Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Ärsyttäviä pikkujuttuja, joita ilman päivä olisi parempi

Aloittaja Hippi, tammikuu 30, 2019, 21:45:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 7 Vieraat katselee tätä aihetta.

Jaska

Nyt korkeintaan 50-grammaisen tavallisen kirjeen tai postikortin postimaksu kotimaahan on yksi ikimerkki, 51-250-grammaiseb kaksi ja 251-1000-grammaisen neljä. Myös vanhoja 1. ja 2. luokan ikimerkkejä voi käyttää ja niiden arvo on sama kuin ikimerkin arvo. Uudessa ikimerkissä on Suomen kartta symboli.

Postikortti on kooltaan korkeintaan 3 x 25 x 35 cm kuten tavallinen kirjekin.

Hippi

Joskus aika mitättömätkin asiat ärsyttää, jos valmiiksi vähän levoton olo. Äsken tuli radiosta lyhyehkö haastattelu, jossa haastateltava aloitti ensin jokaisen vastauksen sanomalla "no joo". Taisi ehkä itsekin huomata asian ja muutti vastaustaan sen verran, että loppuhaastattelussa sanoikin aluksi vain "joo".

Joskus nuo repliikkien alut vievät niin huomion, että varsinainen asia jää kokonaan kuulematta.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Googlen algoritmit joskus ärsyttävät.

Kirjoitan Googleen sanan "news", kun haluan lukea ulkomaalaisia uutisia. Ensimmäiseksi tulee CNN. Painan linkkiä - mutta mikrosekuntia ennen sitä tilalle vaihtuu maailmanlopun uutiset -sivu, ja päädyn sinne. Ei auta kuin palata askel taaksepäin, jotta pääsee CNN:n uutisiin.

Kun kerran olen vahingossa käynyt maailmanlopun uutissivulla, Google luulee, että haluan käydä siellä. Niinpä se tunkee sitä joka paikassa, ja jotta kai silloin joudun sinne vahingossa toisenkin kerran ja kolmannenkin. Google tekee johtopäätöksen, että minäpä olen kiinnostunut maailmanlopun uutisista ja tuputtaa niitä aina vain lisää.

Sama on mainosten kanssa. Katsoin kerran huvikseni 1990-luvun Mersun tietoja jostakin nettisivulta. Sen jälkeen nettisivut kauppasivat minulle kuukauden ajan varaosia kyseiseen autoon niin kuin muka omistaisin sellaisen. Oli vaikka millaisia osia, niin isoja kuin pieniäkin.

Aah, nyt tulin googlanneeksi uudestaan vanhaa Mersua, koska ajattelin mainita, mikä malli oli kysessä noin suunnilleen. Nyt niitä mainoksia tietysti taas alkaa tulla. Ei se tarkalleen tällainen ollut mutta jotain tänne päin.

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/500/13023085

Ai niin....

https://www.endtime.com/prophecy-news/?msclkid=992b0979bb831bee30cc6a1d9d013756

Hippi

^
Tuota sanotaan palveluksi :)

Samalla tavalla toimii esimerkiksi Netflixin etusivun tarjonta. Kun tietyn tyyppisiä sarjoja tai elokuvia on tullut katsoneeksi, niin vastaavia tarjotaan lisää etenkin, jos sille on antanut peukkuja ylöspäin. Palvelu kyllä menee välillä mielestäni hiukan överiksi ja häivyttää liian nopeasti aikaisempien katseluiden tyyppiset tarjonnasta. Onneksi tuossa palvelussa tarjontaa pystyy ohjailemaan ihan tehokkaalta vaikuttavalla kieli- ja lajityyppivalikoilla, joita palvelu tottelee kyllä hyvin.

Kun kyseessä on noin suppea-alainen palvelu niin tarjontapalvelua on hyvin helppo "kouluttaa". Googlen tyyppinen hakupalvelu, jossa voidaan kysellä aivan mitä vain taivaan ja maan väliltä, kouluttaminen on vaikeampaa, kun mitenkään ei voi ennustaa, onko mielenkiinto vain kertaluonteinen vai pysyvämpää laatua. Se selviää vasta pidemmän ajan kuluttua ja ahkeran käytön myötä. Noin luulisin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

^

Tuo "palvelu" todellakin on melkoinen..sanonko. Meillä oli haussa kotiin pari esinettä ja katsottuani muutamaa google suostui enää tarjoamaan noita muutamaa. Kun parempi puolisko meni nettiin, hänelle tarjottiin laajempi skaala. Hyvin ärsyttävää. Sama juttu, kun puolisko pyöri netissä miettimässä junalippuja, ts. millä junalla kulkea, hinta pompsahti kesken selailun. Kun minä avasin selaimen, pystyin ostamaan liput vielä sillä halvemmalla hinnalla.

