Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Suomalainen kulttuuri, käyttäytyminen ja tavat

Aloittaja Norma Bates, syyskuu 26, 2020, 21:21:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

https://www.maailmankuvalehti.fi/2020/9/uutiskommentit/maski-peittaa-kasvot-ja-paljastaa-kulttuurin

"Suomalaisessa vuorovaikutuskulttuurissa kohteliaasti toimiminen tarkoittaa usein sitä, että henkilö toimii ikään kuin muita ihmisiä ei olisi läsnä lainkaan. Näin vältetään henkilöiden välisestä kontaktista seuraava vilpittömän tunnistamisen ja tunneilmaisun vaatimus.

Kasvonaamion käyttö taas on merkki siitä, että ottaa toisen aktiivisesti huomioon, jolloin tämä kulttuurinen teeskentely toisen näkymättömyydestä on mahdotonta."

Mielenkiintoinen seikka. Ja takuulla meitä pidetään kylminä koska pyrimme olemaan häiritsemättä muita.

MrKAT

Luemma  ameriikan ojibwa-intiaanit kutsuivat suomalaisia nimellä
"minikwenini" ("miehet, jotka juovat paljon") tai
"madoodoowinini" ("hikikylpymiehet").

Kylläpä suomalaisten juoppous on maailmankuulua kuin ei-niin-pulloon-sylkevät-intiaanitkin sen tietää! :D

( Lähde: Jalonen. )

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Kopek

Vaikka suomalainen peruskulttuuri lienee aika yhteneväistä ja samanlaista kuin monissa muissa Euroopan maissa, pieniä eroja tavoissa on Suomen sisälläkin.

Nykyisin on aika yleistä halata ihmisiä, mutta ei ole kovinkaan kauan siitä, kun halaaminen oli monille ihmisille jotain täysin mahdotonta ja sopimatonta ja ei, ei, ei, ei.

En olisi ikípäivänä pystynyt kuvittelemaan isovanhempieni tai muidenkaan heidän ikäluokkaansa kuuluvien halaavan ketään. Äärimmäinen poikkeustapaus, jonka juuri ja juuri voin kuvitella, olisi voinut olla jokin hautajaistilaisuus, jossa suruharsoihin pukeutuneet mummut halaavat surevaa mummoa tai jotain tällaista. Mutta miehet eivät halaisi. Jossakin se raja menee.

Muistan kuinka äitini aikoinaan muisteli ja päivitteli tapausta, jossa meille oli tullut kylään eräs karjalaistaustainen tuttu mies, joka sisälle tullessaan oli halannut äitiäni. Äitini arvoasteikolla tuollainen oli jotain täysin... noloa tai kiusallista tai ennenkuulumatonta tai miten hän nyt tapauksen koki. Hän ajatteli, että tuollainen käytös liittyi jotenkin tuon miehen karjalaisiin juuriin (välitön iloinen karjalainen) ja oli sitä kautta juuri ja juuri ymmärrettävissä. Lähinnä äitiäni nolostutti se, mitä paikalla olleet muut olivat ajatelleet.

Suomalaiset ovat katsoneet viimeisten 60 vuoden aikana ja kauemminkin (elokuvissa) amerikkalaista kulttuuria ja tapoja, jotka ovat hiljalleen hiipineet osaksi suomalaista tapakulttuuria niin, ettei sitä ole aina huomattukaan.

En tunne Euroopan maiden kulttuurillisia tapoja, joten en osaa verrata niitä suomalaisiin tapoihin. Tuntuu kuitenkin, etteivät suomalaiset tavat ratkaisevasti poikkea ainakaan niiden maiden tavoista, joista Suomi on saanut suuren osan kulttuurillisista vaikutteistaan. Tällaisia maita ovat esimerkiksi Saksa ja Ruotsi.

Yleinen "meininki" esimerkiksi Saksassa tuntuu aika "kotoisalta" eli siihen tottuisi helposti. Ruotsiin varmaan myös. Saksaa voin verrata Suomeen, kun olen siellä jonkin verran pyörinyt, tosin vain lähinnä Berliinissä. Englannissakin olin aikoinaan jonkin aikaa, mutta siitä on kauan. Englanti tuntuu joka tapauksessa vieraammalta. Ja Ranska kenties vielä vieraammalta - en osaa sanoa.

