Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Itämaiset uskonnot (buddhalaisuus, hindulaisuus jne.)

Aloittaja Norma Bates, joulukuu 05, 2022, 21:02:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Homeista sen verran että näin kun suomalaisessa tv-ohjelmassa todettiin suomalaisen tutkijan toimesta että hajotessaan homesienet erittävät ihan oikeasti myrkyllisiä yhdisteitä. Siitähän oli aiemmin kinasteltu onko moisia edes, ja jotkut leimasivat homeille herkistyneitä luulosairaiksi. Ettei tarvitse tehdä muutoksia ja korvata mitään.

Itselläni ei ole himoja panna koiria, joten ei enempää kommentoitavaa.

Toope

Ihmismieli voi luoda sivupersoonia ja "muistoja edellisistä elämistä".

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 06, 2023, 21:08:25
Ihmismieli voi luoda sivupersoonia ja "muistoja edellisistä elämistä".

Ihmismieli voi luoda ihan mitä tahansa. Esim. tarinan siitä että Jumala päräytti itselleen inkarnaation ihmisenä, ja tapatutti itsensä, koska vähempi ei riittänyt kuin murha, ettei Jumalaa ottaisi ihmiskunta niin paljon päähän että huvittaa tuhota se (toistamiseen).

Siksi kyseessä on uskonasiat. Kuka valitsee uskoa mihinkin. Kun itselleni mielikuvia menneistä on tullut pääasiassa valveen ja unen välillä, tämän voisi valita selittää myös muuntuneen tietoisuudentilan aiheuttamaksi kuvakavalkadiksi, koska onhan nyt aivoissa kaikenlaisia tiloja ja sopivassa tilassa kokee mitä tahansa. Tämän takia en miellä olevani mielipuoli, vaan katsomuksellisen valinnan tehnyt. Jos valinta vaikuttaa idioottimaiselta, niin vaikuttavathan monen muun valinnat sitä itsellenikin. Kuten esim. valinta uskoa että miessukupuoli on jotenkin merkittävällä tavalla parempi ja ylempi kuin naissukupuoli. Tätähän kaikki kolme aavikkouskontoa ovat yrittäneet parhaansa mukaan syöttää kaikille jotka saavat alistettua. Minusta se vain on täysin naurettavaa. Jos ajatellaan esim. sitä että miehillä keskimäärin on vahvempi keho, niin so what? Sitten kun keho kulahtaa ja siitä luovutaan, niin varmaankin jossain tuonpuoleisessakin pullistellaan. Millä? Lihaksilla jotka mätänivät?

Eläinkunnassa naaraat ovat yleensä se merkittävämpi osapuoli. Eihän luonto-ohjelmiakaan keskitetä kertomaan pelkästään siitä miten urokset tappelevat keskenään, vaan ohjelmissa hyvin suuri osuus menee siihen että seurataan pentujen varttumista emonsa seurassa. Saadaan pikkaisen pidempi stoori kuin siitä sarvien kalistelusta.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 07, 2023, 10:26:25
Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 06, 2023, 21:08:25
Ihmismieli voi luoda sivupersoonia ja "muistoja edellisistä elämistä".

Ihmismieli voi luoda ihan mitä tahansa. Esim. tarinan siitä että Jumala päräytti itselleen inkarnaation ihmisenä, ja tapatutti itsensä, koska vähempi ei riittänyt kuin murha, ettei Jumalaa ottaisi ihmiskunta niin paljon päähän että huvittaa tuhota se (toistamiseen).

Ei sentään mitä tahansa. Yleensä on kyse mielen sisällöstä ja siitä miten mieli toimii.

Erilaisia häiriöitä voi olla, eikä ole sellaista Yksinkertaista (johtajaa) joka määräisi miten aivojen kuuluisi toimia. Vaikka sellaisia toiveita voi olla, että olisi jokin subjektinen sielu, joka on kaiken takana.

Ihmisessä sellaista ei ole, maailmankaikkeudessa on silti tietyt, tai tietämättömät voimat joita sen järjestys noudattaa. (luonnonlait- järjestys) Kaikenlaiset ihmisen kuvitelmat mahtuvat siihen, mutta ne ovat vain osoitus siitä, ettei ole mitään todellista "minuutta" vaan vain keskivertainen käsittelymekanismi, joka ihmisessä toimii säännöllisen epäsäännöllisesti.

