Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Uudistuva Venäjä, uhka vai mahdollisuus - miten suhtautua?

Aloittaja ROOSTER, toukokuu 29, 2020, 18:36:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 7 Vieraat katselee tätä aihetta.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - syyskuu 22, 2022, 10:53:05
Lainaus käyttäjältä: Karikko - syyskuu 22, 2022, 10:46:29
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - syyskuu 22, 2022, 10:39:51
Tottakai kaikki kansat ovat kamaluuksia tehneet. Voiko siitä johtaa sellaista että tässä ja nyt on ihan ok riehua siihen malliin kuin Venäjä lähti Ukrainaan rallatellen riehumaan? Eihän pahanteko maailmasta lopu ikinä, jos aina vedotaan siihen että musta kylki kumpaisellakin.

Käsittääkseni tässä ryhmässä ei edes kukaan muu usko karmaan, kuin minä, joten ihmetellä täytyy miten naisten ja lasten raiskaaminen on joillekuille ihan jees koska kukaan ei ole viaton.

Vai onko tässä nyt jostain symmetriasta taas kerran kyse, että ei saa jotain raukkaparkaryhmää syyttää jos ei syytetä muodon vuoksi heidän kohteekseen ottamiaankin? Tältähän pohjalta raiskailu on tosiaan ihan ok, koska kumminkin naisetkin jotain läpä läpä lässyn lässyn blaa blaa.

Moraalistahan (moraalitonta) se on väittää olevansa moraalinen, mutta mitä muutakaan moraalinen ihminen osaisi tehdä.

Venäläiset eivät tietenkään ole moraalisia, paitsi Putin, joka kertoo mitä tekee eikä "pahemmin valehtele. Atomipommikin varmaan on olemassa ja sitä varmaan käytetään.
Tähänkin asti putin on tehnyt sitä mitä on uhannut. joten hän on ilmeisen "rehellinen, moraalinen ja puheidensa mittainen- "luulisin.

Väitän etten ole tässä inkarnaatiossani ketään raiskannut itse, vaikka läheltä on pitänyt että minut on melkein raiskattu, ja jossain vaiheessa teki mieli raiskata yksi mies kun ei tältä muuten saanut.

Nämä lapsiin ja naisiin kohdistuvat jutut otan sikäli raskaasti, että välillä alkaa ärsyttämään että miten kepeä juttu koko sota tuntuu useille miehille olevan. Ikäänkuin kyseessä olisi vähän kuin joku tietokonepeli, taikka vaikka jääkiekko jota penkki"urheilijat" pohtivat lämpimikseen.

Mutta en minäkään toki sen parempaan pysty. Kuin pohtimaan.  :(

Ei kait se kepeä ole -sota, mutta sille ei voi mitään.
Itseään ei kannata uhrata sodan alttareille, vaikka se lienee ainoa asia mitä voi uhrata. Sodastakaan ei kannata olla sen kummempaa mieltä- vaikka sen voi todeta olevan ihmisen luonteeseen liittyvä ominaisuus.

Sotimatta ei voi olla- eikä syyllistämättä- siitähän ne sodat jo alkavatkin.

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - syyskuu 22, 2022, 09:53:43
Minulla toki vaihtelee tämä usko sen suhteen että alkaako Putin pommejakin nakkelemaan. Välillä asetun samalle kannalle kuin esim. britit joiden olen somessa nähnyt naureskelevan atomipommiuhkailuille. Välillä kun mietin miten järjetöntä tämä meno on, uskon että öpaut mitä tahansa voi tapahtua.

Pommit on sen verran isoja, että Putin ei jaksa niitä yksin nakata. Toivo lepää sen varassa, että viime kädessä Putinin ns. lähipiiri ei halua kuolla ydinsodassa, vaikka herralle itselleen tasapeli (eli tasapuolinen tuho) olisikin mieluisampi vaihtoehto kuin tappio. Käyttämättöminä ydinaseet turvaavat Venäjän eliitin ulkoisilta uhkilta. Sisäisiltä uhkilta suojelee tuhatpäiset erikoispamputtajajoukot.

