Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Ärsyttäviä pikkujuttuja, joita ilman päivä olisi parempi

Aloittaja Hippi, tammikuu 30, 2019, 21:45:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

Nyt olen kyllä aivan äimänkäkenä tuosta, mitä Kopek kertoo kirjoittamisesta.

Veikkaan, että tämä foorumi ei todellakaan ole ainoa, johon hän kirjoituksia tuottaa ja sitä on varmaan vuosikymmeniä, ainakin pari, jatkunut. Luulisi siinä ajassa jo sokkona kirjoittamisen onnistuvan sujuvasti. Kymmensormijärjestelmä olisi kyllä kannattanut opetella jo heti kohta, kun näppäimistö tuli käyttöön. Sitäkin voi käyttää väljästi mukaillen, kuten itse teen. Mutta työtä tekee huomattavasti enemmän kuin kaksi sormea. Voisinkin omaa kirjoitustani sanoa vapaamuotoiseksi kymmensormijärjestelmäksi.

En myöskään voisi kuvitella edes läppärin käyttöä pilkkopimeässä, ilman että tilassa olisi mitään pientä valaisinta. Näyttö kyllä rasittaisi silmiä niin, että hetkessä alkaisi silmiä kirvelemään. Jo synkkä päivä pimentää oleskelunurkkaukseni niin, että pakko laittaa sähkövalo lisäksi silmien olotilaa helpottamaan.

Ärsyttää tällainen aiheen ohi kirjoittelu asialliseen ketjuun, mutta yhdellä rivillä palasin aiheeseen :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Hippi - elokuu 31, 2023, 09:49:50

Veikkaan, että tämä foorumi ei todellakaan ole ainoa, johon hän kirjoituksia tuottaa ja sitä on varmaan vuosikymmeniä, ainakin pari, jatkunut. Luulisi siinä ajassa jo sokkona kirjoittamisen onnistuvan sujuvasti. Kymmensormijärjestelmä olisi kyllä kannattanut opetella jo heti kohta, kun näppäimistö tuli käyttöön.

Motoriikassa on huimia eroja yksilöiden välillä, eikä iso osa ihmisistä opi koskaan kymmensormijärjestelmää tai sokkokirjoitusta. Kuten eivät opi myöskään balettitanssia, kitarasooloja, tarkkuusammuntaa tai pitsin nypläystä. Minulla ei ole aavistustakaan missä sormeni liikkuvat ellen näe niitä.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Brutto - elokuu 31, 2023, 10:10:58
Motoriikassa on huimia eroja yksilöiden välillä, eikä iso osa ihmisistä opi koskaan kymmensormijärjestelmää tai sokkokirjoitusta. Kuten eivät opi myöskään balettitanssia, kitarasooloja, tarkkuusammuntaa tai pitsin nypläystä. Minulla ei ole aavistustakaan missä sormeni liikkuvat ellen näe niitä.

Viimeisestä lauseesta tuli mieleen yhtä ja toista, mutta pikaohjeena vain, että väkijoukossa kannattaa kyllä visusti pitää sormia silmällä.

Ei opi ehkä virtuoosiksi, mutta sillä tuntimäärällä, minkä Kopek on käyttänyt kirjoittamiseen, varmasti oppii edes tyydyttävälle tasolle, jos ei ole mitään fyysisiä esteitä harjoittelulle. Olen itseäni aina ajatellut kovin kömpelönä ihmisenä, kun olen isoluinen ja kädetkin sen mukaiset. Ei mitkään sirot ja sievät, joka väistämättä tulee mieleen, kun puhutaan naisen käsistä. Niin vaan olen oppinut sitkeästi tekemällä erilaisia näppäryyttä vaarivia tehtäviä. Harjoittelu ja tekeminen on avainasemassa. Nuokin taidot kuihtuvat käyttämättömänä, kuten minulla kynän käyttö. Jos en muistaisi, mitä olen lapulle kirjoittanut, niin lukemalla en käsialastani saisi selvää.

