Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Huh hellettä

Aloittaja kertsi, kesäkuu 24, 2020, 13:48:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kertsi

#150
Minäkin ostanut kevytmetukkaa, jota muuten en syö. Ja syönyt eineksiä, leipää, eli normaalia suolaisempaa ruokaa (normaalisti kokkaan melkein kaiken itse, enkä juurikaan käytä suolaa). Lisäksi mysliä, jugurttia tms., mitä ei tarvitse valmistaa. Pilkkonut kasviksia suoraan lautaselle.
Uusi lemppari: sokeriton mansikkakeitto esim. jäisten mustikoiden ja raejuuston kanssa.

Tiedä sitten, onko tämä "suolakuuri" sitten aikaansaanut sen, että jalkapöydät ja nilkat ovat turvoksissa. Taitaa olla ensimmäistä kertaa elämässäni.

Luulen, että olen kitannut vettä yli tarpeen, kun on pitänyt juosta huussissa niin usein.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

a4

Nyt on ainakin ollut auringonpalvojille ja uimareille melko kiva kesä.

Vielä on kesää jäljellä. Syyskuussakin on joskus ollut helteitä. :)

Syyskuun korkein lämpötila, 28,8 astetta, mitattiin 6. syyskuuta 1968 Raumalla. Kesäkauden myöhäisin hellelukema, 25,2 astetta, mitattiin 17. syyskuuta 1947 Tampereen Härmälässä ja Seinäjoella.
https://www.ilmatieteenlaitos.fi/helletilastot


Hippi

Enpä olisi ikinä uskonut, että joskus katson sääennusteita toiveikkaana ja odottaen, että päästään seuraavan viikon alkuun, jossa on tällä hetkellä tyrkyllä 22–24 asteen päiviä useitakin. Milloin tahansa aikaisemmin olisin noita päiviä katsellut sillä silmällä, että niille ei voi miettiä mitään tekemistä, kun on liian kuuma. Nyt mielessäni jo pohdin noille päiville pidempiä fillarireissuja, jotta saisi vähän elämää lihaksiin pitkästä aikaa.

Tietenkin täytyy varautua siihen, että ylipäätään hengissä jaksaa sinne asti ja ennusteet ei muutu, niin kuin niillä on ollut tapana muuttua aina, jos vähän parempaa on ollut näkyvissä.

Nyt täytyy alkaa parannella päänsärkyä ja pahaa oloa, että saa aamupäivän aikana käytyä kaupassa ja katsottua pihatyöt. Sen jälkeen taas kissaelämään kuten niin monena päivänä aikaisemmin, eli makoilua siirtyen vähän ajan kuluttua toiseen paikkaan makoilemaan siinä toivossa, että tuntuisi viileämmältä. Välillä vain käynti jääkaapilla tai pakastimella, jos sieltä löytyisi jotain oloa parantavaa suuhunpantavaa.
     
Heitän radion parvekkeelta, jos siellä joku tänään kertaakaan horisee siitä, miten "kesä meitä hellii", saatana. Sitäkin vielä kuulee lähes päivittäin sen ohessa, että kesän lämpöennätyksistä kerrotaan kuin ne olisivat joitain todella vaivalla aikaan saatuja saavutuksia. Todellisuudessahan ne ovat hauraita ihmisiä tappavia kuin korona konsanaan.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Brutto

Jokaisella keskustelufoorumilla on ollut jonkinlainen oma helleketjunsa, jossa on jokaisena kesänä yhteen ääneen kirottu hellettä. Ja jokaisella foorumilla olen joka kesä leveillyt maaviileä-järjestelmälläni. Nyt on siis aika päivittää tämän kesän elvistelyt kuntoon. Tälläkin foorumilla jo kolmatta kertaa.

Eli on se vain mukavaa nauttia tänäkin kesänä 19 asteen viileydestä ympäri vuorokauden. Ja se viileys tulee täysin ilmaiseksi!

Rannikkoasunnossani on ilmalämpöpumppu tuottamassa viileyttä, joten sielläkään ei hellettä huomaa ellei erehdy menemään ulos.

