Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Refluksi ja närästys

Aloittaja kertsi, marraskuu 20, 2021, 11:42:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Näkyy olevan. (Somac olikin pantopratsolia, olen joskus saattanut väittää siitä jotain muuta.) Eli koska minulla tuli Nexiumista vuosituhannen alkupuolella aivan perkeleellinen närästys, mutta ei tule enää, niin voinee päätellä että se silloinen sairaus (oliko katarri vaiko gastriitti, en muista) itsessään oli vaan niin kamala että happosalpaajastakin oli haittaa, eikä hyötyä.

Näitä pratsoleitahan piisaa. En muista olenko kokeillut vielä muita kuin esomea ja pantoa.

Toope

Melkoisia lääkkeitä tekin nautitte... ???

Norma Bates

Voi... kirosana. Ei tätäkään lääkettä huvikseen nauti. Jos olo on kuin olisi rotanmyrkkyä syönyt, eli tuskaisa, niin mitä sitten pitäisi tehdä? Jossain kivikaudellako meidän pitäisi elää, että ei ikinä mitään lääkkeitä eikä rokotteita?

Jos sun lapsesi rääkyisi, Toope, tuskasta, niin sanoisitko hänelle että vittuako siinä vingut, mitään lääkettä ei tipu? Jos ei kiduta lasta, miksi kiduttaisi itseäänkään?

Toope

#93
Voi olla, etten aina ymmärrä. Itse en käytä mitään lääkkeitä säännöllisesti, vaikka epäilen vähän diabetesta itsessäni (ehkä 10 kg ylipainoinen). Jollain tavalla minuun on juurtunut käsitys siitä, että lääkityksillä väistetään osin sitä ongelmaa ja tarvetta elämäntapojen muutoksissa. 20 kilsaa laihempana ja järkevämmin syömänä moni voisi välttää lääkitystä. En tarkoita tätä henkilökohtaisesti ketään kohtaan, vain yleisesti. Mutta onhan se oma keho oma valinta! Kenenkä muun?

En kiistä sitä, että joillakin on ongelmia, joita minulla sattumalta ei ole.

Toope

Itse hieman pelkään ylidiagnosointia ja liikalääkitystä.

Norma Bates

Minun kehoni ongelmat ovat syytäni vain jos reinkarnaatio- ja karmauskoni ovat 100 % totuus. Jos ne eivät ole totuus, niin sitten syytän paskaa perimää.

Kaikenlaisia ruonsulatuspuolen ongelmia on ollut sekä äitini että isäni suvussa. Sisarustani tutkittiin jo pikkulapsena kovien vatsakipujen vuoksi, mutta mikään ei ikinä selvinnyt. Tässä ehkä yksi syy minkä vuoksi itse en ole kiinnostunut ramppaamaan lääkärissä vatsani vuoksi. Tyhjän saa pyytämättäkin. Jokatapauksessa minulla on ollut IBS lapsesta asti oirekuvauksen perusteella, mutta se nyt on pulmista pienin, paitsi jos se altistaa refluksille (tai jollekin muulle).

Aloin yläasteella yskiä syksyisin. Mikään yskänlääke ei auttanut. Tuskin ole homekoulu, koska muistan että meillä se vanhempi puurakennus tutkittiin kerran jollain näytepurkeilla, eikä tuloksista kerrottu (joten lienevät olleet kunnossa). Mutta myöhemmin olen kuitenkin epäillyt allergisoituneille homeille noin ylipäätään jo tuolloin, ja se allergia ilmeni yskänä. Öpaut samoihin aikoihin aloin aivastelemaan keväisin, ja syy siihen oli koivun syytepöly. Sen allergian nyt sentään hoksasin heti, koska lehtipuiden siitepölyallergioista puhuttiin, homeallergioista ei.

Vuosituhannen vaihteen alla opiskelin parina syksynä yhdessä oppilaitoksessa ja siellä kuulin huhun että laitoksessa oli hometta. Sieltä oli kattokin revitty auki ja mitään selitystä meille ei kerrottu asiaan. Joissain luokissa ei ollut lämmitys päällä, ja piti opiskella talvella toppatakki päällä. Yskin kuukausikausia kumpanakin syksynä (jälleen ei yskänlääkkeestä apua). Sain yhden viisaudenhampaan mätänemisen alulle lussuttamalla sokeripitoisia eukalyptys-mentolikarkkeja, jotka ainoana rauhoittivat yskää edes hivenen.

2003 sitten olin läkähtyä ylämäessä ja hengenahdistuksesta poiki virallinen astmadiagnoosi. Sain avaavan lääkkeen, jolla pärjäilin vuosia siten että käytin sitä vain homeaikaan. Pyysin hometestiä TK:ssa, mutta lääkäri äsähti että niitä ei meillä tehdä. (Kuitenkin tehtiin 2010-luvulla ja silloin todettiin aiempien leppä- ja koivuallergioiden lisäksi myös home- ja heinäallergiat. Heinille en katso olleeni allerginen ennen kuin 2010-luvulla.) Pärjäsin kutakuinkin vuoteen 2009 jolloin sairastin sian, ja 2010 aloin yskimään keväästä syksyyn.

