Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Ärsyttäviä pikkujuttuja, joita ilman päivä olisi parempi

Aloittaja Hippi, tammikuu 30, 2019, 21:45:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

^
Kyllä nauratti, miten vastapäisessä rakennuksessa valot syttyivät monessa asunnossa ihan parin minuutin sisällä peräjälkeen, kun huolto oli keksinyt tulla klo 7:30 puhaltelemaan lehtiä. Siinä talossa on makuuhuoneet sisäpihan puolella toisin kuin itselläni, makkarit on hiljaiselle "ei läpiajoa" -tielle. Olin ollut hereillä jo hyvän hetken muutenkin.

En kyllä ymmärrä, mikä idea pörisijällä siinä oli, kun ei kuitenkaan jäänyt sen pidemmäksi aikaa puhaltelemaan.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

^
Meidän kaveripiirissä yksi jäsen on pitkään hauskuuttanut lähettämällä kuvia paikallisen kiinteistöhuollon toimista. Kuvissa on erilaisia lehtipöristimien kokoontumisajoja ja tupakkataukoja. Etenkin jälkimmäiset tuntuvat olevan kiinteistöalalla hyvin yleisiä ja pitkiä.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

^
Minä tosiaan vähän ihmettelin sitä pöristelyä, sillä meillä on kyllä hyvä ja tehokas huoltofirma, eli mikään hukkatoimi ei heille ole tavanomaista.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Toope

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - lokakuu 12, 2023, 09:36:01
Meidän kaveripiirissä yksi jäsen on pitkään hauskuuttanut lähettämällä kuvia paikallisen kiinteistöhuollon toimista...
Meidän taloyhtiömme pihalla on lojunut auto jo liki 3 vuotta parkkipaikalla. Laitoin tuosta viestiä 6 kk sitten, ei vielä vastausta... ::)

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Toope - lokakuu 14, 2023, 21:05:28
Meidän taloyhtiömme pihalla on lojunut auto jo liki 3 vuotta parkkipaikalla. Laitoin tuosta viestiä 6 kk sitten, ei vielä vastausta... ::)

Kannattaako sitä nyt kolmea vuotta kytätä ja jahkata, myykö omistaja auton. Saahan niitä nettiautosta. Vai onko tuo yksilö ainutlaatuinen harvinaisuus, joka saa autokuumeen polttelemaan?

Kunhan vitsailin.

Asiat ovat hyvin, jos ärsyttävät asiat ovat luokkaa "parkkipaikalle jäänyt auto". Meillä on niitä piha täynnä.

Luin lehdestä, että on tekeillä laki, jonka avulla puututaan käytöstä poistettuihin autoihin. Autoahan ei nykyisin saa pois rekisteristä kuin romutustodistuksella. Ennen sen voi poistaa, eikä perään kyselty. Minusta on todella törkeätä, jos viranomaiset pakottavat ihmiset tuhoamaan antiikkiautonsa.

Hippi

Meillä on parkkipaikkasäännöissä, että paikan saa vain aktiivisessa käytössä olevalle autolle tai moottoripyörälle, eli romuja ei makuuteta parkkiruudussa siitäkään huolimatta, että maksaa kiltisti sen paikan vuokran. Sääntö on niiden vuoksi, jotka jonottavat parkkipaikkaa, kun kaikille ei riitä ajoittain omaa paikkaa.

Taloyhtiö voi tuollaisiakin sääntöjä tehdä, kunhan ne eivät ole yhtiöjärjestyksen vastaisia. :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

#1146
Olenkin tainnut joskus vuosia sitten motkottaa että tien toisella puolella eli naapuritaloyhtiössä ujeltaa se lehtipuhallin aina iltaisin ja viikonloppuisin. Eli kun on eniten porukkaa kotosalla nauttimassa siitä äänestä. Nyt ei jostain syystä käynyt niin hermon päälle, olisiko sitten ollut niin että se mölinä alkoi vasta sitten kun ei enää tarennut pihakeinussa istuskella.

Jossain oli joku artikkeli että siitä olisi hyötyä että puunlehdet jättää maahan, mutta jäi lukematta kun taisi olla maksumuurin takana. Miksi ne lehdet edes pitäisi poistaa? Joku taisi joskus selittää jotain jostain pakkasvauriosta nurtsissa, mutta eikö lehdet ennemminkin suojaisi sitä lemmon nurmikkoa?

***

Tässä on nyt ollut hassua ja hauskaa verenpaineen mittaamisen suhteen. Minullahan siis vanha mittari näytti mitä sattui, veteli satasessakin alapaineet. Kävin kirjastossa mittaamassa näemmä 20.9. ja sain 122/82 sekä 122/83. 29.9. olin saanut 124/86 ja 122/85.

