Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Rasismi, yleisketju

Aloittaja kertsi, kesäkuu 05, 2020, 13:04:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 02, 2022, 10:19:27
Mutta sitä en ymmärrä minkä takia sitä rasistista latausta ei poisteta yksinkertaisesti tekemällä vaikka joku julkilausuma että tästä eteenpäin setä on vaan setä (tai voi se tietysti tätikin olla, koska nykyaika).

Kuka tai mikä voisi tällaisen lausunnon mielestäsi pätevästi antaa?

T: Xante

Amore

#1861
Lainaus käyttäjältä: Kopek - helmikuu 01, 2022, 12:05:05
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 01, 2022, 10:20:50
Karin suomalaiset -tv-muistelossa kerrottiin että Kari sai potkut Hesarista juuri tavastaan esittää afrikkalaiset rasististyyppisesti karrikoiden.

Miten afrikkalaiset esitetään ei-rasistityyppisesti karrikoiden? Onko se ylipäätään mahdollista?

Australialaisessa Herald Sun -lehdessä esitetty pilapiirros tennispelajaa Serena Williamsista herätti aikoinaan suuren kohun.



Kuvaa pidettiin rasistisena. Se esitti Williamsin raivoamassa ottelua koskevasta tuomarin päätöksestä.

Luovuttiinko rasismisyytteistä lopulta tai päättyipä tapaus miten päättyikin, viitsiikö pilapiirtäjä ottaa riskin joutua kansainväliseen myllytykseen, jossa hänen uransa ja paljon muutakin on vaakalaudalla.

The Press Council found there was sufficient public interest in commentary around sportsmanship during a "significant dispute" between a player of Williams's profile and an umpire.
"As such, the Council does not consider that the publication failed to take reasonable steps to avoid causing substantial offence, distress or prejudice without sufficient justification in the public interest," it concluded.

https://www.abc.net.au/news/2019-02-25/serena-williams-cartoon-by-mark-knight-not-breach-of-standards/10844900

Eli Australian Julkisen Sanan Neuvostoa vastaava elin totesi ettei piirroksen julkaisemisen motiivina ollut syytä pitää rasismia. Tulkitsen tuon niin, että Williamsin voitiin todeta osoittaneen toimitsijoita kohtaan käytöstä, joka horjutti käsityksiä urheilijamaisesta käytöksestä.

Kovin koukeroisesti tällaiset päätökset aina ilmaistaan, mutta maallikkona ymmärrän, että epäurheilijamaiseen käytökseen oli tunnistettavasti herännyt niin paljon mielenkiintoa yleisön piirissä, että aiheen nostaminen piirroksen aiheeksi oli perusteltua. Syynä ei ollut mikä tahansa hatusta nostettu yksittäispisto kuvittajan mielikuvituksesta tai halu mollata Williamsia henkilökohtaisesti, vaan todellinen tapahtuma, jolla oli yleistä mielenkiintoa.

Piirroksen tekijä totesi omasta puolestaan, että hän on piirroksissaan tuonut esille myös afroamerikkalaisia henkilöitä tukevia näkökulmia.
All you need is Love

Amore

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - tammikuu 20, 2022, 11:09:48
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 20, 2022, 10:44:51
Se on muuten jännä että kun länkkärinä on mahdollista olla rasisti myös niin ei kaipaa islamin harjoittajia lähettyvilleen, niin sitten muslimipa ei olekaan rasisti silloin kun hän ei hyväksy kumppanikseen tai jälkeläisensä kumppaniksi ei-muslimia.

Se, että tuollaiseen rasismiin ei puututa, on itsessään rasismia.

Selitys: Se, että pidetään joitain sellaisia vanhoillisia käsityksiä toisilla hyväksyttävinä, mutta toisilla ei, kertoo siitä että on kaksoisstandardit. Kun pidämme näitä fundamentaaleja hieman yksinkertaisina, lapsenomaisina ja vielä ymmärtämättöminä, niin vasta silloin voimme sallia heille jotain mikä meille on jo passee. Se taas on selvää rasistista ajattelua, jotta kaikki olisivat tasavertaisia pitäisi asetettujen vaatimustenkin olla.