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Karikko - syyskuu 22, 2022, 10:34:50
Lainaus käyttäjältä: Jaska - syyskuu 22, 2022, 10:28:02
Lainaus käyttäjältä: Karikko - syyskuu 22, 2022, 09:34:06
Ei siinä paljon logiikkaa tarvita, jos viitsii uutisia katsella.
No katso vaikka hakukoneesta. Yksinkertaisista faktoista on valehtelusi helppo osoittaa.
https://www.google.com/search?q=Poro%C5%A1enko+vangittuna

Tuo uutinen kerrottiin tässä kesän aikana ja pidätys oli suoritettu, kun poro oli aikeissa lähteä ulkomaille- ilmeisesti Kybrokselle, jossa paossa oli ollutkin. Hän oli sitä ennen kotiarestissa ja pidätettiin tuon paoksi oletetun asian vuoksi ja kyselin juuri siksi, vieläkö hän mahtaa olla pidätettynä, kun uutisissa ei ole mitään näkynyt.
En usko ennen kuin näytät uutisen.

Helsingin Sanomat kertoo 28.5. että Porošenko yritti autollaan Puolaan, mutta häntä ei päästetty. Kuvailusi on muistuttanut kovin toisen ukrainalaisen varakkaan Putin-ystävän tapausta, josta olen antanut tässä ketjussa linkin.

Vangitseisoikeudenkäynnissä tänä vuonna Porošenkolle vaadittiin kotiarestia, mutta hänet vapautettiin. Näin muistamani mukaan tarkistamatta.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Jaska - syyskuu 22, 2022, 14:00:28
Lainaus käyttäjältä: Karikko - syyskuu 22, 2022, 10:34:50
Lainaus käyttäjältä: Jaska - syyskuu 22, 2022, 10:28:02
Lainaus käyttäjältä: Karikko - syyskuu 22, 2022, 09:34:06
Ei siinä paljon logiikkaa tarvita, jos viitsii uutisia katsella.
No katso vaikka hakukoneesta. Yksinkertaisista faktoista on valehtelusi helppo osoittaa.
https://www.google.com/search?q=Poro%C5%A1enko+vangittuna

Tuo uutinen kerrottiin tässä kesän aikana ja pidätys oli suoritettu, kun poro oli aikeissa lähteä ulkomaille- ilmeisesti Kybrokselle, jossa paossa oli ollutkin. Hän oli sitä ennen kotiarestissa ja pidätettiin tuon paoksi oletetun asian vuoksi ja kyselin juuri siksi, vieläkö hän mahtaa olla pidätettynä, kun uutisissa ei ole mitään näkynyt.
En usko ennen kuin näytät uutisen.

Helsingin Sanomat kertoo 28.5. että Porošenko yritti autollaan Puolaan, mutta häntä ei päästetty. Kuvailusi on muistuttanut kovin toisen ukrainalaisen varakkaan Putin-ystävän tapausta, josta olen antanut tässä ketjussa linkin.

Vangitseisoikeudenkäynnissä tänä vuonna Porošenkolle vaadittiin kotiarestia, mutta hänet vapautettiin. Näin muistamani mukaan tarkistamatta.

Oikeastaan on ihan sama mitä uskot, sehän on sinun asiasi- telkussahan on muutenkin paljon soopaa, eikä läheskään kaikkia ole prikulleen tarkistettu,- varsinkaan sotauutisista.

Samantekevää onko porotzeknka vapaana tai tallessa.

Hän kuitenkin palasi sodan jälkeen ukrainaan valvomaan etujaan ja silloin määrättiin kotiarestiin- kunnes aikoi poistua maasta- (takaisin kybrokselle kaiketi) ja uutiset kertoivat , että hänet on vangittu sen vuoksi- mutta ehkäpä kerrot onko hän vapaana ja missä.-



ROOSTER

Niin ne ajatukset ja teot vaihtelee.