Hain perjantaina beurer-merkkisen laitteen ja sain kotona joskus neljän jälkeen 130/88 ja 127/90. Olin pettynyt että taas lähdettiin tähän suuntaan. Lauantaiaamuna sain 127/90 ja 130/90. Menin jälleen kirjastoon ja sain joskus kello yhden jälkeen siellä 126/80 ja 122/82. Kirjaston mittari on Omron-merkkinen. Olettaisin että reippaasti tyyriimpi kuin minun hankkimani, koska omani maksoi noin kolmisenkymppiä ja eiköhän tuollaiset viralliseen terveytensä tarkkailuun tarkoitetut liene himppasen hintavampia.

Tämä beurer-mittari mittailujeni lomassa ehti antamaan kolme kertaa virheilmoituksen, jonka oppaasta katsoin tarkoittavan että mansetti ei ole kunnolla kiinni. Runttasin sitä kiinnipäin, vaikkei se kyllä irti ollut, siis laitteesta se letku.

Piruuttani vielä kokeilin tänään jostain kotiin tultuani, jälleen oisko ollut neljän jälkeen, semmoista että kytkin vanhan mittarini mansetin tuohon uuteen mittariin. Tällä kertaa lukemat meni jo semmoista 160/100 luokkaa ja taisinpa saada lopullisesti tarpeekseni: paska mikä paska.

Kirjaston mittarin mittaus ei kestänyt iäisyyttä verrattuna tähän ostamaani. Mansetin puristus kesti ja kesti, ja välillä se jo hiljennyttyään yhtäkkiä vielä jatkoi pärinää lyhyen pöräyksen varsinaisen puristussession perään. Sanomattakin selvää on että tämä nyt tuntuu käpälässä varmaan hyvinkin pitkään, koska fibromyalgiaa sairastaville ominaiseen tapaan minulla jää nämä kaikki kipua aiheuttavat asiat kummittelemaan pitkiksi ajoiksi kroppaan. Näistä paineenmittauksista olen kollegoilta kuullut, että ikäväksi menee.

Jos on olemassa jokin sellainen sairaus jossa paineet pomppii kuin kenguru ylösalas, niin aika ihmeellisenä pitäisin että aina ne korkeat paineet osuu kotiin ja matalammat kirjastoon. Semminkin kun jostain luin että iltapäivällä paineiden pitäisi olla korkeimmillaan. Jos paras arvoni kirjastossa iltapäivällä on ollut alapaine kasikyt, niin mitä lienee sitten silloin kun ei ole iltapäivä?

Kuun lopussa lääkäri ja varmaan paine mitataan sielläkin, mutta siitä ei voi taas päätellä yhtään mitään, kun saan valkotakkipaineita.

Edit. Korjattu vimpaimen nimi. beurer siinä lukee, ei beuer.

Hayabusa

Breuer on saksalainen terveysteknologiayritys. Omron taasen on japanilainen konseri, joka valmistaa terveysmittauslaitteideln lisäksi mm. erilaisia automaatiolaitteita. Kumpikin on siis vakiintunut ja luotettavana pidettävä firma. Teknisissä vempaimissa laatufirman halvinkin on yleensä ihan toimiva, mutta saattaa olla hankalampi käyttää tai hieman heppoisempi, eli aiemmin rikkoutuva. Terveysteknologia on sellainen ala, että firmoilla ei ole varaa tehdä täyttä sutta ja sekundaa. Eli kyllä ne hintahaitarin alapäänkin laitteet ainakin uutena tekevät sen mitä luvataan.

Verenpainehan pitäisi mitata aina samaan aikaa päivästä, samassa asennossa  ja rauhassa. Joka mittauskerralla pitäisi tehdä useampi mittaus.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Norma Bates

^ No kuule arvaap(p)a olenko tehnyt useamman mittauksen...  ;D Kun alan mittaamaan, mittaan, mittaan ja mittaan niin saakutisti että takuulla löytyy aina se alin mahdollinen arvo josta ei enää alemma pääse.

Tämän uuden mittarin mansettikin on ihan ihmeellinen aiempaan verrattuna. Siinähän pitää saada alareunassa kaksi sormea mahtumaan alle. Okei, mutta tuota kun yrittää säätää juuri sopivan levyiseksi, niin tilanne on aina se että ulommasta reunasta lörpöttää enemmän kuin kahden sormen verran, kun taas toisessa päässä on jo hyvinkin tiukka. Tappelin niin moneen kertaan sen kääryleen kanssa että sain siitäkin tarpeekseni. Aiemmin laitteen kanssa mansetti meni ihan kivasti käsivarteen ja oli ihan samanlainen kuin esim. sen kirjaston koneen mansetti on. Sillä aiemmalla laitteellani ei ole mitään erityistä merkkiä, mutta jotain merkintöjä siinä on että se on Saksasta. Tuli muistaakseni Hymy-lehden tilaajalahjana. En sitä juurikaan ollut käyttänyt ja oli ollut jo useita vuosia minulla siihen mennessä kun keväällä 2017 yhtäkkiä TK:lla havaittiin kohonnut paine.

