Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Rasismi, yleisketju

Aloittaja kertsi, kesäkuu 05, 2020, 13:04:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

Xantippa

Kyllähän kysymys: "mistä sinä olet kotoisin" on vähintään tunneladattu. Ainakaan meilläpäin lausahdus "et taida olla täkäläisiä" ei ole mikään kehu eikä kannustus.

Ja tosiaan, eriväriset saavat hyvin usein myös kuulla, että heidän pitäisi mennä sinne, mistä ovat tulleetkin. Käsittääkseni Normallekin tämän kehotuksen noudattaminen tarkoittaisi muuttoa.

T: Xante

Kopek

Lainaus käyttäjältä: a4 - elokuu 23, 2023, 08:05:52
Vaikka kaikki kyselijät eivät olisikaan pahantahtoisia vaan useimmiten ymmärtämättömiä, oppimattomia omalle rasismilleen.
Ja vaikka maaseudulla olisi normaalimpaa tehdä sukuselvitys jokaisesta vastaantulijasta.

Mikä on tilanne toisinpäin? Jos vaaleaihoinen suomalainen muuttaa johonkin mustaihoisten asuttamaan "Boa-maahan", ovatko paikalliset ihmiset ymmärtämättömiä ja oppimattomia omalle rasismilleen, jos he julkevat kysyä suomalaiselta, mistä hän on kotoisin? Pitäisikö heidän olettaa, että valkoihoinen suomalainen on "kantaboalainen" niin kuin hekin, koska ihoväri ja muut ominaisuudet vaihtelevat ryhmien sisällä enemmän kuin ryhmien välillä.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Kopek - elokuu 23, 2023, 09:01:54
Lainaus käyttäjältä: a4 - elokuu 23, 2023, 08:05:52
Vaikka kaikki kyselijät eivät olisikaan pahantahtoisia vaan useimmiten ymmärtämättömiä, oppimattomia omalle rasismilleen.
Ja vaikka maaseudulla olisi normaalimpaa tehdä sukuselvitys jokaisesta vastaantulijasta.

Mikä on tilanne toisinpäin? Jos vaaleaihoinen suomalainen muuttaa johonkin mustaihoisten asuttamaan "Boa-maahan", ovatko paikalliset ihmiset ymmärtämättömiä ja oppimattomia omalle rasismilleen, jos he julkevat kysyä suomalaiselta, mistä hän on kotoisin? Pitäisikö heidän olettaa, että valkoihoinen suomalainen on "kantaboalainen" niin kuin hekin, koska ihoväri ja muut ominaisuudet vaihtelevat ryhmien sisällä enemmän kuin ryhmien välillä.

Juuri tästä oli kyse. Kun ne ihmiset, joilta tätä kysellään, eivät ole muuttaneet tänne mistään. He ovat syntyneet täällä. Jotkut jo vähintään toisessa sukupolvessa.

Boa-maissa tosin juurikaan ei kysellä, vaan oletetaan, että jos valkoihoinen siellä asustaa, hän on todennäköisesti niiden valkoisten jälkeläinen, ketkä siellä ovat siirtomaaherruutta pitäneet.

T: Xante

Norma Bates

Luettuani a4:n ja Xantipan kommentit kävikin niin etä ihmettelen entistä enemmän miten voi pitää vaikeana ja inhoittavana sitä että kysellään mistä on kotoisin. Nimenomaan minulta on kyselty mistä olen kotoisin, ja mitään ihmeellistä ja erikoista siinä ei ole että kysyy, kun tapaa uuden ihmisen tai noin ylipäätään tutustuu johonkuhun. Minulla on se ongelma tietty että koska nuoruuteni oli perseestä, niin häpeän sitä elämänvaihettani ja tulee aina sellainen tunne kun kysytään mistä on lähtöisin, että mitäs jos kysyjä tuntee jonkun täkäläisen ihmisen ja käy ilmi millainen friikki olen ollut.

Mutta tämä on minun ongelmani, että pidän itseäni omituisena. Jos minua ei olisi kiusattu yläasteella, fiilikset olisivat tyystin erilaiset.

