Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Ärsyttäviä pikkujuttuja, joita ilman päivä olisi parempi

Aloittaja Hippi, tammikuu 30, 2019, 21:45:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

mikainen

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - tammikuu 20, 2022, 10:36:01
Lainaus käyttäjältä: mikainen - tammikuu 20, 2022, 09:49:57
Tv:n suomenkieliset käännökset ::)

Katsoin leffan jossa auton renkaat olivat juonen keskiössä ja suomennettu johdonmukaisesti auton pyöriksi..

Toisessa leffassa 50-luvulla joku muka kuvasi videota.

Kielikukkaset on tietysti vielä erikseen.

Näitä on ajoittain täällä päivitelty. Ilmeisesti perussyy on jälleen kerran raha. Jaksopalkkio kääntäjälle on niin surkea ettei sillä sen suurempaa terminologiatutkimusta tehdä. Eli halvalla ei saa hyvää.

Näinhän se menee, mutta yllä mainitsemani luulisi olevan yleistietoa.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: mikainen - tammikuu 20, 2022, 11:53:46
Näinhän se menee, mutta yllä mainitsemani luulisi olevan yleistietoa.

Olisi hauska tietää, kuinka monta prosenttia ihmisistä osaa sanoa esim. polkupyörästä, mitä eroa on renkaalla, vanteella, pyörällä tai kiekolla.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Karikko

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - tammikuu 20, 2022, 12:02:32
Lainaus käyttäjältä: mikainen - tammikuu 20, 2022, 11:53:46
Näinhän se menee, mutta yllä mainitsemani luulisi olevan yleistietoa.

Olisi hauska tietää, kuinka monta prosenttia ihmisistä osaa sanoa esim. polkupyörästä, mitä eroa on renkaalla, vanteella, pyörällä tai kiekolla.

Ehkä tuossa haettiin sitä, että kuulemisen ja kirjoitetun yhteensovittaminen ärsyttää, kun sanat eivät vastaa sitä kuvausta, --vaikka jalkratas onkin kääntämättäkin hyvältä kuulostava kuvaus (viron kielellä) polkupyörästä.

Kopek

Ärsyttäviä pikkujuttuja on paljon, eivätkä ne kaikki ole super-ärsyttäviä. Seuraava on ehkä lievimmästä päästä, mutta ärsyttä se kuitenkin jonkin verran.

Siitä seuraa ärsyttävän kiusallinen tapahtumaketju, kun huomaa kaupan kassalla, ettei ole muistanut punnita hedelmiä, jotka on aikeissa maksaa.

Tänään kävi noin. Huomasin punnitsemattomuuden ennen kuin kassaneiti alkoi käsitellä tuotteita. Niinpä aloin kerätä tavaroita takaisin koriin poistuakseni ja käydäkseni punnitsemassa hedelmät. "Aasialais-suomalaisen" kassaneidin katse näytti sen verran ihmettelevältä, että tulin kertoneeksi syyn. Tällöin kassaneiti sanoi, että hän voi käydä punnitsemassa hedelmät. Ja näin tapahtui. Esitin tietysti ylimääräisen kiitoksen. Tilanne nolotti.

Kassalla voi tapahtua monenlaista muutakin nolottavaa. Pahinta on tietysti se, jos rahat eivät riitä ostamiseen.   

Hippi

Ei nyt varsinaisesta ärsyttänyt, mutta nolotti kuitenkin melkoisesti. Juuri kun iskin takamukseni fyssarin vastaanoton tuntumassa tuolille, tajusin unohtaneeni lähetteen kotiin. Jouduin pois lähtiessäni käymään kuitenkin kassan kautta kertomassa, että enpä maksakaan tällä kertaa mitään vaan vasta seuraavalla kerralla, kun unohtunut lähete on matkassa.

Kelakorvauksen saa kassalla vain, kun on se alkuperäinen lähete mukana ja siten välttyy paperisodalta.

----

Noista käännöksistä sen verran, että englanninkielisiä pääasiassa kuuntelen, mutta siinä samalla käytän tekstiä tukena ikään kuin aika huomaamattani. Yleensä tajuan lukevani tekstit, kun aivot menee solmuun tilanteessa jossa repliikki "no" onkin käännetty "kyllä" tai jollain muulla myönteisellä ilmaisulla. Tulee usein vastaan "Would you mind if I .....?" -kysymyksen jälkeen.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Toope

Lainaus käyttäjältä: mikainen - tammikuu 20, 2022, 11:53:46
Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - tammikuu 20, 2022, 10:36:01
Lainaus käyttäjältä: mikainen - tammikuu 20, 2022, 09:49:57
Tv:n suomenkieliset käännökset ::)

Katsoin leffan jossa auton renkaat olivat juonen keskiössä ja suomennettu johdonmukaisesti auton pyöriksi..

Toisessa leffassa 50-luvulla joku muka kuvasi videota.

