Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Rasismi, yleisketju

Aloittaja kertsi, kesäkuu 05, 2020, 13:04:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 8 Vieraat katselee tätä aihetta.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 23, 2021, 19:47:37
Luin jostain että Sannikan ohjelma lopetetaan, kuten oli päätetty jo iät ajat sitten. Ehkäpä Sannikka halusi "go with a bang".

Oikeastaan vähän hämmentää itseäni, miten vähän Sannikkaa onkaan tullut seurattua. Eikös tämäkin ohjelma kumminkin ainakin jonkun aikaa pyörinyt?

Kyllähän sitä itsekin tekee hätäisiä johtopäätöksiä, minulle on jäänyt varmaan mieleen joku Sannikka ja Ukkola, jonka julistettiinkin olevan provosoiva.

No, tämä nyt oli.

T: Xante

Chill Out

^Sannikan ohjelman aihe oli mm. woke-kulttuuri ja cancel-kulttuuri, mikä tuntuu jääneen n-sanan varjoon. Suomessa näitä kyseisiin kulttuureihin liittyviä ilmiöitä ovat olleet mm. aikanaan täälläkin keskustelua herättäneet Audi-mies ja Porin Jazzien toiminnanjohtaja, jotka molemmat menettivät työnsä canceliin kuuluvan mitätöinnin vuoksi. Ukkola on kirjoittanut kyseisistä kulttuureista osuvia kirjoituksia, kuten myös nyt viritellystä Valtaojan mitätöinnistä. Ei missään tapauksessa provosoivia kirjoituksia vaan asiallisesti ilmiöitä arvioiden.

MrKAT

#1607
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - marraskuu 23, 2021, 20:30:32
Oikeastaan vähän hämmentää itseäni, miten vähän Sannikkaa onkaan tullut seurattua. Eikös tämäkin ohjelma kumminkin ainakin jonkun aikaa pyörinyt?

Kyllähän sitä itsekin tekee hätäisiä johtopäätöksiä, minulle on jäänyt varmaan mieleen joku Sannikka ja Ukkola, jonka julistettiinkin olevan provosoiva.

No, tämä nyt oli.
Sannikka on ollut liian kuiva ohjelma, puuttunut jotain särmää, ja olen tuntenut huonoa omaatuntoa että tärkeät yht.kun. aiheet ei minua kiinnostaneet. Mutta nyt syksyllä kun nosti  aiheiksi kannabiksen ja sitten rokotukset niin minua alkoi kiinnostaa, että ohjelmahan parantaa kuin sika juoksuaan!
  Noissa oli asiantuntijat, päihdelääkätiede-kirjan kirjoittaja (ja vastassa poliitikko joka myös lääkäri), ja toisessa ylilääkäri, vastassa tutkija. Sen sijaan tässä kohujaksossa molemmat oli ns. amatöörejä.

Sannikan kohujaksoa on katsottu Areenassa nyt 456 000 kertaa, joka on suuruusluokkaa 10-20x aiempiin verraten.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Saares

Ei kannata hätäillä. Kohta Sannikka pulpahtaa esiin joko MTV.n -tai jonkun muun ohjelman tähtenä.

MrKAT

PS-edustaja on tajunnut pointin? Nyt kun edustajatoverinsa ja PS-kannattajat tajuasi ottaa hältä oipiksi...?

Veikko Vallin @MailVeikko
Lähipiirissä seuraan henkilöitä, jotka ovat kotoisin portugalinkielisestä Saharan eteläpuolisesta Afrikan maasta. Käyttävät n-sanaa toisistaan rennosti huumorilla mutta sanovat, että ns. valkoiset eivät sitä voi tehdä, koska meidän käyttämänä se loukkaa. Täysin ymmärrettävää.

- https://twitter.com/MailVeikko/status/1462878650404122631
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Laika

#1610
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - marraskuu 24, 2021, 01:35:42
PS-edustaja on tajunnut pointin? Nyt kun edustajatoverinsa ja PS-kannattajat tajuasi ottaa hältä oipiksi...?

Veikko Vallin @MailVeikko
Lähipiirissä seuraan henkilöitä, jotka ovat kotoisin portugalinkielisestä Saharan eteläpuolisesta Afrikan maasta. Käyttävät n-sanaa toisistaan rennosti huumorilla mutta sanovat, että ns. valkoiset eivät sitä voi tehdä, koska meidän käyttämänä se loukkaa. Täysin ymmärrettävää.