Ayaan Hirsi Ali on nimenomaan tuonut esiin tuota, että on väärin mm. olla puuttumatta maahanmuuttajanaisten painostukseen vähemmistöyhteisöissä. On rasismia sallia kotiväkivalta yms. kulttuurisiin eroihin vedoten.


https://www.youtube.com/watch?v=vWnpCmoatHs
All you need is Love

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - helmikuu 02, 2022, 17:15:57
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 02, 2022, 10:19:27
Mutta sitä en ymmärrä minkä takia sitä rasistista latausta ei poisteta yksinkertaisesti tekemällä vaikka joku julkilausuma että tästä eteenpäin setä on vaan setä (tai voi se tietysti tätikin olla, koska nykyaika).

Kuka tai mikä voisi tällaisen lausunnon mielestäsi pätevästi antaa?

T: Xante

Tuskinpa kukaan yksittäinen ihminen, vaan sen pitäisi olla moniäänisen paneelin päätös. Mutta ei tule tapahtumaan, koska mustat kokisivat että heihin kohdistettua ylenkatsetta vähätellään. Mikä toki on ymmärrettävää.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Amore - helmikuu 02, 2022, 19:02:11
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - tammikuu 20, 2022, 11:09:48
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 20, 2022, 10:44:51
Se on muuten jännä että kun länkkärinä on mahdollista olla rasisti myös niin ei kaipaa islamin harjoittajia lähettyvilleen, niin sitten muslimipa ei olekaan rasisti silloin kun hän ei hyväksy kumppanikseen tai jälkeläisensä kumppaniksi ei-muslimia.

Se, että tuollaiseen rasismiin ei puututa, on itsessään rasismia.

Selitys: Se, että pidetään joitain sellaisia vanhoillisia käsityksiä toisilla hyväksyttävinä, mutta toisilla ei, kertoo siitä että on kaksoisstandardit. Kun pidämme näitä fundamentaaleja hieman yksinkertaisina, lapsenomaisina ja vielä ymmärtämättöminä, niin vasta silloin voimme sallia heille jotain mikä meille on jo passee. Se taas on selvää rasistista ajattelua, jotta kaikki olisivat tasavertaisia pitäisi asetettujen vaatimustenkin olla.

Ayaan Hirsi Ali on nimenomaan tuonut esiin tuota, että on väärin mm. olla puuttumatta maahanmuuttajanaisten painostukseen vähemmistöyhteisöissä. On rasismia sallia kotiväkivalta yms. kulttuurisiin eroihin vedoten.


https://www.youtube.com/watch?v=vWnpCmoatHs

Ja olen samaa mieltä.

Kopek

Piirtäjä selvisi rimaa hipoen kuvasta Australiassa, mutta olisiko selvinnyt jossakin muualla, sitä ei testattu. Minun mielestäni kuva teksteineen on hauska ja hyvä. Williams on kuin hyökkäävä kalkkuna tai metso.

Pointti onkin siinä, että pilapiirtäjä liikkuu hyvin heikoilla jäillä, jos hän ottaa piirroskohteekseen mustan ihmisen. Valkoihoisista saa kirjoittaa ja piirtää mitä tahansa ilman vaaraa rasismisyytöksistä. Jos mustaihoisen piirtää "väärin", onkin syyllistynyt rasismiin tai ainakin saattanut itsensä epäilyn kohteeksi. Eihän tuon mainitun kuvan aiheessa sinänsä ole mitään kyseenalaista. Siinä pilaillaan tennistähden raivonpurkaukselle. Sama olisi voitu tehdä kenen tahansa urheilijan kohdalla, joka olisi käyttäytynyt vastaavasti. Rasismiepäily tulee siitä, kuvasiko pilapiirtäjä Wiliamsin rasistisella tavalla. Esittikö hän hahmon rasistisessa tarkoituksessa epäedullisen näköisenä.

Kari Suomalaistahan syytettiin rasistiksi sen vuoksi, että hän kuvasi mustat väärällä tavalla ulkonäköpiirteitä korostaen. Suomalainen oli vanhan polven piirtäjiä ajalta, jolloin tuollaisia etnisiä asioita ei tarvinnut miettiä. Eihän häntä koskaan syytetty rasistiksi sillä perusteella, että hän olisi piirtänyt mustalaiset väärin. Mitään ongelmaa ei havaittu, koska suomalaiset ovat kasvaneet rasisteiksi suhteessa mustalaisiin.