Kuten vaikka "hänellä"-

>>>
Tia Lähdelahdella on ainakin 17 persoonaa. Hänen sijastaan Roosa Maskosen Monta minua -lyhytdokumentissa on pääasiassa äänessä Laura, joka toimii kaikkien persoonien äitihahmona.

Tialla on dissosiatiivinen identiteettihäriö, DID, eli sivupersoonahäiriö. Se on mielen suojakeino, joka on kehittynyt Tian lapsuuden todella traumaattisten kokemusten seurauksena. Hänen traumojaan ei avata yksityiskohtaisemmin ohjauksessa

https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/bb724753-6c37-42a0-afc8-ba996840a856



Norma Bates

Niin, no sellaistahan on tietty vaikea kuvitella joka ei liity ihmiselämään millään tavalla. Vuosituhannen alkupuolella tapasin nähdä selkounia (lucid), ja ne olivat kyllä äärimmäistä kamaa siinä miten luovaksi mieli voi heittäytyä. Välillä oli todella vaikea kuvailla päiväkirjaan mitä oli tullut nähtyä. Jossain unessa näin Stonehengen paasien tapaisia kiviä satamassa, toisessa unessa jonkinlaisia "säiliöitä", jossain pyöreitä rakennelmia jotka oli tehty ilmeisesti tilistä... Ja vaikka unissani tapaa olla värit, eräässäkin selkounessa (joita itse kutsun "tietoisiksi uniksi") menin ulos ja kaikki olikin yhtäkkiä mustavalkoista.

Ihmisillä on kaikenlaisia ihmeellisiä kuvitelmia että ei muka pysty sitä eikä tätä. Joku on väittänyt ettei unissa pysty laskemaan. Itse olen laskenut. Jotkut ovat jopa saaneet päähänsä että unissa ei näe värejä. Luulen että he eivät vain kiinnitä huomiota siihen sen kummemmin, ja jää mielikuva ettei ollut värejä. Minun tietoisissa unissani värit saattoivat olla ihan helvetin räikeät.

Varmaankin kokemukset psykedeelien kanssa olisivat samantapaisia kuin selkounet. Taiteessa tulee mieleen Henry Rousseaun taulujen tunnelma.

https://www.google.fi/search?q=henri+rousseau&sxsrf=AJOqlzUtLIjOVDN2BiXsNhF0POfopFaeQg:1675760598572&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjOh9PZhoP9AhUdS_EDHX17CTwQ_AUoAXoECAEQAw

Kaikista eloisin selkouneni ei kuitenkaan sisältänyt mitään kummallisuuksia. En tehnyt sen ihmeellisempää kuin että kävelin lehtomaisessa metsässä ja pysähdyin tarkastelemaan yhden lehtipuun oksaa ja lehtiä. Kaikki oli aivan täydellistä ja todellisuuden eksakti kopio. Hereillä tarkistin kirjasta mikä puulaji oli kyseessä, kyseessä oli pyökki.

Karikko

^
Ihminen ei osaa lukea kirjoittaa eikä puhuakaan ilman mielen sisältöä, saati kuvitella.

Pelkät vaistot imeä tissiä ja huutaa nälkäänsä, tai huono oloa ei tuota kivipatsaita, eikä muutakaan mielen liikkeitä. Ilman kokemusta minuus ei ole kovinkaan "tietoinen.

Toope

#201
Lainaus käyttäjältä: Karikko - helmikuu 07, 2023, 11:11:06
...Pelkät vaistot imeä tissiä ja huutaa nälkäänsä, tai huono oloa ei tuota kivipatsaita, eikä muutakaan mielen liikkeitä. Ilman kokemusta minuus ei ole kovinkaan "tietoinen.
Vasta kehittynyt kulttuuri luo jatkuvuutta ja pysyvää...

Näköjään voi muokata vielä monta päivää myöhemminkin!

Kokemus, esim. isovanhemmuus, ovat asioita, jotka sivistystä säilyttävät (konservatiivista, joo). Sukupolvinen jatkuvuus opettavat jälkeläisiä. Hyvän perhemallin etuja, toki.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 07, 2023, 10:26:25
Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 06, 2023, 21:08:25
Ihmismieli voi luoda sivupersoonia ja "muistoja edellisistä elämistä".

