Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Ärsyttäviä pikkujuttuja, joita ilman päivä olisi parempi

Aloittaja Hippi, tammikuu 30, 2019, 21:45:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

^
Vain kaksi vuotta voimassa? Minun tuo läpyskä, jota en halunnut, onko kolme vuotta voimassa ja se on ihan perinteinen, jonka sokea Reettakin pystyy lukemaan vaikka nenänpäällään.

Kolmevuotinen on myös oman pankkini kortti. Sekin perinteinen röpelöinen.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Täytyi ihan tarkistaa ja löytyi lompsasta vain yksi perinteisellä kohokuviolla varustettu maksukortti. Muissa numerot ovat mustalla maalilla tasaisen kortin pinnassa. Maali vaikuttaa kestävältä, sillä mitään kulumaa en havainnut.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Aave

Lainaus käyttäjältä: Hippi - heinäkuu 25, 2023, 08:32:05
^
Vain kaksi vuotta voimassa? Minun tuo läpyskä, jota en halunnut, onko kolme vuotta voimassa ja se on ihan perinteinen, jonka sokea Reettakin pystyy lukemaan vaikka nenänpäällään.

Kolmevuotinen on myös oman pankkini kortti. Sekin perinteinen röpelöinen.
Juu, oli tämä uusikin voimassa kolme vuotta. Saa nähdä, millaisia muiden pankkien kortit ovat.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Aave

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - heinäkuu 25, 2023, 08:44:40
Täytyi ihan tarkistaa ja löytyi lompsasta vain yksi perinteisellä kohokuviolla varustettu maksukortti. Muissa numerot ovat mustalla maalilla tasaisen kortin pinnassa. Maali vaikuttaa kestävältä, sillä mitään kulumaa en havainnut.
Taitaa olla samanlainen kuin minullakin, enkä kyllä näppituntumalla luota kulumattomuuteen. Tiedä sitten millainen kortti olisi tullut, mikäli olisin pysynyt aiemmassa, prameammassa kortissa. Se oli parempien palveluiden kortti (Esim. pääsy tiettyihin lepo- ja palvelutiloihin lentokentillä), mutta luonnollisesti myös kustannuksiltaan kalliimpi. Vaihdoin korttia, kun en enää ainakaan näillä näkymin enää tarvitse tai hyödy prameammasta niin paljon, kuin aiemmin. 
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Kopek

#1069
Olen ärtynyt Google kartan navigaattoriin kännykässä autolla ajettaessa. Se voi hidastaa ja pidentää matkaa.

Navigaattorin ruudun pitäisi olla niin iso, että siitä näkisi "missä mennään". Sen pitäisi olla helposti autoa ajavan katsottavissa.

Kännykkä pomppii jossakin viereisellä istuimella, eikä sitä voi ajaessa katsoa. Jos sitä ehtii joskus hieman vilkaista, siitä ei käy ilmi muuta kuin se, että jossakin kadulla tai tiellä mennään. Jos kartta olisi isompi, siitä näkisi, missä puolella kaupunkia ollaan menossa. Näin voisi oppia reittejä. Kännykkänavigointi johtaa päinvastaiseen tulokseen, eli sitä käyttämällä omat luontaiset paikanmääritys- ja suunnistustaidot rappeutuvat.

Navigaattori ei tiedä kaikkia katutöitä eikä muitakaan hidasteita, joten se neuvoo väärin. Ohjeita kääntyä jonnekin tai ajaa suoraan ei voi noudattaa, jos ehdotetulla reitillä on puomi ja kaksi metriä syvä monttu.

Neuvoja ei aina ymmärrä. Navigaattorin luettelemat kadun nimet ovat hyödyttömiä, jos ajaa vieraassa kaupungissa eikä tiedä katujen nimiä. Helsingissä voi ymmärtää, jos navigaattori sanoo, että käänny Mannerheimintielle. Mutta jos se sanoo, että käänny gen Wladyslava Andersalle ja kahdensadan metrin päästä Generala Stefana Kosseckiegolle, tästä tiedosta ei paljoa hyödy.

