Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Refluksi ja närästys

Aloittaja kertsi, marraskuu 20, 2021, 11:42:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Niin tuolla säällä viittasin fibroon. Ei sen oireet koskaan täysin katoa, mutta pahenevat säiden kylmenemisen myötä. Sama juttu taitaa olla nivelrikonkin kanssa.

Vatsan suhteen en muista mitään erityistä sääriippuvuutta olleen.

kertsi

Tuossa linkissä, ja suomenkielisessä vastineessa voi olla semmoisia juttuja, jotka voivat vähentää stressiä, ja sitä myöden kipuja, refluksia, masennusta, ahdistusta:

- aerobinen treeni
- seksi
- meditaatio
- nauru
- itku
- auringonpaiste
- kaakao (voi kyllä lisätä närästystä)
- mausteet (voi kyllä lisätä närästystä)
- mielimusiikin kuuntelu

Suomenkielisellä wikisivulla muuten on viittaus LDN:ään, josta olet puhunut, Norma.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Tuttu LDN-taulukko.

Epäilen että ruoansulatuspuolenkin häikät ovat minulla perinnöllisiä. Isä kiskoi alvariinsa samariinia. Itse kokeilin joskus, ei auttanut. (Toisaalta isä kittasi myöhempinä vuosinaan myös partavettä ja naapurinsa tarjoilemaa asetonisekoitusta.)

Norma Bates

Nyt semmoinen otsaan läiskäisy naama tähän...

Kun on tullut vastaan artikkeleita stressistä, niissä on tainnut aina olla jotain löpinää että stressiä on vähennettävä. Tästä on jäänyt minulle harhakuvitelma tai pakkomielle että stressi on asia johon voi vaikuttaa. Sen kuin vain välttelee stressiä aiheuttavia asioita.

No, mitenkäs välttelet?! Onhan minulla mahdollisesti sen fibronkin laukaissut tekijä stressi, nimittäin se että oli kesällä 2018 tämä helvetillinen helleputki, ja sinä aikana tänne 3 v aiemmin rakennettu lämpövoimala haisi kuin viimeistä päivää. Jos asunnossa on yli 28 astetta ja pitää säntäillä eestaas aukomassa ja sulkemassa ikkunoita sen mukaan miten pahasti kuvottava saastainen löyhkä asuntoon tunkee, niin mitä muuta se aiheuttaa kuin stressiä... Kaiken tuon perään oli sitten se omituinen räkätautikin jossa aivastelin 3 pv putkeen.

Mitäs nyt sitten tällä kertaa. Remontti rapussani, jota on tuherrettu pätkittäin 2 kk sisällä. Työn alla on kaksi asuntoa, joista toinen sijaitsee seinäni takana, ja toinen allani. Ajoittain rakenteita on jyrsitty semmoisella metakalla että on melkein hampaat tärisseet suussa. Välillä olen yrittänyt käyttää kuulosuojaimiakin, mutta aika huono apu. Melkein kuin metakka tapahtuisi omassa kämpässäni.

Mahdollisuuksien mukaan olen lähtenyt evakkoon edes muutamaksi tunniksi, mutta aina se ei ole luonnistunut.

Samaan aikaan saan "nautiskella" siitä että makuuhuoneessani on taas 19,5 astetta, kuten vuosi sitten, ja olohuoneessa alle 21. Makuuhuoneen mittari voi näyttää väärinkin, mutta ei paljoa. Kun valitin tästä vuosi sitten, lopputulos oli että mitään sen enempää ei enää tehdä kuin on jo tehty, eli termostaattitötsät otettu irti pattereista. Kaikki lämpö mikä putkissa kiertää pitäisi tulla tänne asti. Tämä pahin kylmyys alkoi sinä vuonna kun täällä oli ensin ollut joku pumppu hajalla, ja sen jälkeen tuli uusi. Ilmeisesti se uusi on säädetty niin että minä en saa tareta. Muistaakseni sanoin vuosi sitten talonmiehelle että eikö sitä voisi säätää niin että minäkin saisin tänne systeemin perukoille vuosia sitten luvatun 21,5. Ei voi kun sitten tulisi siellä alkupäässä kuuma. Mitähän vammaisia siellä alkupäässä sitten asuu, että he eivät osaa vääntää patteriaan pienemmälle? Itse olen kautta vuosien pitänyt ne täysillä kun ei muuten tarkene, eikä tarkene enää sittenkään. Käyttelen semmoista irtopatteria välillä siellä missä kulloinkin istun, mutta tuli bussilla kyörättyä kai turhan pieni patteri kun ei se nyt kovin kummoisesti lämmitä.

