Gripen E -monitoimikonetta koelento-ohjelmaan, jonka oli määrä alkaa juhannuksen jälkeen Payernessa. Gripen E:n poisjäännistä kertoi koneen valmistaja Saab tiedotteessa torstaina. "

Minun mielipiteitäni tämän valinnan suhteen ei kannata kovin vakavasti ottaa. En ole minkäänlainen asiantuntija tässä valinnassa toisin kuin jotkut muut jotka tuntuvat ajattelevan itsestään. Lainaukseni ovat yleensä todellisten asiantuntjoiden kirjoituksista.

-:)lauri

#498
Lainaus käyttäjältä: Saares - kesäkuu 13, 2019, 23:07:31
Lainaus käyttäjältä: Tuottavuusloikka - kesäkuu 11, 2019, 15:12:54
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - kesäkuu 11, 2019, 10:39:31
Lainaus käyttäjältä: Saares - kesäkuu 11, 2019, 10:10:39
Peilat koko valintasi tunteesen ja ennakkoluuloon.

Olen yrittänyt tuoda esiin ihan reaalisia seikkoja jotka linkeillä, lainauksilla ja loogisella päättelyllä todistellaan. Saareksen kohdalla tilanne on mielestäni erilainen, mikä on selkeästi nähtävissä kommentoinneissaan.

Tietysti minä olen tässä asiassa jotain mieltä - mutta perustellusti. Olen myös aina tuonut perustelun esiin jotain väittäessäni. Enkä suinkaan esitä ennakkoluuloja perusteluksi.

Lainaus käyttäjältä: Saares - kesäkuu 11, 2019, 10:10:39
Onneksi ne jotka valinnan tekevät, ovat järkisidonnaisia.

Näin minä toivon.

Nyt tulee sen verran hyvin perusteltua ja jalat maassa ilmaistua asiaa, että Saares voi hetkellä millä hyvänsä laittaa isompaa vaihdetta sisään ja alkaa näkemään kirjoituksissasi agendaa ja valeuutisia.
Onko tämämielestäsi valeuutinen?

Etkö ihan oikeasti ymmärtänyt mihin minä valeuutisella viittasin?

LainaaSaabille takaisku: Gripen putoamassa pois Sveitsin hävittäjäkilvasta
Saab Gripen E numero 39-10 teki ensilentonsa 10. kesäkuuta. (KUVA: Linus Svensson / Saab)

Julkaistu: 13.6. 20:06
Hs.
  "Uusi Gripen E -malli ei osallistu kesäkuun lopussa Sveitsissä alkavaan koelento-ohjelmaan.
Sveitsin puolustusvoimien materiaalilaitos Armasuisse ei hyväksy ruotsalaista Gripen E -monitoimikonetta koelento-ohjelmaan, jonka oli määrä alkaa juhannuksen jälkeen Payernessa. Gripen E:n poisjäännistä kertoi koneen valmistaja Saab tiedotteessa torstaina. "

Minun mielipiteitäni tämän valinnan suhteen ei kannata kovin vakavasti ottaa. En ole minkäänlainen asiantuntija tässä valinnassa toisin kuin jotkut muut jotka tuntuvat ajattelevan itsestään. Lainaukseni ovat yleensä todellisten asiantuntjoiden kirjoituksista.

Gripen E ei osallistu siksi Sveitsin koelento-ohjelmaan, kun Gripen E ei ole vielä valmis operatiiviseen toimintaan. Ymmärrätkö?

Saab halusi osallistua Sveitsin koelento-ohjelmaan Gripen C -koneellaan demonstroidakseen Gripen E koneen ominaisuuksia, mutta Sveitsi toivoi, että Saab ei osallistu koelento-ohjelmaan ollenkaan, koska Saab ei voi osallistua Gripen E -koneellaan.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Saares

^^
"Saabille takaisku: Gripen putoamassa pois Sveitsin hävittäjäkilvasta
Saab Gripen E numero 39-10 teki ensilentonsa 10. kesäkuuta. (KUVA: Linus Svensson / Saab)"
Tuossa sanotaan että Saab on putoamassa hävittäjäkilvasta
Ei siis pelkästään koelento-ohjelmasta. Ymmärrätkö?

