Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Monikulttuuriketju

Aloittaja Toope, tammikuu 25, 2019, 22:48:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 22 Vieraat katselee tätä aihetta.

Toope

Mutta "kertsi", jos afrikkalaiset luovat omissa yhteiskunnissaan noita yhteiskuntia, voitko odottaa heidän siirtolaisina täällä parantavan meidän yhteiskuntaamme?

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - helmikuu 20, 2023, 08:23:56
It's good to be the king!   :D

Statista: Many Sub-Saharan and North African political systems are among the least democratic countries in the world. The Democratic Republic of the Congo has the most authoritarian regime in Africa and the fourth worldwide, after North Korea.

Olisiko niin, että demokratia toimii parhaiten Suomen kaltaisissa keskinkertaisissa maissa. Jos kansalaiset ovat liian fiksuja, demokratia voi tuntua tylsältä ja tehottomalta. Se ei haise eikä maistu. Ihmiset haluavat jotain, joka säväyttää, kuten vaikkapa pohjoiskorealaisen kansantasavallan. Demokratia ei toimi hyvin silloinkaan, jos kansalaiset eivät ole tarpeeksi älykkäitä ymmärtämään, että vaalien jälkeen kuuluu laskea ääniä, ei ruumiita.

Mistä kertoo se, että demokratia on yskähdellyt Yhdysvalloissa, jota on on pidetty länsimaisen demokratian edelläkävijänä? Ovatko amerikkalaiset tyhmentyneet, kun Trumpin kaltainen kiihottaja saa heidät mellakoimaan? Vaalivilppisyytökset ja vaalien jälkeiset väkivaltaiset mellakat ovat tyypillistä kehitysmaameininkiä.

Kun Suomesta tulee muuttoliikkeen seurauksena monikulttuurinen, demokraattinen järjestelmä joutuu koville.

https://theconversation.com/nigeria-has-failed-to-marry-its-rich-cultural-diversity-and-democracy-can-it-be-done-184096

https://www.researchgate.net/publication/265048048_Democracy_and_Multiculturalism

https://www.statista.com/statistics/1204750/democracy-index-in-sub-saharan-africa-by-country/

Toope

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 22, 2023, 10:39:48
https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/d5aaa219-87e2-4485-8ab7-a88f11a473f4

Valitettavasti artikkeli on maksumuurin takana, mutta satuinpa lukemaan sen päivän 31.12.2022 Iltalehden paperiversiossa.

Referaatti: tällä hetkellä 49 v naisen poikaystävä kuoli, kun nainen oli 19 v (mainittakoon tämäkin, mikäli suru on vaikuttanut kykyyn arvioida kumppaniehdokkaita). Pari vuotta myöhemmin nainen rakastui pohjoisafrikkalaisen mieheen. (Maata ei kerrota.) Mies yhtäkkiä päätti että he menevät naimisiin ja ojensi naiselle muslimikuteet, joihin naisen piti häitä varten pukeutua...
Tapauksia on. En ole uskontovastainen, mutta kulttuurikysymyksissä minulla on ongelmia.
Voisiko tuo mies jättää sen kulttuurinsa historiaan ja sopeutua tänne?

Norma Bates

Lapsesta asti naissukupuolta alistamaan opetettu mies ei tasan taatusti tule muuttamaan tapojaan. Ja jos hän muuttaa maahan jossa päätyy yhteiskunnan alimpaan kerrokseen, jotain hänellä täytyy olla minkä saa arvottaa vielä itseäänkin alemmas. Mikäs se muu olisi kuin nainen.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 08, 2023, 21:21:53
Lapsesta asti naissukupuolta alistamaan opetettu mies ei tasan taatusti tule muuttamaan tapojaan. Ja jos hän muuttaa maahan jossa päätyy yhteiskunnan alimpaan kerrokseen, jotain hänellä täytyy olla minkä saa arvottaa vielä itseäänkin alemmas. Mikäs se muu olisi kuin nainen.
Ei tuo kulttuuri muutu siten, kun yksilö muuttaa Ruotsiin. Hän usein tuo kulttuurinsa mukanaan. Tämä on asia, jota monikulttuurin kannattajat eivät ymmärrä.