No, okei. Nyt voidaan sitten tietysti ajatella että jos joku maahanmuuttaja on pahasti traumatisoinut synnyinmaassaan, niin ei hänkään mielellään juttele kotikontujen asioista. Mutta oli miten oli, en vaan kykene pitämään rasistisena kysellä taustaa. Näetsen rasismi on pahantahtoisuutta, ja myönteinen kiinnostus ihmiseen ei ole pahaa vaan hyvää.

Tietty jos ihminen pelkää että hänet tapetaan jos vähänkin mainitsee mistä on kotoisin, niin hänhän voi toki sanoa sen suoraan.

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 23, 2023, 09:20:41
Luettuani a4:n ja Xantipan kommentit kävikin niin etä ihmettelen entistä enemmän miten voi pitää vaikeana ja inhoittavana sitä että kysellään mistä on kotoisin.

Kun minä tutustun toiseen ihmiseen niin rituaaleihin kuuluu aina tiedustella mistä päin hän on kotoisin.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Brutto - elokuu 23, 2023, 09:25:57
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 23, 2023, 09:20:41
Luettuani a4:n ja Xantipan kommentit kävikin niin etä ihmettelen entistä enemmän miten voi pitää vaikeana ja inhoittavana sitä että kysellään mistä on kotoisin.

Kun minä tutustun toiseen ihmiseen niin rituaaleihin kuuluu aina tiedustella mistä päin hän on kotoisin.

Aina kannattaa tarkistaa ettei toinen vaan satu olemaan turkulainen.  ;)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Xantippa

#2316
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 23, 2023, 09:20:41
Luettuani a4:n ja Xantipan kommentit kävikin niin etä ihmettelen entistä enemmän miten voi pitää vaikeana ja inhoittavana sitä että kysellään mistä on kotoisin. Nimenomaan minulta on kyselty mistä olen kotoisin, ja mitään ihmeellistä ja erikoista siinä ei ole että kysyy, kun tapaa uuden ihmisen tai noin ylipäätään tutustuu johonkuhun. Minulla on se ongelma tietty että koska nuoruuteni oli perseestä, niin häpeän sitä elämänvaihettani ja tulee aina sellainen tunne kun kysytään mistä on lähtöisin, että mitäs jos kysyjä tuntee jonkun täkäläisen ihmisen ja käy ilmi millainen friikki olen ollut.

Mutta tämä on minun ongelmani, että pidän itseäni omituisena. Jos minua ei olisi kiusattu yläasteella, fiilikset olisivat tyystin erilaiset.

No, okei. Nyt voidaan sitten tietysti ajatella että jos joku maahanmuuttaja on pahasti traumatisoinut synnyinmaassaan, niin ei hänkään mielellään juttele kotikontujen asioista. Mutta oli miten oli, en vaan kykene pitämään rasistisena kysellä taustaa. Näetsen rasismi on pahantahtoisuutta, ja myönteinen kiinnostus ihmiseen ei ole pahaa vaan hyvää.

Tietty jos ihminen pelkää että hänet tapetaan jos vähänkin mainitsee mistä on kotoisin, niin hänhän voi toki sanoa sen suoraan.

Sitten ihmisten kohtaamisessa on sellainen juttu kuin tilannekeskeisyys. Siis jos kaksi oletusarvoisesti kantasuomalaista kohtaa, heidän kysymyksensä, mistä toinen on kotoisin saa eri sävyn kuin silloin, kun oletusarvo on, että toinen ei ole kantasuomalainen, koska hänen olemuksensa ei vastaa kantasuomalaisuutta.

Sekään ei ole totta, että rasismi on aina pahantahtoista. Luulen, että suurimmaksi osaksi ei ole, vaan suurimmaksi osaksi se on tietämättömyyttä, kapeakatseisuutta ja kokemuksen puutetta.

Se kuuluu rasistien puheissa selvästi: he eivät vaan tajua, mutta tuskin sitä ainoastaan ilkeyttään tekevät.

