Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Monikulttuuriketju

Aloittaja Toope, tammikuu 25, 2019, 22:48:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 9 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kopek

Joku kirjoitti aikoinaan, että kaikki kulttuurit ovat samanarvoisia, ja suhtautuminen ihmissyöntiinkin on vain makuasia. Tämä tuli mieleeni, kun löysin tällaisen vanhan Yle Uutisten artikkelin.

Kongon pygmit valittavat ihmissyönnistä
päivitetty 9.6.2008 klo 18.49

Kongon demokraattisen tasavallan alueella elävä Mbuti-pygmikansa on tehnyt YK:lle valituksen siitä, että kongolaiset sotilaat metsästävät heitä kuin eläimiä ja myös syövät heitä.

Pygmien joukkomurhiin ja ihmissyöntiin olisivat pygmien edustajan Sinafasi Makelon mukaan osallistuneet Kongon sisällissodan molemmat osapuolet.


Jos pygminliha on niin suurta herkkua, että pygmejä tämän takia metsästetään pitäisikö kongolaisen ruokakulttuurin säilyttämisen nimissä Suomen kongolaisille sallia pygmien pito lihakarjana tai pygmin lihan maahantuonti omaan käyttöön?

Mistä ihmissyönti kertoo? Mistä se johtuu? Miksi ihmissyöntiä on harjoitettu viimeksi trooppisilla alueilla kuten Afrikassa ja Borneossa ja Tyynen valtameren saarilla, mutta pohjoisemmasta tämä ruokaperinne on hävinnyt jo kauan sitten. Hautalöydöt antavat viitteitä siitä, että myös Pohjois-Euroopassa ihmisliha on joskus maistunut, mutta siitä on aikaa. Suomalaiset - tai keitä täällä tuhansia vuosia sitten asui - ovat tainneet olla ensimmäisten joukossa tästä tavasta luopumisessa, koska Suomen alueelta ei ole kai löydetty edes vanhoja merkkejä täällä harrastetusta ihmissyönnistä. Vai onko sittenkin?

https://yle.fi/uutiset/3-5144378

P.S. En esittänyt lihakarjakommenttia tosissani, minkä varmaan kaikki ymmärsivätkin.

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Kopek - toukokuu 02, 2020, 09:23:21

Mistä ihmissyönti kertoo? Mistä se johtuu? Miksi ihmissyöntiä on harjoitettu viimeksi trooppisilla alueilla kuten Afrikassa ja Borneossa ja Tyynen valtameren saarilla, mutta pohjoisemmasta tämä ruokaperinne on hävinnyt jo kauan sitten.

Valtavirran selitys ihmissyönnille on nykyään se, että kyse on ollut ennen muuta maagisesta ja/tai uskonnollisesta toiminnasta.

Itse uskon, että kyllä proteiinillakin on ollut tekemistä asian kanssa. Trooppisilla alueilla käsittääkseni tulee helposti pula valkuaisainepitoisesta ravinnosta, ja toisaalta väestönkasvu on suurempi ongelma kuin pohjoisessa. Tähän kun lisätään rajoitettu tila, esim. juurikin valtameren saari...

Laika

Lainaus käyttäjältä: Kopek - huhtikuu 07, 2020, 20:54:47
Rotuja - siis niitä, joita ei ole - koskevia käyttäytymissääntöjä tulee päivittäin.

Ei vain meillä päin.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Norma Bates

Kyllähän ainakin semmoinen käyttäytymissääntö tuntuu länsimaissa olevan että toisen ihmisen ns. rotua ei saa noteerata silloin kun siitä olisi ihmiselle haittaa, mutta sitten jos siitä olisi hyötyä, niin silloin se kyllä on pantava merkille.

Itse olen halunnut olla ns. värisokea, eli etten tekisi mitään eroa eri "rotujen" välille. Mutta niinpä vain mediassa on ollut itkua parkua että sekin on rasismia että on värisokea. Kenen tahansa mitä tahansa pitää panna merkille jos se ihminen itse niin haluaa. Kiinnosti muita tai ei. Aikoinaan luin juttua että jonkin intiaaniheimon kokoontumisessa oli mukana mustaihoinen mies. Joku sitä ihmetteli, ja hän selitti että vaikkakaan Amerikan alkuperäisasukkaiden verta hänellä ei ollut kuin (muistaakseni) 1/16, niin hän itse identifioitui tähän tiettyyn heimoon.

