Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Millainen pukeutuja olet?

Aloittaja Amore, tammikuu 25, 2019, 18:20:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hayabusa

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

-:)lauri

^
Ei kyllä löydy suomalaisista verkkokaupoista ihan yhtä pramealla kuosilla, joten piti tyytyä militanttiin harmaaseen.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Socrates

^^Hef oli viimeisen päälle tyylikäs mies.

Mutta toiseen asiaan. Pitäisi löytää hyvä talvitakki. Entinen on palvellut toistakymmentä vuotta ja tullut tiensä päähän. Mistään ei tahdo löytyä yhtä nättiä ja kätevää. Vaatimukset:
-lyhyt malli
-edes jonkin verran hengittävä materiaali, ei mikään toppatakki
-kuitenkin sen verran lämmin, että muutaman asteen pakkasessa pärjää pelkkä poolo alla
-riittävästi taskuja, suljettavia ja povari
-vetskarit ei hajoa heti.
-joko huputon tai piilohuppu.
-konepestävä

Melkein kaikki talvitakit näyttävät kamalalta ja/tai epäkäytännöllisiä. Netissä jokunen siedettävä, mutta haluaisin ostaa kaupasta.
Kävelevä kremppakertymä

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Socrates - helmikuu 22, 2023, 18:36:40
^^Hef oli viimeisen päälle tyylikäs mies.

Mutta toiseen asiaan. Pitäisi löytää hyvä talvitakki.
...
Melkein kaikki talvitakit näyttävät kamalalta ja/tai epäkäytännöllisiä. Netissä jokunen siedettävä, mutta haluaisin ostaa kaupasta.

Tee kuten useat ennen sinua. Näin kävi minullekin:

Menet tilaisuuteen jossa on kokoisia mieshenkilöitä todennäköisesti paikalla ja vartioimaton naulakko. Poistu juuri ennen juhlan kohokohtaa ja valitse naulakosta sopiva takki. Ota se mukaasi ja sekoita myös muutamien takkien paikkoja hämmennyksen aikaansaamiseksi. Muista ottaa oma vanhakin takkisi mukaan.

Paras kengänvaihto oli kerran, kun kaverilta hävisi 44 kokoiset ja tilalle tuli 41. Mahtoi olla uudella omistajalla väljää.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - helmikuu 22, 2023, 18:45:57
Paras kengänvaihto oli kerran, kun kaverilta hävisi 44 kokoiset ja tilalle tuli 41. Mahtoi olla uudella omistajalla väljää.

Voihan siinä olla äiti ollut hakemassa teinipojalle kenkiä. Pojan kengät olleet jo puristavan pienet, että varpaat on olleet jo mykkyrässä. Nyt sitten uusissa kengissä on pari numeroa kasvunvaraa ja aluksi niitä tietty käytetään pohjallisten kanssa.

Noita perkeleen kasvuvaralla ostettuja kenkiä jouduin lapsena käyttämättään ja ne oli kuluneet jo ihan paskaksi päältä siihen mennessä, kun olivat sopivat.  :-[
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 22, 2023, 20:04:48
Noita perkeleen kasvuvaralla ostettuja kenkiä jouduin lapsena käyttämättään ja ne oli kuluneet jo ihan paskaksi päältä siihen mennessä, kun olivat sopivat.  :-[

Juu, tuo kasvuvara sopii lähinnä vain monoihin, eli vanhakantaisiin hiihtokenkiin. Niissä voi aloittaa vaikka kolmella villasukalla ja vähennellä siitä sitten, jalan kasvaessa.

Jollain jääkiekkoilijalla, jonka nimeä tai joukkuetta en juuri nyt muista, oli tapana laittaa jalka luistimeen ilman sukkaa - lienee peruja ns. kasvaneen jalan syndroomasta.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Socrates - helmikuu 22, 2023, 18:36:40
Melkein kaikki talvitakit näyttävät kamalalta ja/tai epäkäytännöllisiä. Netissä jokunen siedettävä, mutta haluaisin ostaa kaupasta.

Eikös sieltä netistä löydy, missä niitä siedettäviä myytäisiin kaupassa?

En itse ostaisi takkia netistä, koska eri valmistajien ja mallien koot tuntuvat vaihtelevan ihan hassusti.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Socrates

^ monen nettikaupan myymälä on jossain hevon kuusessa ja epäilen onko likikään kaikkia malleja mitä netistä löytyy.
Kävelevä kremppakertymä

Kopek

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - helmikuu 22, 2023, 18:45:57

Paras kengänvaihto oli kerran, kun kaverilta hävisi 44 kokoiset ja tilalle tuli 41. Mahtoi olla uudella omistajalla väljää.