Kun et siellä netissäkään voi tietää, mitä et tiedä, etkä osata hakea semmoista, mitä ei näytetä. Ja kätevästi netistä ostaminen vaatii kaksi ihmistä :D

T: Xante


Brutto

Lainaus käyttäjältä: Kopek - marraskuu 03, 2022, 22:34:10


Sama on mainosten kanssa. Katsoin kerran huvikseni 1990-luvun Mersun tietoja jostakin nettisivulta. Sen jälkeen nettisivut kauppasivat minulle kuukauden ajan varaosia kyseiseen autoon niin kuin muka omistaisin sellaisen. Oli vaikka millaisia osia, niin isoja kuin pieniäkin.



Klikkasin kerran jotakin linkkiä jossa mainittiin "peppusensaatio". Sen jälkeen facessa ja muuallakin tuppaa tulemaan kiihtyvällä tahdilla kuvia pepputähdistä ja peppusensaatioista. Tietenkin katson ne kaikki ja ilman niitä päivä olisi huonompi.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Jaska

Googlen hakutulosten preferointi on tietty bisneksen ytimessä ja niin liikesalaisuus, että omien sivujen nosto hakujen kärkeen ei olisi helppoa.

Olisi kuitenkin kiva tietää, tukeutuuko se kirjautuneeseen Google-tiliin vai selaininstallaatioon (laitteeseen) ja missä sitä mieltymysten huomiointa kytketään päälle ja pois. Mielestäni Google on ajoittain kysellyt, mitä halutaan huomioitavan.

Kopek

Joku on sanonut, että kun matkan tai muun myytävän kohteen liukuvaa hintaa katsoo useamman kerran, se saattaa nousta, koska järjestelmä tulkitee, että katsoja on kiinnostunut, joten häneltä voi saada vähän enemmänkin. Tuote kannattaa siis ostaa heti.

Olen huomannut, että kun on matkalla jossakin kaupungissa ja etsii varauspalvelusta hotellia, sen hinta voi olla kalliimpi kuin jos tekisi etsinnän naapurikaupungissa. Vaikka olisi hotellin vieressä, kannattaa etsiä ensiksi naapurikaupungin hotelleja. Sieltä palvelu laajentaa etsimisen ympäritöön eli myös siihen kaupunkiin, missa juuri tuolloin on. Järjestelmä löytää hotellin, jonka pihassa parhailaan on hakua tekemässä, ja sen hinta voi siis olla halvempi kuin jos hakisi suoraan sitä hotellia.

Tuollaisia kokemuksia kertyi Amerikan matkalta seitsemän vuotta siten. Järjestelmä on voinut tietysti muuttua vuosien kuluessa, eikä tuo enää päde.

Minulla on tietokoneessa muutama selain, joilla olen kirjautunut eri nimillä Googlen palveluihin. Useita käyttäjätunnuksia kertyi aikoinaan puoliksi vahingossa Yotube-tunnusten ja blogien kylkiäisenä. Yksi tuli (tai piti tehdä)* uuden kännykän ja nettiliittymän oston yhteydessä.

*(kyseinen "tili" oli olemassa epämääräisenä nukkuvana tunnuksena Youtube-juttujen takia, ja nostin sen aktiiviseksi sähköposteineen ja muine juttuineen)

Jaska

Ymmrtäisin, että myyjällä on halu saada nostettua omien sivujensa sijoitusta googje-hauissa ja sen vuoksi voidaan laittaa robotteja tekemään google-hakuja ja omille sivuille siirtymisiä "osoittamaan kiinnostavuutta". Google puolestaa haluaa eliminoida tällaisen pumppauksen. Sijoitusta hauissa varmaan voi parantaa rahalla.

Pitkään on ollut sellainen kokemus, ettei voi olettaa, että toinen henkilö saa samalla google-haulla samoja hakutuloksia. Minulla ei ole esittelykelpoista kokemusta, päteekö Googlen valinta juuri minulle jos samalla google-tilillä vaihdan toiseen selaimeen tai laitteeseen. Ne Googlen kyselyt. joita olen saanut hakuhustoriani huomiointugakustani, obat tulleet sähköpostilla gmail-osoitteelle. Toisaalta kirjautuessa Google-tiliin, ehdotetaan useitakin Google-tilejä joilla aikaisemmin on kirjauduttu. Eki Google pitää jotenkin kirjaa niistäkin Googgle-tileistäsi joihin et ole kirjautuneena. Liekö niistä joilla laitteeseen on kirjauduttu vaiko yhdistellään ryppääseen samojen tilien yhteydessä muissakin laitteissa esiintyneitä gmail-osoitteita.