Varmaan olisi repinyt perseensä jos hänet olisi heitetty kokoontumisesta pellolle että etpä paljon Amerikan alkuasukkaalta näytä. Mutta tokikaan intiaanit tuskin tekisivät päätöksiä ulkonäön perusteella.

Hivenen hankalaa se kuitenkin on että sen lisäksi että ihmisen ulkonäköä tulee tai ei tule ottaa huomioon sen mukaan kuin se hänelle sopii, pitäisi vielä osata arvata että mitä siellä korvien välissä liikkuu. Auta armias jos meillä olisi eri sukupuolen mukaan menevä hän-nimike. Sitäkin sitten pitäisi varovasti yrittää selvittää mitä sukupuolta ihminen kokee olevansa, jottei mene käyttämään väärää sanaa. (Emmä nyt muista mikä helvetin asemo, presemo tai partikkeli tms. lienee kyseessä kun inhosin kielioppia jo koulussa...)

Ei minulla ole mitään vastaan lukemattomia eri sukupuolia, mutta olisi parempi että ihmiset eivät ottaisi nokkiinsa jos muut eivät aina arvaa oikein että mitä joku ihminen on, kokee olevansa, tai haluaa olla.

Tämäkin aika jännä:

https://yle.fi/tekstitv/txt/104_0001.htm

Koronaviruksen aiheuttama talouden
äkkipysähdys näkyy lomautusten määrän
räjähdysmäisenä kasvuna. Lomautuksia
tuli maaliskuussa noin 50 000 edellis-
vuotta enemmän, ja määrä kasvaa.

Lomautukset osuvat nyt erityisesti
palvelualoihin. Tyypillinen lomautettu
on vaihtunut yli 50-vuotiaasta alle
30-vuotiaaksi. Lomautettujen joukossa
on kaikkia sukupuolia, mutta naisia
enemmän kuin muita
.

Ensi viikolla lomautettujen tueksi
avattaan vertaistukipalvelu Työluuri.
Viiden eri järjestön yhteistyönä
kehitettyyn Työluuriin vastaa 40
vapaaehtoista tukihenkilöä.


Ennenvanhaan tummentamassani osassa olisi lukenut "mutta naisia enemmän kuin miehiä". Nyt tuo menee sitten ilmeisesti että "mutta naisia enemmän kuin kaikkia muita sukupuolia". Miltähän feministeistä tuntuu että juuri naissukupuoli on tässä päähänpotkituin. Vaan kukapa sitä uskaltaisi lomauttaa muunsukupuolisen ennemmin kuin naisen.

Laika

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 02, 2020, 10:27:41
Aikoinaan luin juttua että jonkin intiaaniheimon kokoontumisessa oli mukana mustaihoinen mies. Joku sitä ihmetteli, ja hän selitti että vaikkakaan Amerikan alkuperäisasukkaiden verta hänellä ei ollut kuin (muistaakseni) 1/16, niin hän itse identifioitui tähän tiettyyn heimoon.

Meillä päin näkyy joskus saamelaisia ja olen tuntenut pari saamelaista opiskelijaa, mutta en ole koskaan kuullut yhdestäkään mustaihoisesta saamelaisesta.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Laika - toukokuu 02, 2020, 10:38:29
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 02, 2020, 10:27:41
Aikoinaan luin juttua että jonkin intiaaniheimon kokoontumisessa oli mukana mustaihoinen mies. Joku sitä ihmetteli, ja hän selitti että vaikkakaan Amerikan alkuperäisasukkaiden verta hänellä ei ollut kuin (muistaakseni) 1/16, niin hän itse identifioitui tähän tiettyyn heimoon.

Meillä päin näkyy joskus saamelaisia ja olen tuntenut pari saamelaista opiskelijaa, mutta en ole koskaan kuullut yhdestäkään mustaihoisesta saamelaisesta.

Sepä tulee olemaan hemmetin mielenkiintoinen tilanne kun sellainen väistämättä tulee. Ainakin jos kopekilainen maailmankuva toteutuu. Onko saamelainen rasisti jos ei hyväksy saamelaiseksi ihmistä joka ei "näytä" saamelaiselta.