-:)lauri

#1460
Lainaus käyttäjältä: Kopek - helmikuu 19, 2023, 22:29:30
Afrikkalaista kulttuuria ja perinteitä aidoimmillaan (suosittelen kuuntelemaan):

"Siellä mun mielestä voi niin kun ihan selkeesti aistia, että minkälaisia oli afrikkalaiset kuningaskunnat tuolla mantereen eteläosassa silloin, kun eurooppalaiset tutustu niihin ensi kerran 1800-luvun alkupuolella."

(toimittaja)

https://areena.yle.fi/podcastit/1-50038361

Onko tuollainen Suomenkin tulevaisuus?

(Video liittyy juttuun.)


https://youtu.be/w1FICjNPTAo

Tuo radiohaastattelu esittelee Swazimaan hallintokulttuuria, ja sen seurauksia tavalliselle kansalle. Järkyttävää on siellä touhu. Maassa toimii siis yksinvaltias Mswati ja sitten sekalainen kerho heimo- ja kyläpäälliköitä. Keskustelijat eivät käsittele kylä- ja heimopäälliköiden kulttuuria, mutta käsittelee kylläkin kuninkaan kulttuuria. Tavallisen kansan kulttuurista ei juurikaan puhuta, ellei siksi lueta seurauksia, joita tavallisille kansalaisille aiheutuu tuosta hallinnon kulttuurista tai päätellä sitä radio-ohjelmassa esitellystä tavallisen kansan kritiikistä hallintokulttuuriaan kohtaan. Tavallisen swazilaisen kulttuuria kuvaa nyt siis ainakin jatkuva nälänhätä, kitukasvuisuus ja suoraan viljelemästään pellosta ruokaa suuhun -elämäntapa. Puolet kansasta elää kansainvälisen köyhyysrajan alapuolella eli alle kahden dollarin päivätienestillä ja pysyvät hengissä käytännössä jatkuvan kansainvälisen ruoka-avun turvin. Naisilla ja tytöillä ei ole juurikaan oikeuksia ellei niiksi lueta seksiobjektina olemista. Maa pysyy pystyssä pelkän lainarahan turvin ja jostain syystä ainakin Kiina ja Taiwan kilpailevat keskenään siitä, kumpi lainaa rahaa Swazimaalle enemmän.

Mitä tulee Swazimaan yksivaltiaan kulttuuriin, radiokeskustelijoiden mielestä Swazimaan kuninkaan Mswatin tärkein poliittinen tavoite on perinteisen swazi-kulttuurin ylläpito, mikä käytännössä tarkoittaa Mswatin vallan mustasukkaista puolustamista, jotta hänen ja läheistensä silmitön mässäily rikkauksilla ja elosteleva elämäntapa voisi jatkua keskeytyksettä vastakin. Kuningas teki mm. lain, jonka mukaan väärien kulttuurivirtausten tai perinteiden edistämisestä on tuomittava sakkoon tai linnaan. Esimerkiksi poliittiset puolueet ovat lailla kiellettyjä. Ja vaikka tilanne oli yhtä paha aiemminkin, terrorismin vastainen sota antoi lopulta 2000-luvulla Mswatille kansainvälisenkin synninpäästön määritellä terrorismi siten, mikä milloinkin toimii oman elämäntapansa säilyttämisen kannalta parhaiten. Tuorein radiokeskustelijoiden tarjoama esimerkki oli sellainen, jossa terrorismituomio tuli siitä, että kansalainen oli laulanut demokratiaa ylistäviä lauluja. Tosin tämä oli kaiketi siinä mielessä onnellinen tapaus, että jos ei nyt huomioida vankien ja kuulusteltavien väkivaltaista kohtelua, tämä rikollinen on ilmeisesi vankilassa hengissä, sillä osalla kulttuuripettureista on taipumus myös kadota. Kulttuuripettureita kun oli aiemminkin tapana haudata myös elävältä jos ei muuten mennyt viesti perille.