Ei ole kauankaan, kun Lahden Kärkkäisen tankkauspisteellä joku täysin tuntematon vanhemman puoleinen ukko kertoi minulle yllättäen mustalaisvitsin. Valitettavasti en muista, miten se meni, vaikka yritin painaa sen mieleeni. Näitä vitsejähän liikkuu kansan keskuudessa vaikka kuinka paljon. Ne alkavat usein toteamuksella, että poliisi kysyy mustalaiselta, miksi... mustalaisen vastaus on sen verran erikoinen, että sen oletetaan naurattavan.

Kaikista kansoista ja ihmisryhmistä on vitsailtu, joten ei kai siinä sen kummempaa. Ajat ovat kuitenkin muuttuneet. Nyt yksi ryhmä ja ehkä muitakin on nostettu rasisminvastaisen suojavallin taakse. Vitsit on näiden osalta vitsailtu.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 02, 2022, 19:40:30
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - helmikuu 02, 2022, 17:15:57
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 02, 2022, 10:19:27
Mutta sitä en ymmärrä minkä takia sitä rasistista latausta ei poisteta yksinkertaisesti tekemällä vaikka joku julkilausuma että tästä eteenpäin setä on vaan setä (tai voi se tietysti tätikin olla, koska nykyaika).

Kuka tai mikä voisi tällaisen lausunnon mielestäsi pätevästi antaa?

T: Xante

Tuskinpa kukaan yksittäinen ihminen, vaan sen pitäisi olla moniäänisen paneelin päätös. Mutta ei tule tapahtumaan, koska mustat kokisivat että heihin kohdistettua ylenkatsetta vähätellään. Mikä toki on ymmärrettävää.

Ja kuka ynnä millä perusteilla valitsisi tällaisen paneelin? Anna nyt esimerkiksi oma käsityksesi siitä, miten moinen pitäisi perustaa, miten varmistettaisiin sen vaikutusvalta ja niin pois päin.

Anteeksi nyt, mutta emme kyllä voi varmaankaan ihan suoraselkäisesti ja selkeästi laittaa mustien syyksi sitä, jos tämä paneeli ei päivänvaloa näe.

T: Xante

Muoksis: eikä varmaan kannata jättää tuon paneelin työtä tähän puuhasteluun, vaan voinevat julistaa maailman rauhan siinä sivussa.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - helmikuu 02, 2022, 19:46:10
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 02, 2022, 19:40:30
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - helmikuu 02, 2022, 17:15:57
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 02, 2022, 10:19:27
Mutta sitä en ymmärrä minkä takia sitä rasistista latausta ei poisteta yksinkertaisesti tekemällä vaikka joku julkilausuma että tästä eteenpäin setä on vaan setä (tai voi se tietysti tätikin olla, koska nykyaika).

Kuka tai mikä voisi tällaisen lausunnon mielestäsi pätevästi antaa?

T: Xante

Tuskinpa kukaan yksittäinen ihminen, vaan sen pitäisi olla moniäänisen paneelin päätös. Mutta ei tule tapahtumaan, koska mustat kokisivat että heihin kohdistettua ylenkatsetta vähätellään. Mikä toki on ymmärrettävää.

Ja kuka ynnä millä perusteilla valitsisi tällaisen paneelin? Anna nyt esimerkiksi oma käsityksesi siitä, miten moinen pitäisi perustaa, miten varmistettaisiin sen vaikutusvalta ja niin pois päin.

Anteeksi nyt, mutta emme kyllä voi varmaankaan ihan suoraselkäisesti ja selkeästi laittaa mustien syyksi sitä, jos tämä paneeli ei päivänvaloa näe.

T: Xante

Muoksis: eikä varmaan kannata jättää tuon paneelin työtä tähän puuhasteluun, vaan voinevat julistaa maailman rauhan siinä sivussa.

