Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Rasismi, yleisketju

Aloittaja kertsi, kesäkuu 05, 2020, 13:04:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 7 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - marraskuu 22, 2021, 17:43:45
Onko ylipäätään muunlaisia tohtoreita olemassa kuin filosofian tohtoreita?

On niitä. Linkistä jonka Melodious Oaf oli ystävällisesti etsinyt löytyy varmaan koko tutkintojen kirjo.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Yliopistolliset_tutkinnot_Suomessa

-:)lauri

^
kiitos linkistä sinulle ja Melodious Oafille.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Melodious Oaf

Siis mun mielestä on omituista että ne editoi sen sanan biisistä pois ja sitten ihmisiä jotenkin vaivaa se että sanan neekeri käyttöä ei tarpeeksi ja erikseen pyydetä anteeksi, kun se on tapahtunut osana jotain lauluntekstiä, missä jokaiseen sanaan vaikuttaa moni tekijä ja monesti ne on sellaisia aika kevyesti veistettyjä hetken mielikuvia.

Ne varmaan käytännössä päätti sen niin, että se niiden juuri sen sanan käyttö siinä kohdassa ei tapahtunut niin painavilla perusteilla että se ansaitsisi laajamittaisen ja pitkäkestoisen julkisen keskustelun. Sitten niillä ei ollut oikein PR-vainua tai älliä tai muuta sanoa sitä asiaa vaan just noin ja niin kuin se on.

Sitä nimenomaan mun mielestä ei tarvitse pyytää anteeksi ton enempää kuin sanoa vaan että se ei nyt ollut loppuun asti harkittu taiteellinen statement ja me otetaan se tästä biisistä pois.

Jos joku vaatii siitä jotain sen enempää, siinä vaiheessa se on jo mun mielestä jonkun meidän kulttuuriin aivan omituisen patologian osoitus sinänsä.

En tajua itse sitä, että ketä yllättää että jotkut nuoret Pohjanmaalla varttuneet naiset tai muusikot ylipäätään eivät olekaan kaikessa fiksuinta ja parasta mitä voi olla. Tai toisaalta kuka on sitä itse sitten kun oikeasti jotain luo ja alintajunta lyödään johonkin tekstiin paljaaksi. 

Melodious Oaf

Mun mielestä se biisin teksti on pintatasolla vähän niin kuin Göstaa, mutta siitä puuttuu Göstän herkkyys ja sellainen tuomitsemattomuus. Sen takia se ei ole samalla tavalla taiteellisesti yhtä hyvä -- mutta miten voisi noilta tytöiltä ollakaan.

En tajua ihmisiltä sitä, miksi sitä biisiä ei osata analysoida niin kuin yhtään kusista vittua, mutta sitten kun kerran sanotaan jossain että neekeri, niin kaikilla riittää leukaperille töitä kuukausiksi ja hyvä jos ei vuosiksi.

kertsi

#1489
Lainaus käyttäjältä: Hiha - marraskuu 22, 2021, 17:52:01
Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - marraskuu 22, 2021, 17:43:45
Onko ylipäätään muunlaisia tohtoreita olemassa kuin filosofian tohtoreita?

On niitä. Linkistä jonka Melodious Oaf oli ystävällisesti etsinyt löytyy varmaan koko tutkintojen kirjo.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Yliopistolliset_tutkinnot_Suomessa

Jep. Kiitti linkeistä MO ja Hiha.

Tuosta viimeisestä:
"Nimestään huolimatta useimmat filosofian maisterit eivät ole lukeneet lainkaan filosofiaa. Suurin osa filosofian pääaineopiskelijoista puolestaan valmistuu yhteiskuntatieteiden maisteriksi (yhteiskuntat. maist. ja YTM) tai valtiotieteiden maisteriksi (valtiot. maist. ja VTM). "

Sinänsä hassua on, että  google-haun perusteella vielä tuotakin linkkiä laajempi tutkintovalikoima Lääketieteessä: "Lääketieteellisessä tiedekunnassa voi suorittaa lääketieteen tohtorin, hammaslääketieteen tohtorin, filosofian lisensiaatin ja filosofian tohtorin tutkinnon "
https://www.helsinki.fi/fi/laaketieteellinen-tiedekunta/tutkimus/tohtorikoulutus

Mutta jokos Brutto uskot, että fyysikon kohdalla filosofian maisteri tai filosofian tohtori on tutkintonimike, joka ei viittaa filosofian oppiaineeseen?

ps. Ei kyllä filosofian opiskelu tai opiskelemattomuskaan oikeuta n-sanan käyttöä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Itse näkisin, että tässä nyt tapahtui aika tavallinenkin asia, koska tosiaan ei ollut googlattu eikä ihan kartalla, mitä nyt puhutaan ja kenen kanssa. Siinä Viihtis olit varmaan oikeassa. Jos ollaan puhumassa perheväkivallasta, ei kai sen kohteeksi joutuneelle lauota selityksiä siitä, mitkä motiivit ovat missäkin kohdassa sitä ok harjoittaa.