Mswati ei perusta päätöksentekoaan niinkään hallintonsa hänelle roudaamaan asiatietoon vaan läheistensä mielipiteisiin ja maansa uskonnolliseen perinteeseen, kuten taikauskoon. Swazimaassa on maailman korkein hiv-esiintyvyys nuorten keskuudessa ja tähänkin pulmaan on pyritty ammentamaan ratkaisua uskonnollisesta siveysperinteestä, jonka mukaan kaikille alle 18 vuotiaille on nyt määrätty neljän vuoden seksikielto. Tosin Kuningas rikkoi lakia välittömästi itse harrastamalla seksiä alaikäisen tytön kanssa ja joutui maksamaan siitä sakkoa yhden lehmän verran. En tiedä miksi, mutta kaiketi osoittaakseen epäilijöille, ettei itse mukamas olisi maassaan lain yläpuolella.

Maassa pitkät perinteet käytännöstä, jossa kuninkaalle roudataan näytille tanssimaan lähes alasti esiintyvä lauma alaikäisiä tyttöjä, joista kuningas valitsee itselleen uuden vaimon. Jos perheestä löytyy tyttö ja perhe kieltäytyy tytön lähettämisestä tanssimaan kuninkaalle, joutuu perhe maksamaan siitä sakkoa tai saa osakseen muuta sakin hivutusta. Jos vanhemmat lähettää tyttärensä keikistelemään ja kuningas valitsee tytön vaimokseen, saa perhe korvauksena ainakin yhden lehmän. Tuota alaikäisten tyttöjen seksuaalista hyväksikäyttöä kuvataan videolle, jotta kuningas voi jälkikäteen paneutua oikein huolella asiaan valitakseen itselleen nimenomaan parhaan uuden vaimon. Tuosta puolialastomasta keikistelystä on tullut myös internettiin rahastuskohde, jossa maksuportin takaa pääsee katsomaan puolialastomien tyttöjen tanssia. Maan tytöt ja naiset ovat kritisoineet tätä, että eiväthän he kävele arkioloissakaan esimerkiksi rinnat paljaana, joten miksi heidät tulisi esiintyä rinnat paljaana näissä maansa kulttuuritapahtumissakaan, mutta kuuroille korville on kritiikki valunut. Kritiikkiä on sen sijaan pyritty vaientaa esimerkiksi, että kriitikoita on haukuttu tyttöjen suojelua edustavan maan perinteisen siveyskulttuurin vastustamisesta. Maan oma Me Too -kampanja ei ole jostain syystä saanut kansainvälistä huomiota.

Radiokeskustelijat eivät osaa sanoa, miksi ulkomaat eivät puutu touhuun. Ihmisoikeusjärjestöt ja lastensuojelujärjestöt tekevät kuulemma kaiken minkä voivat, ketään muuta ei sitten kiinnostakaan.


En nyt suoraan näe miten Suomessa voisi olla tuollaista joskus tulevaisuudessa, mutta ehkäpä jos maamme monikulttuurin vastustajat saavat joskus liikaa valtaa, ja jotka ajattelevat, että suoria tulonsiirtoja ei tule tehdä maan rikkailta ja tai voittoa tekevältä liike-elämältä niille köyhille, joista ei ole käytännössä mitään taloudellista hyötyä itselleen, eli valtaan pääsee meilläkin ihmiset, jotka käyttäytyvät kuten Swazimaan kuningas, ehkäpä tuo on myös meidänkin kohtalomme.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Toope

Mutta eri etnisten/kulttuuristen yhteisöjen kerääntyminen toisiin yhteiskuntiin ei ehkä "rikasta" niitä, vaan luo pienkulttuuriyksiköitä, jotka toimivat enemmänkin omaksi hyväkseen, eivätka monokulttuurin tavoin yhteiseksi hyväksi. Tällöin monikulttuuri-idea juuri johtaa yhteiskunnan sirpaloitumiseen eri ryhmiksi, jotka eivät ole aina yhteistyökykyisiä toistensa kanssa (libanonisaatio).

Minusta on aika selkeän rationaalinen ajatus, että etnisesti/kulttuurisesti/uskonnollisesti homogeeninen yhteisö aina toimii helpommin yhteisen edun hyväksi kuin heterogeenisesti sekava yhteiskunta. Jos tuossa olen oikeassa, Euroopan monikulttuuri-idea on hirvittävä poliittinen epäonnistuminen ja sosiaalinen virhearvio.