Joka etnisestä ryhmästä porukkaa kasaan. Yliopistoväkihän sen voisi alulle polkaista, kun hehän kieliä opiskelevatkin. Alkaisi eräänlainen kielen puhdistus -liike. En nyt yhtään muista kuka tai mikä taho kirjoitti siitä että hakaristi pitäisi ottaa pois natseilta, alkuperäiseen käyttöönsä. Sehän on ollut useassa kulttuurissa myönteisessä käytössä. Ja aivan takuulla tämäkin idea suututtaisi porukoita, vaikkapa juutalaisia.

Tällaisessa kehityksessä vaan ei ole mitään järkeä että sana sanalta ja symboli symbolilta kaikki mahdollinen varataan pahantahtoisten ihmisten käyttöön, tai liitetään loputtomiin heihin.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 02, 2022, 20:44:02
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - helmikuu 02, 2022, 19:46:10
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 02, 2022, 19:40:30
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - helmikuu 02, 2022, 17:15:57
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 02, 2022, 10:19:27
Mutta sitä en ymmärrä minkä takia sitä rasistista latausta ei poisteta yksinkertaisesti tekemällä vaikka joku julkilausuma että tästä eteenpäin setä on vaan setä (tai voi se tietysti tätikin olla, koska nykyaika).

Kuka tai mikä voisi tällaisen lausunnon mielestäsi pätevästi antaa?

T: Xante

Tuskinpa kukaan yksittäinen ihminen, vaan sen pitäisi olla moniäänisen paneelin päätös. Mutta ei tule tapahtumaan, koska mustat kokisivat että heihin kohdistettua ylenkatsetta vähätellään. Mikä toki on ymmärrettävää.

Ja kuka ynnä millä perusteilla valitsisi tällaisen paneelin? Anna nyt esimerkiksi oma käsityksesi siitä, miten moinen pitäisi perustaa, miten varmistettaisiin sen vaikutusvalta ja niin pois päin.

Anteeksi nyt, mutta emme kyllä voi varmaankaan ihan suoraselkäisesti ja selkeästi laittaa mustien syyksi sitä, jos tämä paneeli ei päivänvaloa näe.

T: Xante

Muoksis: eikä varmaan kannata jättää tuon paneelin työtä tähän puuhasteluun, vaan voinevat julistaa maailman rauhan siinä sivussa.

Joka etnisestä ryhmästä porukkaa kasaan. Yliopistoväkihän sen voisi alulle polkaista, kun hehän kieliä opiskelevatkin. Alkaisi eräänlainen kielen puhdistus -liike. En nyt yhtään muista kuka tai mikä taho kirjoitti siitä että hakaristi pitäisi ottaa pois natseilta, alkuperäiseen käyttöönsä. Sehän on ollut useassa kulttuurissa myönteisessä käytössä. Ja aivan takuulla tämäkin idea suututtaisi porukoita, vaikkapa juutalaisia.

Tällaisessa kehityksessä vaan ei ole mitään järkeä että sana sanalta ja symboli symbolilta kaikki mahdollinen varataan pahantahtoisten ihmisten käyttöön, tai liitetään loputtomiin heihin.

No jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin yliopistoväki on jo aloittanut. Heidän wokettamisensa ja lesborunoustieteensä on tällä foorumilla esillä juurikin näiden asioiden tiimoilta joka helkkarin päivä. Joten sallinet minun epäillä heidän vaikutusvaltaansa muuttaa sanojen merkitystä silleen tolleen, että se kaikille on ok. Kun käsittääkseni he ovat nyt iso osa koko setäsanaongelmaa.

Tarkoitukseni on nyt sanoa, että ajatuksesi on varmasti hyväntahtoinen, mutta äärimmäisen naiivi.

T: Xante

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 02, 2022, 10:19:27
Edelleenkin ihmettelen miksei riittänyt setä-sanan poisto, jos ei kerta amerikaanot ja heitä matkivat muut osaa ajatella sitä sanaa muuta kuin rasistisena terminä. Olettaisin että eiköhän vaikka jossain Brittein saarilla voi olla joku Auntie sitä-sun-tätä pikkuleipätuote. Taikka Grandma's blaa blaa.