Hayabusa

Pekka Haaviston rikosta käsittelevässä ketjussa päästiin jälleen kerran suomalaiseen kulttuuriin. Tähän ikuisesti kiinnostavaan asiaan tuntuu lähes jokainen ketju ennemmin kuin myöhemmin päätyvän. Kokeillaan saataisinko erikoisketjuun aiheesta mitään vai keskustellaanko tässä kaikesta muusta.  ;)

Väitteeni on siis, että suomalaisen kulttuurin erityispiirre on omiin muroihin kuseminen. Eli kansan etujen vastainen toiminta. Tätä harrastavat luonnollisesti päättävissä asemissa olevat siinä toivossa että "isot pojat" palkitsevat heidät henkilökohtaisesti jotenkin. Toiminta on jatkunut jo vuosisatoja, joten se ei herätä enää sen ihmeellisempää kummeksuntaa. Päin vastoin, jos joku ottaa asian puheeksi hänet leimataan pölhöpopulistiksi.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Toope

Meillä on Suomessa omat ongelmamme. Emme tarvitse tuontiongelmia.

Kopek

Suomalainen kulttuuri on muuttumassa.

https://www.uniarts.fi/?gclid=Cj0KCQiA_qD_BRDiARIsANjZ2LDi6ZgBEqcXF7G7tAiGc4714PhYqqn50r2RY8IJKAvvTr7UecfmVysaAnAwEALw_wcB

Ei tulisi kyseeseen, että suomalaiset kulttuurilaitokset esittelisivät itseään ilman kiintiö- henkilöä, joka on perimältään enemmän tai vähemmän afrikkalaistaustainen (mikä asiantila ennen ilmaistiin yhdella sanalla). Paitsi korkeintaan silloin, jos vaatimustenmukaista ihmistä ei millään löydetä kuvaan.

Suomalainen kulttuuri on monikulttuuria.

https://sites.uniarts.fi/web/historiafoorumi/etusivu/-/asset_publisher/Tx2Wrnz7i2HM/content/julkaisu-musiikin-menneisyyksista-monikulttuurisessa-suomessa

Hommafoorumin etnosuomalaisuusjutut kuviteltuine suomalaisine kulttuureineen ovat eilispäivän hourailuja. Nyt on nyt.

"Suomi oli pitkään maastamuuttomaa, mutta lisääntyneen maahanmuuton myötä Suomesta on muuttunut monikulttuuriseksi."

https://mieli.fi/fi/kehitt%C3%A4mistoiminta/monikulttuurisuus

Toope

Juu, ja minusta julkinen sektori tuottaa aika paljon roskanäkemyksiä.
Kaikki tuo monikulttuuriroska tuotetaan verorahoillamme, joille olisi parempaa käyttöä.

Voisimme kohdistaa rahamme järkevämpiin kohteisiin.

Hippi

Raahattu toisesta ketjusta
Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - huhtikuu 25, 2023, 12:46:11
Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 25, 2023, 12:13:35
^^
No minusta äitisi osoitti huonoa käytöstä myyjää kohtaan. Sori vaan. Yhtä lailla minua harmitti, kun luonani harvoin käyvä vieras kahvipöydässä räpläsi puhelinta ja lopulta vielä puhelimen soidessa vastasi ja jäi rupattelemaan niitä näitä soittajan kanssa liki 20 minuutiksi. "Harmitti" on kyllä lievästi sanottu ja vähällä oli, etten heittänyt vierasta pihalle puhelimineen.

Toisaalta minä olin siinä tilanteessa myös ja hoidin sen ystävällisen puolen hänen puolestaan. Musta se oli ehkä hauska senkin takia, että nuoriso tai minä nyt vähän vähemmän nuorisona fiksuilee ja sitten tämä osasto jonka pitäisi olla kaikista fiksuinta pöljäilee.

Kyllä mullakin on aika tiukkoja kantoja puhelimen räpläämiseen välillä, eikä me sinänsä olla varmaan siitä asiasta eri mieltä, mutta vastatakseni vähän potut pottuina tohon sun "sori vaan"-neppailuun, niin toi näyttää musta jonkin verran siltä, että projisoit omaa ja varsinaisesti muihin tilanteisiin liittyvää tuohtumusta tohon tilanteeseen mistä kerroin. 

Kyllä sinne varmaan olisi yksi kyrpiintynyt Hippikin soppaan mahtunut sekaan, ei siinä.

Ei, kylä minä olen aika tuohtunut siitä, miten usein ihmiset esimerkiksi kaupan henkilökuntaa kohtelee kuin nämä olisivat vain osa kaupan kalusteita. Ihmiset ohitetaan täysin huomiotta ja usein juuri kännykkää räpläten tai puhelimessa puhuen. Itselleni ei tulisi mieleenkään asioida kassalla tervehtimättä siinä työskentelevää henkilöä. Saman olen opettanut lapsillenikin aikanaan enkä epäile hetkeäkään, että toiset huomioon ottava käytös ei olisi heillä suoraan selkäytimestä tulevaa.