- https://twitter.com/MailVeikko/status/1462878650404122631

Enpä ole seurannut miehen edesottamuksia. Vakaa usko kontekstin piilottamiseen retoriikan keinona on pilannut internetin siinä määrin, että Vallinin kommenttia on ulkopuolisen itse asiassa varsin mahdotonta ymmärtää varmasti oikein. Sääli sinänsä.

Ehkä Vallin vain yrittää sanoa, että hän ymmärtää mitä kontekstuaalisuus kielenkäytössä merkitsee. Ainakin yhden olisi virkistävää uskoa niin foorumin kirjoittajakunnan seassa möyriessään.

Yhtäältä edes Saksassa vuonna 1936 ei ollut yhtäkään rasistia Jesse Owensin todetessa vierailustaan, että ei ollut "...nähnyt yhtäkään inhaa natsia, ainoastaan mukavia saksalaisia, eikä kukaan käskenyt meitä istumaan bussin takaosaan".

Sotien jälkeen evoluutio kiihdytti yllättävästi niin paljon, että rasismi katosi yleisesti eurooppalaisista kansoista ja erityisesti suomalaisista kokonaan alle puolessa vuosisadassa. Sen jälkeen meilläkin ollaan vain oltu terveellä tavalla itsekkäitä ja ympäristörealistisia.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Laika

#1611
Lainaus käyttäjältä: Brutto - marraskuu 23, 2021, 18:00:51
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 23, 2021, 17:55:19

Nyt on siis niin että ihminen voi millä tahansa syyllä valita itselleen mieluisen etnisyyden, tai hän voi keksiä kokonaan uuden nimikkeen jonka alaisuuteen voidaan hyväksyä öpaut kenet hyvänsä.

Kyllä. Kohta saamme kuulla että etnisyys ihonväreineen on sukupuolen tavoin pelkkä sosiaalinen konstruktio.

Minä olen väärään ruumiiseen syntynyt musta nainen jos niin päätän. Ei pidä kenenkään tätä kokemustani mitätöimän.

Tällä palstalla on vain yksi täysneekeri, ja se on Toope. Toivottavasti ylläpito ei ole woke tai pakene falskin tasapuolisuuden taakse niin, ettei se anna minun todeta tätä päivänselvää tosiasiaa julkisesti.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Chill Out - marraskuu 23, 2021, 21:13:18
^Sannikan ohjelman aihe oli mm. woke-kulttuuri ja cancel-kulttuuri, mikä tuntuu jääneen n-sanan varjoon. Suomessa näitä kyseisiin kulttuureihin liittyviä ilmiöitä ovat olleet mm. aikanaan täälläkin keskustelua herättäneet Audi-mies ja Porin Jazzien toiminnanjohtaja, jotka molemmat menettivät työnsä canceliin kuuluvan mitätöinnin vuoksi. Ukkola on kirjoittanut kyseisistä kulttuureista osuvia kirjoituksia, kuten myös nyt viritellystä Valtaojan mitätöinnistä. Ei missään tapauksessa provosoivia kirjoituksia vaan asiallisesti ilmiöitä arvioiden.

Ukkola on kertonut pyrkivänsä kirjoittamaan mahdollisimman yksipuolisia ja provosoivia kirjoituksia, eli itse ei katso olevansa mitenkään objektiivinen journalisti.

T: Xante

Muoksis: se on sitten toinen asia, jos lukijan mielestä ei tässä onnistu, sillä aika jaaritteleviahan juttunsa ovat, ts. poukkoilevat usein.

Melodious Oaf

En ole kovin laajasti seurannut Ukkolan kirjoituksia enkä muutakaan työtä, mutta minulle on muodostunut sellainen käsitys, että journalistisen ammattitaidon, ammattietiikan ja siihen liittyvien vaikeuksien avoimen kohtaamisen saralla hän on aika kova tekijä, jota myös alalla näistä syistä hyvin laajasti arvostetaan.

Jos asia kiinnostaa, voi katsoa esimerkiksi sitä, mihin sävyyn Ukkolasta puhutaan journalistiliiton lehdessä.