En voi olla varma yhdestäkään kotona kohonneeksi mittaamastani paineesta että se oikeasti olisi sellainen, koska vuosia vanha laite todellakin pitäisi kalibroida, ja tuo uudempi nyt näyttää sitten mitä sattuu. Ja voihan se olla että tuolloinen kevään 2017 paineennousu oli satunnainen anomalia, koska siinä kuitenkin oli ollut se äitini kuolema joitakin kuukausia aiemmin ja sen perään perkeleellinen influenssa, jonka takia yskiä räkytin kuukausikausia ja lopulta selkääni fasettilukon. Tuohon aikaan myös EKG:ssa oli ekalla mittauksella "jotain häikkää" (sen tieteellisempää palautetta en saanut), mutta tokalla kerralla ei enää.

Toisaalta vanhalla laitteellani sain kyllä kotona ihan normaaleitakin lukemia, alin alapaine meni jo kasikympin allekin. Mutta en muista enää milloin tuollaisen lukeman sain. 2 v sitten? Vai vuosi? Ei mitään hajua.

Xantippa

Itse olen käsittänyt, että kyllä verenpainemittari on semmoinen, että sen toiminnassa hinta näkyy. Tai näin ainakin miehelle aikanaan sanottiin, kun sukurasitteita selviteltiin, että kunnon verenpainemittariin kannattaa panostaa. Juurikin Norman mainitsemista syistä, että halvemmat saattavat toimiakin, mutta saattavatpa toimia savolaisittainkin.

Eihän verenpainemittauksen varsinainen tarkoitus ole stressata ja vtuttaa, joten sikälikin se voisi olla hyvä sijoitus.

T: Xante

Norma Bates

Nouseehan ne paineet varmaan jo siitäkin, kun ärsyttää ettei tällaisenkaan yksinkertaiseen laitteeseen voi noin vaan luottaa. Nuorempana selvisin ihan sillä että niitä nyt mittailtiin satunnaisesti useiden vuosien välein TK:ssa, että onkohan tämmöinen nyt sitten välttämätöntä edes itse omistaa. Autistinen itsensä kyttäily tässä lähinnä taustalla... Eli se sama jonka vuoksi mm. riisun kaikki vaatteet jos punnitsen itseni kotona. Kun haluan nähdä todellisen painoni.  :P

kertsi

#1151
Verenpainemittarin mansetti pitää olla tarkoitettu juuri tietynkokoiselle ihmiselle. Jos laiha ihminen mittaa mansetilla, joka on paksulle käsivarrelle sopiva, tai päinvastoin (jos se mansetti edes yltää käden ympäri), sekin voi aiheuttaa virheellisiä mittauksia.

Edelleenkin suosittelisin, että otat sen toisen mittarin mukaan kirjastoon, ja mittaat samanaikaisesti vas ja oik kädestä, ja vertaat tuloksia. Ja sitten vaihdat mittarit päittäin eri käteen, ja mittaat uudestaan. Saat toivon mukaan kiinni mahdolliset systemaattiset virheet, jotka toinen mittari antaa. Jos taas toinen mittari vaikuttaa antavan johdonmukaisesti samantapaisia arvoja, ja toinen (se kotimittari) seilaa miten sattuu, niin siinä tapauksessa siinä lienee jotain vikaavikaa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Amore

Ostin monipakkauksen sukkia. Ne on niputettu yhteen  sellaisella ammuttavalla muovilangalla. Näissä nippulangoissa on se inhottava piirre, että kun tekstiilit on saatu tiukkaan nippuun, niin sitä muovilankaa on vaikea katkaista. Minulle on joskus käynyt niin, että lankaa saksiessa olen leikannut samalla reiän ihan uuteen vaatteeseen. Nytkin jouduin mielestäni kamppailemaan liian pitkän tovin sen nippulangan kanssa ennen kuin sain sukat irti. Piti olla hyvä kohdevalo ja pienet sakset, jotta sain homman onnistumaan ilman vahinkoa. Tällainen toimi ei lainkaan sovi kömpelöille käsille eikä mille tahansa työvälineille. >:( >:( >:(
All you need is Love

kertsi

^ toimisikohan terävä veitsi paremmin? En muista miten itse olen raksinut, mutta koskaan en ole reikiä saanut aikaiseksi, ja hämärä muistikuva on nimenomaan puukon käytöstä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Minä puran niitä sukkanippuja pihviveitsellä ja niin, että avaan nipun keskeltä sen muovilangan esiin. Eli en yritä sitä päätynippelin niskasta leikata.



Minulla tuollainen on kyllä eniten käytetty veitsi keittiössä. Sillä halkeaa sämpylät ja pilkotaan vihannekset yms. Oikeastaan vain lihan leikkaamiseen ja juuresten pilkkomiseen on eri veitsi, jonka otan sitten erikseen esiin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️