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Saares - kesäkuu 14, 2019, 09:53:52
^^
"Saabille takaisku: Gripen putoamassa pois Sveitsin hävittäjäkilvasta
Saab Gripen E numero 39-10 teki ensilentonsa 10. kesäkuuta. (KUVA: Linus Svensson / Saab)"
Tuossa sanotaan että Saab on putoamassa hävittäjäkilvasta
Ei siis pelkästään koelento-ohjelmasta. Ymmärrätkö?
Tuo koelento-ohjelma on se Sveitsin hävittäjäkilpa. Onko Sveitsillä vielä muitakin kilpailuja hävittäjille kuin tuo koelento-ohjelma?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Kopek

Jos pitäisi lyödä vetoa siitä, minkä koneen Suomi valitsee, nimeäisin F35:n.

Miksikö? Hyvin pitkästi imagosyistä. Suomen ilmavoimien lentäjät ja päälliköt voisivat katsoa kuuluvansa harvoihin ja valittuihin eli eräänlaiseen maailmanluokan eliittiin, kun heillä olisi moderni kone. Tehtäisiin sotilaallsta yhteistyötä maailman johtavan supervallan eli Yhdysvaltojen kanssa. Henkilöstöä pääsisi sinne koulutukseen, ja muullakin tavalla oltaisiin amerikkalaisten kanssa paljon tekemisissä. Suomalaiset voisivat katsoa olevansa tärkeitä.

Super-Hornet ajaisi tietysti osittain saman asian, mutta se on jo vanha konetyyppi, ja vaihtelu virskistää.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Kopek - kesäkuu 14, 2019, 14:26:19
Jos pitäisi lyödä vetoa siitä, minkä koneen Suomi valitsee, nimeäisin F35:n.

Miksikö? Hyvin pitkästi imagosyistä.

Siihen nähden miten suurena rahasummana miljardia pidetään (1 000 000 000), tuntuu tarpeettomalta laittaa useita niitä menemään, ihan vaan imagon takia. Huolehtimalla vaikka siitä, että ulkoministerillä on rypyttömämpi puku, säilytettäisiin jo vaivalla aiemmin hankittu imago huomattavasti halvemmin kustannuksin.

Aika selvältä näyttää, että hinta/laatusuhde on paras Gripenissä. Tietysti myös tehtaan läheisyys on plussaa, kuten lupaus Suomeen tarvittaessa ja pyydettäessä lähetettävästä prikaatista (5600 sotilasta) ja vähäinen ei ole myöskään lupaus kahdesta GlobalEye-tutkavalvontajärjestelmästäkoneesta - jotka tulevat kaupan päälle. Ruotsalaiset ovat tosissaan, Trump haukkui itsekin F-35 koneet.

Lainaus käyttäjältä: https://www.verkkouutiset.fi/ruotsissa-esitetaan-sodassa-5000-sotilasta-suomeen/Ruotsin ja Suomen puolustusyhteistyö syvenee ja Ruotsin pitää olla valmiina lähettämään prikaati Suomen avuksi sodan syttyessä, Ruotsin valtiopäiväpuolueiden puolustuskomitean raportissa esitetään.

Lainaus käyttäjältä: https://yle.fi/uutiset/3-10832399?origin=rssSuomella ei tällä hetkellä ole ilmavalvontakoneita. Ruotsilla ja Venäjällä niitä on.

Varsinainen hävittäjätarjous Saabilta on edelleen 64 kappaletta Gripen E- ja F-mallin monitoimihävittäjiä.

Lainaus käyttäjältä: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005004402.htmlDonald Trump haukkuu F-35-hävittäjän kustannuksia – parjattu kone ehdolla Suomen Hornetien korvaajaksi
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Sepe

Sveitsi hankkii 30 - 40 hävittäjää. Sveitsi on pudottanut listalta Gripenin, koska Gripen ei ole kypsä koelentoihin.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Sepe - kesäkuu 14, 2019, 19:26:09
Sveitsi hankkii 30 - 40 hävittäjää. Sveitsi on pudottanut listalta Gripenin, koska Gripen ei ole kypsä koelentoihin.

Juuri näin. Tiesitkö muuten, että Sveitsi ei ota Gripeniä listalle koska sen uusi malli ei vielä ole valmis koelentoihin? Koska Gripen on uusin, se ei vielä ole valmis koelentoihin ja siksi Sveitsi ei saa sitä koelentoihin.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Toope

Ei taida Ruotsi pikkuvaltiona olevan enää kykenevä luomaan päätoimisia hävittäjäkoneita, ehkä muunlaisia? Gripen vaan jää jälkeen jopa eurooppalaisista kilpailijoistaan, saati sitten F-35:sta.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Toope - kesäkuu 14, 2019, 22:18:06
Ei taida Ruotsi pikkuvaltiona olevan enää kykenevä luomaan päätoimisia hävittäjäkoneita, ehkä muunlaisia? Gripen vaan jää jälkeen jopa eurooppalaisista kilpailijoistaan, saati sitten F-35:sta.