Laika

#816
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 02, 2020, 10:41:46
Lainaus käyttäjältä: Laika - toukokuu 02, 2020, 10:38:29
Meillä päin näkyy joskus saamelaisia ja olen tuntenut pari saamelaista opiskelijaa, mutta en ole koskaan kuullut yhdestäkään mustaihoisesta saamelaisesta.

Sepä tulee olemaan hemmetin mielenkiintoinen tilanne kun sellainen väistämättä tulee. Ainakin jos kopekilainen maailmankuva toteutuu. Onko saamelainen rasisti jos ei hyväksy saamelaiseksi ihmistä joka ei "näytä" saamelaiselta.

Sitten kun se tilanne tulee, on se minulle yhdentekevä. Rodustaan tunnontarkoille siitä varmaan muodostuu tärkeämpi. Niin kuin implisiittisesti puheistani voinee päätellä, en ole koskaan kyennyt näkemään rotukysymystä siinä mielessä määrittävänä ongelmana kuin Kopek tai Kopekin tavoin ajattelevat sen näkevät, ja siksi olen täysin väärä henkilö sen paremmin selittämään, miksi se ei ole tärkeä kysymys.

En tiedä, onko sillä jokin yhteys vähäiseen sukurakkauteeni. En kykene ymmärtämään, miksi ihmiset käyvät sukukokouksissa, paitsi jos heillä ei ole ystäviä. Toisaalta en ymmärrä, miksi kukaan etsisi ystäviä sukukokouksista.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Karikko

^
Tzig-ishin jälkeläisiä taitaa olla maailmassa suhteellisesti kaikkein eniten ja aika monen eurooppalaisenkin geeniperimään saattaa tuo mongoolien suurmies olla jättänyt perimäänsä.

Laskennallisesti sitä löytynee joka puolelta. Varmaan sitä tiettyä genomia ei silti rotuhygienallisista syistä jokaiselta perus "potilaalta" tarvitse etsiä.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Laika - toukokuu 02, 2020, 10:54:53
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 02, 2020, 10:41:46
Lainaus käyttäjältä: Laika - toukokuu 02, 2020, 10:38:29
Meillä päin näkyy joskus saamelaisia ja olen tuntenut pari saamelaista opiskelijaa, mutta en ole koskaan kuullut yhdestäkään mustaihoisesta saamelaisesta.

Sepä tulee olemaan hemmetin mielenkiintoinen tilanne kun sellainen väistämättä tulee. Ainakin jos kopekilainen maailmankuva toteutuu. Onko saamelainen rasisti jos ei hyväksy saamelaiseksi ihmistä joka ei "näytä" saamelaiselta.

Sitten kun se tilanne tulee, on se minulle yhdentekevä. Rodustaan tunnontarkoille siitä varmaan muodostuu tärkeämpi. Niin kuin implisiittisesti puheistani voinee päätellä, en ole koskaan kyennyt näkemään rotukysymystä siinä mielessä määrittävänä ongelmana kuin Kopek tai Kopekin tavoin ajattelevat sen näkevät, ja siksi olen täysin väärä henkilö sen paremmin selittämään, miksi se ei ole tärkeä kysymys.

En tiedä, onko sillä jokin yhteys vähäiseen sukurakkauteeni. En kykene ymmärtämään, miksi ihmiset käyvät sukukokouksissa, paitsi jos heillä ei ole ystäviä. Toisaalta en ymmärrä, miksi kukaan etsisi ystäviä sukukokouksista.

Eihän minuakaan geenit rassaa ja suku ei välttämättä ole se jonka piiristä sukulaissielut löytyvät. Kulttuurit pännivät jos sisältävät kärsimystä aiheuttavia käytäntöjä. Mutta mielestäni mikään kulttuuri ei voi olla niin suppea että on kulttuurin loppu jos sairaalloiset kulttuurin osatekijät karsitaan pois.

Paitsi jos unohdetaan yksittäiset kansat ja ajatellaan esim. kuluttamiskulttuuria, niin eihän sitä voi olla olemassa ilman kuluttamista. Mutta miksi pitäisikään. Kaikkea mahdollista mikä on sattunut aikain varrella kehittymään ei tarvitse jatkaa maailmanloppuun asti.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 02, 2020, 10:41:46

Sepä tulee olemaan hemmetin mielenkiintoinen tilanne kun sellainen väistämättä tulee. Ainakin jos kopekilainen maailmankuva toteutuu. Onko saamelainen rasisti jos ei hyväksy saamelaiseksi ihmistä joka ei "näytä" saamelaiselta.