Lisäksi joku on hankkinut jonkun kiljukaulakoiran jonka haukku on varsin kimeä, mutta onneksi se edes pitää turpansa enimmäkseen kiinni.

Silloin kun vatsani on pahana, olen havainnut että keho tuntuu joutuvan jotenkin paniikkiin. Saatan esim. saada yöllisiä kauhukohtauksia, joissa herään pelkäämään kuolemaa (näitä on ollut koko aikuisen elämäni ajan, mutta vanhemmiten ovat keskittyneet lähinnä ruonsulatusongelmiin). Voihan se olla että nyt on käynyt niinpäin että keho on jo valmiiksi paniikissa, ja sen vuoksi sitten happovaivoja.

Lähinnä vaan toivon että metakka loppuu ennen kuunvaihdetta. Jos se jatkuu yli, niin sittenhän se varmaan kestää koko loppuvuoden.

***

Mikähän pointti sellaisessa sitten on että stressaavat olosuhteet laittavat ruonsulatuksen vinksinvonksin? Meneeköhän ihan metsään sellainen teoria että kun alkuihminen on kohdannut uhan (petoeläimen tai vihollisen), ruoansulatuksen on pitänyt toimia täysillä että kaikki mahdollinen energia saadaan käyttöön? Olen myös nähnyt eläimen (kissan) paskovan alleen pelosta, joten kovasti se ruoansulatus kiihtyy. Tai tulee tarvis poistaa kaikki ylimääräinen kehosta että vikkelämmin pääsee karkuun?

kertsi

#49
Oiskohan sulla Norma toiminnallinen tai orgaaninen dyspepsia (eikä varsinainen refluksitauti?), jos alla listatut oireet täsmäävät.

Näköjään nimittäin refluksioireita ja toistuvia ylävatsaoireita voivat aiheuttaa:
- toiminnallinen dyspepsia
- orgaaninen dyspepsia
- refluksitauti

Dyspepsia ja refluksitauti voivat esiintyä samanaikaisesti. Yli kolmasosalla toiminnallista dyspepsiaa sairastavista on refluksitaudin oireita ja päinvastoin.

Ylävatsavaivat ja refluksioireet (Duodecim)

Määritelmiä:
LainaaDyspepsiassa potilaalla esiintyy vähintään yksi seuraavista (toistuvista tai pitkäaikaisista) oireista:

    haittaava ruokailun jälkeinen täyteläisyyden tunne
    varhainen kylläisyys
    ylävatsakipu (epigastrinen kipu) tai -polttelu.

Dyspeptisten oireiden taustalla on orgaaninen dyspepsia (jolloin oireiden taustalla on elimellinen syy) tai toiminnallinen dyspepsia.
Toiminnallinen dyspepsia on oireisto, jonka oletetaan olevan lähtöisin ruoansulatuskanavan yläosan alueelta ja jonka oireita ei selitä mikään orgaaninen, systeeminen tai metabolinen sairaus (ks. lisätietoa aiheesta 2).

LainaaToiminnallista dyspepsiaa sairastavilla esiintyy usein myös ärtyvän suolen oireyhtymään viittaavia oireita, fibromyalgia- ja niveloireita sekä sydämen palpitaatiotaipumusta.