Ajoin tänään tiettyyn paikkaan (kirjoitan ehkä päiväkirjassani tarkemmin) osittain navigaattoria käyttäen. Ajaminen oli täyttä sekoilua. Tein tuon tuostakin kymmenien kilometrien harhalenkkejä ja koko menomatkasta tuli pitkä ja mutkikas. Tulomatkalle en käyttänyt navigaattoria. Katsoin vain muutaman paikkakunnan nimen etukäteen ja ajelin tienviittojen mukaan niiden läpi. Hyvin meni ja paljon nopeammin kuin mennessä. Aivan lopussa tein pienen ylimääräisen lenkin, kun käännyin yhtä risteystä liian aikaisin, mutta sieltäkin selvisin oikeaan määränpäähän ilman "gaattoria". Edes karttaa en vilkaissut.

Reitin suunnitteluun navigaattoria voi käyttää, mutta ajon aikana sen voi pitää sammuksissa. Kyllähän sitä osaa kääntyä risteyksissä ja liittymissä ilman että joku naisääni melkein kuin ratista pitäen komentaa, että käänny kahdensadan metrin päässä ja käänny nyt.

(Jälkihuomautus: Yllä oleva juttu on kuin kokemattoman yleisönosastokirjoittelijan kömpelö sepustus. Harvinaisen kankeaa tekstiä jopa minulta.)

Hayabusa

^
Suosittelin viime syksynä navigointiin HERE WeGo sovellusta. Omistajistossa on suuria saksalaisia autovalmistajia, joten eiköhän autoiluohjeet ole ihan kohtuulliset.
https://kantapaikka.net/index.php/topic,2352.msg140928.html#msg140928
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

Tulipas taas niin pettynyt ja petetyksi tullut olo, että ärsyttäminen on kuvailevista sanoista niitä lievempiä.

Olen erittäin valikoiva ja arka käyttämään mitään kalaa tai kalavalmisteita muinaisen kala-allergian aiheuttaman kalavastenmielisyyden vuoksi. Kovalla vaivalla olen oppinut joitain kaloja käyttämään ja joistain oppinut jopa pitämään. Yksi niistä eniten pidetyistä on tonnikala chilimausteen kera, joka ei maistu kalalta juuri lainkaan.

Noissa tonnikalasäilykkeissä on värikoodit, joista nopeasti oppii, onko kyse naturellista vai maustetusta ja jos maustetusta, niin mausteen laatu selviää etiketin väristä. Chilimausteinen on voimakkaan tummanpunainen, joten se on helppo tunnistaa ja napata hyllystä.

Pirkka-perkele on nyt mennyt samanlaiseen purkkiin pakkaamaan järvikalaa ja kauppias-perkele on mennyt hyllyttämään nämä vieri viereen ja vielä alahyllylle niin, että tekstit lukemaan pääsee vain kontillaan. Enkös minä sitten ole napannut varastoon pari purkkia väärää tuotetta, kun ei edes purkkien kokoero pistänyt silmään, kun yläviistosta niitä katsoi ja purkit oli sijoitettu niin, että tuo nimipuoli ei ollut suoraan eteenpäin, vaan niistä näkyi se tunnistettava takasivun punainen pohja, jossa oli tarkemmat tuotetiedot.

             

Chilillä maustettuun rypsiöljyyn säilöttyä lahnaa, säynettä ja pasuria.

Ja vielä maksoivat tuplaten verrattuna haluamaani tonnikalaan  >:(
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - heinäkuu 19, 2023, 09:21:30
Lainaus käyttäjältä: kertsi - heinäkuu 19, 2023, 09:16:56
En ole kokeillut:
https://kuntoplus.fi/terveellinen-ruokavalio/ravitsemusneuvoja/nain-voit-estaa-banaanien-tummumisen

Muoviroskaahan tuosta tietty tulee. Toinen keino olisi palastella ja pakastaa ja käyttää palaset smoothiehen.