Läkähtykää te lurjukset! Minä nautin kesästä.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Xantippa

Minä en uskalla missään kertoa, miten ihanaa tämä on ollut. On meilläkin ilmalämpöpumppu, mutta ei edes joka päivä käytössä. Tai jos on, niin kuumimpaan aikaan, jolloin mies on sisällä ja minä ulkona.

Lähden ulos aamukahvin aikaan yleensä, joskus 7-9 välisenä aikana ja tulen sisälle 18-19, noin summittain. Parina iltana ollaan istuttu myöhempään ja onhan se ihanaa, kun ei tarvitse hakea villasukkia ja -takkia.

Viime kesänä en laittanut talvivaatteita lainkaan pois, sillä illalla jos halusin ulkona olla (lue: klo 18 jälkeen), oli pakko vetää toppatakki. En minä sitä kaipaa.

T: Xante

-:)lauri

#155
Miten on, onko kerrostaloissa, niissä ylimmissä kerroksissa, kuinka korkea lämpötila kämpässä sisällä tällaisilla helteillä? Muistelisin, että lähiomainen joskus mainitsi, että rappukäytävässään on kamalan kuuma helteellä kun lämpö nousee ylös, mutta en muista, olisiko sama ongelma myös tuossa hänen ylempien kerrosten asunnossaan. Joka tapauksessa taisi mainita, että sisälämpötila olisi nykyisessä asunnossaan kerrostalossa korkeampi kuin edeltävässä asunnossaan rivitalossa. Pitäisi keksiä syy vierailla heillä näin helteellä, niin sittenpähän tietäisin, mutta olen huono keksimään syitä tunkeutua toisten koteihin.

Edit: voisi sitä tietysti kertoa suoraan, että tämä lämpötila-asia kiinnostaa ja että voinko piipahtaa kylään tarkastamaan asian. Rivitaloasukkina kokisin tuollaisen kuitenkin olevan tahditonta jos tilanne tosiaan olisi se, että sisälämpötila näillä helteillä (varsinkin iltaisin) olisi juuri heillä suurempikin ongelma.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

Ilman sen suurempia fysiikanopintoja voin kertoa, että monissa kerrostaloissa ylemmät kerrokset ovat huomattavastikin kuumempia kuin alimmat kerrokset. Tämä monesti johtuu siitä, että aurinko pääsee niihin porottamaan paljon vapaammin. Jopa näissä meidän kolmikerroksisissa taloissa huomaa eron. Minulla sattumoisin on ajoittain päivällä pihapuista hyvääkin suojaa aurinkoa vastaan, mutta kolmannessa kerroksessa ei ole mitään suojaa muuta kuin parvekkeelle laitetut kaihtimet yms.

Ja paistaahan se aurinkokin ylempiin kerroksiin kuumottavammassa kulmassa kuin alimpiin kerroksiin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Hippi - heinäkuu 15, 2021, 11:38:55
Ilman sen suurempia fysiikanopintoja voin kertoa, että monissa kerrostaloissa ylemmät kerrokset ovat huomattavastikin kuumempia kuin alimmat kerrokset. Tämä monesti johtuu siitä, että aurinko pääsee niihin porottamaan paljon vapaammin. Jopa näissä meidän kolmikerroksisissa taloissa huomaa eron. Minulla sattumoisin on ajoittain päivällä pihapuista hyvääkin suojaa aurinkoa vastaan, mutta kolmannessa kerroksessa ei ole mitään suojaa muuta kuin parvekkeelle laitetut kaihtimet yms.

Ja paistaahan se aurinkokin ylempiin kerroksiin kuumottavammassa kulmassa kuin alimpiin kerroksiin.

Juu, ei siinä ole mikään ongelma- pölinän väite, etten ymmärrä termodynamiikkaa, vain hieman ärsytti, varmaan se oli tarkoituskin.

Lämpö siirtyy kohden kylmempää ja se pyrkii tasaantumaan jatkuvasti, sitähän koko ilmasto on, mutta siihen vaikuttaa valtavasti erilaisia asioita maan pyörimisestä ja monesta muusta yksityiskohdista puhumattakaan- suunta on kyllä aina sama- kuumemmasta kylmempään.