-:)lauri

#1462
Lainaus käyttäjältä: Toope - huhtikuu 08, 2023, 23:38:39
Mutta eri etnisten/kulttuuristen yhteisöjen kerääntyminen toisiin yhteiskuntiin ei ehkä "rikasta" niitä, vaan luo pienkulttuuriyksiköitä, jotka toimivat enemmänkin omaksi hyväkseen, eivätka monokulttuurin tavoin yhteiseksi hyväksi. Tällöin monikulttuuri-idea juuri johtaa yhteiskunnan sirpaloitumiseen eri ryhmiksi, jotka eivät ole aina yhteistyökykyisiä toistensa kanssa (libanonisaatio).

Minusta on aika selkeän rationaalinen ajatus, että etnisesti/kulttuurisesti/uskonnollisesti homogeeninen yhteisö aina toimii helpommin yhteisen edun hyväksi kuin heterogeenisesti sekava yhteiskunta. Jos tuossa olen oikeassa, Euroopan monikulttuuri-idea on hirvittävä poliittinen epäonnistuminen ja sosiaalinen virhearvio.

Vaikka varmasti säästyisimmekin siltä ehkä muutaman prosentin kokoiselta ongelmalta, joita aiheutuu siitä, että toisilleen vieraat elämäntavat kohtaavat täällä toisensa, siitä että ne ovat voineet täällä länsimaissa läpi Rooman ajan jälkeisen historian kohdata toisensa, käy kuitenkin pääasiallinen kiittäminen länsimaiden kehityksellistä etumatkasta. Tarinan opetus olisi kaiketi, että mitä vähemmän rajoitetaan sitä, että samoista asioista kiinnostuneet voivat löytää toisensa ja lyöttäytyä yhteen, sitä nopeammin tiedettä ja teknologiaa syntyy.

Maailma koostui joskus Rooman vallan aikaan pääasiallisesti heimo-, kylä-, sota- ja rosvopäälliköiden pienkulttuureista, joihin kuuluvien yksilöiden pääasiallinen tehtävä oli puolustaa omien päälliköittensä kulttuurillisten perinteiden koskemattomuutta ulkoisilta vaikutteilta. Kirkon onnistui poistaa länsimaista nuo heimo-, kylä-, sota- ja rosvopäälliköt aiheuttaen toki aluksi myös negatiivisia lieveilmiöitä, kun eri elämäntavat kohtasivat toisensa, mutta mikä samalla mahdollisti sen, että samoista asioista kiinnostuneet lahjakkaimmat yksilöt ympäri länsimaiden pienkulttuureita saattoivat löytää toisensa sekä lyöttäytyä yhteen kehittämään ideoitaan. Ja koska kymmenen lahjakasta kehittää yhteistyössä nopeammin sekä tiedettä että teknologiaa, kuin kukin näistä lahjakkaista yksilöistä ripoteltuina eri kulttuuripiireihinsä yksin, länsimaat pääsivät monessa tieteellisessä ja teknologisessa tietotaidossaan heimo-, kylä-, sota- ja rosvopäälliköiden kulttuurien edelle, eli käytännössä koko muun maailman edelle.

Minusta nämä nykyiset pienet negatiiviset lieveilmiöt näin prosessin alussa, kun yritämme laajentaa tämän perinteemme ohjeistamana suhtautumistamme länsimaalaisista kulttuurivirtauksista poikkeavien kulttuurivirtausten edustajiin, ovat ihan kohtuullinen hinta maksettavaksi siitä hyvästä, että nykyiset sairaudet onnistutaan ehkä jopa jo lähitulevaisuudessa parantamaan ja että sivilisaatiomme onnistuisi luotainten lähettämisen sijaan myös itse matkustamaan joskus avaruudessa aurinkokuntamme ulkopuolelle.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Toope

Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - huhtikuu 09, 2023, 01:26:49
...Minusta nämä nykyiset pienet negatiiviset lieveilmiöt näin alussa ovat ihan kohtuullinen hinta maksettavaksi siitä hyvästä, että nykyiset sairaudet onnistutaan joskus ehkä jopa jo lähitulevaisuudessa parantamaan ja että sivilisaatiomme onnistuisi luotainten lähettämisen sijaan myös itse matkustamaan joskus avaruudessa aurinkokuntamme ulkopuolelle.
Ruotsin, Saksan tai Ranskan monikulttuuri Afrikan ja Lähi-idän väkivaltaisuuksineen e ole "pieni negatiivinen lieveilmiö", vaan mielestäni yhteiskunnan rappeutumista, mutta voimme olla tuosta eri mieltä.

Monikulttuuria on muuten sairastettu Ranskassakin jo 100 vuotta. Lääkettä ei ole löytynyt, paitsi ehkä Le Penin taholta.

-:)lauri

#1464
Lainaus käyttäjältä: Toope - huhtikuu 09, 2023, 02:08:17
Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - huhtikuu 09, 2023, 01:26:49
...Minusta nämä nykyiset pienet negatiiviset lieveilmiöt näin alussa ovat ihan kohtuullinen hinta maksettavaksi siitä hyvästä, että nykyiset sairaudet onnistutaan joskus ehkä jopa jo lähitulevaisuudessa parantamaan ja että sivilisaatiomme onnistuisi luotainten lähettämisen sijaan myös itse matkustamaan joskus avaruudessa aurinkokuntamme ulkopuolelle.
Ruotsin, Saksan tai Ranskan monikulttuuri Afrikan ja Lähi-idän väkivaltaisuuksineen e ole "pieni negatiivinen lieveilmiö", vaan mielestäni yhteiskunnan rappeutumista, mutta voimme olla tuosta eri mieltä.

Monikulttuuria on muuten sairastettu Ranskassakin jo 100 vuotta. Lääkettä ei ole löytynyt, paitsi ehkä Le Penin taholta.

Nykyiset median rummuttamat mamujengiväkivaltaongelmamme johtuvat yhtäältä resurssien epätasaisesta ja toisaalta epäreilusta jakautumisesta sekä ainakin meillä länsimaissa vallalla olevasta kulttuurista, jossa sitä samaan aikaan estottomasti ihaillaan miten resurssit ovat nyt jakautuneet sekä samaan aikaan pidetään sitä hyveenä, että tätä resurssien nykyistä jakauman epäsuhtaa voitaisiin kasvattaa mielin määrin entisestään.

Luonnollisesti tällaisen kulttuurin uhrit, eli ne, joita elämän lotto ei ole riittävällä onnella siunannut kuten tarvittavilla kognitiivisilla valmiuksilla tai rikkailla sukulaisilla, etsivät keinoja tilannettaan kohentaakseen kuka mistäkin. Varmasti niitä ammennetaan myös omasta kulttuuritaustastaan jos sellainen sattuu löytymään, mutta kaikista toisistaan poikkeavista kulttuuritaustoistaan riippumatta, mitä enemmän löytyy samanmielisiä uhreja ja nämä löytävät toisensa, sitä todennäköisempää on, että myös lähes pelkistä mamuistakin koostuvia "moottoripyöräkerhoja" syntyy.

Mitä tulee ongelmien kokoon, kuvaa käyttämäni adjektiivi "pieni" ongelmatapausten määrää suhteessa niihin tuhansiin, satoihin tuhansiin tai miljooniin muihin kulttuuriensa edustajiin, joiden arki täällä länsimaissakaan ei kaikessa harmaudessaan ylitä millään tavalla sensaatiomediaksi muuttuneen valtamediamme uutiskynnystä tai demagogien ja heidän aivopesemän kansanosan mielenkiintoa. Tarkoittaen, että vaikka vajaiden ihmisten tarve markkinoida eri kulttuurit noiden suurempien ongelmailmiöiden pääasiallisena synnyttäjinä on sekin ymmärrettävää, se ei ole älyllisesti erityisen rehellinen tulokulma eri kulttuurien välisiin ongelmiin.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Toope

Aloitin juuri lukemaan Johanna Bäckström Lerneby:n kirjaa "Perhe", joka kertoo Göteborgin arabimafiasta.
https://kirsinbookclub.com/2021/09/johanna-backstrom-lerneby-perhe-mafiosoja-vai-ruotsalaislahion-ongelmanratkaisijoita/
Tuo on niin rujoa tekstiä, että jopa Li Anderssonia veetuttaisi, jos lukisi kirjan. Mutta HE eivät lue, he ohittavat tuon.