Lainaus käyttäjältä: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009088478.htmlPresidentti Putin toteutti mobilisaation, vaikka menettikin kasvonsa ja rikkoi maaliskuussa Venäjän kansalle antamansa lupauksen.

Puoli vuotta sitten, maaliskuussa pitämässään puheessa Putin lupasi Venäjän kansalle voimiensa tunnossa seuraavaa: "Ymmärrän, että olette huolissanne rakkaimmistanne. Korostan, että varusmiehet eivät osallistu taisteluihin, eivätkä tee niin tulevaisuudessa. Ei tule olemaan mitään lisäkutsua reserviläisille."

Uskottavuus tuollaisesta kärsii.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Laika

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - syyskuu 23, 2022, 11:20:23
Uskottavuus tuollaisesta kärsii.

Niinkö ISW ja Iltalööppi venäjä-asiantuntijallemme kertoi?
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Laika

Lainaus käyttäjältä: Jaska - syyskuu 22, 2022, 00:55:39

En näe, että Länsi pyrkisi tuhoamaan Venäjän.

Et tietenkään, mutta ketä vittua kiinnostaa mitä sinä näet. Muita samanmielisiäsi? Toisin kuin Jaska ja hänen samanmieliset kumppaninsa näyttävät luulevan, koko maailman havaintotodellisuus ei ole keila, joka aukeaa heidän silmiensä edestä ja katkeaa siellä, missä katseen eteen lankeaa ensimmäinen näköeste. Kaiken hyvän lisäksi siinä näköesteessä lukee kissan kokoisin kirjaimin TUOTU TÄHÄN NÄKÖESTEEKSI JASKAA VARTEN, ja sinä olet riittävän sokea introspektion termein ilmaistuna, jotta et anna sen häiritä määritellessäsi omaa käsityskykyäsi muun maailman havaintotodellisuudesta. Se on osa katkeraa vitsiä: että me syytämme niitä muita täsmälleen siitä, mihin itse syyllistymme.

Jos tästä tulee ydinsota, pidän kaltaisiasi ihmisiä siihen ensisijaisena syynä. Jaska haluaa tuhota nykyiset ja myrkyttää tulevat sukupolvet. Tai ehkä oikeammin, Jaska on riittävän tyhmä ja sokea täyttääkseen sellaisen joukkotuhon perusehdon.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Laika - syyskuu 23, 2022, 11:40:10
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - syyskuu 23, 2022, 11:20:23
Uskottavuus tuollaisesta kärsii.

Niinkö ISW ja Iltalööppi venäjä-asiantuntijallemme kertoi?

Eiköhän se Putinin puhe ole ihan nauhoitettukin. Mitä tulee uskottavuuden kärsimiseen valehtelusta johtuen - eiköhän se ole ihan yleismaailmallinen juttu.

Että mitä sinä oikein tarkoitat.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Laika

#2423
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - syyskuu 23, 2022, 11:59:27
Lainaus käyttäjältä: Laika - syyskuu 23, 2022, 11:40:10
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - syyskuu 23, 2022, 11:20:23
Uskottavuus tuollaisesta kärsii.

Niinkö ISW ja Iltalööppi venäjä-asiantuntijallemme kertoi?

Eiköhän se Putinin puhe ole ihan nauhoitettukin.

On se. Niin oli Intian Modin ja Putinin välinen sananvaihtokin. Siksi onkin ihme, että kukaan teistä ei ole koskaan lukenut kumpaakaan kokonaisuudessaan, ja jopa Helsingin Sanomat otsikoi Modin kommentit Putinille täysin vastoin sitä, mitä hän itse asiassa Samarkandissa oli sanonut.