En ymmärtänyt, mitä tarkoitit setä-sanan poistolla. Varmaan pelkkä "Ben's" olisi kuulostanut oudolta tuotteen nimenä. Se on liian lyhyt ja kuulostaa siltä, että ollaan jonkun Ben-nimisen luona tai sen omistamassa paikassa.

Minulla ei ollut mitään hajua siitä, että aikanaan uncle on ollut myös sellaisessa käytössä, että mustia miehiä puhuteltiin sillä ja etunimellä, jotta ei tarvitsisi sanoa Mr se ja se.

En usko, että nimenmuutoksessa on kyse tällaisesta vanhentuneen ja rasistisen sivumerkityksen varomisesta, vaan ehkä enemmän siitä, että Harriet Beecher Stowe'n romaani Uncle Tom's Cabin popularisoi käsitteen Uncle Tom.

Romaanissa Uncle Tom on orja, joka suhtautuu ymmärtäväisesti myös valkoisiin plantaasien omistajiin. Hahmon tarkoitus oli tehdä orjien olojen ja kärsimysten kuvauksista valkoisille lukijoille helpommin nieltävää ja samaistuttavaa, ja Uncle Tom on vähän sellainen Jeesukseen rinnastustuva moraalisesti puhtoinen marttyyri, joka totteli valkoisia isäntiä, mutta samalla suojeli orjuudesta paenneita. Lopussa hänet ruoskitaan hengiltä, koska hän ei suostu paljastamaan kahden orjuudesta paenneen naisen olinpaikkaa.
     Omana aikanaan on ollut tavallaan freesiä kuvata se niin päin, että musta mies voikin olla nöyrä ja kiltti, ja sitten mustat naiset ovat rohkeita, ottavat riskin ja pakenevat. Jollain tapaa se on ollut ehkä helpompi lukijoille niellä tai on silloin tuntunut kirjoittajasta hyvältä ratkaisulta tasapainottaa moraalista näkökulmaa nimenomaan näin.

Uncle Tomista on kuitenkin USA:ssa tullut pilkkanimi. Jos mustaa miestä kutsutaan Uncle Tomiksi, hän on eräänlainen hännystelijä tai alempiarvoisen asemansa tiedostava ja sen nöyrästi hyväksyvä ns. "house negro". Nimitys on ollut tasaisesti käytössä iät ja ajat, eikä sillä ole muuta kuin tämä negatiivinen merkitys, ellei sitä sitten käytetä osana kirjan nimeä.

Pyysit että ei heristellä karttakeppiä, enkä kai omasta mielestäni niin teekään :D Koetan ehkä sanoa sellaista, että kyse ei olisi niinkään sanan "uncle" merkityksestä. Taustalla on tämä, että Uncle Tom on hahmona ja käsitteenä joka tapauksessa olemassa, ja sillä nyt on ne vivahteet mitä on.

Mutta riisistä syntynyt keskustelu muutoin oli kyllä hyvää ja mielenkiintoista. Saattaa lähteä kauralisäke tämän perusteella kokeiluun :)

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - helmikuu 02, 2022, 21:37:05

Minulla ei ollut mitään hajua siitä, että aikanaan uncle on ollut myös sellaisessa käytössä, että mustia miehiä puhuteltiin sillä ja etunimellä, jotta ei tarvitsisi sanoa Mr se ja se.

Ei ollut minullakaan. Ja veikkaan, ettei ollut monella amerikkalaisellakaan, sen enempää afroilla kuin muillakaan.

Norma Bates

Minullehan sitä korostettiin nimenomaan tällä foorumilla. Aika jännää että nyt ei sitten kukaan ole tietävinään mistään mitään. (Eli että unclea käytettiin kun mustia niin halveksuttiin ettei voitu käyttää sanaa mister.)

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 02, 2022, 22:26:22
Minullehan sitä korostettiin nimenomaan tällä foorumilla.

No veikkaan viekkaudella ja vääryydellä, että se oli silloin aika tuoretta tietoa näille korostajillekin.

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 02, 2022, 22:26:22
Minullehan sitä korostettiin nimenomaan tällä foorumilla. Aika jännää että nyt ei sitten kukaan ole tietävinään mistään mitään. (Eli että unclea käytettiin kun mustia niin halveksuttiin ettei voitu käyttää sanaa mister.)