Toisaaltahan kyllä jäin ohjelmasta kokonaisuutena siihen käsitykseen, että pyrittiin "avaamaan" woke- ja cancel-kulttuureja, joita myös edellisessä osiossa Osmo Tammisalo kuvaili suunnilleen nuorten, kiukkuisten naisten viritelmäksi, joka on kultinomainen. Eli jonnin verran altavastaajahan tunnettu, nuori ruskea nainen oli ohjelmassa.

T: Xante

Melodious Oaf

Ton koko keissin vois kyynisesti analysoida silleen että ihmisillä ei ole sivistystä tai kykyä analysoida sitä, miksi toi biisi on jotenkin ärsyttävä tai ei niin hyvä kuin tavallaan tuntuu että pitäis olla tai vois olla.

Sitten koska on liian kivuliasta käsitellä kenenkään omia puutteita, puhutaan vain siitä yhdestä rumasta ja poistetusta sanasta ja pelkistetään kaikki siihen.

Silloinhan omalla viisaudella ja kyvyllä ei ole mitään rajoja eikä se sellaisia myöskään tarvitse.

Puran tässä kyllä tunnetta  :P Mutta olen oikeasti vähän sitä mieltä. Mulle tuli siitä biisistä heti semmonen tunne että miksi tää on ärsyttävästi melkein Göstaa mutta sitten kuitenkin mieleen tulee Arttu Wiskari ja ärsyttää. Mutta se on vaikea ilman sitä yhtä sanaa oikeasti kuunnella ja osoittaa, mistä se johtuu.

Sama tekstin puhuja "rännittää flunssalääkettä" ja tässä meillä ei ole mitään ongelmaa pitää sitä jonain muuna ihmisenä tai tulkita jotenkin, mutta sitten  n-sanan kohdalla on jokaiselle turvallista ja moraalisesti oikein tuomita se paskana.

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - marraskuu 22, 2021, 17:57:25
Siis mun mielestä on omituista että ne editoi sen sanan biisistä pois ja sitten ihmisiä jotenkin vaivaa se että sanan neekeri käyttöä ei tarpeeksi ja erikseen pyydetä anteeksi, kun se on tapahtunut osana jotain lauluntekstiä, missä jokaiseen sanaan vaikuttaa moni tekijä ja monesti ne on sellaisia aika kevyesti veistettyjä hetken mielikuvia.

Ne varmaan käytännössä päätti sen niin, että se niiden juuri sen sanan käyttö siinä kohdassa ei tapahtunut niin painavilla perusteilla että se ansaitsisi laajamittaisen ja pitkäkestoisen julkisen keskustelun. Sitten niillä ei ollut oikein PR-vainua tai älliä tai muuta sanoa sitä asiaa vaan just noin ja niin kuin se on.

Sitä nimenomaan mun mielestä ei tarvitse pyytää anteeksi ton enempää kuin sanoa vaan että se ei nyt ollut loppuun asti harkittu taiteellinen statement ja me otetaan se tästä biisistä pois.

Jos joku vaatii siitä jotain sen enempää, siinä vaiheessa se on jo mun mielestä jonkun meidän kulttuuriin aivan omituisen patologian osoitus sinänsä.

Eikös tässä ole hiukka pukki kaalimaan vartijana tilanne?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Unforgiven

Eikä N -alkuisesta sanasta puhuminen ja kirjoittaminen ole ihan yhtä rasistista kuin koko sanan kirjoittaminen, kun kaikki kuitenkin tietävät mihin sillä viitataan.

Tuon puheena olevan keskustelun jälkihöyryissä on huhuttu rikotun jonkun keskusteluun osallistuneen fyysistä koskemattomuutta. Uutisoidaanko lähipäivinä mustasilmäisestä nokka poskella olevasta Eskosta.
I'm just a soul whose intentions are good

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - marraskuu 22, 2021, 18:16:17
Eikös tässä ole hiukka pukki kaalimaan vartijana tilanne?

En ole ihan varma mihin viittaat.