Ihmismieli voi luoda ihan mitä tahansa. Esim. tarinan siitä että Jumala päräytti itselleen inkarnaation ihmisenä, ja tapatutti itsensä, koska vähempi ei riittänyt kuin murha, ettei Jumalaa ottaisi ihmiskunta niin paljon päähän että huvittaa tuhota se (toistamiseen).

Siksi kyseessä on uskonasiat. Kuka valitsee uskoa mihinkin. Kun itselleni mielikuvia menneistä on tullut pääasiassa valveen ja unen välillä, tämän voisi valita selittää myös muuntuneen tietoisuudentilan aiheuttamaksi kuvakavalkadiksi, koska onhan nyt aivoissa kaikenlaisia tiloja ja sopivassa tilassa kokee mitä tahansa. Tämän takia en miellä olevani mielipuoli, vaan katsomuksellisen valinnan tehnyt. Jos valinta vaikuttaa idioottimaiselta, niin vaikuttavathan monen muun valinnat sitä itsellenikin. Kuten esim. valinta uskoa että miessukupuoli on jotenkin merkittävällä tavalla parempi ja ylempi kuin naissukupuoli. Tätähän kaikki kolme aavikkouskontoa ...

Juuri kun on nukahtamaisillaan, voi tulla kaikenlaisia kummallisia ajatuksia. Itselläni on muutaman kerran tullut ajatus tai aistimus, että vanhempani ovat muka kodissani, toisessa huoneessa mutta siis läsnä. Valveilla ollessani en ollenkaan luule, että vanhempani ovat kodissani. Jos luulisin, pitäisin sellaista ajatusta aika hulluna. (Tiedä sitten, josko itseni-rauhoittamis-mantrani (sinä olet rakastettu, X rakastaa sinua, jne.) autoillessa liittyvät jotenkin kyseisiin ajatuksiin.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

https://areena.yle.fi/1-50266543

Tiibetinbuddhalaisessa traditiossa kuolemaa lähestyvä munkki pyrkii kohtaamaan tukdamin, kuoleman meditoidessaan. Kuollut voi säilyä osin tietoisena, vaikka muut elintoiminnot ovat lakanneet. Ryhmä amerikkalaisia tiedemiehiä tutkii ilmiötä. Käsitys elämän ja kuoleman rajasta on myös sidoksissa kulttuuriin. T. Making Movies (Suomi 2022)

Katsoin tämän dokumentin ja olihan se parasta mahdollista settiä mitä juurikin buddhalaisuuden parissa voi vastaan tulla. Dalai Lama oli tehnyt alunperin aloitteen että tutkitaan tätä tilaa jossa munkki kuolee meditoidessaan, ja ruumis pystyy mädäntymättömässä tilassa joitakin päiviä sen jälkeen kun hengitys on lakannut ja sydän pysähtynyt. Tutkijat halusivat selvittää näkyykö kuitenkin jonkinlaista aivotoimintaa yhä, ja he vaikuttivat varmoilta että aivorungossa on pakko olla vielä toimintaa, jotta tällainen tila voi olla olemassa.

Vakavamielinen tutkija funtsailee ohjelmassa että ovatko mieli ja aivot sittenkään täysin yksi yhteen.

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 05, 2023, 09:48:32
https://areena.yle.fi/1-50266543

Näin dokumentin. Vaikuttaa kuin uskonnot haluaisivat pitää salaisuutensa silloinkin, kun niiden toivotaan paljastuvan. Vuosien tutkimuksen tulos oli +-0. Kuten joku heistä asiaa kuvasi, kaikki näyttää lupaavalta kunnes tieteen laitteet tuodaan paikalle. Esimerkiksi kädellä tunnustellen tukdamissa olevan rintakehä tuntuu lämpimältä sydämen kohdalta päiviä kuoleman jälkeen. Lämpökamera ei tällaista havainnut. Hyviä ajatuksia kyllä oli. Kuten kerätä dataa elinten toiminnasta isosta joukosta meditoijia heidän eläessään ja katsoa sitten jälkikäteen löytyykö mitään, mikä ennustaisi päätymistä tukdamiin. Mengele jos olisi elossa voisi järjestää myös varmaan kokeen, jossa suuria määriä erilaisten ihmisten ruumiita jätetään kypsymään kaikenlaisissa kosteuksissa ja lämpötiloissa. Siten saataisiin kunnollinen pohjadata mitä vauhtia mätäneminen etenee ja millaisiin havaintoihin on normaalia törmätä.