Ehkä ne on olleet eri ihmisiä, jotka tästä sinua valistivat?

Luin tänään ohimennen jotain myös niin sanotusta Mammy-hahmosta, jonka takia ilmeisesti Aunt Jemima's ja muut vastaavat on päätetty nimetä uudelleen.

Olin tästäkin täysin tietämätön, ja aika vaikea tuollaisten amerikkalaisen kulttuurin kuvastoon liittyvien juttujen todellista merkitystä on suomalaisena täysin tavoittaakaan.

Ei siinäkään vissiin kyse ole vain sanasta vaan jostain kulttuuriin juurtuneesta hahmosta. Wikipedian mukaan se syntyi 1830-luvulla vastavetona orjuuden kurjuutta kuvaaville orjuuden lakkauttamista vaativalle protestiliikehdinnälle ja sen kirjallisuudelle. Varhainen tunnettu mammy-hahmo oli nimenomaan Uncle Tom's Cabin -romaanissa.

Kun USA:ssa joskus tuli pyörittyä, huomasi kyllä, että paljon on sellaisia juttuja, joista ei ole yhtään mitään käryä.

En olisi varmaan itse mieltänyt edes Uncle Ben'siä rasisitiseksi -- näistä mustaan naiseen viittaavista siirapeista ja pancake mixeistä sun muista puhumattakaan. Mutta ei se toisaalta hirveän vaikea ole ymmärtää, että joku voi niin kokea ja että siihen varmaan liittyy sellaista, mitä ei itse vaan näe eikä tunne.

Ainoa minkä siitä osaa sanoa on, että varmasti sekä maailma että asenneilmasto ovat aika paljon muuttuneet sen jälkeen, kun näitä tuotteita on nimetty ja pakkauksia suunniteltu. Aunt Jemima's on vissiin jostain 1800-luvun lopulta ja Uncle Ben's kaiketi 1940-luvulta.

Ilmeisesti näitä mammy-hahmoa hyödyntäviä taloudenpitoon ja ruuanlaittoon liittyviä tuotteita on ollut tietyssä vaiheessa vaikka kuinka paljon:

LainaaMammy was born on the plantation in the imagination of slavery defenders, but she grew in popularity during the period of Jim Crow. The mainstreaming of Mammy was primarily, but not exclusively, the result of the fledging advertising industry. The mammy image was used to sell almost any household item, especially breakfast foods, detergents, planters, ashtrays, sewing accessories, and beverages. As early as 1875, Aunt Sally, a Mammy image, appeared on cans of baking powder. Later, different Mammy images appeared on Luzianne coffee and cleaners, Fun to Wash detergent, Aunt Dinah molasses, and other products. Mammy represented wholesomeness. You can trust the mammy pitchwoman.
FSU Jim Crow Museum: The Mammy Caricature
[/quote]

Kaikista suosituin näistä mammy-kuvastolla markkinoiduista tuotteista on ollut juuri Aunt Jemima's -- ja ehkä tätä voi tarkastella niinkin, että iso osa vastavantyyppisistä mammy-brändeistä on heivattu jo ajat sitten tai tuotteet ovat vain muuten poistuneet markkinoilta. Silloin siis tietyt tuotemerkit kuten Uncle Ben's ja Aunt Jemima's olisivat vain jääneet elämään sen takia että tuotteet ja sitä kautta logot ja tuotenimet olivat muodostuneet niin suosituiksi ja tunnetuiksi:

Lainaa
Mammy's most successful commercial expression was (and is) Aunt Jemima. In 1889, Charles Rutt, a Missouri newspaper editor, and Charles G. Underwood, a mill owner, developed the idea of a self-rising flour that only needed water. He called it Aunt Jemima's recipe. Rutt borrowed the Aunt Jemima name from a popular vaudeville song that he had heard performed by a team of minstrel performers. Rutt decided to use the name and the image of the mammy-like Aunt Jemima to promote his new pancake mix. Unfortunately for him, he and his partner lacked the necessary capital to effectively promote and market the product. They sold the pancake recipe and the accompanying Aunt Jemima marketing idea to the R.T. Davis Mill Company.