Mun mielestä ihmisillä on nykyään tosi kova kyky havaita ja ennakkosensuroida jotain mahdollista rasisimia, ja se on vähän samanlainen kuin kyky nähdä pieniä eroja jossain tietokoneissa tai tuhansissa erilaisissa mutta samanlaisissa farkuissa. Samaan aikaan kykyä irtautua omista arvioista, pehmentää, päästää irti, tehdä tilaa omalle luovuudelle ja nähdä luomista ja maailman tekemistä jokaisen asiana on vähemmän tai se vähenee. Ihminen on vain joku kuluttaja laitteensa päässä, ja sen tehtävä on arvioida kuinka rasistinen on Afrikan tähti tai kuinka vammaisia Maustetyttöjen tytöt.

Sitten kun sille sanotaan että teepä itse peli ja teepä itse sitä ja tätä, se onkin jo tosi etääntynyt siitä, mitä tällaiseen luovaan tai vapaaseen ajatteluun ja tekemiseen edes liittyy, kun sen koko olemus ja elämä keskittyy arviointiin ja seulomiseen, tuomitsemiseen ja liian huonon tai kelvottoman pois rajaamiseen.

Toi on tarkoituksella vähän karikatyyri enkä ole täsmälleen tätä mieltä ihmisistä. Mutta haen tällä jotain näkökulmaa nyt kuitenkin.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Hiha - marraskuu 22, 2021, 17:48:06
Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - marraskuu 22, 2021, 11:05:34
Eskon mielestä Esko keskusteli Sannikan ohjelmassa toisen valkoisen ihmisen kanssa

Eskon olisi kannattanut googlata...

https://yle.fi/uutiset/3-11114400

Millainenhan tämä rasistinoitakaksikon biisi sitten oikein on, että Witchfinder General ärähti? Edelleenkään en ymmärrä millä perusteella ei-afrikkalaista perimää omaava on "ruskea", kun edes ihonväri ei ole, toisin kuin siis jollain etelämeren asukilla.

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - marraskuu 22, 2021, 18:25:50
Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - marraskuu 22, 2021, 18:16:17
Eikös tässä ole hiukka pukki kaalimaan vartijana tilanne?

En ole ihan varma mihin viittaat.

Sinä etuoikeutetusta asemasta käsin haluat määritellä asemasi uhrille rangaistukset, jotka sinulle sopivat.

Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 22, 2021, 18:32:36
Millainenhan tämä rasistinoitakaksikon biisi sitten oikein on, että Witchfinder General ärähti?

Tämä biisi se on:
https://www.youtube.com/watch?v=9ljq16G060s

Vaihda Sudanin pieniä poikia Sudanin piipkeripojiksi niin koko pahuus valkenee sinullekin. Tämä versio löytyi jostain demosta tms. josta arjalaistoimittajamme Ebrahimi sen kaivoi esille. Sanaa ei siis löytynyt virallisesta versiosta.

Luulen, että tuo kappale uusintaa myös kärsimyskuvastoa.

Xantippa

#1498
Mitä Maustetytöt-kohuun tulee, olisi heiltä varmaan ollut ihan fiksu veto olla vetoamatta junttiuteensa, sillä siitä nyt tosiaan voi jäädä käsitykseen, että koska a) suomalainen on juntti, b) juntit eivät ymmärrä, että n-sana on rasistinen, c) rasistisen n-sanan käyttö on Suomessa normaalia.

Ja tätä normalisointia vastaan tämäkin ristiretki sitten onnistui. Mietintämyssyyn kuitenkin jäi, miksi muut vastaavat tämän päivän ylilyönnit, kuten Cheekin naishöpinät, eivät ole aiheuttaneet samaa reaktiota raadeissa.

Tosin tässä Maustetyttöjen kohussa vedottiin myös siihen, että oli vaan parempi vetää heidän ehdokkuutensa pois kuin antaa päätöksen muuttua luonteeltaan poliittiseksi musiikkiperusteisuuden sijaan. Ei siis luotettu raadin kykyyn erottaa näitä kahta.

Näin ainakin tämän jutun mukaan:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-mista-maustetytot-kohussa-oikein-on-kyse-hehkutettu-ja-kriitikoiden-ylistama-yhtye-sivuutettiin-emma-ehdokkaiden-joukosta-lahes-kokonaan/7661272#gs.gox2vm


T: Xante

Muoksis: Bändin oman levy-yhtiönkin puhemies viittaisi siis "pikkukylän tietämättömiin", mikä nyt on someajassa melkoinen arvio omien artistien älynlahjoista ja sivistyksestä.

Muoksis 2: lisäksi on ihmisten helkkarinmoista aliarviointia esittää, että näistä asioista keskusteleminen on pelkkää n-sanoihin takertumista, kun esimerkiksi tässäkin jutussa on hieman enemmästä kyse kuin siitä, että kieltämättä Sudanin neekeripojat ovat saaneet piiskaa paljaalle pyllylle.

Kopek

Selvisihän se, kun tarpeeksi sitkeästi etsin. Olin arvannut aika hyvin, kun veikkasin, että Ebrahimi voisi olla ulkonäkönsä puolesta iranilainen tai kurdi. Hän on molempia!

Oulunkylän yhteiskoulu:

"Maahanmuuttajataustainen suomalainen ja kurdi Ebrahimi muutti viisivuotiaana perheineen Tampereelle pakoon Iranin oloja".

Eihän kurdeja ja iranilaisista ole kuvailtu "nsanalla" silloinkaan, kun sana oli sallittu, joten miksi Ebrahimi loukkaantuu sen kuullessaan. Pitäisikö hänen perehtyä historiaan?

Uutisartikkeleissa Ebrahimi kertoo loukkaantumisensa johtuvan siitä, että hän on "ruskea".

Onko ihon pigmenteillä jotain tekemistä asian kanssa, vaikka ei afrikkalaisia sukujuuria olisikaan? Pitäisikö kantasuomalaisen pöyristyä ja loukkaantua ja kauhistua "nsanan" kuullessaan - korjaan: "nsanan" valkoihoisen suusta kuullessaan - enemmän kesällä, jolloin hän on saanut aurinkoa ja on ruskettunut, kuin talvella, jolloin rusketus on hävinnyt. Pitäisikö minun olla perheemme eniten loukkaantuva tyyppi, kun olen tummatukkaisin ja kesäisin eniten nahkaani (vaikka en varta vasten aurinkoa otakaan) väriä saava.

https://oulunkylanyhteiskoulu.fi/2017/12/kurditaustainen-radiotoimittaja-renaz-ebrahimi-kertoi-tasa-arvon-merkityksesta/

Minun mielestäni tässä koko touhussa on kyse vallankäytöstä.

Kaikki alkoi Yhdysvalloissa 1960-luvun alkuvuosina, kun Malcolm X (järkevän ja mukavan tuntuinen tyyppi vanhoissa haastattelufilmeissä) ja monet muut mustat nousivat taistelemaan kansalaisoikeuksien puolesta mustien sortoa vastaan.

1960-luvun alkupuolen haastatteluissa Malcolm käyttää vielä "negro" (espanjaksi musta) sanaa, koska se oli yleisesti käytössä, mutta hän sanoo joissakin yhteyksissä "so called negroes". Hän siis haastaa tuon sanan käyttämisen ja haluaa korvata sen sanalla Black.

Vuonna 1963 Malcolm X esitti kuuluisan vertailunsa kahdenlaisista mustista:

"There are two types of negroes in this country. There's the bourgeous type who blinds himself to the condition of his people...

(jatkot täältä)

https://www.jstor.org/stable/3299442?seq=1#metadata_info_tab_contents
https://en.wikipedia.org/wiki/Message_to_the_Grass_Roots

Yhdysvaltojen mustilla ei ollut 1960-luvulla oikeastaan mitään välineitä, millä he olisivat pystyneet käyttämään valtaa valkoihoisia kohtaan. Valkoihoiset olivat lähes joka asiassa niskan päällä. Ainoa välineitä olivat sanat ja rasismisyytökset. Mustaihoiset huomasivat, että esittämällä erilaisia vaatimuksia rasismin vastustamisen nimissä, he saavat valkoihoiset alistumaan ja nöyrtymään ja pyytelemään anteeksi aina vain uudestaan ja uudestaan ja uudestaan sitä mukaa, kun keksitään uusia asioita, mitkä loukkaavat mustia. Ei tällaiseen automaattiseen jatkumoon tietenkään helpolla päästy. Tarvittiin mielenosoituksia ja "rotumellakoita". Mielenosoituksia tarvitaan edelleen, eivätkä mellakatkaan ole pois laskuista.

1960-luvulla alkanut prosessi jatkuu yhä. Mitään takarajaa ei näytä olevan. Juuri kun näyttää, että pidemmälle ei voida mennä, joku keksii taas jotain uutta. Milloin pitää muuttaa jokin nimi, milloin pitää kaataa jokin patsas, milloin poistaa taideteos, milloin sensuroida kirja. On mielenkiinoista nähdä, jatkuuko tämä todellakin loputtomiin. Tie on nimittäin vaarallinen. Saksassa syyllistettiin yhtä etnistä ryhmää lähes kaikesta mahdollisesta, ja miten lopulta kävikään.