Mikään fakta ei puolla ennakkoluuloasi.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Mitä sanoo lentämisen ammattimies joka on lentänyt 150 erilaisella koneella, tehnyt seitsemän pakkolaskua ja kirjoittanut lentämisestä 15 kirjaa.

Lainaus käyttäjältä: https://yle.fi/uutiset/3-10103487Jos insinöörieverstiluutnantti evp. Jyrki Laukkanen olisi lentänyt elämänsä kaikki lentotunnit putkeen, hän olisi liidellyt tauotta taivaalla likimain kaksi vuotta.
...
Teknisesti Laukkanen pitää Saabin uutta Gripen E-mallia jopa kaikkein kehittyneimpänä. Tosin hän muistuttaa, että brittiläistä Typhoonia kehitetään jatkuvasti lisää. Sama koskee amerikkalaista Super Hornetia.

– Super Hornetin valmistus aiottiin jo lopettaa mutta kun Yhdysvaltain laivasto tilasi koneita, valmistus ja kehitystyö käynnistettiin uudestaan.

Ranskalainen Rafale on Laukkasen mielestä niin ikään hyvä kone mutta sen myötä Suomi joutuisi uusimaan paljon muitakin järjestelmiä, minkä vuoksi hän ei pidä sitä todennäköisenä valintana.

Entä uusi amerikkalainen F-35, josta käytetään nimeä joint strike fighter. Harva Suomessa on tullut edes miettineeksi, mitä nimi tarkoittaa, vaikka juuri se voi kertoa, miksi se ei sovi meille.

Laukkanen muistuttaa, että F-35 on oikeastaan häiverynnäkkökone. Siinä on hyvät tiedusteluominaisuudet, minkä vuoksi koneen on ajateltu lentävän ensimmäisenä taistelupaikalle selvittämään uhkia. Vasta sen perässä tulevat muut hävittäjät, joissa ovat asekuormat.

– Tämän vuoksi minä en näe sitä meille sopivaksi.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Saares

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - kesäkuu 14, 2019, 21:41:59
Lainaus käyttäjältä: Sepe - kesäkuu 14, 2019, 19:26:09
Sveitsi hankkii 30 - 40 hävittäjää. Sveitsi on pudottanut listalta Gripenin, koska Gripen ei ole kypsä koelentoihin.

Juuri näin. Tiesitkö muuten, että Sveitsi ei ota Gripeniä listalle koska sen uusi malli ei vielä ole valmis koelentoihin? Koska Gripen on uusin, se ei vielä ole valmis koelentoihin ja siksi Sveitsi ei saa sitä koelentoihin.
Sinä jatkuvasti tuputat ostettavaksi konetta jota ei ole olemassa. Missä on vastuullisuutesi?

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Saares - kesäkuu 15, 2019, 16:02:04
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - kesäkuu 14, 2019, 21:41:59
Lainaus käyttäjältä: Sepe - kesäkuu 14, 2019, 19:26:09
Sveitsi hankkii 30 - 40 hävittäjää. Sveitsi on pudottanut listalta Gripenin, koska Gripen ei ole kypsä koelentoihin.

Juuri näin. Tiesitkö muuten, että Sveitsi ei ota Gripeniä listalle koska sen uusi malli ei vielä ole valmis koelentoihin? Koska Gripen on uusin, se ei vielä ole valmis koelentoihin ja siksi Sveitsi ei saa sitä koelentoihin.
Sinä jatkuvasti tuputat ostettavaksi konetta jota ei ole olemassa. Missä on vastuullisuutesi?

Semmosta se on.

Valmistaudutaan sotaan jota ei ole, ostamalla siihen parhaimmin sopivat koneet. Todennäköisesti kone on valmis koelentoihin silloin kun Suomi haluaa niitä koelentää ja hankittu silloin, kun sota alkaa. Jos alkaa. Sinä aikana yritetään pärjäillä niillä koneilla joita on.

Vastuutonta olisi hankkia kone joka ei sovi tarkoituksiin,  joka on liian kallis ja joka vaatii huoltoa aivan liian usein. Kyse on tarjousten vertailusta.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS