Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Rasismi, yleisketju

Aloittaja kertsi, kesäkuu 05, 2020, 13:04:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 8 Vieraat katselee tätä aihetta.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Brutto - marraskuu 22, 2021, 13:14:41
Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 22, 2021, 13:03:47


En ole Eskon edesottamuksia seurannut juurikaan, kunhan vaan aiemminkin olen pistänyt merkille, että häntä kuunnellaan jostain syystä vähän tarkemmalla korvalla kuin monia muita, joilla voisi olla tähdellisempääkin osaamista kyseiseltä alalta, joka siis ei ole tuolloin ollut tähtitiede, kosmologia tai fysiikka, vaan melkein mitä vaan maan ja taivaan välillä (pun intended).

Esko Valtaoja on filosofian tohtori. Filosofia tieteenalana käsittelee järkiperäisesti esimerkiksi todellisuuden luonnetta, arvoja, tietoa ja hyvän yhteiskunnan edellytyksiä. Olisi ollut vaikea löytää keskustelijaksi parempaa asiantuntijaa kuin Esko Valtaoja.
¨

Titteli filosofian tohtori ei tarkoita, että kyseinen henkilö olisi opiskellut nimenomaan filosofiaa. Nuo sinun perustelusi ovat aika hupaisia, varmaan tarkoituksella pöljäilet.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

^^Aivan! Minähän en sanonut minkä presidentiksi ajan Eskoa. ;)

Ps. Suomen tasavallan presidentiksi luonnollisesti valitaan tallini harvasanaisempi kuski Kimi Räikkönen.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

kertsi

Taiteesta tiedän jotain. Olisi jännä kuunnella mitä Esko fundeeraa taiteesta. Ja tietää millä lihaksilla.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Brutto

Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 22, 2021, 13:49:39
Lainaus käyttäjältä: Brutto - marraskuu 22, 2021, 13:14:41
Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 22, 2021, 13:03:47


En ole Eskon edesottamuksia seurannut juurikaan, kunhan vaan aiemminkin olen pistänyt merkille, että häntä kuunnellaan jostain syystä vähän tarkemmalla korvalla kuin monia muita, joilla voisi olla tähdellisempääkin osaamista kyseiseltä alalta, joka siis ei ole tuolloin ollut tähtitiede, kosmologia tai fysiikka, vaan melkein mitä vaan maan ja taivaan välillä (pun intended).

Esko Valtaoja on filosofian tohtori. Filosofia tieteenalana käsittelee järkiperäisesti esimerkiksi todellisuuden luonnetta, arvoja, tietoa ja hyvän yhteiskunnan edellytyksiä. Olisi ollut vaikea löytää keskustelijaksi parempaa asiantuntijaa kuin Esko Valtaoja.
¨

Titteli filosofian tohtori ei tarkoita, että kyseinen henkilö olisi opiskellut nimenomaan filosofiaa.

Tarkoittaa kuitenkin sitä, että on opiskellut paljon filosofiaa.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Norma Bates

Ennen korona-aikaa, en muista mikä vuosi, olin Valtaojan luennolla kuten taisin joskus jo mainitakin. Jäi vahva mielikuva että hän uskoi ihmiskunnan kykenevän ratkaisemaan kaikki ongelmansa. Oliko lie joku aiempi vihreä vallankumouskin esimerkkinään. Ja sellaista muistan jutelleen että riehumista on maailmalla vähemmän kuin menneinä aikoina.

Että kyllä tässä sen Seura-lehden kirjoitelman pohjalta tulee mieleen että häntä kyrsii pikkuasioista niuhottaminen joka ei edistä yhteishenkeä.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Brutto - marraskuu 22, 2021, 14:06:57
Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 22, 2021, 13:49:39
Lainaus käyttäjältä: Brutto - marraskuu 22, 2021, 13:14:41
Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 22, 2021, 13:03:47


En ole Eskon edesottamuksia seurannut juurikaan, kunhan vaan aiemminkin olen pistänyt merkille, että häntä kuunnellaan jostain syystä vähän tarkemmalla korvalla kuin monia muita, joilla voisi olla tähdellisempääkin osaamista kyseiseltä alalta, joka siis ei ole tuolloin ollut tähtitiede, kosmologia tai fysiikka, vaan melkein mitä vaan maan ja taivaan välillä (pun intended).