Minun on vaikea ymmärtää, miten joku voi lukea esimerkiksi seuraavankaltasia tekstejä Ukkolalta ja olla tosissaan siinä käsityksessä, ettei hän suhtaudu journalismiin vakavasti vaan tekee sitä jotenkin tahallaan paskasti tai läpällä: https://yle.fi/uutiset/3-7633687

Tästä herää itselleni sellainen epäilys, että mitähän ihmiset lopulta ajattelevat edes sen työn olevan tai minkälainen käsitys niillä sitten on hyvästä juornalismista. Ehkä se on sitten vain sitä, kun joku silittelee päätä ja kertoo juuri ja vain sen, jonka itsekin jo tietää ja haluaa vain nätisti aseteltuna lehdestä lukea.

Melodious Oaf

Ukkolahan tekee rutiininomaisesti sellaista, että nostaa esimerkiksi esille sen, miten naistenlehtien rahoituspohja on niin paljon kosmetiikkayhtiöiden varassa, että nämä vaikuttavat lehtien sisältöihinkin.

Ja siis ylipäätään hän nostaa esiin tommosia ongelmia, mistä nyt sitten ei ehkä haluttu kuulla ja ei olisi ollut kiva lukea. Minusta se nimenomaan konkretian tasolla kertoo etiikasta ja valtavan suuresta intohimosta alaa ja sen etiikkaa kohtaan — ja on aivan helvetin arvokasta ja nimenomaan journalistista työtä.

Kun se osuu johonkin missä ihmisillä itsellään on sokeita kohtia, silloin se ehkä sitten heistä on "paskaa journalismia" ja "huonosti tehty" tai "yksipuolista". Hyvää journalismia se on tasan niin kauan kun se rummuttaa vain ja ainoastaan samoja teemoja, joita vasemmistossa tai vihervasemmistossa on käsitelty iät ja ajat ja joilla he profiloivat itseään muita paremmiksi.

Brutto

Ukkola on toimittaja joka pyrkii tekemään journalismista symmetristä. Hän valaisee niitä nurkkia jotka tuppaisivat jäädä muuten pimentoon.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Melodious Oaf

^ Tästä symmetrian ajatuksesta en ole samaa mieltä, mutta ehkä siihen nyt ei tarvitse enää mennä  :D

Siinä mielessä ymmärrän Bruton tarkoituksen, että jos meillä on sellainen kulttuurillinen konventio, että naistenlehdet ovat sellaista ihan hyvää ja hyödyllistä ja sallittua osin hömppää ja osin hyödyllistäkin sisältöä, silti niitä koskeva tällainen nosto on ihan yhtä asiallinen kuin olisi arvostella jotakin yleisesti pahana tai haitallisena pidettyä.

En usko että hän pyrkii tekemään mitään symmetriaa sinänsä, vaan on kiinnostunut asioista ja pyrkii nostamaan niitä esiin silloinkin, kun ne eivät ole välttämättä yleisen mielipiteen tai jonkun hyvin löyhästi abstrahoitavissa olevan ajan hengen ja fiksuna pidetyn ajattelun mukaan sellaisia, mitä pidettäisiin epäkohtina tai ongelmina.

Symmetrian ajatus on tossa mulle sellainen että se johtaa jotenkin "epäaitoon" toimintaan. Kun enhän minä esimerkiksi kaikkea näe tai ole edes kaikesta kiinnostunut. Enkä minä, eikä varmaan Ukkolakaan, valikoi kiinnostuksenkohteitaan sen perusteella, mistä muut ovat tai eivät ole kiinnostuneita, vaan siis... siinä on iso osuus ihan sattumalla, ja itse näen sen lähinnä sellaisena rohkeutena tai kypsyytenä että tekee asioita oman harkintansa mukaan ja omalla tavallaan mutta kuitenkin arvioi sitä, onko ne kaikki omat visiot tai jokainen päähänpisto nyt niin tärkeä, että juuri sitä kannattaa lähteä isontamaan — ja että miettii sitä miten sen tekee jos tekee, mutta samalla hyväksyy, että oma harkinta on kuitenkin aina rajallista ja lopulta voi vain tehdä parhaansa.

Se mitä mä nyt ehkä näen Ukkolassa on semmonen... tietynlainen vähän laskelmoitu kovuus nimenomaan ammatillisissa asioissa ja siihen liittyvä ammatillinen itseluottamus.

Tollanen menee helposti sellaisen jumalakompleksin puolelle, ja siinä taas auttaa ehkä sellainen ajatus, että se on aina vain väliaikainen tila, kun todella onnistuu jossakin tai on kiinni jossakin asiassa — ja niin on kaikkien kohdalla.