T: Xante

Muoksis: huomaatko Norma, miten sinunkin ajatuksesi kääntyy ainoastaan maahanmuuttajiin, joilla on kotikonnut, kun tässä nyt on kuitenkin puhuttu ihmisistä, joiden kotikonnut ovat täällä supiSuomessa.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Brutto - elokuu 22, 2023, 13:35:33
Lainaus käyttäjältä: Kopek - elokuu 22, 2023, 11:00:59


Jotkut kommentaattorit ovat sanoneet, että ihmiset kyllä tietävät, mikä on rasismia, joten aiheesta ei pidä saivarrella kuten perussuomalaiset tekevät. Saivartelu itsessään on rasismia ja kertoo, ettei saivartelijalla ole puhtaita jauhoja pussissaan.

Vaimo pitää kuulemma piiskata kerran viikossa. Jos et itse tiedä miksi, vaimo kyllä tietää.


"Naiset kyllästyvät herkästi ellei tapahdu mitään, ehkä se pitää suhteen virkeänä, jos saa edes kerran viikossa hieman "piiskaa."


Norma Bates

Jotenkin se vaan tuntuu epätasa-arvoiselta että mustaihoiselta tai ns. arabin näköiseltä ei saisi kysellä taustoista mitään. Mutta ehkä antirasisminuorallatanssijat keksivät miten kysellä kohteliaasti. Tämä homma ei toimi että kielletään kaikki normaali sosiaalinen kanssakäyminen, mutta tilalle ei tule vaihtoehtoja.

Päivi Räsäs -meemi "kielletään kaikki" tähän. Tosi hyvin edistää kanssakäymistä että aletaan pelkäämään toisiamme vähän vielä lisää.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 23, 2023, 18:05:09
Jotenkin se vaan tuntuu epätasa-arvoiselta että mustaihoiselta tai ns. arabin näköiseltä ei saisi kysellä taustoista mitään. Mutta ehkä antirasisminuorallatanssijat keksivät miten kysellä kohteliaasti. Tämä homma ei toimi että kielletään kaikki normaali sosiaalinen kanssakäyminen, mutta tilalle ei tule vaihtoehtoja.

Päivi Räsäs -meemi "kielletään kaikki" tähän. Tosi hyvin edistää kanssakäymistä että aletaan pelkäämään toisiamme vähän vielä lisää.

Joo näin se menee. Ellei mikkoalatalona huuda että mistäs kaukaa se vieras on, ei  voi puhua mitään. Maailmassa, elämässä, kanssakäymisessä ei ole mitään muuta kuin musta ja valkoinen, ääripäät, mitään missään keskellä ei koskaan.

Etenkään semmoiseen kammotukseen kuin normaali kanssakäyminen ei pidä uskoa, se on vain satu pienemmille.

T: Xante

Kopek

Kun joku "vanha tuttu" alkaa kysellä menneistä asioista ja niihin liittyvistä nykyisistä asioista, se on vähän samaa kuin jos raiskauksen tai lapsenmurhan kokeneelta kysyttäisiin, että mitä sille raiskaajalle tai murhaajalle nykyisin kuuluu ja päälle vielä todettaisiin, että on mukavaa, että sillä menee hyvin.

Pari viikkoa sitten oli vertauskuvallisesti tuollainen tapaus. Vieras ihminen esitti huomauksensa luultavasti myönteisessä tarkoituksessa ajattelematta, että se, mikä on hyvää arkkivihollisemme kannalta, ei välttämättä tunnu hyvältä meidän näkökulmastamme katsottuna.

Mutta nyt itse asiaan eli rasismiin.

Kun näen ihmisen, jolla on ei-kantasuomalaisia piirteitä, mielessäni herää uteliaisuus sen suhteen, mistä henkilö on piirteensä saanut. Onko hän maahanmuuttaja tai maahanmuuttajan jälkeläinen? Tai onko hän kenties syntynyt suomalaiselle äidille ja vierasmaalaiselle isälle ulkomailla tai Suomessa. Myös se kiinnostaa, mistä päin maailmaa ihmisen sukujuuret ovat. Aasialaisilta näyttävistä on vaikea sanoa tarkasti ja varmasti mistä he tai heidän sukunsa ovat kotoisin. Kiinalaistaustaisia esimerkiksi asuu vähemmistöinä kaikissa Aasian maissa ja muuallakin, joten kiinalaiselta näyttävä henkilö voi olla vietnamilainen tai singaporelainen tai australialainen tai minkä maalainen tahansa.