Motoriikan harjoittelusta vielä, että olen tarkoituksella harjoittanut vasenta kättäni, joten olen monissa tehtävissä täysin kaksikätinen, eli teen sillä kädellä, joka tilanteessa toimii paremmin. Vain kynän käyttö on edelleen vielä huonompi kuin oikealla kädellä. Toisaalta, joitain asioita teen vasemmalla jopa paremmin kuin oikealla. Tehotreeni oli kymmenen vuotta sitten, kun oikea käsi oli paketissa monta viikkoa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Hippi - elokuu 31, 2023, 10:37:38
Ei opi ehkä virtuoosiksi, mutta sillä tuntimäärällä, minkä Kopek on käyttänyt kirjoittamiseen, varmasti oppii edes tyydyttävälle tasolle, jos ei ole mitään fyysisiä esteitä harjoittelulle.

Joku oppii, joku ei. Tällaista sotkua tulee, kun yritän kirjoittaa niin, että annan vain tekstin tulla enkä korjaa sitä.

https://kantapaikka.net/index.php/topic,3.msg182066.html#msg182066

Olen kyllä kirjoittanut paljon, mutta siitä ei voi päätellä muuta kuin sen, että olen kirjoittanut paljon. Kirjoittamiseen käyttämäni aika ei käy ilmi. Olen hidas kirjoittamaan. Siinä ajassa, kun väsään sivun, joku kirjoittaa romaanin.

Yhdellä sormella kirjoittaessani ja nappeja katsoessani lyöntivirheitä tulee vähän. Jos käytän kolmea sormea ja peukaloa, niin kuin näytän käyttävän (en ollut miettinyt asiaa, mutta nyt tarkkailin, miten monella sormella kirjoitan), teen lyöntivirheen lähes joka sanassa ja joudun peruuttamaan ja korjaamaan sen. Joskus tulee ihmeen kaupalla useampiakin virheettömiä sanoja.

Vanhan ajan kirjoituskoneella ei voi peruuttaa, joten lyöntivirheet jäävät paperille saman tien. Sillä on kirjoitettava hitaasti naps, naps, naps. Ja silti tulee virheitä.

Joistakin ei ole konekirjoittajiksi.

Olen soittanut pianoakin melko paljon, mutta silti en osaa soittaa mitään. Luulen, että kyseessä on vika aivojen ja sormien välillä, eli aivoista lähtee virhekoodia, tai sormet eivät tulkitse koodia oikein.

Olin koulun alaluokilla niin huono käsin kirjoittaja (kaunokirjoitukseni oli lukukelvotonta sotkua) että opettaja määräsi kesäksi harjoitustehtäviä, että käsiala paranisi. Myöhemmin olen kirjoittanut tekstaamalla. En edes kunnolla muistaisi, miten kaunokirjoitusta tehdään. Luultavasti se olisi kauheata sotkua.

https://www.understood.org/en/articles/understanding-dysgraphia

Hayabusan kommenttiin vastaan, että valaistuilla napeilla varustetut tietokoneet maksavat paljon, eikä minulla ole sellaista. Ikeasta ostin USB-lampun, mutta se oli epäkäytännöllinen. Sitä ei saanut kiinni mihinkään niin, että se valaisisi vain napit. Ei ruutu tarvitse lisää ulkopuolista valoa.

Hayabusa

^
Ei ne "valaistuneet" koneet maksa sen enempää kuin vastaavat muutkaan. Kyse on valmistajan suunnitteluratkaisusta.

Olen ennenkin mainostanut edullisen koneen etsijöille käytetyn yritysläppärin harkitsemista. Esimerkiksi tuossa on putiikki (ja taustavalaistu vehje), joka osui hakukoneen kärkeen ja sattuu sijaitsemaan sataman lähellä - Kopekhan silloin tällöin laivailee.  ;)
https://cimos.fi/tuote/14-lenovo-thinkpad-l490-i5-16-256ssd-hdmi-14fhd-ips-w10-a/
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Brutto

Kalle Päätalo taisi kirjoittaa koko 17000 sivuisen Iijoki-sarjan kaksisormijärjestelmällä. Ja silti virheitä tuli niin paljon että kustantaja oli helisemässä yrittäessään saada selvää teksteistä.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - elokuu 31, 2023, 13:47:39
^
Ei ne "valaistuneet" koneet maksa sen enempää kuin vastaavat muutkaan. Kyse on valmistajan suunnitteluratkaisusta.