Kokonainen lähiö (kymmeniä tuhansia ihmisiä) elää Lähi-idästä tuodu rikollisklaanin armoilla. Alueen elinkeinoelämä on sen valvonnassa (suojeluraha), poliisit ja muut viranomaiset sanovat melko suoraan, etteivät HE hallitse aluetta, klaani hallitsee.

Opetuksena toki, ettei tuota dystopiaa voisi tapahtua Suomessa, koska opimme emmekä apinoi Ruotsia... :-*
Vältämme ongelmat... (pieni sarkasmivaroitus).

Kopek

Onko musliminaisilla huntupakko, vai käyttävätkö musliminaiset hiukset peittävää asua vapaaehtoisesti omasta tahdostaan. Tätä kysymystä käsitellään usein eri yhteyksissä. Kaikkia tyydyttävään yhteiseen vastaukseen ei luultavasti päästä, sillä pitäisi ensiksi ratkaista se, mitä tarkoittaa pakko, ja mitä tarkoittaa vapaaehtoisuus.

Ihmisillä on taipumus adaptoitua vallitsevaan tilanteeseen ja tehdä "vapaaehtoisesti" asioita, joita heidät on alun perin pakotettu tekemään. Kuinka aitoa vapaaehtoisuutta pakon avulla saavutettu vapaaehtoisuus on, siitä ei taida olla kattavaa yksimielisyyttä.

Musliminaiset eivät ole ainoa ryhmä naisia, joilla on peittävään vaatetukseen liittyvä pakonomainen normi rasitteenaan - jos näin voidaan sanoa.

Näin tänään kolme romaninaista tyypillisissä asuissaan. He kävelivät hiljaa, koska yhden kävely näytti vaivalloiselta ja kivuliaalta. En tietenkään pysty tietämään syytä tuon yhden naisen vaikealle kävelylle. Olen kuitenkin nähnyt joskus aikaisemminkin romaniseurueita, joihon kuuluvien naisten käveleminen on näyttänyt vaikealta ja tuskaiselta. Vuosikymmenien ajalta on muistikuvia useista tällaisista tapauksista, vaikka en minä niitä ole laskenut.

Ote kodinhoitajien ohjekirjasta:

Suomalaisen romaninaisen puku on näyttävä. Romaninaisen hameessa on yli 10 metriä kangasta ja puku painaa jopa 10 kiloa. Romaninaisella on yleensä myös useita puseroita pukuunsa.

Vanhemmat romanit ovat yleensä sairaampia kuin pääväestön vastaavan ikäiset vanhukset. Romanien huonot asunto-olot ja kiertävä elämätyyli ovat vaikuttaneet heidän terveyteensä. Yleisimpinä sairauksina heillä on lihas- ja liikuntaelinsairaudet.


Arvaukseni on se, että romaninaisten puku sekä kengät ovat yksi syy heidät terveysongelmiinsa vanhemmalla iällä. Asusteet rajoittavat mahdollisuuksia liikunnalliseen elämään ja harrastuksiin.

Ohjekirjassa mainitaan useissa kohdissa se, että romanit ovat tarkkoja puhtaudesta. Onko kyse oikeasta puhtaudesta vai rituaalisesta puhtaudesta? Ollessani aikoinaan lastenvalvojan hommassa, luonani kävi nuori romanipariskunta selvittämässä jotain asiaa. En muista enää mistä oli kyse, eikä sillä ole väliä. Jouduin tuulettamaan kauan huonettani sen jälkeen, kun pariskunta oli poistunut. Se puhtaudesta. Yhden tapauksen pohjalta ei tietenkään voi tehdä yleistystä. Normaaleissa ohikulkutilanteissa en ole huomannut romanien tuoksuvan sen kummemmalta kuin kantaväestöläisetkään. Mitään täydellisen superhajuttomia he eivät kuitenkaan ole olleet, eli esimerksiksi hieman hien hajua on joskus tuntunut, mutta mikä ihme se on, jos päällä on kymmenen metriä ja kymmenen kiloa kangasta. Mitään yleistä eroa kantaväestöläisiin en ole huomannut.