Mutta toinen ääripää tosta on se, että ei enää uskalla tai osaa luottaa omiin vaistoihinsa tai tuntemuksiinsa, vaan menee sillä, mitä luulee muiden haluavan kuulla tai mitä luulee että ehkä pitäisi tuntea, kokea ja tehdä. Tavallaan simuloi jotain elämänasennetta välttääkseen tekemästä aitoja ja omia virheitä :P

Karikko



Esko lienee Suomen positiivisin henkilö, joskus jopa naiivisuuteen asti, eli yltiöpositiivinen jolla on taipumuksia uskoa yhteiseen hyvään ja ihmistenkin joviaalisuuteen- hän ehkä sai nyt hieman koulutusta siinä asiassa.

Ei varmaankaan osannut valita sanojaan kuulijan kannalta sopiviksi, eli osannut varoa sanomisiaan- eli poliitikon virkaan ei varmaan kannata lähteä.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - marraskuu 24, 2021, 06:58:26
Ukkola on kertonut pyrkivänsä kirjoittamaan mahdollisimman yksipuolisia ja provosoivia kirjoituksia, eli itse ei katso olevansa mitenkään objektiivinen journalisti.

On se aikamoista numeroiden tuijottamista, tuo journalismin teko.

Lainaus käyttäjältä: https://journalisti.fi/artikkelit/2021/09/mita-meetsa-jeesuskanavalle-toihin-iltalehdessa-30-vuotta-tyoskennellyt-vasemmistoliberaali-tommi-parkkonen-on-nyt-konservatiivisen-alfa-tvn-politiikkatykki/Iltalehdessä kivaa oli nimenomaan se, että hölmömmälläkin kolumnilla oli mahdollisuus saada miljoona lukijaa.
    Tommi Parkkonen, Alfa-tv:n toimittaja
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Kopek

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - marraskuu 24, 2021, 01:35:42
PS-edustaja on tajunnut pointin? Nyt kun edustajatoverinsa ja PS-kannattajat tajuasi ottaa hältä oipiksi...?

Pitäisikö tasapuolisuuden nimissä keksiä sana, jonka sanominen olisi mustaihoisilta ehdottomasti kielletty, mutta jota valkoihoiset voisivat käyttää vapaasti?

Käytäntöä, jossa rotu määritteli, mitä etuoikeuksia tai velvollisuuksia ihmisillä on, sanottiin ennen rasismiksi.



Jos tasapuolisuuteen oikeasti pyrittäisiin, ehkä pitäisi keksiä paljon muutakin kuin yksi sana. Nykymaailmassa on nimittäin yhä enemmän asioita, joita valkoiset eivät saa tehdä, mutta mustat saavat. Yhdysvalloissa nousi taannoin kohu siitä, kun valkoihoinen taiteilija oli tehnyt maalauksen, joka esitti mustaihoista ihmistä. Vastaava kohu toisinpäin, eli kohu siitä, että mustaihoinen esittää taiteessa valkoihoisen, olisi mahdoton.

https://news.artnet.com/art-world/dana-schutz-painting-emmett-till-whitney-biennial-protest-897929

F1-kuljettaja Lewis Hamilton esiintyi viime vuonna paidassa, jonka tekstissä vaadittiin eräiden amerikkalaisten poliisien pidättämistä.



Uutisten mukaan autourheiluliitto FIA tutki asiaa, mutta ilmeisesti paidan pitämisestä ei seurannut mitään. Luulen, että jos valkoihoinen kuljettaja olisi pitänyt vastaavaa paitaa, jossa olisi otettu kantaa jonkin tietyn maan rikostapaukseen, jonka käsitely oli kesken, ja vaadittu poliiseja vangittavaksi, tapaus olisi johtanut seurauksiin. Eihän satojen miljoonien katsojien seuraama F1-areena ole mikään mielipidepalsta.

Sen sijaan, että F1 olisi pidetty urheiluna erillään politiikasta, koko sirkus lähti enemmän tai vähemmän mukaan touhuun. Joillakin kuskeilla oli ilmeisesti kuitenkin niin paljon seteleitä haalareittensa taskuissa, etteivät he taipuneet kumartamaan kommunistien perustamalle BLM-järjestölle.

https://edition.cnn.com/2020/07/05/motorsport/f1-austrian-grand-prix-drivers-kneel-and-stand-hamilton-bottas-spt-intl/index.html

Hamiltonin pidätettäväksi vaatima poliisi pyrkii uudestaan hommiin.

https://www.npr.org/2021/11/10/1054042088/louisville-police-officer-breonna-taylor-appeals-job