En kysele tuntemattomilta ihmisiltä yhtään mitään, joten en myöskään kysy heidän kansallisuudestaan tai alkuperästään, vaikka se kiinnostaisikin. Vasta jos on lähemmin tutustuttu ja juteltu kaikenlaista, voin mahdollisimman tahdikkaasti lähestyä myös kysymystä siitä, mistä henkilön suku mahdollisesti on kotoisin. Tämä on tosin täysin hypoteettista, koska en tutustu ihmisiin eikä tule tilanteita, joissa heidän taustastaan edes voisi kysyä.

En myöskään ole asiakaspalvelutyössä, joten en yritä puhua englantia tuntemattomalle ihmiselle ensimmäisenä vaihtoehtona hänen ulkonäkönsä perusteella. Kommunikaation aloittaa aina toinen, jos on aloittaakseen.

Ensimerkki henkilöstä, jonka isän (ja äidinkin) valokuva olisi mielenkiintoista nähdä on KD:n puheenjohtaja Sari Essayah. Osoittaako kiinnostus rasistisia taipumuksiani.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 23, 2023, 18:33:00
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 23, 2023, 18:05:09
Jotenkin se vaan tuntuu epätasa-arvoiselta että mustaihoiselta tai ns. arabin näköiseltä ei saisi kysellä taustoista mitään. Mutta ehkä antirasisminuorallatanssijat keksivät miten kysellä kohteliaasti. Tämä homma ei toimi että kielletään kaikki normaali sosiaalinen kanssakäyminen, mutta tilalle ei tule vaihtoehtoja.

Päivi Räsäs -meemi "kielletään kaikki" tähän. Tosi hyvin edistää kanssakäymistä että aletaan pelkäämään toisiamme vähän vielä lisää.

Joo näin se menee. Ellei mikkoalatalona huuda että mistäs kaukaa se vieras on, ei  voi puhua mitään. Maailmassa, elämässä, kanssakäymisessä ei ole mitään muuta kuin musta ja valkoinen, ääripäät, mitään missään keskellä ei koskaan.

Etenkään semmoiseen kammotukseen kuin normaali kanssakäyminen ei pidä uskoa, se on vain satu pienemmille.

T: Xante

Taitaa olla joku minulle tuntematon biisi, kun ei nyt tule mieleen milloin Alatalo on moisia huutanut. Joo, ei sitä mistäs olet kustas tulet poikani poloinen tarvitse toki väkisin kysellä. Ei jokaiikalta. Ajattelen vain semmoista tilannetta että joku ihminen jää johonkin yhteisöön, niin melko merkillistä jos hän siellä sitten ikäänkuin lilluu tyhjiössä eikä kukaan kysy häneltä mitään, ehkei edes puhu hänen kanssaan, kun on oltava niin varovainen että. Minä ainakin koen sellaisen helvetin raskaaksi että huomaan jääväni ikäänkuin eristetyksi, eli että ei oteta yhteisöön mukaan.

Lisäksi tuli tässä aamutuimaan mieleen että tässähän voi olla vaikka suvakkien sala liitto. Koska he tietävät että on tiettyjä maita joista tulleita ei kaikki niin kauhean iki-ilahtuneina ole olleet vastaanottamassa, niin ehkä he olettavat että keksimällä taustoja koskevan kyselykiellon voidaan auttaa näitä lähi-itäläisiäkin, ettei heidän tarvitse kertoa että ovat esim. Irakista. Tai sitten Kongosta, jossa miehillä on raiskailu harrastuksena. Raiskauksen jälkeen genitaalien silpominen, vaikka saksin.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Kopek - elokuu 22, 2023, 13:09:25
Lainaus käyttäjältä: Karikko - elokuu 22, 2023, 12:16:16
Tuossa "kuulustelussa oli plussaa se, että hän yleensä kommentoi.

Kohtuullisen ovelasti, eli jätti kuulijan varaan sen oliko kyse julkeasta rasismista vai, vain viattomasta sanailusta katsoa miten "neekeri juoksee", kun "persu"  hieman kaasuttelee autossaan..

