Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Epätyypillistä elämää

Aloittaja Amore, maaliskuu 17, 2022, 20:51:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Amore

Tähän ketjuun omia kokemuksia siitä kun joidenkin sattumusten, vastoinkäymisten tai onnenkantamoisten takia joutuu/pääsee ulos tavanomaisista arkirutiineistaan ja tulee elettyä "kuin joku muu"
All you need is Love

Socrates

Riippuu tarkoittaako arkirutiineilla jotain heräämis/nukkumaanmenoaikaa yms vai isompia kuvioita.

Toki pienetkin arkirutiinit muuttuvat ikääntyessä jopa päinvastaisiksi, mutta omalla kohdallani ei äkkiä vaan vähitellen.

Mutta itselleni epätyypillisiin töihin olen sattumalta tai pakon edessä joutunut.
Kävelevä kremppakertymä

Amore

Tietokoneen näytöstä hävisi kuva, siis meni mustaksi koko toosa. Laite on myös televisio, joten telkkuakaan ei voinut katsoa. Ääni tosin kuului, mutta mieluummin sitten nauttii audio-ohjelmaa muista lähteistä. Ruudun pimentyessä oli tietysti vielä viikonloppu alkamassa, joten kaikki ajateltavissa olevat apupalvelut eivät varmaankaan olisi käytettävissä. En voinut etsiä netistä, koska pöytäkoneeni on ainoa nettiyhteyteni.

Järkytyksen hieman laannuttua, päätin suhtautua tilanteeseen iisisti, hyväksyen. Minulla oli siis käytettävissäni nettivapaa viikonloppu, ellei pidempikin rupeama. Menin lauantaina kirjastoon. Lainasin muutaman cd-levyn ja virittelin kotona vanhat stereot toimintakuntoon. Sitä ennen jouduin siivoamaan hyllyn makuuhuoneesta, jonne siirsin laitteen, jotta voisin nauttia musiikista illalla vuoteessa. Tuli sitten siivottua vähän enemmänkin. Minulla tuppaa muuten aina olemaan niin, etten saa mitään hankalia paikkoja siivottua muuta kuin silloin kun jokin ongelma laukaisee kuvaamani kaltaisen uuden tilanteen, jonka seurauksena siirrän jotain jonnekin. Nythän oli koko viikonloppu aikaa myös siivota, koska netti tuijotti minua mustalla silmällään suutuksissaan. Pölyjä pyyhkiessä jouduin myös siirtelemään epämääräisiä paperipinoja, jotka olisi pitänyt seuloa ajat sitten, mutta kun... Osa on nyt seulottu; valmista tuskin tulee koskaan.

Kun ilta saapui, siirryin viihteen pariin kuuntelemaan levyjä ja lukemaan kirjoja. Yöllä kuuntelin radiota ja olivatkin hyvää musiikkia valinneet yökyöpeleille. Minulla oli monta kuukautta siitä kun viimeksi olen kuunnellut radiota. Olin jotenkin vieraantunut musiikista. Nyt muistin taas kuinka mahtavaa musadiggailu onkaan. Kirjastosta olin tuonut jopa virsilevyn, koska siinä lauloi Jorma Hynninen. Virret eivät sävellyksinä ole kummoisia, mutta levylläpä säestäjänä soittivat Helsingin kamarijouset. Muutamassa kohdassa jouset soivat suoraan sanoen jumalaisesti (heh!) yhteen laulun kanssa. En ole koskaan kuunnellut paljon kamarimusiikkia, mutta tämän kokemukseni innoittamana aion haalia kamarimusiikkilevyjä levylautaselleni. Mieluiten kotimaiset soittajat, koska Suomessa on niin hyviä.

Viikonloppu kului lopulta aika mukavasti enkä juuri stressannut edessä odottavia selvittelyjä, miten saisin koneeni kuntoon. Maanantaina oli mentävä kirjastoon tietokoneelle etsimään tv-korjaajaa ja tutkailemaan uusia tietokonenäyttöjä. Yhtenä vaihtoehtona olisi uusia koko kone, mutta jotenkin sitten pitäisi saada vanhasta omat tiedostot talteen, joten mieluiten jatkaisin vanhalla koneella. Tiistaina sain soitettua tv-huoltoon. Eipä yllättänyt kun laskeskelin, että alle satasella ei telkku tulisi kuntoon millään. En oikeastaan koskaan katso tv:tä muuta kuin netissä, joten uutta telkkua en aikonut hankkia. Illat kuluivat taas leppoisasti radion, musiikin ja kirjojen parissa. Laiteasian selvittely alkoi näyttää siltä, että ostaisin uuden näytön ja toivoisin sen osoittavan, että vika todellakin oli vain vanhassa näytössä eikä antennikaapelissa tms. Tänään ostin käytetyn ja huolletun näytön samasta kaupasta, josta varsinaisen tietokoneenikin aikoinaan hankin. Hyvä kone ollut. Näyttö maksoi 50e. Kotona konttailin piuhoja yhdistelemässä, hiki kirposi pintaan ja sitten oli aika painaa taikanappulaa. Tuli valkeus, joten nyt voin taas palata nettiperunaksi. Voin kyllä suositella off-line -elämää toisillekin, sillä itse esim. löysin uutena asiana elämääni kamarimusiikin. Suosittelen myös Radio Dein ohjelmia, esim. Raatihuone, Paleface digs gospel ja Raamattu kannesta kanteen. Kannattaa eksyä joskus oudommillekin aaltopituuksille. :)

https://www.radiodei.fi/raatihuone/

Lisäys: mainittakoon, että vietin koko viikon myös lähes kokonaan ilman uutisia. Kirjastossa vilkaisin Iltiksen otsikot, mutta edes radiouutisia en kuunnellut.
All you need is Love

Socrates

Kävelevä kremppakertymä

Amore

Lainaus käyttäjältä: Socrates - maaliskuu 17, 2022, 21:41:08
Et omista älypuhelinta?

En. Aika äskettäin hankin uuden peruspuhelimen, koska ikivanha puhelimeni (17 v?) on alkanut oikutella. Siinä on yhä alkuperäinen akkukin, mutta nyt se kadottaa kentän aika usein.
All you need is Love