Voin vain arvailla, mitä Norma Bates tarkoittaa "kopeklaisella" maailmankuvalla. Olen esittänyt väestöennusteisiin perustuvan skenaarion siitä, mitä yhden alueen väestön moninkertaistuminen ja viereisen alueen väestön supistuminen ja alueiden välinen muuttoliike saa aikaan. En tiedä, mitä kopeklaisuutta siinä, jos olettaa lopputuloksena olevan väestöjen sekoittumisen. Soininvaarakin on ennnustanut samaa, ja varmaan moni muukin.

Saamelaisuus taas - se on jo pitkään käynyt vääjäämätöntä kuolinkamppailuaan. Sitä ei pelasta kielen tekohengittäminen saamenkielisine uutisineen eikä mikään muukaan. Etnisiä ryhmiä tulee ja menee. Saamelaisten vuoro on mennä. Ei se ole ainoa, jolle kellot soivat. Venäjän sisällä on suomensukuisia mikrokansoja, jotka ovat häviämässä olemattomuuteen. Tällaista on maailman meno. Isommat nielaisevat pienemmät.

Jos vähemmistökansalla on jokin erittäin voimakas uskonnollinen tai kulttuurinen erityispiirre, sillä on jonkinlaiset mahdollisuudet sinnitellä vähän pidempään. Juutalaiset ovat tästä esimerkki. Toisin heillekin jo monet ennustavat loppua, koska uskonnon merkitys on vähenemässä myös juutalaisten keskuudessa. Ja mitä muuta juutalaisuus tiukimman määritelmän mukaan on kuin uskonto? Nimenomaan se on pitänyt yllä juutalaista identiteettiä ja estänyt sekoittumisen.

Romanit ovat tavallaan myös "kansa", joka on säilynyt omanlaisenaan voimakkaiden kulttuuristen piirteidensä ansiosta. Mielenkiintoinen kysymysn on se, miksi romanit ovat halunneet säilyä omana ryhmänään elämää ohjailevien sääntöjensä avulla, jotka estävät geneettistä ja kulttuurillista sekoittumista. Eihän kenenkään ole pakko olla romani. Suku voi pakottaa, ja "heimo" voi pakottaa, mutta mitään laillista pakkoa ei ole. Jos romaninainen heittää raskaan pukunsa roskiin ja luopuu romanitavoistaan ja vaihtaa sukunimensä ja sanoo, että tästä lähtien hän ei ole romani, niin se on siinä. African American -statusta ei voi samalla tavalla kuoria pois päältään. Se on ja pysyy.

https://i.pinimg.com/originals/a3/76/d2/a376d266620694a6e66b2da5716dadc5.jpg
"Only Finnish Romany women have this kind of a national dress" lukee kuvatekstissä.

En tarkoita tällaistakaan, vaikka tässä erilaisia vaatteita onkin, vaan kokonaan eroon tällaisestakin meiningistä.

https://www.orissapost.com/traditional-bridal-market-where-teen-girls-are-sold-for-money/

Norma Bates

Jäänyt sellainen käsitys, Kopek, että uskot tulevaisuudessa mustaihoisuuden/afrikkalaisuuden olevan vallitseva ulkonäkö Suomessa.

Laika

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 02, 2020, 16:21:07
Jäänyt sellainen käsitys, Kopek, että uskot tulevaisuudessa mustaihoisuuden/afrikkalaisuuden olevan vallitseva ulkonäkö Suomessa.

Minusta Kopekin perusongelma on, ettei hän käy päässään kärsivällisesti läpi Lewontinin argumentaatiovirhettä, vaan olettaa fenotyypin ja genotyyppin käsitteellistä paikkaa voitavan vaihtaa keskenään menettämättä totuudellista ihmiskäsitystä pesuveden mukana. Rotu on diskreetti, joka tässä kontekstissa pitäisi osoittaa. Jos joku ei tiedä mitä tarkoittaa diskreetti, niin nyt on erinomainen aika ottaa selvää.

Olen postittanut oheisen linkin jo edellisillä keskustelupalstoilla, joilla Kopek on kirjoittanut. Ehkä se on mennyt häneltä ohi, joten laitan sen uudelleen.