Wikipedia:

Moni romani kokee vaatetuksen tärkeäksi osaksi omaa identiteettiään, romaniuttaan ja romanikulttuuria. Romanivaatteiden käyttöä pidetään tärkeänä ja piireistä riippuen sen hylkääminen on henkilön läheisille jopa häpeällistä.


Minulla on tapana toistaa itseäni, mikä on erään kirjoittajan taholta arvioitu kirjoittajien halveksimiseksi. En halua halveksia ketään, joten en esitä kysymystä, miksi romanit Suomessa pukeutuvat niin kuin pukeutuvat. Mietiskelen tätä vain kaikessa hiljaisuudessa ja yritän löytää vastauksen Googlella. Sitä ei kuitenkaan löydy. Sen tiedän jo ennestään. Romanius vaikuttaa ulkopuolelta katsoen eristyneeltä lahkolta, johon kuuluvilla on taikauskoon viittaavia tapoja ja todellisuudelle vieraita uskomuksia, joista eivät luovu, ja joita he eivät muuta. Ainoa oppi, mikä lahkon toimintaa tuntuu määrittelevän, on se, että asiat nyt vain ovat näin.

Lahkosta voi päästä pois, mutta se edellyttää samanlaista yhteyden katkaisemista perheeseen ja sukuun kuin mikä on kyseessä Jehovan todistajien ja jossakin määrin lestadiolaisten keskuudessa. Sillat on poltettava, ja se on vaikeaa. Tässäkään asiassa ei tietysti kannata tehdä yleistystä. Joissakin tapauksissa irtautuminen voi olla helpompaa, joissakin vaikeampaa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_romanien_pukeutuminen

https://core.ac.uk/download/pdf/80987401.pdf

Toope

Herätän tämän ketjun henkiin.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009688733.html
Ulkomaalaismellakoita. Ei siksi, että maahanmuuttajien väkivaltaa kantaväkeä kohtaan, vaan maahanmuuttajien mellakointia yhteiskuntaa vastaan.

Tuota saamme, koska monikulttuurinen yhteisö vaatii voimakkaampaa väkivaltapelotetta.

Kopek

Tuli vaihteeksi pyöräiltyä Görlizer puiston läpi mennen tullen, kun kävin sen takana olevissa paikoissa. Huumekauppiasoletettuja näkyi vain muutamia. Joko ajankohta ei ollut otollinen, tai he ovat vähentyneet yleisesti. Enkä minä nyt joka kolkkaa siellä nähnyt.

https://bilder2.n-tv.de/img/incoming/crop21012629/6139112883-cImg_4_3-w1200/imago81654423h.jpg
https://berlinspectator.com/2019/09/17/berlin-gorlitzer-park-the-green-nightmare/




a4

Lainaus käyttäjältä: Kopek - heinäkuu 21, 2023, 18:10:11
Tuli vaihteeksi pyöräiltyä Görlizer puiston läpi mennen tullen, kun kävin sen takana olevissa paikoissa. Huumekauppiasoletettuja näkyi vain muutamia. Joko ajankohta ei ollut otollinen, tai he ovat vähentyneet yleisesti. Enkä minä nyt joka kolkkaa siellä nähnyt.

https://bilder2.n-tv.de/img/incoming/crop21012629/6139112883-cImg_4_3-w1200/imago81654423h.jpg
https://berlinspectator.com/2019/09/17/berlin-gorlitzer-park-the-green-nightmare/
Pyöräily on kätevä tapa tutustua ja tutkia paikkoja. Käytitkö kaupunkipyörää ja oliko sähköpyörä?
Oletko kokeillut sähköpotkulautoja?

Babylon Berlinista ilmestyy myös uusin kausi Ylen tarjoamana 25.7. : https://areena.yle.fi/1-3353076