"Lakiliberaalina" olen sitä mieltä, että kadun voi ylittää mistä vain ja milloin vain, kunhan ei tee sitä provosoivasti ja muille haittaa tuottaen. Persunainen on ilmeisesti kokenut keharimiesten kadunylitystyylin ärsyttävänä ja pöyhkeänä. Ehkä ärsytyksessä osansa on ollut sillä, että hän on verrannut sitä suomalaisten varovaisempaan tyyliin.

Ehkä eteläisissä maissa on yleisesti rennompi kulttuuri tietyissä asioissa. Berliinissä olen huomannut, että turkkilaistaustaiset ovat aika sallivia oman toimintansa suhteen liikenteessä. Mustaihoisista ihmisistä, maasta ja paikasta riippumatta, olen ollut huomaavinani (tämä voi olla subjektiivinen havainto), että he ovat aika sallivia oman toimintansa suhteen liikenteessä. Erityisesti tämä koskee auton pysäköintiä.

Pohjoismaissa ja Sääntö-Suomessa ollaan tiukkapipoisia. Yleinen asenne on, että kielletty, kielletty, kielletty, ei saa, ei saa, ei saa. Jossakin muualla ajatellaan, että saahan sitä, kun tekee vain. Oulu taitaa olla erityisen sääntöpohjainen kaupunki, joten jos oululainen valtuutettu on närkästynyt, syynä voi olla hänen oma taustansa.

Liikennettä meillä ja muualla.

https://moottori.fi/wp-content/uploads/2019/10/liikenne_jalankulkija_helsinki.jpg

https://i.dawn.com/primary/2021/11/6198935e2d18d.jpg

Esitin osittain puuta heinää. Joitakin ajatuksia jäi vielä esittämättä.


Niin kyseessä ei kuitenkaan tainnut olla liikennepolitiikka, vaan "rasistinen kirjoitus"-

Huomio ehkä kiinnitetään asian viereen.   Tarinahan sinänsä voi olla keksitty eikä mitään sellaista tilannetta ole välttämättä ollut- jota kuvataan.

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 24, 2023, 09:05:23
Ajattelen vain semmoista tilannetta että joku ihminen jää johonkin yhteisöön, niin melko merkillistä jos hän siellä sitten ikäänkuin lilluu tyhjiössä eikä kukaan kysy häneltä mitään, ehkei edes puhu hänen kanssaan, kun on oltava niin varovainen että. Minä ainakin koen sellaisen helvetin raskaaksi että huomaan jääväni ikäänkuin eristetyksi, eli että ei oteta yhteisöön mukaan.

Onko ne vaihtoehdot oikeasti joko sellainen kuulustelu kuin työhaastattelussa tai sitten tuppisuuna oleminen? Ja mihin väärinsisäistettyyn tasa-arvoon perustuu käsitys, että jokaisen tuttavuuden kohdalla pitää käydä läpi sama kysymyspatteristo tietyssä järjestyksessä? Mitä vikaa on rennommassa asenteessa aloittaa tervehtimällä ja sen jälkeen asiasisällöllisesti vähäisillä huomautuksilla lähiympäristöstä, säästä yms.? Siinähän sitten näkee mistä itse viitsii jutella ja mistä toinen tai kiinnostaako kumpaakaan ollenkaan.

En tiedä kaikkien puhelimen yhteystiedoista löytyvien syntymäkotikuntaa, eikä tuo ole haitannut. Samoin ei automaattisesti liikuta onko joku Afganistanista vai Pakistanista tai Ghanasta vai Nigeriasta vai ihan suomalaisesta synnytyssairaalasta. Oleellisempaa on muistaa, että toi moikkaa kun näkee, teenpä samoin. Sitten tietysti jos joku kertoo muuttaneensa Portugalista, tai että vanhemmat on turkkilaisia, sellainen on kohteliasta pistää mieleen. Ihan kuten että tuolla tyypillä muuten on yläkouluikäinen lapsi sekä kaksi kissaa.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Hiha - elokuu 24, 2023, 11:33:45
En tiedä kaikkien puhelimen yhteystiedoista löytyvien syntymäkotikuntaa, eikä tuo ole haitannut. Samoin ei automaattisesti liikuta onko joku Afganistanista vai Pakistanista tai Ghanasta vai Nigeriasta vai ihan suomalaisesta synnytyssairaalasta. Oleellisempaa on muistaa, että toi moikkaa kun näkee, teenpä samoin. Sitten tietysti jos joku kertoo muuttaneensa Portugalista, tai että vanhemmat on turkkilaisia, sellainen on kohteliasta pistää mieleen. Ihan kuten että tuolla tyypillä muuten on yläkouluikäinen lapsi sekä kaksi kissaa.