Olen ottanut lähtöolettamaksi, että kaikki mitä lännessä Venäjää koskien siteerataan, siteerataan väärin tai kontekstista irrallaan, tahallaan ja järjestelmällisesti.

Ainakin 21. päivä Putinin puhe oli sensuroitu läntisillä palvelimilla, mutta jos haluat koko manuskriptin, se löytyy tuolta:

https://www.nakedcapitalism.com/2022/09/text-of-putin-speech-announcing-partial-mobilization.html
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Karikko


Fortumilla kerrotaan olevan vielä hieman toimintaa venäjällä ja ilmeisesti myös uniperilla osana fortumia.

Jossain sanottiin viiden miljardin arvosta, mutta aiemmin puhuttiin kahdesta miljardista, joten ehkä sanotaan mitä halutaan.

Tuokin tilanne sitoo toistaiseksi, eikä sieltä noin vain lähdetä reput selässä. Tai sitten lähdetään, mutta eväät jäävät sinne. Toisaalta myös täällä on jäänyt kaikenlaista sälää pakotteiden vuoksi maallista omaisuutta valtion hallintaan, joten kaikenlaista siinäkin voi vielä sattua.

>>>

FORTUMIN mukaan yhtiöllä on tällä hetkellä yhdessä Uniperin kanssa Venäjällä noin 7 000 työntekijää ja 12 voimalaitosta, jotka ovat näiden venäläisten tytäryhtiöiden omistuksessa. Vuonna 2021 Venäjän toiminnot muodostivat 20 prosenttia yhtiön vertailukelpoisesta liikevoitosta

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Laika - syyskuu 23, 2022, 11:53:01
Jos tästä tulee ydinsota, pidän kaltaisiasi ihmisiä siihen ensisijaisena syynä. Jaska haluaa tuhota nykyiset ja myrkyttää tulevat sukupolvet. Tai ehkä oikeammin, Jaska on riittävän tyhmä ja sokea täyttääkseen sellaisen joukkotuhon perusehdon.

Väärässä katkeraan loppuun asti? Eiköhän ydinsotaan syyllisiä olisi niitä aseita rakennelleet, haalineet, laukaisunapit itsellään pitäneet? Sinä, minä, Hentun Liisa ja Jaska ollaan viattomia sivustakulkijoita siinä touhussa.

Aave

Venäjällä on enää kaksi vipuvartta, joita se voi yrittää käyttää. Ensimmäinen on parhaillaan tapahtuva mobilisaatio, ja toisena ydinaseet. Mikäli se niitä vielä päätyy käyttämään, niin se on ennen kaikkea Venäjän loppu. Sitä eivät hyväksyisi Venäjän kanssa vielä yhteistyössä olevatkaan - ja tarkoitan niitä todella merkityksellisiä valtioita, kuten Kiina ja Intia.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Laika

#2427
Lainaus käyttäjältä: Hiha - syyskuu 23, 2022, 14:23:07
Lainaus käyttäjältä: Laika - syyskuu 23, 2022, 11:53:01
Jos tästä tulee ydinsota, pidän kaltaisiasi ihmisiä siihen ensisijaisena syynä. Jaska haluaa tuhota nykyiset ja myrkyttää tulevat sukupolvet. Tai ehkä oikeammin, Jaska on riittävän tyhmä ja sokea täyttääkseen sellaisen joukkotuhon perusehdon.

Väärässä katkeraan loppuun asti? Eiköhän ydinsotaan syyllisiä olisi niitä aseita rakennelleet, haalineet, laukaisunapit itsellään pitäneet? Sinä, minä, Hentun Liisa ja Jaska ollaan viattomia sivustakulkijoita siinä touhussa.

Omasta mielestänne te olette niin perkeleen viattomia, että on aivan sama mitä mieltä olette mistään asiasta: kuitenkin toisella suupielellä kannatatte demokratiaa, kansanvaltaa. Vai oliko se sittenkin oklokratiaa?