Karikko

^
Jokainen voi kokeilla, jos laitaa kätensä kämmen alaspäin tuntee lämpöä siinä kämmenpuolella- sitähän kautta säteilee ihmiskädestä lämpöä enemmän, kun selkäpuolelta,, eli tuo sydämen kohdalla tuntuva lämpö, on omasta kädestä kotoisin, ilmeisesti ja varmaan laittaa sen käden mihin kohtaan hyvänsä voi tuntea lämpöä.

Muutenkin oli melko sekavaa puhetta ja aika perustelemattomia oletuksia noissa tapauksissa, eikä kukaan ole tehnyt mitään oikeaa tutkimusta, kun noita "raatoja valvotaan tiukasti ja lähinnä verhon takaa näytetään.


Sinänsä voidaan kyllä miettiä mitä energia kaikkiaan on, kun se voi kulkea aineen(aallot)
läpi ja muodostaa rakenteita, jotka jopa "elävät.

Samaa energiaa siis- aine ja "henki"--

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Hiha - maaliskuu 05, 2023, 11:12:30
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 05, 2023, 09:48:32
https://areena.yle.fi/1-50266543

Näin dokumentin. Vaikuttaa kuin uskonnot haluaisivat pitää salaisuutensa silloinkin, kun niiden toivotaan paljastuvan. Vuosien tutkimuksen tulos oli +-0. Kuten joku heistä asiaa kuvasi, kaikki näyttää lupaavalta kunnes tieteen laitteet tuodaan paikalle. Esimerkiksi kädellä tunnustellen tukdamissa olevan rintakehä tuntuu lämpimältä sydämen kohdalta päiviä kuoleman jälkeen. Lämpökamera ei tällaista havainnut. Hyviä ajatuksia kyllä oli. Kuten kerätä dataa elinten toiminnasta isosta joukosta meditoijia heidän eläessään ja katsoa sitten jälkikäteen löytyykö mitään, mikä ennustaisi päätymistä tukdamiin. Mengele jos olisi elossa voisi järjestää myös varmaan kokeen, jossa suuria määriä erilaisten ihmisten ruumiita jätetään kypsymään kaikenlaisissa kosteuksissa ja lämpötiloissa. Siten saataisiin kunnollinen pohjadata mitä vauhtia mätäneminen etenee ja millaisiin havaintoihin on normaalia törmätä.

Itse näkisin että se ne "lämpötuntemukset" joita ei voitu tieteellisin laittein todeta, olisivat juurikin niitä aistimuksia joilla ei ole mitään tekemistä fyysisen kehon kanssa. Eli mennään siis sille tiedeväkeä rasittavalle hörhösektorille, missä on näitä kaikenlaisia jänskiä energiatuntemuksia. Olen niitä itsekin kokenut. Ja laittanut toiset kokemaan. Jälkimmäisestä esimerkkinä se että kun meillä eräässä henkisessä piirissä oli energiahoitoharjoituksia, pidin käsiäni parin olkapäiden yläpuolella, kuten neuvottu oli. Yhtäkkiä pari pomppasi säikähtäneenä tuolista ja hän sanoi että hänestä oli tuntunut kuin olisin kokoajan pidellyt käsiäni aivan hänen olkapäissään kiinni. Siis pidellyt hänestä itsestään kiinni. Toisessa harjoituksessa ajattelin tiettyjä värejä, sanomatta (aralle) parilleni mitään tästä. Myöhemmin hän luetteli samat värit joita olin mielessän kuvitellut.

Ko. parini oli käynyt jollain reikikursseilla. Mutta luulen että hän ei siellä ollut kokenut mitään konkreettisia energiakokemuksia, koska tuntui niin kovin peljästyvän minun parinani.