Esko Valtaoja on filosofian tohtori. Filosofia tieteenalana käsittelee järkiperäisesti esimerkiksi todellisuuden luonnetta, arvoja, tietoa ja hyvän yhteiskunnan edellytyksiä. Olisi ollut vaikea löytää keskustelijaksi parempaa asiantuntijaa kuin Esko Valtaoja.
¨

Titteli filosofian tohtori ei tarkoita, että kyseinen henkilö olisi opiskellut nimenomaan filosofiaa.

Tarkoittaa kuitenkin sitä, että on opiskellut paljon filosofiaa.

Niin, varsinkin, jos määritellään "paljon" vähän suppeammin.

T: Xante

Muoksis: En missään nimessä kiistä Valtaojan oppineisuutta, mutta mietiskelen, mikä näistä tehtävistä erityisesti on tuottanut filosofian tuntemusta:

Valtaoja työskenteli Turun yliopiston fysiikan laitoksella vuosina 1975–1987 ja oli tähtitieteen dosentti vuosina 1986–2001. Vuosina 1987–1996 hän toimi projektijohtajana Teknillisen korkeakoulun Metsähovin radiotutkimusasemalla. Vuonna 1997 hänestä tuli Teknillisen korkeakoulun avaruustekniikan dosentti. Vuosina 1997–1999 hän oli Turun yliopiston avaruustähtitieteen määräaikainen professori. Varsinaiseen avaruustähtitieteen professorin virkaan Valtaoja nimitettiin vuonna 2002.[1][5] Hän jäi eläkkeelle professorin tehtävästä 1. syyskuuta 2015.[6] Hänellä diagnosoitiin okasolusyöpä vuonna 2019 ja hänet leikattiin.[7]
wikipedia

Valtaoja on ollut vuodesta 2000 naimisissa taidegalleristi Virpi Wuori-Valtaojan kanssa


Viimeinen henk.koht saavutus kai antaa taiteen tuntemusta.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Brutto - marraskuu 22, 2021, 14:06:57
LainaaTitteli filosofian tohtori ei tarkoita, että kyseinen henkilö olisi opiskellut nimenomaan filosofiaa.

Tarkoittaa kuitenkin sitä, että on opiskellut paljon filosofiaa.
Ei tarkoita. Fyysikot esim. eivät välttämättä männävuosina ole lukeneet lainkaan filosofiaa. Valtaojallahan taitaa olla pitkä aika tutkinnostaan.

Filosofian tiedekunnassa voi opiskella paljon muutakin kuin filosofiaa. Ja sitä paitsi filosofia taitaa joissain yliopistoissa olla valtiotieteellisessä tiedekunnassa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Minkä alan asiantuntija Ebrahimi on? Ei ainakaan mustaihoisena olemisen kokemusasiantuntija.

Seuraavaksi telkkaan voisi pyrähtää parvi miehiä joita on homoteltu, vaikkeivat he homoja ole, ja homona olemisesta mitään tiedä.

urogallus

Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 22, 2021, 14:34:23

Filosofian tiedekunnassa voi opiskella paljon muutakin kuin filosofiaa. Ja sitä paitsi filosofia taitaa joissain yliopistoissa olla valtiotieteellisessä tiedekunnassa.

FT ja FM ovat jäänteitä ajalta, jolloin vielä oli filosofinen tiedekunta. Filosofiseen tiedekuntaan kuuluivat nykyiset matemaattis-luonnontieteelliset ja humanistiset aineet. Muita tiedekuntia tuolloin olivat teologinen, oikeustieteellinen ja lääketieteellinen. Myöhemmin tiedekuntia on keksitty lisää.

Tämä ulkomuistista. Jossain päin maailmaa taitaa vielä olla filosofisia tiedekuntia.

Kopek

Wikipedia:  "Filosofian tohtori (fil. tri, FT) on tieteellinen jatkotutkinto yliopistossa sekä humanistisella että luonnontieteellisellä alalla. Lähes kaikilla kyseisillä aloilla suoritettava tohtorintutkinto on filosofian tohtori."