The R.T. Davis Company improved the pancake formula, and, more importantly, they developed an advertising plan to use a real person to portray Aunt Jemima. The woman they found to serve as the live model was Nancy Green, who was born a slave in Kentucky in 1834. She impersonated Aunt Jemima until her death in 1923. Struggling with profits, R.T. Davis Company made the bold decision to risk their entire fortune and future on a promotional exhibition at the 1893 World's Exposition in Chicago. The Company constructed the world's largest flour barrel, 24 feet high and 12 feet across. Standing near the basket, Nancy Green, dressed as Aunt Jemima, sang songs, cooked pancakes, and told stories about the Old South -- stories which presented the South as a happy place for blacks and whites alike. She was a huge success. She had served tens of thousands of pancakes by the time the fair ended. Her success established her as a national celebrity. Her image was plastered on billboards nationwide, with the caption, "I'se in town, honey." Green, in her role as Aunt Jemima, made appearances at countless country fairs, flea markets, food shows, and local grocery stores. By the turn of the century, Aunt Jemima, along with the Armour meat chef, were the two commercial symbols most trusted by American housewives (Sacharow, 1982, p. 82). By 1910 more than 120 million Aunt Jemima breakfasts were being served annually. The popularity of Aunt Jemima inspired many giveaway and mail-in premiums, including, dolls, breakfast club pins, dishware, and recipe booklets.

Aikamoista markkinointia siis :)

Ilmeisesti Aunt Jemiman kuvaa on jo aiemmin muutettu niin, että huivi häpyi päästä ja hänestä tuli hoikempi ja ihonväriltään vaaleampi, erotuksena tanakammasta ja tummemmasta perinteisestä mammy-hahmosta.

Linkkaamassani artikkelissa mainittua Luzianne-kahvia näköjään saa edelleen: https://reilyproducts.com/products/luzianne-prem-blend-medium-dark-roast-cc-1-lb-can/

Lähinnä hämmentää se, että vanhanaikaisesta purkista mammy-etiketteinen saa pulittaa niin paljon: 50 tai 100 dollaria tyhjänä ja 180 dollaria jos on sisältökin vielä tallella:
https://antiqueadvertising.com/free-antique-price-guide/antique-tins/luzianne-coffee-can/

Kun Uncle Ben'sistä lukee, tulee sellainen vaikutelma, että aika harvat ovat tienneet tästä uncle-sanan rasistisesta käytöstä ja pitäneet nimeä sen takia irvokkaana. Voi olla, että olen ollut täysin pihalla kuvitellessani ikävän klangin liittyvän olennaisesti Uncle Tomiin:

LainaaHere's a fun fact for you all: if Uncle Ben loses his job this year, it would not be for the first time. The bow-tied rice mascot was previously canceled back in 1971 and, after a 12-year absence, was reinstated to boxes of his namesake rice brand in 1983. In 2007, he was promoted, via an ad campaign, to chairman of the board, a position from which he dispensed "grains of wisdom." As Emma Balter notes in a piece in the Houston Chronicle, "He still kept the honorific 'uncle,' though, which is a disparaging way to refer to Black men, in lieu of 'Mr.' (and 'aunt' for 'Mrs.' or 'Ms./Miss')."
Who was Uncle Ben anyway?


Tai no, ilmeisesti Tom-hahmot ovat aika pitkälle Mammy-hahmoille rinnasteisia, eikä se ehkä niin kaukaa haettua ole pitää USA:n ensimmäistä bestselleriä tässä jollain tavalla relevanttina.

Vaikuttaa siltä, että tämä nyt tapahtuva muutosaalto liittyy kiristyneeseen ilmapiiriin ja poliisin kovista otteista sekä rasistisena pidetystä toiminnasta kummunneeseen laajaan protestiliikkeeseen BLM:ään. Sen takia Mars Food oli jo kesäkuussa 2020 ilmoittanut arvioivansa Uncle Ben's -brändin uudelleen. Edellisen kerran sitä oli uudistettu vuonna 2007, jolloin Benistä tuli viisaudenjyviä kylvävä yritysjohtaja.