Tuossa jutussakin rinnastettiin tummuminen ja kypsyminen. Minulle olisi ihan sama, vaikka kuori olisi musta, jos vaan sisältö pysyy napakkana. Käytän banaania pilkottuna myslin kanssa ja siksi haluaisin sen säilyvän löystymättä.

Nyt on tuokin testattu. "Tummuminen" ei tarkoita "kypsymistä" van kosmeettista haittaa, jos haittaa ollenkaan.

Noin viikko sitten ostetuista banaaneista pari laitoin jääkaapin vihanneslokeroon ja loput käytin huoneenlämmössä säilytettynä. Viimeksi mainituista viimeinen alkoi olla jo minun makuuni ylikypsä, kun sen käytin eilen. Tänään otin ensimmäisen jääkaapista. sen pinta oli epämääräisen vaalean rusehtava, mutta syötävä osa täysin napakka.

Nyt kyllä suututtaa, että olen tuota "banaania ei pidä säilyttää jääkaapissa, koska se tummuu helposti" tulkinnut väärin ja sokeasti uskonut. Tästä lähtien voin ostaa huoletta viikon banaanit kerralla, kun tulen säilyttämään ne jääkaapissa. Kuoren värinvaihto ei vaikuta makuun.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Karikko


^

Jos olen oikein ymmärtänyt niin kypsymistä hidastetaan juuri lämpöä ja kosteutta säätelemällä.

Jääkaapissa on se ero, että siellä on "ehkä liian kylmä ja kuiva ilma, mutta olisi varmaan oletettavaa, että se liian nopea kypsyminen hidastuu.  Banaanit kuitenkin poimitaan raakoina.

Luultavasti ei ole mitään haittaa säilyttää banaaneja jääkaapissa tarpeen mukaan, vaikka itse en ole kokeillut. En myöskään tykkää ylikypsistä liian makeista banaaneista, vaikka ei niissä mitään vikaa syömisen kannalta ole.


a4


Hippi

^
"Valitushalu näyttää liittyvän tunteeseen, että on oikeutettu parempaan kohteluun kuin muut."

Jos muut tyytyvät paskaan palveluun ja huijaukseen, niin silloin kyllä tunnustan olevani samaa mieltä. Mutta jos minä saan paskaa palvelua ja minua huijataan, niin kyllä annan palautetta palvelun tuottajalle. Palautteeni yleensä on asiallista ja usein jopa rakentavaa. Mieluusti kerron, miten asia tulisi hoitaa, jotta asiakas saisi vastinetta rahalleen. Lähes ainahan asiakas joutuu maksamaan siitä palvelusta tavalla tai toisella. Tavoitteeni on kuitenkin aina, että palvelun laatu kaikille käyttäjille paranee.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

^Jep. Kyllä rakentavan palautteen ja omien oikeuksien vaatiminen liittyy siihen, että asiakkaan pitää saada se, mistä on maksanutkin.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Socrates

Ilmeisesti minä olen oikein änkyrä kommunisti, kun en valita palveluista juuri koskaan.
Kävelevä kremppakertymä

Hayabusa

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Kopek

Yksi ärsyttävä asia on kännykän latausjohdon huono kestävyys. Johdossa on vanhanmallinen micro USB -liitin.

"Ladataan: 29% Noin 5 h 19 m ennen latautumista täyteen" ilmoittaa kännykkä. Kun aloitin lataamisen prosentit olivat jossakin kuudenkymmenen paikkeilla. Kännykkä ei siis lataudu vaan virta vähenee.

Tämä on tyypillistä silloin, kun johto lakkaa toimimasta. Uuden johdon vaihtaminen saa lataamisen taas toimimaan. Eli kyllä vika on johdossa. Se ei vain näytä yhtään huonolta eikä ole edes kovin vanha.

Ei satu olemaan varajohtoa, joten huono homma. Kohta ei pääse edes nettiin täällä autiolla saarella, jossa tätä kirjoitan. Taidanpa sulkea tietokoneen tältä päivältä.