Jääkaapin-toimintatapojen ja aineiden ominaisuuksien mukaan voidaan kiertää hieman tuota, mutta silloinkin mekanismi on sama. Sähkön avulla kierrätetään esim, freoneja tai muuta ainetta joiden varautuminen siirretään toiseen paikkaa- ilmalämpö-pumpunkin toimintaperusteen mukaan.

Xantippa

Voin kertoa, että kolmikerroksisessa omakotitalossa on yläkerta kuumempi monta astetta kuin alakerrat.

Alimmaista kerrosta käytämme vähän, siellä tietysti on viileää, maan alla, mutta keski- ja yläkerran ero kuumuudessa on huomattava. Ei tunnu sieltä ilma alaspäin kylmempää kohti pyrkivän, tai sitähän en tiedä, pyrkiikö, mutta ei ainakaan pääse.

T: Xante

Xantippa

Niin, eihän minun 50+ kokemus omasta kotitalosta mitenkään voi päteä, ihan turhaan sitä on joskus tultua nukkumaan tänne keskimmäiseen kerrokseen, kun Karikkokin osaa sanoa, että ei siellä yläkerrassa sen kuumempaa ole, kun sieltähän pyrkii ilma kylmempään.

T: Xante

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - heinäkuu 15, 2021, 12:16:24
Niin, eihän minun 50+ kokemus omasta kotitalosta mitenkään voi päteä, ihan turhaan sitä on joskus tultua nukkumaan tänne keskimmäiseen kerrokseen, kun Karikkokin osaa sanoa, että ei siellä yläkerrassa sen kuumempaa ole, kun sieltähän pyrkii ilma kylmempään.

T: Xante
Joo oottelinkin jo, että koska tuo "akkamainen rääpiminen" alkaa_

Sanoin vain, että lämpö pyrkii tasaantumaan- yläkerrosten kuumuus voi olla monen tekijän summa, kuten lämpöä sitoutuu myös rakenteisiin joksikin aikaa- varaavat uunitkin on kiva keksintö talvisaikaan.

Hippin maininta enemmästä aurinkon-säteilystä on ihan hyvä myös--

kertsi

Yläkerroksessa esim. peltikatto ja seinät varmaan lämpenevät suoran säteilynkin takia (enemmän kuin alakerrokset, koska puut tms. varjostavat alhaalla enemmän), ja katto ja seinät lämmittävät huoneilmaa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#162
Rupesin haaveilemaan mökille semmoisesta makuuhuonesiivestä mökin pohjoispuolelle, joka olisi puoliksi maan alla. (Sen lisäksi olen haaveillut kylpyhuoneen rakentamisesta, mutta sellaista ei näin vanhaan taloon kannata rakentaa. Ja vesiliittymästäkin olen haaveillut.)

Vanha kuusiaita (tai rivi kuusia) on kasvanut turhan korkeaksi. Alunperin istuttelimme kuusen taimia, jotta kuuset estäisivät maantien pölyn, mutta enpä tiedä, onko toiminut. Nyt hellekesänä olen sitä vastoin ollut iloinen kuusien tuomasta auringonsuojasta - vähemmän suoraa lämpösäteilyä.

Olen vähän haaveillut myös markiisesta ikkunoiden eteen/yllä. Ja ikkunaluukuista.

Eilen haaveilin aurinkomarkiiseista molempia huusseja varjostamaan.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Kerava - Järvenpää -välillä oli pieni ukkonen salamoiden ja pienen rankkasateen kera.

Vantaan tämän päivän ennusteesta on sademerkinnät otettu pois ja alkuviikon ennusteetkin on jo kuivuneet kasaan. Viilenee kyllä edelleen, mutta sateista ei tietoakaan.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Jos saa tulkita tätä kesää vain itsekeskeisesti, on todettava, että on tää kesä ollu kyllä poikkeuksellista luksusta. Ei ole tarvinnut haikailla etelän aurinkoon. Toki luonnossa on päällä täysi hätätila, mutta minähän en ole osa luontoa vaan sen yläpuolella:

Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.