Omaa historiaa käytetään juuri useitten kuvaamalla  tavalla: haut ja sivulle siirtymiset osoittavat kiinnostusta, jonka Google olettaa jatkuvan.

Hippi

Vastaan taas kerran markkinointitutkimuksen kysymysiin. Muutama kysäri takana jo ja on käynyt selväksi, että tämä kysely liittyy jotenkin Pirkka-tuotteisiin. Pakolliset vastattavat on merkattu tähtyläisellä ja nyt pitäisi osata pakolla rastittaa oikea vaihtoehto, vaikka en ymmärrä kysymystä :D

Onko pakkaus sinulle ylipäätään tärkeä asia, kun ostat erilaisia päivittäistavaroita eri tilanteisiin? *

Pakkaus ei ole minulle lainkaan tärkeä

Vain harvoissa tuoteryhmissä tai tilanteissa

Monissa tuoteryhmissä tai tilanteissa

Pakkaus on minulle tärkeä yleensä tai aina



Kyllähän se pakkaus on aika saatanan tärkeä, kun ostan maitoa, jauhelihaa tai vehnäjauhoja yms elintarvikkeita. Ne kun ei oikein muuten hyppysissä pysy. Siis tarkoittaako kysymys pakkauksen olemassaoloa ylipäätään? Tuskin. Sitten kysymyksen voisi tulikita niin, että tuossa kysytään pakkauksen ulkoasun tärkeyttä. Sehän nyt on jokseenkin sama, vaikka olisi voimapaperiin kääritty, jos se on tarkoituksenmukainen, jotta tuote pysyy hyvänä. Pelkästään ulkoasuun liittyvänä kysymys saisi taas eri vastauksen.

Eikö tutkimuksen onnistumisen kannalta olisi aika merkityksellistä, että kysymykset olisivat yksiselitteisesti ymmärrettäviä?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

^

;D No justiin, kun tuostakin olisi saanut ymmärrettävän vain lisäämällä se yksi sana, eli onko pakkauksen ulkonäkö sinulle tärkeä asia. Lisäksi tuollaiset epämääräisyydet kuin "ylipäätään" voisi jättää kyllä saman tien pois, eli ei tarvitsisi liikaa kirjaimia edes tuhlailla, vaihtaisi niitä vain päikseen.

Itselleni ilmaisu "ylipäätään" on jollakin tapaa jopa lautunut = "onko sinulle ylipäätään tärkeää, mitä nyt tapahtuu"-tyyppisesti. Eli mitä tämä asia sinulle kerta kaikkiaan, kokonaisuudessaan, oikein on.

T: Xante

Hippi

Minä nyt vastasin sitten olettaen, että tarkoitetaan ulkonäköä ja vielä seuraavan kysymykseen samalla sivulla. Kysymys koski innostuneisuutta kokeilla uutuuksia. Ilmeisesti olin ihan liian tylsä tyyppi, joten seuraavan sivun klikkaus tuotti ilmoituksen:

Kiitos osallistumisestasi tähän tutkimukseen!
Olemme jo saaneet riittävästi vastauksia henkilöiltä, joilla on vastaava profiili kuin sinulla.


Todennäköisesti Pirkka on vaihtamassa pakkaustensa ulkoasua taas jollain tavalla ja seuraavilla sivuilla ehkä olisi ollut jotain uusia värimaailmamalleja tmv. Minun mielipiteellä ei ole kovinkaan paljon väliä, kun pakkaukset ei kerran kiinnosta.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

^Tai ikäisiäsi, samasukupuolioletettuja, saman kaltaiselta asuinalueelta on jo tarpeeksi.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

^
Nuo kysymykset oli jo edellisellä sivulla ennen näitä mainitsemiani kysymyksiä. Ne kysytään aina alussa ja siinä heitetään saman tien ulos ilman, että pääsee näkemään varsinaisia kysymyksiä lainkaan.

Tosin, joskus kyllä aika ärsyttävästi joutuu kysymyksiin, joihin ei ole oikeaa vastausvaihtoehtoa eli "ei ollenkaan / ei mikään" tarjolla. Paljon noita on esimerkiksi autoon liittyviä ja kysytään, milloin on vaihtamassa autoa ja tarjolla on erilaisia aikaa kuvaavia vaihtoehtoja. Ei ole kysytty alustavissa kysymyksissä edes sitä onko autoa lainkaan. Muitakin vastaavia on joskus.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Brutto

Päivä olisi parempi ilman Moccamastereita. Kömpelö vehje jossa paljon suunnitteluvikoja. Pahimpana mainittakoon, että kahvit päätyvät ennemmin tai myöhemmin aina pöydälle.

Enkä ole aatoksissani ainoa:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/52486fcd-ecf2-4e95-89e7-528817009d24
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."