Juuri tämmöisten seikkojen takia jaksan uskoa että kun tuossa ohjelmassa puhuttiin "hienosta" ja "karkeasta", niin se hieno on todellakin olemassa, vaikkei sitä mitkään laitteet mittaa. Olisin itse ollut pettynyt, mikäli tukdam-tilassa olisi havaittu yhtään minkäänlaista aivotoimintaa. Koska ei havaittu, minä otin tästä pinnan itselleni omassa katsomuksessani.

Eikä tuon parin kanssa koettu värejä koskeva telepatiaakokemus ole ainoa kokemukseni telepatiasta. Mutta ehkä ainoa jossa en ole tuntenut vastapuolta (tietääkseni) millään tavalla. Helpommin olen saanut yhteyden minulle läheisiin ihmisiin. Tai tapasin saada, en tiedä onko sitäkään kykyä enää.

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 05, 2023, 09:48:32
https://areena.yle.fi/1-50266543

Tiibetinbuddhalaisessa traditiossa kuolemaa lähestyvä munkki pyrkii kohtaamaan tukdamin, kuoleman meditoidessaan. Kuollut voi säilyä osin tietoisena, vaikka muut elintoiminnot ovat lakanneet. Ryhmä amerikkalaisia tiedemiehiä tutkii ilmiötä. Käsitys elämän ja kuoleman rajasta on myös sidoksissa kulttuuriin. T. Making Movies (Suomi 2022)

Katsoin tämän dokumentin ja olihan se parasta mahdollista settiä mitä juurikin buddhalaisuuden parissa voi vastaan tulla. Dalai Lama oli tehnyt alunperin aloitteen että tutkitaan tätä tilaa jossa munkki kuolee meditoidessaan, ja ruumis pystyy mädäntymättömässä tilassa joitakin päiviä sen jälkeen kun hengitys on lakannut ja sydän pysähtynyt. Tutkijat halusivat selvittää näkyykö kuitenkin jonkinlaista aivotoimintaa yhä, ja he vaikuttivat varmoilta että aivorungossa on pakko olla vielä toimintaa, jotta tällainen tila voi olla olemassa.

Vakavamielinen tutkija funtsailee ohjelmassa että ovatko mieli ja aivot sittenkään täysin yksi yhteen.

Itselleni tuli mieleen, että olisiko noi munkit ottaneet jättiannoksen jotain sikäläistä "troppia", johon kuolleet ja sitten se troppi yhdistettynä paastoon hidastaisi mätänemistä. Ja munkin jalat olivat kuitenkin alkaneet diabeteksen takia mädäntyä jo eläessään, kun ne oli jouduttu amputoimaan. Kumma ettei se syvä herkkä tietoisuus ollut sitä estänyt.

Tiedä sitten mutta hyvin erilaisissa kulttuureissa tapahtuu asioita, jotka toisista tuntuvat mahdottomalta. Mitähän munkit ajattelisivat vaikka nuoresta tytöstä, joka ui mailin jääkylmässä vedessä?
Kävelevä kremppakertymä

Norma Bates

Eipä se meditointi sitä edellytä että on kintut tallella. Ehkä kroppa ei kovin kummoisesti kiinnosta munkkeja. Toisaalta jos uskoo reinkarnaatioon, ei ole mitään erityistä tarvista takertua yhteen nimenomaiseen kehoon.

Jossa mielessä ihmettelenkin mihin tuota tukdamia tarvitaan. Olisiko se olemassa jälkeenjääneitä varten, että nämä saavat lohdutusta senseinsä menettäessään.

Olen joskus lukenut jostain kyvystä nostaa kehon lämpötilaa mielen voimin. Munkit strippaavat hyytävissä olosuhteissa, ja heidän päälleen heitetään läpimärkiä lakanoita, jotka kuivuvat höyryten kun munkki käy kuumana. Harmikseni en muista tämän erikoisuuden nimeä.

Jääkylmissä vesissä ui muistaakseni joku hollantilainen äijä? Hän on väittänyt että mm. astman voi parantaa joillain tietyillä hengitysharjoituksilla. Deepak Chopra (jota en ole erikoisemmin seurannut) väittää että mielen voimalla voi pysäyttää vanhenemisen, taikka kelata ikäänsä eestaas. Suhtaudun nykyään nihkeästi tuollaisiin juttuihin, koska useimmiten lienee kyseessä hyväuskoisten rahastus.