Minulle silmiä avaava kokemus oli lukea ensimmäistä maailmansotaa koskenut tulkinta, joka vieritti vastuun johtavilta poliitikoilta kansan harteille: eliitin keskuudessa oltiin paremmin tietoisia sotaan liittyneistä riskeistä, mutta kansa halusi sitä, mitä yleinen ilmapiiri sai heidät mullilauman tavoin toistelemaan*. Johtajilla ei ollut poliittisista syistä liikkumatilaa puhua sitä vastaan. Jopa kaltaiseni ei-kukaan joutuu tarkasti valikoimaan, millä sanoilla luonnehtii maailman poliittista tilaa naapureille ja ystävilleen. Jopa palkituista journalisteista tehdään lännessä epähenkilöitä.

Vaan sinunhan pitäisi tietää, mitä mullilauma ajattelee, kun edustat yleiseurooppalaista poliittista ilmapiiriä itse, ja kaikki toisella tavalla asian näkevät ovat kirjoissanne putinisteja. Ukrainassa käytännössä kaikki hallituksen ulkopuoliset mediat ja puolueet on kielletty, ja te mesoatte täällä demokratian hyveistä ja omasta viattomuudestanne.

*ja oireellisesti, jopa sodan päätyttyä sitä kannattaneet ja sodan hävinneet osapuolet jatkoivat euroopassa tappioon syyllisten etsimistä keskuudestaan osoittaakseen sisäiset vihollisensa
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Laika - syyskuu 23, 2022, 16:04:13
Minulle silmiä avaava kokemus oli lukea ensimmäistä maailmansotaa koskenut tulkinta, joka vieritti vastuun johtavilta poliitikoilta kansan harteille: eliitin keskuudessa oltiin paremmin tietoisia sotaan liittyneistä riskeistä, mutta kansa halusi sitä, mitä yleinen ilmapiiri sai heidät mullilauman tavoin toistelemaan. Johtajilla ei ollut poliittisista syistä liikkumatilaa puhua sitä vastaan. Jopa kaltaiseni ei-kukaan joutuu tarkasti valikoimaan, millä sanoilla luonnehtii maailman poliittista tilaa naapureille ja ystävilleen.

Vaan sinunhan pitäisi tietää, mitä mullilauma ajattelee, kun edustat yleiseurooppalaista poliittista ilmapiiriä itse, ja kaikki toisella tavalla asian näkevät ovat kirjoissanne putinisteja. Ukrainassa käytännössä kaikki hallituksen ulkopuoliset mediat ja puolueet on kielletty, ja te mesoatte täällä demokratian hyveistä ja omasta viattomuudestanne.

Mun mielestä tossa tulee nyt joku looginen harha-askel ehkä siitä, että ajattelet ihmisiä ja kansaa värikkäästi "mullilaumana" ja johtajia ja eliittiä yhtäältä älykkäinä ja toisaalta pelkureina tai täysin tämän mullilauman armoilla olevina sätkynukkeina.

Noi on tosi voimakkaita roolituksia ja yleistyksiä, missä isot joukot ihmisiä lankeaa johonkin tommoseen lokeroon, joka ei ole sen takia sen parempi tai oikeampi kuvaus että se kuva on sulle hyvin värikäs ja kenties todentuntuinen ja että se tuottaa jonkin yksinkertaisen selityksen ja ymmärryksen tunteen.

Mutta olen ymmärtänyt että jos sun kanssa haluais käydä semmosta hyvää keskustelua, pitäis arvostaa sitä mitä sanot, ymmärtää aika syvästi se missä olet fiksu ja jonkin asian jäljillä ja sanoa vain se.

Tämmönen arvosteluhan on vaan typeryyttä tai se niin kuin vie tilaa siltä tärkeältä, mitä kuitenkin yrität välittää, huolimatta siitä mitä itse asiassa sanot tai teet tai mitä käytännön vaikutuksia sillä todella on.

