Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Taide

Aloittaja a4, tammikuu 14, 2019, 08:19:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 05, 2021, 23:27:44
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - helmikuu 04, 2021, 10:44:15
Olen tehnyt huomion, että miehet maalaavat useimmiten kuvia naisista. Ihmeellistä kyllä, niin myös naistaiteilijat. Miksi miehet ovat jääneet niin vähälle nykytaulujen aiheina, vain jotkut homotaiteilijat jaksavat enää heiluttaa mieskomeuden lippua...
Luulisin sen tekijän vaikuttavan, että naisten ulkonäöstä ulkoisesta kauneudesta on muotoutunut meille seksuaalisesti/yhteiskunnallisesti merkittävämpi ominaisuus suvunjatkamisessa, jopa biologisessa mielessä, kuin miesten ulkonäöstä. Naisten kohdalla ulkoinen kauneus on keskeisempi asia, kuin miehillä, siksi molemmat sukupuolet pitävät naista esteettisempänä.

Toki kreikkalaisessa tms. taiteessa myös miesvartaloa kuvattiin, mutta ehkä silti poikkeuksena. Yleensä naisvartalo/kasvot ovat enemmän taiteen kohteena olleet.

David-patsas on kyllä jokseenkin kuuluisa. Eikä se ole kreikkalainen.



ROOSTER

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

a4

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - helmikuu 04, 2021, 10:44:15
Olen tehnyt huomion, että miehet maalaavat useimmiten kuvia naisista. Ihmeellistä kyllä, niin myös naistaiteilijat. Miksi miehet ovat jääneet niin vähälle nykytaulujen aiheina, vain jotkut homotaiteilijat jaksavat enää heiluttaa mieskomeuden lippua.

Eikä taidekriisit jää tähän. Meillä kotona sijoitin erään kuvataidehankinnan mielestäni hyvään vapaaseen paikkaan. Jo seuraavana päivänä huomasin sen siirtyneen pois, odottamaan uutta sijoituspaikkaa. Ei kuulemma puolisoni mukaan sopinut siihen paikkaan. Taidekriisi ei syntynytkään siis teoksesta, josta molemmat pidimme, vaan sen sijoittamisesta residenssiimme.

Kostoksi taidan ostaa, rahavarojen mahdollisesti salliessa, helvetillisen kokoisen, hirmu värikkään, kiistanalaisen ja ärsyttävän taideteoksen sijoitettavaksi. Kjäh, kjäh.
Veikkaan että juuri tällä hetkellä yleinen tasa-arvokehitys tuo entistä enemmän esiin ja jopa korostaa naisia myös taiteessa, monella tasolla.
Tässä vähän epävirallisempi kuva Viron presidentistä:

Suomalainen versio:
https://www.postimees.ee/4402559/kaljulaidist-portree-maalinud-soomlane-ma-pole-picasso-vaid-kunstnik
Mutta sukupuolijaottelun murtumisen ja tasa-arvotaistelun rauhoittumisen myötä tilanne ja taide muuttuu taas johonkin uuteen ajan henkeä kuvaavaan suuntaan.

Kriisit kuuluvat elämään ja elävään taiteeseen. :)

Kostosta tuli mieleen että olisi kiva saada Suomesta vähintäänkin Syyrian kaltainen diktatuuri jotta pääsisi kostamaan vapaustaitelijoiksi itseään kutsuville terroristeille jollain hauskalla tavalla.
Demokratia on lässy kompromissihärdelli.


^ Hieno muraali Bašar al-Assadista!

-:)lauri

#663

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/03a159a7-94fa-4273-ac13-66d46af2cf0a?ref=ampparit:b44d

Toteutuessaan tuo olisi kyllä varsin kaunista arkkitehtuuria. En sano mitä tulisi mieleen jos tuo olisi väriltään ruskea. Hintaa talolle kertyisi arviolta 2 miljardia euroa. Kuvassa Amazonin itselleen suunnittelma uusi pääkonttoori.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Toope

Kauneus on katsojan silmissä. En täysin kiellä modernin arkkitehtuurin kauneutta. Havaitsen vain harvoin sitä.

MrKAT

Taidetta Berliinista: 'Poliitikot keskustelemassa ilmaston lämpenemisestä'


- https://twitter.com/BradBeauregardJ/status/1365356866075844611
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Toope

Valokuvataide/tietsikkataide lienee nykyisin merkityksellisempää, kuin perinteinen maalaustaide. No miksei olisi, sen rajoitteethan ovat olemattomat.
Erilaisia tietokonetaideteoksia olen paljon katsellut, aika uskomatonta kyetään luomaan.

Aave

Nyt sitä saa! Nimittäin taidetta.