Satunnaisia hoitavan kokeiluja, mutta ne tyssähtivät aina siihen että apua en saanut, tai tuli sivuvaikutuksia. Muistaakseni 2017 (2016 oli ollut influenssa tms. jonka perään yskin itseni täysin paskaksi) aloitin Symbicortin, ja ekaa kertaa sain ihan oikeasti apua astmaani lääkkeestä. Mutta siitä tuli jokapäiväinen vatsakipu, ja lopetin sen 4 kk käytön jälkeen. Kitkuttelin jälleen eteenpäin, kunnes 2019 keväällä olin sellaisessa pisteessä että ei tule enää mistään mitään. Siitä eteenpäin olen käyttänyt Seretideä. Kun allergia-aikaan on huonommat olot astman kanssa, vaihdan vahvempaan pitoisuuteen, ja se sitten taas altistaa vatsavaivoille.

Välillä varmaan se miedonkin annos jota käytän talvella, kuten nyt. Mutta en jaksa enää vekslata astmalääkkeiden kanssa. En tässä tilanteessa. Kun vaihtoehtoina on elävältä tukehtuminen ja vatsavaivat, niin yritän jotenkuten pärjätä niiden vaivojen kanssa, ja nyt kun sitten jostain kumman syystä en kumminkaan tykkää vatsakivusta, käytän tätä yhden sortin happosalpaajaa. Siitä huolimatta että olen suhtautunut ylenkatseellisesti näihin lääkkeisiin, koska tiedän että niistä on helvetin vaikea päästä eroon. Eihän se onnistunut nytkään, tänään taas semmoinen polte että oli pakko lähteä 4. viikolle esomepratsolin kanssa.

Käytän vaikuttavan aineen nimeä koska useimmiten samaa lääkeainetta on useammalla eri kauppanimellä, eikä maksa vaivaa tietää niitä kaikkia nimiä. Toisaalta halvimman rinnakkaisvalmisteen (joita suosin) nimi usein on sama kuin se vaikuttava aine. Niin nytkin.

Hyvähän se on mitä vähemmillä lääkkeillä pärjää, mutta ei kannata viisastella meille jotka emme kykene elämään lääkkeitä, ilman että elämä on saatanallista kidutusta, taikka jopa päättyy.

Niinno, tietty minua voi syyttää siitä etten tyydy kokoajan syömään jotain saatanan talkkunaa taikka käpyjä. Mutta koska en vedä viinaa, kahvia ja tupakkaa, niin minusta tuntuu perin epäoikeudenmukaiselta että jotkut ihan terveellisetkin asiat aiheuttavat vaivoja.

kertsi

#96
No niin. Kurkuma ilmeisesti on närästystä aiheuttava. (Ja mulla on kotiin osettuna melkein täysi paketellinen tuoretta kurkumaa Lidlistä.)

Sääli. Kurkuma ehkä auttaisi moneen asiaan, alentaisi kolesterolia, parantaisi immuunipuolustusta, ehkäisisi syöpää, ehkäisisi Alzheimeria jne..

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/1fe42aec-137e-4188-9749-48c1c5368ace
Lainaa
Tieteellisissä tutkimuksissa on havaittu kurkuman ainesosien aktivoivan haimasta erittyviä ruuansulatusentsyymejä ja ehkäisevän eristettyjen syöpä- ja tulehdussolujen toimintaa.

Kurkumiinin on todettu alentavan veren kolesteroli- ja triglyseridiarvoja sekä toimivan elimistössä antioksidanttina, joka ehkäisee solurakenteiden hapettumista.
...
Hyvin runsaasti käytettynä kurkuma ja etenkin puhdistettu kurkumaöljy voivat aiheuttaa herkkävatsaisille närästystä sekä ripulia ja lisätä mahahaavan riskiä. Se ei myöskään sovi sappivaivaisille, verenohennushoitoa saaville henkilöille tai odottaville äideille.

Suomen Refluksin sivulla jotkut kertovat saaneensa närästystä kurkumasta ja esim. inkivääriteestä.
Papuruoassani oli näitä luultavasti/ehkä närästystä aiheuttavia ainakin:

kurkuma
inkivääri
tomaatti
sipuli
valkosipuli
chili
mustapippuri

Ehkä nämäkin närästävät?:
pavut?
herneet?
kukkakaali?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Minulle pahe on chili. Kovin pitäisin chilimaustetuista ruoista. Ja olen niitä kyennyt syömään tässä samalla kun paheellisesti käytän happosalpaajaa, mutta auta tosiaan armias heti kun yritän olla ilman niitä. En tosin tiedä onko siitä mitään olennaista haittaa että napsii sitä salpaajaa. Ainakin astmaatikkojen kanssa keskustellessa on käynyt ilmi että todella moni käyttää niitä (=todella monella astmalääkkeet ylläpitävät elimistön ärsytystilaa?), eivätkä he näe asiassa mitään ongelmaa. Minä näen, koska pelkään että tulee joku pysyvämpi haitta tai epästabiili tila kehoon. Mutta astmalääkkeitähän en siis voi lopettaa. Ja lääkkeen vaihto tuskin hyödyttää, koska omalääkäri (joka tosin vaihtoi mieltään usein kuin tuuliiviri suoraan lennosta) sanoi jo pari vuotta sitten että kaikista astmalääkkeistä tulee vatsakipuja. Nähdäkseni ei myöskään ole enää kuin yksi yhdistelmälääke kokeilematta minun kohdallani, missä on sekä pitkävaikutteinen avaava että hoitava komponentti. Ja silti pahempina kausina tarvitsen myös lyhytvaikutteista avaavaa. Ja silti en ole lähimainkaan vaikeaa astmaa sairastava, vertaistukikertomusten perusteella...

Mutta yksi inhan tukehtusmiskohtaus jonka provosoi runsas homepitoisuus ilmatilassa, on silti tullut koettua.

Kaippa sitä närästystä tulee öpauttia kaikesta kun on oikein huonossa kunnossa. Epätodennäköisimmiksi aiheuttajiksi, eli "sallituiksi" ruoiksi olen havainnut mustikkakeiton, kaurahiutaleet ja ehkä kanan (maustamattomana).

kertsi

Liki maustamaton kana on minullakin turvaruoka, jos mikään muu ei mene alas. Ja ehkä kaurahiutaleet. Ehkä maito.

Mustikkasopasta en ole varma. Ehkä sokeroimaton kävisi. Luulen, että sokeri aiheuttaa närästystä. Ja ylenmääräinen rasva.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#99
Eilen illalla aivan jumalattomat närästykset taas. Nytkin karvastelee kurkussa. Kun ei paljon muuta syötävää kotona ollut (2 viikkoa viimeisestä kauppatilauksesta), niin vetelin lautasellisen sitä närästävää pöperöä, jossa papuja, kurkumaa, chiliä, inkivääriä, sipulia jne..

"Välipalaksi" vetelin 3 dl maitorahkaa, rusinoita ja sokeria ja vähän ruokakermaa sekoitettuna. Oli niin hyvää, että tein toisenkin reippaan annoksen. Saattaa olla, että kaikki nämä aiheuttivat närästystä. Ja liian iso annoskoko.

Eilen:
Nexium päivällä
illalla:
Magnesiamaito (ei auttanut yhtään)
Samarin (välitön helpotus)
Gaviscon

Sellaisen olen tässä viime päivinä huomannut, että kuorittuna kurkku ei närästä yhtä paljon.
Ehkä karvaat asiat närästävät? Vrt. kurkuma, inkivääri, (saksanpähkinä?), kahvi.

Jäävuorisalaatti ei taida närästää.

Tuntuu että moni asia, mikä on terveellistä, myös närästää:

kurkuma (on yleisterveellinen?)
tomaatti
inkivääri
kuoret (kurkku, ehkä punajuuret?, ehkä omena?)
omena
sipuli (vars. raaka) (alentaa kolesterolia)
tumma suklaa (verrattuna maitosuklaaseen)
(parsakaali? tästä en ole varma)

Ja sitten on epäterveellistä, joka myös närästää, ainakin:

sokeri
liika rasva
maitorasva?

Tilasin nyt sokeroimatonta mustikkasoppaa kokeeksi. Ja ennestään kokeilemaani turvaruokaa, pinaattisoppaa, joka ei närästä.  Ja avokadoja.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Meinasinkin tulla sanomaan kurkun kuorimisesta, sillä paitsi että kuori on vähän pahaa, se närästää. Ennen minua närästi pienikin pala raakaa paprikaa, mutta ei enää niin paljon, joskaan en sitä juurikaan syökään, vaan ainoastaan ruuassa.

T: Xante

Norma Bates

Itse olen saanut närästystä porkkanoista. Kerma ihmeekseni löytyi joltain listalta asioista jotka voivat ärsyttää jos on IBS. (Ja IBS altistaa närästykselle.)

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 07, 2022, 13:22:25
Meinasinkin tulla sanomaan kurkun kuorimisesta, sillä paitsi että kuori on vähän pahaa, se närästää. Ennen minua närästi pienikin pala raakaa paprikaa, mutta ei enää niin paljon, joskaan en sitä juurikaan syökään, vaan ainoastaan ruuassa.

T: Xante

Minuakin närästää paprika nyt, kun vähän kaikki närästää. Muuten ei juurikaan. Puolikaskin raaka paprika voi mennä ihan ilman ongelmia silloin, kun ei ole yleisnärästys päällä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 07, 2022, 13:46:25
Itse olen saanut närästystä porkkanoista.

Itselläni on epäily, että porkkanan kuoret ehkä voisivat närästää. (Raakana syötynä tulee porkkana kyllä kuorittua, mutta ei kypsennettynä.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Voihan kyse olla juureksien ja vihanneksien säilöntäaineissakin, eli sen vuoksi ehkä kuoret närästävät ja kannattaa kuoria. Ei kyllä aina tule sitä tehtyä.

T: Xante