Mun mielestä sun ehkä kannattais olla kiinnostunut niistä käytännön vaikutuksista ja omasta roolista ja sen vinoumista aika paljon enemmän.

Mutta jos uskot että toi nyt on hyvä ja tärkeä tehdä just tolleen kuin teet, tai jos se on se mitä haluat tehdä, niin ei mun edelleenkään siihen pakko ole mitään kantaa ottaa eikä tulla mistään nillittämään.

Melodious Oaf

#2429
Tollanen retoriikka on mun mielestä semmosta, että se vie keskustelun täysin abstraktille tasolle ja sun mielikuviin.

Silloin sun ei tarvitse suoraan ja ymmärrettävästi edes sanoa, mitä haluaisit tai toivoisit kenenkin tekevän ja miksi.

Vaan se voi olla tommosta aivan sekavaa syyttelyä ja raivoamista ja tuntua silti siltä että olet hyvällä asialla.

Selkeämpää olis mun mielestä unohtaa kokonaan kaikki tommoset sulle arvokkaat henkilökohtaiset hahmotukset kuten "mullilauma" tai joku tämmönen, millä käytännössä epäinhimillistät ja teet jostakin porukasta sellaisen että sen on helppo nähdä olevan vain tyhmä ja vastuussa jostakin isosta ja pahasta.

Mä en pidä semmosta niin kuin yhtään minään enkä edes viitsisi siitä keskustella, mitä se on. On surullista jos sulla on jotain murhetta tai ikäviä juttuja niin paljon, että luisut niiden takia tollasta tekemään toistuvasti, huomaamattasi tai että et itse näe mitä teet.

Ne vaan vaihtuu ne käsitteet ja se "väärä porukka" mutta teema on aina sama. Oikeutus tälle on suurin piirtein se, että ollaan menossa kohti jotain tuomionkuilua. Ympäristökatastrofia, nälänhätää, ydinsotaa, mitä vaan.

Jos me oltaiskin, silloin ei ainakaan pitäis tehdä tommosta vaan pitäis ajatella rauhallisesti ja miettiä että mitäs nyt tehdään ja sitten tehdä se.

Eikä mitään tommosta hätäilyä ja värittelyä että kenen syy tää on ja miten ne ei oikein ole edes ihmisiä.

Omalta kohdalta voisit vakavasti miettiä, onko tossa joku mitä itse saat siitä, että vedät tollasen kriisimoodin päälle ja pidät sitä jatkuvalla syötöllä päällä.

Eikö sulle riitä se ajattelu mitä sulla vois olla ihan rauhassa, ilman tämmösen uhan tai kriisifiiliksen tuomaa paloa ja kiihkoa? Vai mikä siinä oikein on ja mikä ton sun omalla kohdalla selittää?

Ketjun aiheesta vielä:

Konkreettisestihan sä voisit sanoa, että jos Suomessa laajat kansanjoukot protestois jollain tietyllä tavalla, silloin sun mielestä tapahtuis jotain hyvää — tai mun mielestä sun vois olla hyvä kuvailla se, mitä tässä pitäis täsmälleen tehdä ja mikä sun mielestä auttais. Ja sen jälkeen siitä voitais keskustella.

Sellaistahan ei varmaan pysty miettimään auki muuta kuin rauhassa, mutta se vois olla hyvä tehdä silti.

Mutta jos et ole valmis tai halukas konkretian tasolla asioista puhumaan, vaan villiinnyt jostain sun ihan ihme teoriatason mehusteluista ja vain se kiinnostaa, niin ei se taas mua kiinnosta niin kuin yhtään tippaa.

Sehän voi olla silti hyvä ja tärkeä asia tehdä, enkä minä väitä kaikkien hyvien ja tärkeiden asioiden arvoa ja merkitystä ymmärtäväni.