Ja alemmat tutkinnot ovat filosofian maistereita. Näitä papereita on ollut minunkin lähipiirissäni eivätkä niiden haltijat ole tietääksen opiskelleet filosofiaa vaan kieliä ja biologiaa.

Jos joku onkin opiskellut filosofiaa, niin liittyykö se jotenkin rasismiin. Vai onko se niin, että jos on opiskellut filosofiaa, on jo lähtökohtaisesti älykäs ja viisas ihminen.

Jos 1950-luvun tai 1960-luvun ihmisiä tuotaisiin aikakonebussilla nykyaikaan, he luultavasti ajattelisivat, että maailma on tullut hulluksi. Tai aikamatkan täytyy olla vitsi, koska eihän sellaista oikeasti voi olla, mitä he näkevät. Mutta kyllä vaan on.

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 22, 2021, 14:50:08
Minkä alan asiantuntija Ebrahimi on? Ei ainakaan mustaihoisena olemisen kokemusasiantuntija.

Seuraavaksi telkkaan voisi pyrähtää parvi miehiä joita on homoteltu, vaikkeivat he homoja ole, ja homona olemisesta mitään tiedä.

Minä olen natsina ja rasistina olemisen kokemusasiantuntija.

On superjärkyttävää, että olen tilassa, jossa etuoikeutettu woke-tiedostava ihminen maahanmuuttokriittisen ihmisen vieressä käyttää kaksi kertaa n-sanaa tahallaan. Tämä on todella epämukava, epäsensitiivinen, turvaton tila.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

-:)lauri

#1451
Tällaisen translitteroinnin löysin:

Lainaus käyttäjältä: https://www.punkinfinland.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=898724&start=300#p24645879Toimittajan kysymys:

Välillä sellaisissakin tapauksissa, ettei oo sanottu mitään kauheen väärää tai loukkaavaa, ni on joutunu massiivisen julkisen vyörytyksen kohteeksi. Esimerkiksi jostain paitavalinnasta tai joskus jostain tutkimuksesta mitä on tehty, niin mitä ajattelette tällaisesta?

Valtaojan vastaus:

Sen sijaan että me kytätään yksittäisiä sanoja; miten on tukka letitetty, miten on jotain muuta, niin koitetaan keskittyä siihen mitä ihmiset oikeasti tekevät, ajattelevat ja tarkoittavat. Esimerkiksi tämä pahamainen n-sana niin se on ihan eri juttu jos sitä käyttää sitten tuolla joku kansanedustaja, joka puhuu - anteeksi vaan - hyppivistä neekeriukoista - koska tuota kansanedustajia saa aina siteerata - kun jos sitten Peppi Pitkätossulla onkin sitten neekerikunginas-isä. Täytyy katsoa sitä mitä tarkoitetaan sanoilla eikä pelkästään sitä sanaa itseään.

Juontaja:

Eli motiiveja siellä takana. Mitä mieltä olet Renaz tästä?

Ebrahimi:

Tää on ensinnäkin ihan järkyttävää, että mä oon tälläisessa tilassa missä valkoinen ihminen ruskean ihmisen vieressä kaks kertaa käyttää tuota n-sanaa niinku ihan tahalleen. Tää on mun mielestä todella epämukava, todella epäsensitiivinen ja turvaton tila tällä hetkellä. On tosi ikävää et mä oon tässä tilassa ja joudun tähän keskusteluun tällä tavalla, mut tää on just se ongelman ydin, et vähätellään jatkuvasti niitä ihmisiä, joita satutetaan ja sorretaan. Sen takia me ei päästä näissä keskusteluissa koskaan eteenpäin koska sulla on epämukava olla, koska sä et haluu ottaa vastuuta tai muokata sun tapoja tehdä asioita koska etuoikeutettuna ihmisenä sä oot saanu todennäköisesti koko elämäs vaan tehdä asioita ilman et sä joudut vastuuseen niistä. Toisinsanoen toisin kuin minä esimerkiksi pienestä pitäen olen oppinut elämään maailmassa jossa mä joudun jatkuvasti miettimään mitä mä saan tehdä, mitä mä saan sanoa, mitä sanoja mä saan käyttää ja mitä sanoja musta käytetään. Eli mulle ei oo ongelma miettiä mitä sanoja mä käytän. Jos mä loukkaan jotain ihmistä mä silloin otan sen asian huomioon. Mä en silloin voi vaan miettiä sitä, et mä en oo tehny mitään väärin - mä oon oikeassa - jos mä loukkaan sua - esimerkiksi löisin sua ja sä sanot, että sattuu, niin enhän mä voi sanoa, että ei toi voi sattuu. Sähän määrittelet sen et sua sattuu. Silloin mun tehtävä on korjata se teko.