Minulle kävi aikoinaan koulussa noin, mutta kokonumerot olivat pienempiä. Olin saanut uudet kumikengät, jotka vaihtuivat joihinkin pieniin ja käyttökelvottomiin melkein saman tien. Ei auttanut kuin lähteä taas kenkäkauppaan. Uusiin kirjoitettiin varmaan jo nimet, etteivät ne vaihtuisi samalla tavalla.

Olin ehkä 10-vuotias tai jopa nuorempi, kun tuo tapahtui, mutta vieläkin muistan sen, koska se harmitti niin paljon.

Nahkahansikkaat ovat myös vaihtuneet joskus kouluaikoina. Sain hyvien uudehkojen hanskojen tilalle jotkut pienet lialta ja ties miltä haisevat hanskat, joita en tietenkään käyttänyt. Vaihtuminen ei tapahtunut koulussa vaan jossakin hiihtokilpailussa.

Ihmeellisin vaihtuminen oli se, kun autoon vaihtui kadun varressa rengas. Hyvän uuden renkaan tilalle oli ilmestynyt loppuu käytetty romurengas. Huomasin vaihtumisen vasta myöhemmin ja ihmettelin, mitä on tapahtunut.

kertsi

#189
Lainaus käyttäjältä: Socrates - helmikuu 22, 2023, 18:36:40
Mutta toiseen asiaan. Pitäisi löytää hyvä talvitakki. Entinen on palvellut toistakymmentä vuotta ja tullut tiensä päähän. Mistään ei tahdo löytyä yhtä nättiä ja kätevää. Vaatimukset:
-lyhyt malli
-edes jonkin verran hengittävä materiaali, ei mikään toppatakki
-kuitenkin sen verran lämmin, että muutaman asteen pakkasessa pärjää pelkkä poolo alla
-riittävästi taskuja, suljettavia ja povari
-vetskarit ei hajoa heti.
-joko huputon tai piilohuppu.
-konepestävä

Melkein kaikki talvitakit näyttävät kamalalta ja/tai epäkäytännöllisiä. Netissä jokunen siedettävä, mutta haluaisin ostaa kaupasta.

Vähän ristiriitaisia vaatimuksia.

Miksi huputon? Huppuhan on käytännöllinen. Itse en nykyään suostu ostamaan talvitakkia, jossa ei ole huppua, joka aina kulkee mukana. Jos takissa on napeilla kiinnitettävä huppu, ompelen sen pysyvästi kiinni, niin on sitten aina mukana tarvittaessa pään suojaksi edes jotain.

En tiedä esteettisiä mieltymyksiäsi, mutta olettaisin, ettet (korj. sanamuoto) välitä retkeilykaupan vermeistä kaupunkikäytössä? Muutoin esim. Lassin retkiaitasta ja Partioaitasta löytyisi mainioita kuoritakkeja, jotka ovat sekä hengittäviä että sateenpitäviä. Pelkkä poolo alla ei pärjää kyllä pakkasella välttämättä, vaan vaatii jonkin lämpimämmän välikerroksen kuten villafroteepaidan (niin ikään retkikaupasta), ohuen fleecen tai neuleen tms.. Kuorivaatteen idea on kyllä kerrospukeutuminen, mikä on omasta mielestäni hyvä juttu, kun voi lisätä tai vähentää kerroksia, riippuen säätilasta, eli on käytännöllinen. Reippaasti kunnollisella vetoketjulla varustettuja taskuja ja piilotaskuja kuoritakeissa tapaa olla, ja hupun kokoa voi säätää päähineen mukaisesti, ja hihansuitakin, ja vyötärönauhaa ja helmanauhaa, joten superkäytännöllisiä ovat.

Mutta kuoritakit ovat pikemminkin ulkoiluun kuin kaupunkikäyttöön, vaikka itse olenkin niitä paljon käyttänyt kaupungillakin aiemmin. Viimeisintä kuoritakkiani en ole korvannut uudella, mutta pitääpä taas hankkia uusi (kalvollisilla takeilla on se huono puoli, etteivät kestä vedenpitävinä muistaakseni kuin ehkä kymmenen vuotta).

Itselläni kuoritakki+lämmin välikerros -vaihtoehtoa korvaa nykyään kaupunkikäytössä sateenpitävä välikausitakki, jossa on kevyt toppavuori. Ei juuri ollenkaan hengittävä, mutta sitä nyt tulee käytettyä varmaan puolet vuodesta kuitenkin. En ole kertaakaan pessyt (5-6 vuoteen), joten en tiedä, menisikö pilalle pesusta. Aina pidän mm. kaulaliinaa tms., joten paljasta ihoa vasten takki ei ole koskaan.