Joku on kiinnostunut jostakin, joku toinen jostakin muusta. Jotkut eivät ole kiinnostuneita mistään, jotkut ovat kiinnostuneita kaikesta.

En ole kiinnostunut koirista enkä paina mieleen, mitä rotua jonkin ihmisen koira on. Jos se on yleinen ja ulkonäöltään ja nimeltään helposti tunnistettava, se voi jäädä mieleen, mutta tässäkin tapauksessa voin erehtyä. Toisin sanoen koira ei olekaan esimerkiksi "lassie" vaan... (täytyy googlata... Wikipedian mukaan skotlanninpaimenkoira).

Kun jokin asia ei kauheasti kiinnosta, se ei kiinnosta.

Hiha selostaa edellä, että häntä eivät erityisemmin kiinnosta ihmisten taustat. Se on aivan OK. Jos eivät kiinnosta, niin eivät kiinnosta. Minua taas ihmisten taustat jossakin määrin kiinnostavat. En tiedä miksi. Ehkä se on vain uteliaisuutta. Tai ehkä ajattelen, että tausta voi selittää ihmisestä yhtä ja toista. Se voi antaa vihjeen hänen sukunsa asemasta sen entisessä asuinmaassa ja siten arvioitavan ihmisen "henkisestä yhteiskuntaluokasta", jos ei olosuhteiden muututtua enää mallisesta.

Kun muutoksia tapahtuu, henkinen yhteiskuntaluokka tulee hieman maallisen yhteiskuntaluokan perässä.

Jos vaatimattomista oloista peräisin oleva ihminen rikastuu nopeasti ja nousee materiaalisessa mielessä yläluokkaan, hän ei ehkä tunne olevansa siellä oikein kotonaan. Vanha yläluokka katsoo nousukasta nenänvartta pitkin, ja alempaan luokkaan kuuluvat katsovat hänen peräänsä kateellisina. Hän ei oikein tiedä, kenelle hänen pitäisi näyttää ja mitä, kun hän hankkii luksusautoja ja veneitä ja taloja.

Sama on tietysti tilanne myös toisin päin eli luokka-aseman romahtaessa pysyvästi. Romahduksen kokenut ajattelee, että "yläluokasta olen pudonnut, alaluokkaan en tunne kuuluvani, kuka oikein olen?" Lopulta alaluokka imaisee henkilön vääjäämättä, mutta siihen menee oma aikansa.

Jos musta ihminen ja vaalea ihminen ovat kanssakäymisessä toistensa kanssa, onko ylipäätään mahdollista, että vaalea ihminen selviäisi nykyisessä sääntöviidakossa niin, ettei hän vahingossa sano tai tee jotain rasistista. Hänellä pitäisi olla koko ajan mukana paksu ohjekirja "Miten toimin mustaihoisen ihmisen kanssa syyllistymättä rasismiin", jossa annettaisiin yksityiskohtaiset ohjeet siitä, mitä saa sanoa ja mitä ei saa sanoa, ja mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä. Ohjeet määrittelivät kaiken mahdollisen ja kaikki mahdolliset elämänalueet kotieläimistä pukeutumiseen. Ainakin ne neuvoisivat, että Thor Steinar paidassa ja mesimäyrä talutushihnassa ei kannata tavata mustia ihmisiä.

Rasisminvastaiset päivärituaalit:

https://nnedv.org/latest_update/8-everyday-ways-to-fight-racism/