Minusta siinä ei ole mitään lystikästä, että minkään ikäinen ihminen käyttäytyy tympeästi toisia ihmisiä kohtaan.

Eihän kaikki päivät ole kellään  aina yhtä ruusuisia, mutta omaan pahaa oloa on turha purkaa ympärilleen varsinkaan sellaisiin ihmisiin, joilla ei ole osaa eikä arpaa kurjaan oloon. Itse asiassa toisen ystävällisestä vastauksesta tervehtimiseen saattaa tulla jopa itsellekin hiukan parempi olo.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Pyrin kassoilla asioidessa olemaan ystävällinen, kun tuskin se kassan jobi mikään iki-ihana on.

Yksi hemmetin ärsyttävä puoli on siinä että ihmiset nykyään kälättävät puhelimeen kulkiessaan. Yhtäkkiä kuulen jonkun huutavan moi tms. ja aina pitäisi osata päätellä onko se minulle, vai puhelimeenko on huudettu. On ihan jumalattoman noloa jos autistiset aivoni päättävät vastata tervehdykseen, eikä se olekaan minulle tarkoitettu. Kasvosokeuden vuoksi en ole kotinurkilla varsinkaan ollenkaan varma aina että onko joku ihminen naapuri vai ei. Ja kun en halua tuijotella, niin se tekee asioista vieläkin vaikeampaa.

ROOSTER

Harmaus on kuvaava ilmaus täkäläiselle meiningille. Nyt meteorokologit ovat selvittäneet, sponsorin avulla, mikä on maamme harmainta aluetta.

Lainaus käyttäjältä: https://www.foreca.fi/meteorologilta/ihcfyuk7Selvitimme Suomen harmaimmat paikkakunnat – Helsinki oli vasta sijalla 37!
...
Tämän selvityksen tehtyämme olemme yhä vakuuttuneempia siitä, että Suomi on marraskuussa umpiharmaa maa.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

^
Valheellinen lista, kun Kouvola puuttuu kärjestä. :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 18, 2023, 11:39:29
^
Valheellinen lista, kun Kouvola puuttuu kärjestä. :D

:)  En osaa oikein ottaa kantaa. Kouvola on niitä alueita Suomessa, joista olen vain ajellut läpi nopeasti, jäämättä tutustumaan. Ohiajaessa kiinnitti huomiota arkkitehtuurisen kauniit 70-lukuiset lukuiset kerrostalot keskustassa. Mikäli oikein muistan.

Varmaan näinkin levistyneellä palstalla on joku kouvo paikalla, millainen Kouvola oikeasti on? Harmaa?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Aave

^
Tee verkkohaku sanalla Kouvostoliitto, ja tee se kuvahakuna.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Hayabusa

Nykyään lähes koko Kymenlaakso on Kouvolaa. Paljon metsiä ja peltoja suljettujen paperitehtaiden lisäksi.

Kouvolassa on kauniiden kerrostalojen lisäksi myös maailman parasta lakritsia.
https://kouvolanlakritsi.fi/
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Toope

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - lokakuu 18, 2023, 18:04:55
Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 18, 2023, 11:39:29
^
Valheellinen lista, kun Kouvola puuttuu kärjestä. :D

:)  En osaa oikein ottaa kantaa. Kouvola on niitä alueita Suomessa, joista olen vain ajellut läpi nopeasti, jäämättä tutustumaan. Ohiajaessa kiinnitti huomiota arkkitehtuurisen kauniit 70-lukuiset lukuiset kerrostalot keskustassa. Mikäli oikein muistan.

Varmaan näinkin levistyneellä palstalla on joku kouvo paikalla, millainen Kouvola oikeasti on? Harmaa?
Ikävä, kuin esikaupunkia (monikulttuuristuvaa) koko kaupunki. Kouvolan ympärillä toki on hienoja asuinalueita ja Kuusankosken alueella vanhaa sotilasaluetta, jossa on tehty armeijarakennuksista asuintaloja. Helmiäkin löytyy tuosta kaupungista. Jugendia löytyy.

Vähän kuin Kotkan Karhulan alue. Keskusta on DDR:n ja Neuvostoliiton kilpailua, mutta vähän matkan päästä löytyy 100-vuoden takaisia puutaloalueita hyvinhoidettuina (jopa suojeltuina) ja omakotitaloalueita, jotka ovat todella viihtyisen nautittavia.