Omaan silmääni villakangastakit näyttävät näteiltä, ja sellainenkin minulla on, hupullinen, polvipituinen. En ole vielä kertaakaan tänä vuonna käyttänyt sitä. Se sopii parhaiten kovemmille pakkasille, ja silloin sitä pitää pitää sellaisen repun kanssa, jossa on vyötärökiinnitys, muuten puhaltaa alakautta kylmää. Eli ei ole kamalan käytännöllinen takki se. Eikä siinä ole muuta kuin tavallisia taskuja, eikä hihansuiden kiristysmahdollisuuttakaan jne..

Jos jotuisin aivan järkyttävän kovassa pakkasessa esim. odottelemaan ja seisoskelemaan paukkupakkasilla, olisi valintani pitkä untuvatakki. Kävelyyn se on kyllä liian kuuma, tulee hiki. Kovalla tuulella siitä tuulee kyllä läpi, joten pitää laittaa jotain esim. flanellipaidan tapaista alle.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Itse harrastan "pehvapituisia" takkeja, eli alareuna tulee suunnilleen sormenpäiden kohdalla, kun kädet on sivuilla rennosti. Sen mittainen takki pitää myös alaselän lämpimänä, mutta helmukset ei ole tiellä eikä kiehnaa reippaammassakaan menossa. Ainakin naisten mallistossa tuota pituutta on mukavasti niin erilaisia materiaaleja kuin myös värejä ja kuoseja. Suosin myös kapeahkoa leikkausta, mutta vaatimuksena on kuitenkin, että takissa pystyy liikkumaan hyvin ja tarvittaessa allekin mahtuu jotain.

Huppu taitaa olla kaikissa takeissa, osa vetoketjukiinnityksellä, osa neppareilla ja ohuimmassa ihan malliin ommeltuna. Huppua olen kuitenkin käyttänyt ani harvoin, sillä mikään huppu ei tunnut pysyvän paikallaan, vaan hulahtaa etureunastaan silmille, vaikka miten yrittäisin muotoilla hupun huipun tai takaosan niin, että pukiessa huppu istuu huvin. Ei vaan pysy mitenkään. Syynä luultavasti se, että en käytä pipoa tai muutakaan päähinettä yleensä. Pipo on varattu vain huonolle tukkapäivälle. Huppu kuitenkin on pahimmilla myrskyillä hyvä olla ja silloin sitä voi vaikka käsin pitää paikallaan, jos on pakko johonkin lähteä. Lisäksi huppu antaa yläselän alueelle hiukan lisälämpöä, kun ei ole päähän vedettynä.

Suurimman osan talvea olen käyttänyt ohutta ulkoilukäyttöön tarkoitettua toppista, joka ei todellakaan ole toppiksen näköinen, vaan ihan takkimallia. Sanon tuota kevyttoppikseksi, mutta en tiedä onko se ihan oikein. Takki on todella kevyt ohuiden materiaalien vuoksi. Alle mahtuu vaivatta huppari, jolloin takilla pärjää hyvin pariin kymmeneen pakkasasteeseen. Vähemmillä pakkasilla alla on vain pitkähihainen T-paita ja tarvittaessa sen lisäksi esim. miesten ohut flanellipaita. Tuo oli Luhdan Outlet myymälästä tehty löytö ja käytössä ollut jo monta vuotta. Todella hintansa, muutaman kympin, väärti. Sanoisin, että paras takki, joka minulla on ikinä ollut.

Koville pakkasille on aikalailla samanmallinen "kunnon toppatakki". Tämäkin alennusmyynnistä löydetty ja kotimainen, taisi tämäkin olla Luhdan. Muuten erinomainen takki ja ikää silläkin on ehkä noin 6-7 vuotta, mutta käyttökertoja varmaan kymmenkunta. Ei vaan ole riittävästi ollut pakkaisia viime talvina. Tänä talvena kerran käytetty ja jouduin kesken matkaa availemaan takkia, kun oli liian kuuma, vaikka alla oli vain ohut pitkähihainen T-paita. Tulisi nyt vaan vanhuus ja alkaisi palella, niin olisi siihen jo vaate valmiina :D

Sitten on vielä se ohut melkein kahiseva, eli jonkinlainen tuulitakki. Onneksi asun Vantaalla eikä täällä ole mitenkään ongelmallista mennä tuollaisessa takissa keskustaan. On monikäyttöinen ja moneen säähän sopiva, kun alle laittaa sään mukaisesti sopivasti kerroksia. Talvella tuota olen pitänyt pihatöissä ja joskus plussakeleillä olen kyllä kaupassakin käynyt. Mutta pääasiassahan tuo on kevät/syksytakki tuulisille ilmoille, jos huppari ei riitä.