Kielikukkaset on tietysti vielä erikseen.

Näitä on ajoittain täällä päivitelty. Ilmeisesti perussyy on jälleen kerran raha. Jaksopalkkio kääntäjälle on niin surkea ettei sillä sen suurempaa terminologiatutkimusta tehdä. Eli halvalla ei saa hyvää.

Näinhän se menee, mutta yllä mainitsemani luulisi olevan yleistietoa.
Autoissa on pyöriä, mikä on pointti?

Joskus kymppikanavan "Uljas universumi"- suomennoksissa on ärsyttäviä suomennosvirheitä. Kertoja puhui neutriinoista ja suomentaja käänti asian neutroneiksi. Mustan aukon kokoinen moka toki.

Kopek

Minulle on käynyt pari kertaa niin, että olen jossakin julkisessa paikassa pessyt lähtiessäni käteni ja levittänyt niihin lopuksi käsidesiä.

Kaikki hyvin, loppu hyvin?

Ei aivan. Jossakin vaiheessa olen huomannut, että en levittänytkään käsiini käsidesiä vaan käsisaippuaa. Kuka niitä muovipullojen etikettejä tulee lukeneeksi.

Kun virheen on huomannut, ei auta kuin yrittää huuhtoa sappua pois lumella tai mitä nyt keksii, jos ei enää takaisikaan voi tai viitsi mennä.

Joskus olen erehtynyt hieman eri tavalla ja pessyt käsiäni käsivoiteella saippuan sijasta. Kuka niitä pullojen etikettejä jaksaa lukea.

kertsi

#682
Itse asiassa käsivoide voi varmaankin toimia vähän saippuan korvikkeena, ja voi jopa olla parempikin. Ainakin jos korjaa
polkupyörää, saa nimenomaan rasvan (margariinin tai voin) avulla kädet puhtaaksi ketjurasvasta paremmin kuin saippualla.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Kopek

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 24, 2022, 15:42:08
Itse asiassa käsivoide voi varmaankin toimia vähän saippuan korvikkeena, ja voi jopa olla parempikin. Ainakin jos korjaa po
polkupyörää, saa nimenomaan rasvan (margariinin tai voin) avulla kädet puhtaaksi ketjurasvasta paremmin kuin saippualla.

Olen käyttänyt sekoitetta puolet nestesaippuaa, puolet ruokaöljyä (tai Fairy ja käsivoide tai mitä tahansa vastaavia), jolla seoksella hangataan kädet ja lopuksi pestään. Voilla puolestaan lähtee käsistä maali, joka ei ole aivan vielä kuivunut. Muistelen, että sen pitää olla nimenomaan voita, sillä jostakin syystä margariini ei toimi yhtä hyvin.


kertsi

^ Saattaa hyvinnii olla, että voi toimii paremmin. Se oppimani neuvo oli varmaankin ajalta, jolloin margariinia ei paljon käytetty.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Kopek

Foorumikirjoittelussa ärsyttävät katoavat tekstit. Tässä oli mietteitäni Tukholman reissuilta. Ei jäänyt lähetettävää, kun valmiiksi kirjoittamani teksti päätti hävitä.



Joissakin tapauksissa virheen voi korjata "undo" -toiminnalla, mutta aina sitä ei ole tarjolla. En ole perehtynyt foorumiohjelmistojen hienouksiin, joten en tiedä, miksi joskus hiiren oikealla napilla ilmestyy valikko, jossa on "undo" muiden vaihtoehtojen joukossa, ja joskus sitä ei ole. Ja jos sitä ei ole, peli on pelattu.

Halpis-Chomebookini taitaa lähestyä käyttöikänsä loppua. Pitäisi ostaa uusi, jos olisi rahaa. Vanha temppuilee. Napit eivät aina toimi kunnolla tai jokin toiminto "jää päälle". Voi käydä esimerkiksi niin, että teksti maalautuu siniseksi, eikä maalautumista saa pois. Tämä on karmea tilanne, koska siniseksi maalattu teksi on "valittua" ja pienikin väärä klikkaus tai muu toimenpide hävittää sen.

Miten tuollaisesta selviää. En keksinyt viime kerralla muuta vaihtoehtoa kuin pakkosammuttaa kone virtanapista. Muutama kymmenen riviä matkalla kirjoittamaani päiväkirjaa katosi. Ja kun kirjoittaa Googlella "pilveen", ei ole olemassa mitään varmuuskopiota. Mikä tapahtuu koneen näytöllä, tapahtuu saman tien myös "pilvessä". Konehan tallentaa tehtyjä muutoksia saman tien. Eli jos kadotat tekstisi tietokoneeseen tulleen vian takia, kadotat sen forever. Tämä on äärimmäisen kammottavaa. Tässä mielessä en luota Googlen "Driveen" lainkaan vaan pidän sitä pelkästään epämääräisenä varapaikkana, jossa voi säilyttää jotain riskit tietäen. Varsinaisesti tekstit kannattaa kopioda useille muistitikuille ja kovalevyille.