Vaikka orjuus loppui Yhdysvalloissa 1865, sehän ei lakannut niin, että kaikki olisivat yhtäkkiä olleet sitä mieltä, että olipa väärin ja huono homma kaikkinensa.

Veikkaisin että tätä mammy ja uncle -kuvastoa ei kuitenkaan voi ymmärtää pelkästään sen yhden romaanin ja niiden hahmojen kirjallisen funktion kautta, vaan keskeistä siinä on myös se, että ne olivat hyvin suosittuja ja niitä käytettiin nimenomaan rotuerottelua ylläpitäneiden Jim Crow lakien aikana -- ja kumpikin näistä tuotteista on etelävaltiolaista alkuperää. Tätä kuvastoa siis käytettiin siinä vaiheessa, kun isossa osassa maata haluttiin pitää kiinni siitä ajatuksesta, ettei orjuus niin väärin ollut ja esitettiin siitä nimenomaan tällaista positiivista kuvastoa. Samaan aikaan mustilla ei ollut samoja oikeuksia kuin valkoisilla, ja varsinkin etelässä heihin suhtauduttiin jo senkin takia vihamielisesti, että heidät koettiin näkyviksi merkeiksi konfederaation sisällissodassa kärsimästä tappiosta.
      Jim Crow -lait kumoutuivat vasta vuosina 1964 ja 1965 kanslaisoikeuslain ja äänioikeuslain myötä. Tähän liittyi vuosina 1945-1970 toiminut kansalaisoikeusliike ja keskeinen "separate but equal"-periaatteen kumonnut korkeimman oikeuden päätös vuodelta 1954.

Kun sitten viime vuosina esille nousi jälleen poliisin ja kriminaalihuollon rakenteissa asuva syrjintä mustia kohtaan, ehkä sellainen jotenkin nostaa tiettyä häpeääkin tästä vielä pintaan että ei saatana -- edelleen tämä juopa on meillä yhteiskunnassa olemassa.

En tiedä, selventääkö tämä teille yhtään mitään, mutta itselleni tämän aikajanan miettiminen ja läpikäyminen ehkä jollain tavalla valottaa sitä, miksi näihin on palattu taas ja miksi juuri nyt.

En keksi mitään vastaavaa herkkää kohtaa Suomessa muuta kuin sisällissodan, ja vaikka siitä ei olla täällä täysin päästy yli, luulen että meillä eheytyminen on sen suhteen suhteen kokonaisuutena katsoen pitemmällä kuin mitä se USA:ssa on tämän kyseisen asian osalta.

Xantippa

#1874
Lainaus käyttäjältä: urogallus - helmikuu 02, 2022, 22:33:21
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 02, 2022, 22:26:22
Minullehan sitä korostettiin nimenomaan tällä foorumilla.

No veikkaan viekkaudella ja vääryydellä, että se oli silloin aika tuoretta tietoa näille korostajillekin.

No ei ollut. Siis MOn mainitsema Uncle Tom on Uncle Tom juuri tämän takia, että kaikkia vanhempia mustia miehiä kutsuttiin nimekkeellä uncle ja juuri sen vuoksi, että musta mies ei voinut olla mister eikä herran nimessä missään tapauksessa sir. Näin siis myös valkoisia symppaava kotiorja oli kirjassakin uncle.

Itse olen Tuomon tupani lukenut jossain kohtaa koulussa yleissivistyksen nimissä, jolloin myös avattiin uncle-sanan merkitys. Toisaalta minulla on onnekseni ollut aina erinomaiset äidinkielen opettajat, jotka eivät jättäneet asioita puolitiehen.

T: Xante

Muoksis: toisaalta. onhan meilläkin käyty neekerinsuukko-kohut ja poistettu lakupetestä musta naama, vai mitä nämä ovat olleet. Eli tämä on tosiaan, kuten käsittääkseni MO myös sanoo, on ajan henki.

Muoksis 2: korjaan sanomaani, että ei nyt kaikkia mustia miehiä kutsuttu nimellä uncle, sillä kyllä se oli kunnioittavampi kuin toinen kutsumatapa, boy. Ja joitakin ei kutsuttu kummallakaan. Tuo oli siis lapsus minullta.