En tiedä mikä vika minussa on, kun tuntuu, että aina on kuuma. Niinpä jokseenkin poikkeuksetta joudun pienen matkan kuljettuani jo väljentämään vaatetusta, eli kiskomaan kaulahuivia hiukan auki, tunkemaan käsineet taskuun ja avaamaan takin vetoketjua jonkin matkaa. Ohuet neulesormikkaatkin on liikaa, kun alkaa käsiä kuumottaa ja se tuntuu pahalta. Eikä todellakaan ole mikään ikään liittyvä, vaan jo kouluaikana oli sama. Sain jatkuvasti kuulla moitteita, että niin vähissä vaateissa kuljin talvellakin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

^^Ristiriita syntyy siitä, että sekä palelen että hikoilen tavattoman helposti. Siksi on etsittävä kompromissia ja tämänhetkinen takkini on toiminut erinomaisesti noin välillä +5- -5, mitä keliä täällä on nykyään käytännössä puoli vuotta. Hirmupakkasessa seisoskelua tulee kerran vuosikymmenessä ja siihen minulla on erittäin paksu hupullinen untuvatakki.

Huppu on hyvä vaikkapa mökillä, mutta muuten liikun talvellakin paljon pyörällä ja se heikentää liikenteen havainnointia. Muutenkin olen huomannut että sitä ei tule käytettyä vaan se roikkuu turhana matkassa ja vie tilaa, jos takin pakkaa.

Kuoritakki ja siihen liittyvä kerrospukeutuminen on periaatteessa ok, mutta tykkään lähteä liikkeelle vain heittämällä rotsin niskaan ja on vähän negatiivisia kokemuksia kuoritakkien hengittävyydestä. Pelkkä takki on myös siitä kätevä, että sen avaamalla saa viileyttä.

Sopivankokoiset ja suljettavat taskut ovat aivan ehdoton, koska hukkaan muuten pikkutavarat. Stockmannilla oli joku muuten siedettävä takki, mutta aivan onnettomat taskut.

Nykyistä takkia kehuttiin edustavaksi päälläni ja ei ole kivaa jos uusi takki päällä näytän kamalalta, mutta alan jo epäillä löydänkö mitään läheskään yhtä hyvää.
Kävelevä kremppakertymä

kertsi

Kuoritakeissa arvelisin, että kannattaa välttää Helly Hansenin takkeja ja Sympatex-kalvoa. Niissä hikoilee, eli kosteutta kertyy takin sisään kuin sadetakissa ikään.

Kalvoissa ja kalvoissa on eroja. Aiemmin oli goretex hyvä, mutta nyt jokin kolmikirjaiminen lyhenne, jota en muista, lienee korvannut sen. Ai niin, muistin, että onhan minulla kuoritakki, vaikka se ei olekaan mallia "retkeily", eli siinä ei ole tsiljoonaa taskua ja tsiljoonaa säätömahdollisuutta. Enempi olen sitä käyttänyt vain sadetakkina, ja ei se hirveältä näytä, kun on musta. Retkeilykaupasta sekin. Olisikohan merkki ollut NorthFace.

Jos hikoilee paljon ja palelee paljon, silloin juurikin hengittvä kuoritakki yhdistettynä villafroteepaitaan on hyvä yhdistelmä. Ja talvipakkasellahan on hyvä, ettei ihoa lähin kerros säilö vettä, vaan siirtää sitä kehosta poispäin, joten keinokuitu ihoa lähimpänä lienee suositeltavin. (Itse inhoan kyllä keinokuitua.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

Putinilla oli eilen aika kiva rotsi, mutta voi olla aika tyyris. Se edellisessä stadiontapahtumassa päällä ollut toppatakki maksoi reilusti yli kymppitonnin.
Kävelevä kremppakertymä

Socrates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 23, 2023, 18:40:29
Kuoritakeissa arvelisin, että kannattaa välttää Helly Hansenin takkeja ja Sympatex-kalvoa. Niissä hikoilee, eli kosteutta kertyy takin sisään kuin sadetakissa ikään.

Kalvoissa ja kalvoissa on eroja. Aiemmin oli goretex hyvä, mutta nyt jokin kolmikirjaiminen lyhenne, jota en muista, lienee korvannut sen. Ai niin, muistin, että onhan minulla kuoritakki, vaikka se ei olekaan mallia "retkeily", eli siinä ei ole tsiljoonaa taskua ja tsiljoonaa säätömahdollisuutta. Enempi olen sitä käyttänyt vain sadetakkina, ja ei se hirveältä näytä, kun on musta. Retkeilykaupasta sekin. Olisikohan merkki ollut NorthFace.

Jos hikoilee paljon ja palelee paljon, silloin juurikin hengittvä kuoritakki yhdistettynä vilafroteepaitaan on hyvä yhdistelmä.

Hankin aikoinaan markkinoiden ensimmäisen goretex-puvun ja se oli pannukakku kaikin puolin. On ne varmaan kehittyneet, mutta kuulemma edelleen aika tukalia vauhdikkaampaan liikuntaan.

Mutta tosiaan nyt en hae varsinaista sporttivaatetta, vaan tavallista takkia.
Kävelevä kremppakertymä