Hippi

Kuvan perusteella arvaisin, että olet valinnut koko tekstin ja ajatuksena on ollut kopioida se leikepöydälle ctrl+c yhdistelmällä. On sitten jäänyt ctrl painamatta, jolloin koko teksti on korvautunut c -kirjaimella. Tuossa auttaa juuri ctrl+z yhdistelmä.

Itse tuota olen aika useinkin tehnyt. Sama yhdistelmä auttaa jos tulee leikattua vähän liikaa pois tai on tuplasti pastettu kopioitu teksti.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Chromebookissa (tässä minun) otetaan "Print Screen" painamalla ctrl ja eräs nappi samaan aikaan. Kuvassa oleva c-taisi tulla siitä. En enää muista mitä kaikkea tapahtui, ja miksi teksti hävisi. Tilanteeseen liittyi se, kun tietyt kirjaimet lakkasivat yhtäkkiä toimimasta. Yksi näistä kirjaimista oli t, joka nyt näyttää taas toimivan. Joskun nappien alle menee roskia, joten nappi jumittaa sen vuoksi. Kun konetta kääntelee ja kopistelee, roskat voivat tippua pois.

Olen huono kirjoittamaan ja teen paljon virhelyöntejä. Joskus virhelyönneistä saattaa tulla sarja, jonka tietokone ymmärtää näppäinkomennoksi, ja silloin alkaa tapahtua.

Joskus olen painanut pari kertaa "backspacea" tai luullut painavani. Sormeni ovatkin osuneet seuraavalla rivillä olevaan "sammuta kone" nappiin. Kaksi peräkkäistä painallusta näyttää tarkoittavan "sammuta heti". Olen siis yrittänyt poistaa pari kirjainta ja olenkin poistanut koko tekstin.

Joskus käy niin, että hiiri on tuolilla ja puristuu niin, että niiren nappi on painuksissa. Kun tätä ei huomaa ja jatkaa kirjoittamista, lopputulos voi olla jotain, mitä ei tarkoita.

Yksi inohottavimmista tilanteista on se, jos del tai backspace -nappi menee jumiin ja alkaa syödä tekstiä. On kauhea katsella, kun teksti häviää, eikä voi tehdä mitään. Konetta yrittä hakata, että nappi "laukeaisi" ja tekstin tuhoutuminen loppuisi.

a4

^
Oletko kokeillut ulkoista näppäimistöä chromebookissasi?
Ainakin omassa chromebookissani on karmean tunnoton näppäimistö, vaikka onkin vielä melko uusi läppäri.

Jaska

#689
Lainaus käyttäjältä: Kopek - helmikuu 04, 2022, 12:12:21

Joissakin tapauksissa virheen voi korjata "undo" -toiminnalla, mutta aina sitä ei ole tarjolla. En ole perehtynyt foorumiohjelmistojen hienouksiin, joten en tiedä, miksi joskus hiiren oikealla napilla ilmestyy valikko, jossa on "undo" muiden vaihtoehtojen joukossa, ja joskus sitä ei ole. Ja jos sitä ei ole, peli on pelattu.

Foorumin SMF-ohjelmistolla ei ole osaa eikä arpaa tietokoneesi selainohjelman käytökseen. Kantapaikan viestilaatikoon kirjoittaessa teksti on vielä selaimessa eikä vielä siirry nettiin.

Yleensä fokuksen ollessa tekstinkirjoituslaatikossa Ctrl+A valitsee kaiken laatikossa olevan. Jos tämä Cromebookissasi tuottaa ongelmallisena pitämäsi tilanteen, niin sillä pääset kokeilemaan selaimen käytöstä ilman verenpaineen nousua. Jos jotain kirjoittaa, niin se korvaa valitun, joten se ei ole hyvä vaihtoehto ellei sitä tarkoita. Kokeiltavaksi suosittelen napauttamista hiirellä tekstilaatikkoon tai sen ulkopuolelle. Nuolinäppäimiä ja Home, End, PageUp, PageDown.

Hyvällä tuurilla saattaa Googlekin johdattaa selaimen käyttötavan ääreen. Esimerkiksi kertoa käyttämäsi selaimen pikanäppäilyt (shortcut).

Joskus jos satun olemaan fiksulla tuulella kirjoittaessani, painan Ctrl+A (Select All) Ctrl+C (Copy) ennen jotain arveluttavaa toimea ja saan kirjoitettavana olevan tekstin leikepöydälle muistiin, josta sen saa takaisin jonnekin Ctrl+V:llä (Paste).
Joskus selaimeni yllättäen menee tilaan, josta selaimen käsiteltävänä olleen teksin saa palautettua palaamalla edelliselle sivulle (minulla Firefoxissa < selaimen ylimmällä rivillä)

Ja minullakin Ctrl+Z on selaimessa muokkauksen Undo.