Toi Ebrahimin kommentti on mielenkiintoinen. Kommentin alku aukesi minulle vasta koko kommentin luettuani (sikäli kun litterointi on onnistunut ja sikäli kun aukesi), eli rodullistetut saavat olla jatkuvasti huolissaan siitä, mitä saavat tehdä, sanoa, mitä sanoja käyttää ja mitä [sanoja] heistä käytetään.

Näyttää siltä, että rodullistettujen sosiaalinen todellisuus hahmottuu korostetusti sanojen kautta kun taas Valtaojan mukaan se aukeaa (kuten minullakin) lähes täysin motivaatioiden kautta. Uskaltaisin näin otaksua, että toi on aikalailla erilainen kokemisen tila kuin joka minulla, Sannikalla taikka Eskolla on läsnä. Tosin meidän preesenssiä suurelle yleisölle ei ole myyty loukkaavilla sanoilla. Jos meidät olisi esitelty muille sanoilla, joihin liittyy voimakas stigma, olisi niillä varmasti motivaation arvo Eskollekin siihen näkökulmaan, millainen keskusteluympäristö olisi rakennettu neutraaliksi ja millainen vähintään vituttaisi ts. Esko olisi tajunnut olla käyttämättä n-sanoja.

Olisi mielenkiintoista oppia tuosta Ebrahimin positiosta lisää. Kyseisen position pähkäily näin etuoikeutetun asemesta käsin ei tee sille todennäköisesti oikeutta.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hiha


kertsi

Lainaus käyttäjältä: urogallus - marraskuu 22, 2021, 15:15:38
Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 22, 2021, 14:34:23

Filosofian tiedekunnassa voi opiskella paljon muutakin kuin filosofiaa. Ja sitä paitsi filosofia taitaa joissain yliopistoissa olla valtiotieteellisessä tiedekunnassa.

FT ja FM ovat jäänteitä ajalta, jolloin vielä oli filosofinen tiedekunta. Filosofiseen tiedekuntaan kuuluivat nykyiset matemaattis-luonnontieteelliset ja humanistiset aineet. Muita tiedekuntia tuolloin olivat teologinen, oikeustieteellinen ja lääketieteellinen. Myöhemmin tiedekuntia on keksitty lisää.

Tämä ulkomuistista. Jossain päin maailmaa taitaa vielä olla filosofisia tiedekuntia.
Itä-Suomen yliopistossa ainakin? Ja Cambridgessä?

https://www.uef.fi/fi/filosofinen-tiedekunta
https://www.phil.cam.ac.uk/
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Brutto - marraskuu 22, 2021, 15:23:56
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 22, 2021, 14:50:08
Minkä alan asiantuntija Ebrahimi on? Ei ainakaan mustaihoisena olemisen kokemusasiantuntija.

Seuraavaksi telkkaan voisi pyrähtää parvi miehiä joita on homoteltu, vaikkeivat he homoja ole, ja homona olemisesta mitään tiedä.

Minä olen natsina ja rasistina olemisen kokemusasiantuntija.

On superjärkyttävää, että olen tilassa, jossa etuoikeutettu woke-tiedostava ihminen maahanmuuttokriittisen ihmisen vieressä käyttää kaksi kertaa n-sanaa tahallaan. Tämä on todella epämukava, epäsensitiivinen, turvaton tila.

Rasisti ja natsi määräytyvät tekojen kautta. N-titteli määräytyy taas perimän kautta. Eli eivät ole nimikkeet symmetrisiä keskenään. Asianosainen voi välttyä kahdelta ensimmäiseltä titteliltä nyt tai tulevaisuudessa parantaessaan tapansa, kolmanteen titteliin ei asianosaisen omilla teoilla ole vaikutusta.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.