Jos tuohon soppaan lisää sata vuotta hypoteettista ekstrapolointia, minä vain en ymmärrä missä mielessä vika olisi mielipiteen totuusarvoa kohtaan esitetyssä kritiikissä. Ennemminkin kritiikki penää todisteita hämmästyttäville väitteille. Se että 'Soininvaarakin on jotain mieltä' ei ole lisätodiste. Soininvaara on ekonomisti, ei väestötieteilijä tai geneetikko.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Laika

Lainaus käyttäjältä: Laika - toukokuu 02, 2020, 17:19:19

Jos sen sijaan Kopek argumentoisi, että ihmisen kannattaisi lajiutua tai eri ihmispopulaatiot pitäisi erottaa toisistaan niiden evolutiivisten valintapaineiden eriyttämiseksi, niin enpä minä sellaisen mielipiteen totuusarvoa voi oikeastaan kritisoida tai kritisoikaan. Kyllä kai ihmisellä saa olla arvostelmia, erikoisiakin.

Kopekin vahvasti tulkitsemaa populaatiogeneettisen käsityksen, nostalgian ja historismin* yhdistettyä keitosta minä vain en ymmärrä. Jos siellä seassa lilluu jokin oivallinen argumentti, en sitä pysty löytämään.


*Merkityksessään ...2. näkemys, jonka mukaan on olemassa erityisiä historian kehityslakeja, joiden puitteissa inhimillinen ja yhteiskunnallinen kehitys väistämättä tapahtuu https://tieteentermipankki.fi/wiki/Filosofia:historismi
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Toope

Lainaus käyttäjältä: Kopek - toukokuu 02, 2020, 14:25:26
Voin vain arvailla, mitä Norma Bates tarkoittaa "kopeklaisella" maailmankuvalla. Olen esittänyt väestöennusteisiin perustuvan skenaarion siitä, mitä yhden alueen väestön moninkertaistuminen ja viereisen alueen väestön supistuminen ja alueiden välinen muuttoliike saa aikaan. En tiedä, mitä kopeklaisuutta siinä, jos olettaa lopputuloksena olevan väestöjen sekoittumisen. Soininvaarakin on ennnustanut samaa, ja varmaan moni muukin...
Jopa Brysselissä enemmistö lapsista on pian ei-belgialaista syntyperää. Tuota tarkoittaa väestönvaihto.
LainaaPeople of foreign origin make up nearly 70% of the population of Brussels, most of whom have been naturalised following the great 1991 reform of the naturalisation process. About 32% of city residents are of non-Belgian European origin, and 36% are of another background, mostly from Morocco, Turkey and Sub-Saharan Africa. Among all major migrant groups from outside the EU, a majority of the permanent residents have acquired Belgian nationality.
https://en.wikipedia.org/wiki/Brussels#Population

Kopek

Kunniamurhat kukoistavat eräissä kulttuureissa.

Two teenage girls have been murdered in a so-called "honour killing" in north-west Pakistan following a video circulated on the internet.

They are said to have been shot dead by family members earlier this week in a village on the border of the North and South Waziristan tribal districts.

The murders came after a video appeared on social media showing the girls with a young man, police said.

https://www.bbc.com/news/world-asia-52696032

Tuollainen toiminta on siinä määrin eri äärilaidalla oman ajatteluni kanssa, että sitä on vaikea edes ymmärtää.

Kunniamurhaajalle maine on tärkeämpi asia kuin oma lapsi. Jälkimmäinen uhrataan, jotta maine ja kunnia säilyisi. Taustalla lienee ajatus, että tytär on suvun miesten omaisuutta, jota pitää vahtia ja valvoa ja rangaista. Jos valvomisessa epäonnistutaan, se on äärimaskuliinisessa kulttuurissa häpeällistä. Täytyyhän nyt miesten naisensa saada pysymään kurissa ja nuhteessa tai muuten he eivät ole miehiä. Nainen on vaikka hakattava, jos muu ei auta.

Jos vahinko on kaikesta huolimatta päässyt tapahtumaan, maineen voi palauttaa vain yhdellä keinolla.

Tappamalla tyttären tai sisaren mies osoittaa osoittaa olevansa ns. kova jätkä. Häntä kunnioitetaan, ja aikaisempi lipsahdus naisen valvomisessa painetaan villaisella.

Länsimainen versio kunniamurhasta on perheen poikien lähettäminen sotaan kuolemaan.

https://fi.wikisource.org/wiki/Ateenalaisten_laulu_(1933)