Toiminnallinen dyspepsia

Hypoteeseja motorisista, sensorisista tai psykogeenisistä syistä
1 Helikobakteeri-infektion, johon ei liity havaittavaa somaattista syytä (esim. ulkus), katsotaan kuuluvan toiminnalliseen dyspepsiaan.
Orgaaninen dyspepsia
Maha- tai pohjukaissuolihaava 1)
Refluksitauti
Maha-suolikanavan yläosan kasvaimet
Sappi- ja haimaperäiset syyt
Spesifiset ohutsuolen yläosan tulehdukselliset tilat (Crohnin tauti, infektiot)
Keliakia
Muut esofagiitit kuin refluksi (eosinofiilinen, mikrobien aiheuttama)
Akalasia ja muut maha-suolikanavan yläosan motiliteettihäiriöt

Tilat, joihin voi liittyä dyspepsian kaltaisia oireita
Ärtyvän suolen oireyhtymä
Krooninen munuaissairaus
Iskeeminen sydänsairaus tai muu iskeeminen tila
Psykiatriset häiriöt (mm. ahdistuneisuushäiriöt, somatoformiset eli elimellisoireiset häiriöt)
Aineenvaihduntasairaudet (esim. diabetes, porfyria, kilpirauhas- ja lisäkilpirauhassairaudet, kortisoliaineenvaihduntahäiriöt)
Yläkehon tuki- ja liikuntaelinvaivat
Keuhkokuume
Pitkittynyt gastroenteriitti tai infektion jälkeinen motiliteettihäiriö (etenkin lapsilla)
Tiettyjen lääkeaineiden käyttö (ks. lisätietoa aiheesta Lääkeaineet ja dyspepsian etiologia 4)
(Muistanko oikein, että sulla oli jotain vaivaa myös kädessä tai olkapäässä? Tai saattoi olla joku toinen, jolla oli.)

Hyvä linkki, kannattaa lukea kokonaan.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

^
Em. linkistä:

"Närästys tarkoittaa rintalastan takaista epämiellyttävää tuntemusta tai kipua, joka on luonteeltaan polttavaa (ks. lisätietoa aiheesta 2). Närästyksen syynä voi refluksitaudin sijasta olla toiminnallinen närästys tai refluksiherkkyys. "

Mikähän ero oikeastaan on närästyksellä ja refluksilla? Onko kyse vain aste-erosta, refluksissa oireet ovat rajummat? Eikö närästys aiheudu jonkinasteisesta refluksista? Voiko olla närästystä ilman refluksia?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Täytyy asiaa märehtiä illemmalla. Kyllähän se tuokin voi olla minun kohdallani. Kuitenkaan ruoansulatusnesteiden läikkymistä suuhun asti kun en kovin usein ole kokenut (=refluksi käsittääkseni tekisi tuota).

kertsi

^
En ole ihan varma, että ihan suuhun asti. Ehkä sekin lasketaan refluksiksi, että mahanesteitä nousee "vain" ruokatorveen. Ja pahimmillaan tulehduttaa ruokatorven, syövyttää limakalvon, aiheuttaa solumuutoksia, kuroumia ja niiden aiheuttamia nielemisvaikeuksia, tai jopa syövän.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Olen ollut siinä käsityksessä, että refluksi on se taudin nimi, joka on samalla tapahtuma (mahan hapokkaan sisällön virtaaminen väärään paikkaan). Närästys puolestaan on nimitys sille tuntemukselle, joka tuosta aiheutuu, kun hapokas mahan sisältä polttelee tai karvastelaa ruokatorvessa (alaosassa?).
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

^ Varmaankin juuri noin.

***

Paiskasin Googleen dyspepsia ja tämä(kin)

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00101

sanoo jotta

Yleistä
Ylävatsalla tuntuvat vaivat ovat tavattoman yleisiä. Vaivat voivat ilmetä aterian jälkeisenä poikkeavana täyteläisyyden tunteena, ylävatsan turpoamisena, röyhtäilynä, kipuna tai polttona, pahoinvointina, jopa oksenteluna. Kansanomaisesti puhutaan usein ruoansulatusvaivoista, ammattikielellä dyspepsiasta.

Toistuvaa vatsan turvottelua ja vaihtelevia vatsavaivoja esiintyy väestössä 20–40 %:lla, naisilla ja miehillä yhtä usein.

Vatsavaivojen syitä
Ylävatsavaivojen syynä voi olla erilaisia ruoansulatuskanavan sairauksia tai niin sanottu toiminnallinen häiriö. Jälkimmäisessä tapauksessa mitään nähtävää syytä oireille ei löydy, vaan vaivat johtuvat mahan ja suoliston häiriintyneestä toiminnasta.