Louvren taidemuseo ja Ranskan kansallismuseo ovat lyöneet verkossa hynttyyt yhteen, ja julkaisivat eilen massiivisen taidekokoelman ilmaistarjontaan. Siinä on heti kättelyssä puolisen miljoonaa taideteosta, ja sivustoa päivitetään koko ajan lisää. Sivusto on jaettu selkeisiin teemoihin, jotka osaltaan helpottavat mieluisten teoskokoelmien tutkimista, ja hakutoiminnoilla löytyvät myös spesifit teokset.

Korona on tyhjentänyt kävijät myös museoista ja taidegallerioista, jonka vuoksi tämä herkku tarjotaan nyt koko maailmalle. Linkki kokoelmiin: collections.louvre.fr/en.

"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Hayabusa

^Hyvä löytö. Ei tarvitse ruuhkassa vaeltaa kipein koivin. Virtualisuus tulee varmasti yleistymään museoissa muutenkin.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Aave

#669
Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - maaliskuu 27, 2021, 18:39:26
^Hyvä löytö. Ei tarvitse ruuhkassa vaeltaa kipein koivin. Virtualisuus tulee varmasti yleistymään museoissa muutenkin.
Juu. Tuskin menee kauaa, kun museoihin on mahdollista ostaa täyden palvelun virtuaalikierroksia ja vieläpä niin, että taideteoksia pääsee tarkastelemaan lähempää, kuin se fyysisesti olisi ikinä edes mahdollista. Valokuvatut ja 3D-mallinnetut teokset, joita voi zoomailla mielin määrin, pikkuruisintakin yksityiskohtaa myöden.

Toisaalta pidän juuri siitä fyysisyydestä ja aidosta läsnäolosta, vaikka usein teoksia ei saa edes valokuvata saati, että voisi mennä ihan liki tarkastelemaan. Viimeksi olin Pradon taidemuseossa jotain kuusi tuntia, kun siellä oli juuri näytteillä parin lempitaiteilijan töitä. Osan olin kyllä nähnyt jo ennemminkin, mutta kaikkea en.

Samalla sieltä tarttui mukaan printattu, n. 500-sivuinen opaskirja - eiköhän näitäkin sitten voi ostaa verkkokaupasta digitaalisessa muodossa.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Toope

Lainaus käyttäjältä: Aave - maaliskuu 27, 2021, 10:49:58
Nyt sitä saa! Nimittäin taidetta... Linkki kokoelmiin: collections.louvre.fr/en.
Nimimerkkeihin meni tuo linkki!

a4

Tänään näin hätkähdyttävän graffitin!
Selkeillä koiran kokoisilla kirjaimilla kirjoitetun yksivärisen lauseen.
Ai mitäkö siinä luki?
HOPE YOU HAVE A NICE DAY

Aave

^
Minusta on tehty tribuuttigraffiti johonkin päin Helsinkiä. Siinä lukee MOSH!, mikä oli teini-iän graffitisigneeraukseni, komentokehotteena. En halua tietää missä se on, vaikka kuva siitä minulle joitakin vuosia sitten näytettiin. Kiistän myös tuntevani tekijät, jotka voivat olla tai olla olematta minua rutkasti nuorempia.

Kuitenkin se on minulle sellainen kunnia, että mitkään akateemiset tai ammatilliset tittelit eivät vedä sille vertaa. Että jossain on minulle omistettu graffiti!
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Toope

Lainaus käyttäjältä: Aave - huhtikuu 04, 2021, 15:32:06
^
Minusta on tehty tribuuttigraffiti johonkin päin Helsinkiä. Siinä lukee MOSH!, mikä oli teini-iän graffitisigneeraukseni, komentokehotteena. En halua tietää missä se on, vaikka kuva siitä minulle joitakin vuosia sitten näytettiin. Kiistän myös tuntevani tekijät, jotka voivat olla tai olla olematta minua rutkasti nuorempia.

Kuitenkin se on minulle sellainen kunnia, että mitkään akateemiset tai ammatilliset tittelit eivät vedä sille vertaa. Että jossain on minulle omistettu graffiti!
Mutta voisimmehan mekin tehdä sinulle jonkin irvokkaan meemin?
- - -
Minustakin on tehty irvikuvia, ei se ole ansio.

Toope

https://www.iltalehti.fi/matkajutut/a/9f4dc928-68cc-48c2-86e5-b2ffb0387fc2
Iltalehden mielestä tuo on kaunista, nykyarkkitehtuurissaan...?
Oletteko samaa mieltä?

Minusta tuo arkkitehtuuriltaan vastaa suurin piirtein sitä, mitä Hitler omaksui 1945-keväällä?

En näe sitä kauneutta, mitä näen 1800-luvun lopun/1900-luvun alun arkkitehtuurissa.
https://i.postimg.cc/05XSy9mL/kirjasto.jpg

Minusta tuollainen arkkitehtuuri rumentaa Suomea.