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 05, 2023, 15:26:49
Itse näkisin että se ne "lämpötuntemukset" joita ei voitu tieteellisin laittein todeta, olisivat juurikin niitä aistimuksia joilla ei ole mitään tekemistä fyysisen kehon kanssa. Eli mennään siis sille tiedeväkeä rasittavalle hörhösektorille, missä on näitä kaikenlaisia jänskiä energiatuntemuksia. Olen niitä itsekin kokenut. Ja laittanut toiset kokemaan. Jälkimmäisestä esimerkkinä se että kun meillä eräässä henkisessä piirissä oli energiahoitoharjoituksia, pidin käsiäni parin olkapäiden yläpuolella, kuten neuvottu oli. Yhtäkkiä pari pomppasi säikähtäneenä tuolista ja hän sanoi että hänestä oli tuntunut kuin olisin kokoajan pidellyt käsiäni aivan hänen olkapäissään kiinni. Siis pidellyt hänestä itsestään kiinni. Toisessa harjoituksessa ajattelin tiettyjä värejä, sanomatta (aralle) parilleni mitään tästä. Myöhemmin hän luetteli samat värit joita olin mielessän kuvitellut.

Ko. parini oli käynyt jollain reikikursseilla. Mutta luulen että hän ei siellä ollut kokenut mitään konkreettisia energiakokemuksia, koska tuntui niin kovin peljästyvän minun parinani.

Juuri tämmöisten seikkojen takia jaksan uskoa että kun tuossa ohjelmassa puhuttiin "hienosta" ja "karkeasta", niin se hieno on todellakin olemassa, vaikkei sitä mitkään laitteet mittaa. Olisin itse ollut pettynyt, mikäli tukdam-tilassa olisi havaittu yhtään minkäänlaista aivotoimintaa. Koska ei havaittu, minä otin tästä pinnan itselleni omassa katsomuksessani.

Eikä tuon parin kanssa koettu värejä koskeva telepatiaakokemus ole ainoa kokemukseni telepatiasta. Mutta ehkä ainoa jossa en ole tuntenut vastapuolta (tietääkseni) millään tavalla. Helpommin olen saanut yhteyden minulle läheisiin ihmisiin. Tai tapasin saada, en tiedä onko sitäkään kykyä enää.

Aivan oikeaan osuneen intuition voisi selittää itselleen myös valistuneen arvauksen ja tuurin sekoituksella. Tahdon sanoa, että maailmankuva tuntuu tulevan kaikilla meillä ensin, ja muokkaavan kokemukset sopiviksi.

Hienon ja karkean energian ero tuo mieleeni sielun ja ruumiin. Minulle sinänsä sopisi, että sielut juttelisivat suoraan keskenään. Se mikä jatkuvasti hämää on miten erotellut kaksi tasoa, sanotaan nyt hieno ja karkea energia, vaikuttavat toisiinsa. Otan analogian. Minulla on ajatuksia aiheesta tukdam. Puen ne suomen sanoiksi. Näpyttelen ne viestiksi. TCP/IP toimittaa ne toisten luettavaksi. He näkevät sanat ja saavat (jollakin tarkkuudella) ajatuksesta kiinni. Viestin kulkemista tasolta toiselle voi seurata, sanoista eri tietoliikennepaketeiksi, ja vastaanottajapäässä toiseen suuntaan, bittipuurosta sanoiksi. Mutta missä on hienon ja karkean energian rajapinta? Miten se toimii? Miten se näkyy?

Vaikuttaakseen fyysiseen maailmaan henkisen täytyy materialisoitua jotenkin. (Ja vastaavasti hyväksyä feedback vaikka se tulee väärässä formaatissa, karkeana materia-energiana.) Tämä on käsittääkseni kohta, jonka Roger Penrose haluaisi paikallistaa ihan tosissaan. Ymmärrän miksi Einstein ei pitänyt ajatuksesta kvanttimekaniikan nopanheitosta. Vielä häiritsevämpi on ehdotus, että joku käyttäisi tietyissä kohti painotettua noppaa. Mikäli kysymys on puhtaasta taidosta, olisi silti hauskaa tietää kuka on Shakuni.