Kun on tutkittu ylävatsavaivojen vuoksi lääkäriin hakeutuneita ihmisiä, melkein puolella löytyy jokin selvä syy, kuten mahahaava, refluksitauti, ruokatorven tulehdus, oireileva sappikivitauti tai laktoosi-intoleranssi. Joskus sepelvaltimotauti aiheuttaa kipua ylävatsalla. Tällöin kipu tavallisesti ilmaantuu ruumiillisen rasituksen yhteydessä ja väistyy levon aikana.

Yli puolella ylävatsavaivoista kärsivistä ei sairautta tai muuta syytä oireille tutkimuksista huolimatta löydy, joten ne luokitellaan toiminnallisista syistä johtuviksi.

Toiminnallisten oireiden syntyä ei tarkoin tunneta, mutta jotain tiedetään. Monilla ylävatsaturvottelusta kärsivillä mahalaukku tyhjenee tavallista hitaammin. Ylävatsavaivoista kärsivien on todettu reagoivan kivun tunteella muita herkemmin mahalaukun ja suolen venytykselle. Koska suolikaasun määrän ei ole todettu olevan tavanomaista suurempi, turvottelukivun arvellaan johtuvan herkemmästä reagoinnista mahan ja suolen venytykseen.


Minullahan alkoi jo 2000-luvulla tämmöinen että jos iltasella syön vaikkapa viinirypäleitä ja juon tavanomaisen 3 - 4 dl mukillisen yrttiteetä, tulee joskus ähky ja tunne kuin ei se kaikki mahtuisi alas. Kun en ole ahtanut kuin viimeistä päivää sapuskaa siinä päivän tai illan mittaan, tilaa pitäisi kyllä olla. Juodakin olisi kyllä hyvä, ja vettä kun en jaksa oikein sellaisenaan kitata pitkin päivää, niin mieluusti sitten näitä yrttiteitä (vielä mieluummin joisin maustettua valkoista, vihreää ja mustaa oikeaa teetä, mutta siitähän tuo sisuskunta ei tykkää, lähinnä sietää joskus harvoin).

Eihän se dyspepsia sitten sinällään mitään selitä. Luulenpa että minulla on joko refluksi tai sitten sellainen mystinen toiminnallinen oireilu. Tosin se että juurikin lääkkeet ärsyttävät ei kyllä mielestäni ole mitään toiminnallista, mutta enhän minä mikään asiantuntija ole.

Voisikohan joillakin olla vaan herkemmät sisustukset sisuksissaan, että kaikki ärsyttää sitä pintaa. Parasetamolin "vatsaystävällisyyteen" voisin kyllä päästää katkeran, ivallisen naurun.

kertsi

^
Otatko parasetamolin ruoan kanssa, ennen ruokailua, vai miten? Miten on suositus? Ainakin tulehduskipulääkkeissä muistaakseni suositellaan, että otetaan ruoan kanssa, niin ei ärsytä niin paljon vatsaa.

Masis varmaan tekee sen, että kaikki kivut koetaan voimakkaampana. Ja eikös IBD kehitä paljon ilmaa, joka taatusti sattuu? Entä puoli-assius? Ainakin asseilla tiedetään olevan enemmän allergioita ja suolistovaivoja muistaakseni.

Ja jotain yhteistä on assiuudella, aleksitymialla, toiminnallisella dyspepsialla, IBS:lla, allergioilla, astmalla, korkealla verenpaineella, alaselkäkivulla, ja fibrolla, mikä se yhteys sitten lieneekään:

https://en.wikipedia.org/wiki/Alexithymia
Alexithymia is correlated with certain personality disorders, particularly schizoid, avoidant, dependent and schizotypal,[57][58] substance use disorders,[59][60] some anxiety disorders[61] and sexual disorders[62] as well as certain physical illnesses, such as hypertension,[63] inflammatory bowel disease[64] and functional dyspepsia.[65] Alexithymia is further linked with disorders such as migraine headaches, lower back pain, irritable bowel syndrome, asthma, nausea, allergies and fibromyalgia.[66]

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 25, 2021, 21:00:26
^
Otatko parasetamolin ruoan kanssa, ennen ruokailua, vai miten? Miten on suositus? Ainakin tulehduskipulääkkeissä muistaakseni suositellaan, että otetaan ruoan kanssa, niin ei ärsytä niin paljon vatsaa.