Olen ennenkin mainostanut edullisen koneen etsijöille käytetyn yritysläppärin harkitsemista. Esimerkiksi tuossa on putiikki (ja taustavalaistu vehje), joka osui hakukoneen kärkeen ja sattuu sijaitsemaan sataman lähellä - Kopekhan silloin tällöin laivailee.  ;)
https://cimos.fi/tuote/14-lenovo-thinkpad-l490-i5-16-256ssd-hdmi-14fhd-ips-w10-a/

Olen ostanut kotikoneeksi käytetyn läppärin joskus 3-4 v sitten ja toimittanut ihan helkkarin hyvin hommaansa. Tuli myös postissa parissa päivässä, eli odotteluaika oli lyhyempi kuin duunissa, jos IT:llä vähänkään kiirusta on ;D

T: Xante

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - elokuu 31, 2023, 13:47:39
Olen ennenkin mainostanut edullisen koneen etsijöille käytetyn yritysläppärin harkitsemista. Esimerkiksi tuossa on putiikki (ja taustavalaistu vehje), joka osui hakukoneen kärkeen ja sattuu sijaitsemaan sataman lähellä - Kopekhan silloin tällöin laivailee.  ;)
https://cimos.fi/tuote/14-lenovo-thinkpad-l490-i5-16-256ssd-hdmi-14fhd-ips-w10-a/

Minulle kaikki raha on paljon. 439.00 € on paljon paljon.

Chromebook, jolla kirjoitan tätä, maksoi toissa keväänä 220 euroa.

Käytetyn ostamisessa on se ongelma, että ostos voi olla vähän käytetty, keskimääräisesti käytetty tai paljon käytetty, eikä sitä välttämättä tiedä, jos tilaa esineen sokkona netistä.

Jos olisin paremmissa varoissa, ostaisin ehkä Mac minin. Se olisi edullisin tapa päästä käyttämään Macin tehoja videoiden teossa ja muussakin.

https://www.apple.com/fi/mac-mini/

Amore

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - elokuu 31, 2023, 13:47:39
^
Ei ne "valaistuneet" koneet maksa sen enempää kuin vastaavat muutkaan. Kyse on valmistajan suunnitteluratkaisusta.

Olen ennenkin mainostanut edullisen koneen etsijöille käytetyn yritysläppärin harkitsemista. Esimerkiksi tuossa on putiikki (ja taustavalaistu vehje), joka osui hakukoneen kärkeen ja sattuu sijaitsemaan sataman lähellä - Kopekhan silloin tällöin laivailee.  ;)
https://cimos.fi/tuote/14-lenovo-thinkpad-l490-i5-16-256ssd-hdmi-14fhd-ips-w10-a/

Yhdyn Hayabusan ja Santun kuoroon yrityskoneiden kannattajana. Kotikoneeni ostin kylläkin uutena, mutta yrityskonekaupasta enkä voi kuin tyytyväisenä kiittää toimivuudesta, kestävyydestä ja luotettavuudesta (pöytäkone). Niin hyvä kumppani ollut tämä koneeni, että seuraavakin tulee olemaan yrityskone. Toivon kuitenkin, että vanha koneeni jaksaa vielä kanssani naputtaa...no, enpä sano minne asti, jottei tule manattua pahaa henkeä paikalle.
All you need is Love

a4

^
Jätän manauksiin uskomiset uskovaisille mutta yhdyn ylistyskuoroon yrityskoneista.
Käytetyllä mennään, rahaa ja luontoa säästyy.
Tosin jouduin pari vuotta sitten päivittämään lisämuistia ja kovalevyä kun kone hidastui liikaa. Nyt on taas pirteä kuin peipponen ja käynnistyy nopeammin kuin käyttäjänsä.
Tuleva Win11 pakottaa jossain vaiheessa vaihtamaan konetta tai siirtymään Linuxiin.