Masis varmaan tekee sen, että kaikki kivut koetaan voimakkaampana. Ja eikös IBD kehitä paljon ilmaa, joka taatusti sattuu? Entä puoli-assius? Ainakin asseilla tiedetään olevan enemmän allergioita ja suolistovaivoja muistaakseni.

Ja jotain yhteistä on assiuudella, aleksitymialla, toiminnallisella dyspepsialla, IBS:lla, allergioilla, astmalla, korkealla verenpaineella, alaselkäkivulla, ja fibrolla, mikä se yhteys sitten lieneekään:

https://en.wikipedia.org/wiki/Alexithymia
Alexithymia is correlated with certain personality disorders, particularly schizoid, avoidant, dependent and schizotypal,[57][58] substance use disorders,[59][60] some anxiety disorders[61] and sexual disorders[62] as well as certain physical illnesses, such as hypertension,[63] inflammatory bowel disease[64] and functional dyspepsia.[65] Alexithymia is further linked with disorders such as migraine headaches, lower back pain, irritable bowel syndrome, asthma, nausea, allergies and fibromyalgia.[66]

Otan kaikki nieltävät lääkkeet pääsääntöisesti ruoan jälkeen, ellei toisin ole ohjeistettu. Nyt kun käytän esomepratsolia, niin sen kyllä otan ihan ensimmäiseksi aamulla ja tyhjään vatsaan (vaikka ei sillä käsittääkseni ole merkitystä milloin sen ottaa).

IBS on se mikä minulla on ollut olletikin lapsesta asti. En koe että se olisi jotenkin erityisen paljon ilmaa kehittänyt, mutta jos joskus kehittää, niin ongelma on sitten se että se ei tule ulos asti, vaan vaan turvottaa ja kiusaa sisuksia. Mutta tätä minulla ei ole nykyään kauhean usein. Ehkä siksi kun pyrin kumminkin elämään jotakuinkin FODMAP-listojen mukaan, tietenkin siten kuin se omalla kohdalla on asianmukaisesti osoittautunut. Kaikilla ei ole täsmälleen samat ärsytykset syötävissä.

Päänsärkyjä minulla ei mielestäni ole mitenkään erityisen paljoa. Muut noista on, mutta aleksitymiaa ei kyllä tippaakaan:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Aleksitymia

Aleksitymia (sanatarkasti: ei sanoja tunteille[1]) tarkoittaa persoonallisuuden piirteistöä, jolle on ominaista vaikeus tai kyvyttömyys tunnistaa tai kuvata omia tunteitaan ja erottaa niitä ruumiillisista tuntemuksista.

Tutkijat epäilevät, että aleksitymiaa saattaa aiheuttaa aivojen rakenteellinen herkkyys. Muita mahdollisia syitä aleksitymialle ovat varhaislapsuuden vuorovaikutusverkostot ja masennus, joka estää tunteiden ilmaisua.

Aleksitymiaan kuuluu myös ulkoisen maailman yksityiskohtiin ja tapahtumiin keskittyvä ajattelutyyli, jossa mielikuvituksen käyttö on vähäistä.

Aleksitymian on todettu olevan yhteydessä muun muassa syömis-, paniikkihäiriöihin ja päihdeongelmiin.


Olen melkeinpä totaalinen vastakohta tuolle. Kyllä meinaan sanoja riittää ja mielikuvitusta on liikaakin. En koe niin että minulla sattuisi jonnekin sen takia etten osaa muka visertää tunteistani... On niistä tullut kirjoitettua teinistä asti. Jokaikisestä. Pääasiassa koen että on kaikenlaisia vaivoja koska on niin paskat geenit. Lieköhän minulla yhtikäs mitään mikä ei olisi perinnöllistä ja löytyisi suvustani jo entuudestaan. Nykyään tosin vähän vaikeampi tietää näitä juttuja kun tietotoimisto nimeltä äiti on edesmennyt. No, sitä ihokeliakiaa ei pari tätiäni tunnistanut suvussa olevaksi. Sitten on tietenkin myös isäni suku, mutta heistä en tiedä hittojakaan.