Kopek

Ei minulla ole mitään käytettyjä tietokoneita vastaan. Ajelenhan käyttynä ostetuilla autoillakin. Dell-merkkiset pöytätietokoneeni ovat oppilaitoksen poistokoneita, joista toisen sain ilmaiseksi, ja toisesta piti maksaa 20 euroa tai jotain. Hyvin ovt toimineet ja laadukkailta vaikuttavat.

Ongelma on siinä, että erityisesti videoiden käsitteleminen vaatii koneelta paljon, ja edellä mainitut koneet ovat tekniikaltaan niin vanhanaikaisia, ettei niillä pysty editoimaan eikä edes katsomaan nykyaikaista 4k -videota.

Käytetyn yrityskoneen pitäisi edustaa niin uutta tekniikka, että uudet videotkin pyörisivät sujuvasti. Kone voi olla sinänsä hyvä, mutta jos sen tekniikka on ominaisuuksiltaan vanhentunutta, käyttökelpoisuus on rajallinen.

Asiasta toiseen eli yhteen arkipäivän ärsyttävyyteen, joka voi olla joillekin yleinen ja joillekin lähes tuntematon.

Ärsyttävä pikkujuttu on kirjoitusrauhan puuttuminen. Vähänkin pidempi nettijuttu vaatii ajattelua, jos siitä edes jonkinlaisen haluaa tehdä. Kirjoittamiseen ei pysty keskittymään, jos kirjoitustilassa on toinen ihminen joka puhuu vähän väliä ja loukkaantuu, jos ei puhetta kuuntele ja siihen vastaile. Pyyntö saada kirjoitusrauhaa on varma tapa käynnistää riita. Jos toinen ihminen pitää nettikirjoittelua halveksittavana ajantuhlauksena, se kannattaa mieluummin salata kuin mainostaa sitä pyytämällä hiljaisuutta kirjoittamiseen.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Brutto - elokuu 31, 2023, 13:59:31
Kalle Päätalo taisi kirjoittaa koko 17000 sivuisen Iijoki-sarjan kaksisormijärjestelmällä.

Luojan lykky.

Hän olisi kirjoittanut varmaan kolme kertaa enemmän teoksia jos olisi hallinnut kymmensormijärjestelmän.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Kopek - syyskuu 01, 2023, 10:24:46
Ei minulla ole mitään käytettyjä tietokoneita vastaan. Ajelenhan käyttynä ostetuilla autoillakin. Dell-merkkiset pöytätietokoneeni ovat oppilaitoksen poistokoneita, joista toisen sain ilmaiseksi, ja toisesta piti maksaa 20 euroa tai jotain. Hyvin ovt toimineet ja laadukkailta vaikuttavat.

Meillä töissä Dell-merkkisten koneiden käyttäjät ovat joutuneet muuttamaan samaan huoneeseen tietotekniikkatuen kanssa...
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Karikko

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - syyskuu 01, 2023, 11:07:20
Lainaus käyttäjältä: Brutto - elokuu 31, 2023, 13:59:31
Kalle Päätalo taisi kirjoittaa koko 17000 sivuisen Iijoki-sarjan kaksisormijärjestelmällä.

Luojan lykky.

Hän olisi kirjoittanut varmaan kolme kertaa enemmän teoksia jos olisi hallinnut kymmensormijärjestelmän.

Noiden lukeminen se vasta urakka on- tosin se helpottanee, että monissa jutuissa kerrotaan samat asiat. Itse  en ole lukenut ainoatakaan kokonaan, mutta joku innokas kertoi.

Aika moni pappa on saanut tuon joululahjaksi aikoinaan, tai siis joka vuosi uuden teoksen.

Yksi pää kaksi sormea on ihan hyvä kompromissi kirjoittamisessa, ellei harrasta sihteerin töitä.

Brutto

Sain juuri kerättyä Päätalon koko tuotannon hyllyyni, lähinnä kirpparihankintoina. Suurimman osan ole jo kertaalleen lukenut mutta jospa vielä joskus luen ne kaikki ilmestymisjärjestyksessä. Etenkin Tampereen rakentamiseen liittyvät tarinat kiinnostavat. Olen tavannut Päätalon livenä ja lisäksi joitakin hänen kirjoihinsa liittyviä henkilöitä.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."