kertsi

Joo, en väittänyt, että sinulla olisi aleksitymia, vaan esitin, että monet noista listaamistani esiintyvät yhtäaikaisesti. Jokin (sama) tekijä, esim. geneettinen, voi olla kaikkien taustalla. Tai jokin sama ympäristövaikutus ehkä voi laukaista useammankin vaivan, tai jonkinlaisen ketjureaktion. Esimerkki ketjureaktiosta voisi olla vaikka IBS ja kaasua muodostavat kasvikset voivat laukaista refluksin, jota esim. huono stressinsieto pahentaa (koska masis), ja refluksi puolestaan voi laukaista astman (jos mahansisältöä hengitetään keuhkoihin) jne..
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#58
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 25, 2021, 20:41:02
Minullahan alkoi jo 2000-luvulla tämmöinen että jos iltasella syön vaikkapa viinirypäleitä ja juon tavanomaisen 3 - 4 dl mukillisen yrttiteetä, tulee joskus ähky ja tunne kuin ei se kaikki mahtuisi alas. Kun en ole ahtanut kuin viimeistä päivää sapuskaa siinä päivän tai illan mittaan, tilaa pitäisi kyllä olla. Juodakin olisi kyllä hyvä, ja vettä kun en jaksa oikein sellaisenaan kitata pitkin päivää, niin mieluusti sitten näitä yrttiteitä (vielä mieluummin joisin maustettua valkoista, vihreää ja mustaa oikeaa teetä, mutta siitähän tuo sisuskunta ei tykkää, lähinnä sietää joskus harvoin).

Jos olet aiemmin päivällä syönyt (punaista) lihaa, se kyllä voi liikkua suolistossa hitaasti. (Lieköhän läpimenoaika 12 h tai enemmän?) Olen lukenut (lähteen luotettavuudesta en mene takeeseen), että jos syö hedelmiä liha-aterian jälkeen, hedelmät helposti alkavat käydä, ja sen seurauksena tuottaa kaasua. Olisi ehkä parempi syödä hedelmät ennen liha-ateriaa, ja mielellään ennen puolta päivää? Lisäys. Liha ikään kuin asettuu tukkeeksi, koska liikkuu hitaasti, ja sen jälkeen syödyt hedelmät eivät pääse tarpeeksi nopeasti eteenpäin.

Illalla ei ehkä muutenkaan kannattaisi syödä mitään kovin C-vitamiinipitoista, jos on vähänkään häikkää unen kanssa (en muista oliko sinulla), eikä kyllä mitään kovin proteiinipitoistakaan (piristää). Jokin pieni hiilaripitoinen iltapala voi kyllä auttaa saamaan unta, ja jossain suositeltiin pientä annosta kaurapuuroa.

Iltapala on kyllä syytä syödä kyllä vähintään 2-3 tuntia ennen nukkumista, ettei tule refluksia. (Itse olen alkanut tähdätä 4-5 tuntiin, sattuneesta syystä.)

Ja sekin kannattaa muistaa, että C-vitamiini (ja appelsiini, paprika jne.) voivat aiheuttaa närästystä ja refluksia. Ilmeisesti koska relaksoivat ruokatorven alasulkijaa. Siitäkin syystä hedelmä iltapalaksi ehkei ole se paras valinta.

Suurten nestemäärien nauttiminenkin illalla ennen nukkumaanmenoa saattaa sekin heikentää yöunia, varsinkin jos joutuu ramppaamaan yöllä monta kertaa vessassa. Vihreä ja musta tee ainakin ovat diureetteja (sen lisäksi, että voivat närästää). Olisi parempi juoda enimmät nesteet päiväsaikaan.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Nuorempana ihmettelin miksi joistain vitamiinivalmisteista tulee pahoinvoivaksi. Luulen että syypää on C, koska vanhemmiten siitä on tullut vatsa kipeäksi.

Kaikki nesteet mitä juon ennen iltaa ovat varsin pian tulossa pois. Mutta illemmalla nautitut ei. Kun en tykkää rampata vessassa, niin silläkään ei viitsi juoda mielinmäärin päivemmällä. Yöllä en käy kuin äärimmäisessä hädässä vessassa. Ei huvita paimennella pimeässä kissoja. Vaihtelee, miten uni tulee. Harvemmin kärsin unettomuudesta nykyään.